Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Z - Strenge lektor Poulsens institut
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Erik Thorborg
|
Hold
|
2022 BI/d (1d BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Blodkredsløbet og åndedrætssystemet
Forløbet omhandler:
- Blodkredsløbet opbygning (arterier, kapillærer og vener)
- Blodets bestanddele (inkl. røde blodlegemer med hæmoglobin)
- Hjertets opbygning og betydning i kroppen.
- Puls, slagvolumen og minutvolumen
- Systolisk blodtryk og diastolisk blodtryk
- Hjertekarsygdomme
- Åndedrætssystemets opbygning
- Diffusion i lungernes alveoler
- Transport af ilt og næringsstoffer i kroppen
- Respirationsprocessen i cellernes mitokondrier
- Konditionstrænings indvirkning på kroppen
- Kondital
- EPO's præstationsfremmende effekt
Øvelse:
- Blodtryk og puls i hvile, stående og under fysisk arbejde
- Konditest vha. To-punkts-test
Udsendelse:
-"Doping-epidemien 1"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og fordøjelse
Forløbet omhandler:
- Opbygning og biologisk betydning af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer.
- Fordøjelsessystemets opbygning
- Fordøjelsesenzymers virkemåde
- Faktorer der indvirker på enzymaktiviteten
- Fordøjelse af henholdsvis kulhydrater, fedtstoffer og proteiner
- Kroppens energibalance: energiindtag vs. energiforbrug
- Basalstofskifte og arbejdsstofskifte
- Respirationsprocessen i cellernes mitokondrier
- Energiprocentfordeling i måltider
- Anbefalet energiprocentfordeling
- Kroppens behov for hhv. kulhydrater, fedtstoffer og proteiner
Øvelser:
- Enzymforsøg med ananas
- Kostanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1: Kostanalyse
|
14-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forplantning
Forløbet omhandler:
- Kønsdifferentiering (inkl. betydning af SRY-genet)
- Kønsorganernes opbygning og funktion hos hhv. kvinden og manden
- Hormoners virkemåde
- Hormonel regulering: negativ og positiv feedback
- Regulering af sædcelleproduktionen hos manden
- Sædkvalitet
- Menstruationscyklus
- Befrugtning, graviditet og tidlig forsterudvikling
- Fertilitet
- Kunstig befrugtning
- Prænatal diagnostik (fosterdiagnostik)
- Prævention (inkl. p-pillers virkemåde)
- Kønssygdomme
Udsendelser:
- "Danske unge har dårlig sædkvalitet. Er Anders en af dem?" (https://www.youtube.com/watch?v=ycLTkZr2n2U)
- "Sandheden om fertilitet"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DNA og proteinsyntese
Forløbet omhandler:
- Sammenhængen mellem DNA, kromosomer, gener og proteiner
- DNA's opbygning
- RNA's opbygning
- Proteinsyntese inkl. transskription, translation mv.
- Genmutationer (punktmutationer)
- Mulige årsager til genmutationer
- Proteiners opbygning (primær, sekundær, tertiær og kvaternær struktur)
- Forskellige faktorers indvirkning på protein strukturen. Inkl. denaturering
Øvelse:
- Isolering af DNA fra frosne jordbær
- Proteinforsøg: Forskellige faktorers indvirkning på protein strukturen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 2: Proteinsyntese og proteiner
|
06-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nedarvning af egenskaber
Forløbet omhandler:
- Sammenhængen mellem DNA, kromosomer, gener og proteiner
- Genotype og fænotype
- Homozygot og heterozygot
- Nedarvning af egenskaber. Herunder recessiv, dominant og kønsbunden nedarvning
- Krydsningsskemaer
- Stamtavler
- Nedarvning af ABO-blodtyper (inkl. co-dominant nedarvning)
- Nedarvning af rhesus-blodtyper
- Meiose hos hhv. mænd og kvinder
- Kromosomantals-mutationer (inkl. non-disjunction)
- Fosterdiagnostik
- To-gensnedarvning (inkl. almindelig, med epistasi og koblede gener)
Øvelse:
- Genetikundersøgelse på holdet
- Blodtypebestemmelse
- Nedarvning i majs (et-gensnedarvning med epistasi og to-gensnedarvning. Men lav springsprocent nødvendiggør at forsøget gentages i 2g)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3: Rapport om blodtyper
|
10-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sanser
Forløbet omhandler:
- Begyndende introduktion til nervesystemets opbygning og virkemåde
- Øjets opbygning og farvesyn
- Smagssansen og lugtesansen
- Introduktion til læringsprocessen i hjernen
Træning i mundtlig formidling
Øvelse:
- Små forsøg med sanseindtryk forbundet med indtag af mad
Udsendelse:
- "Mad - et spørgsmål om smag"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744801225",
"T": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744801225",
"H": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744801225"
}