Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Z - Strenge lektor Poulsens institut
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Lindis Hagen Schoppe
|
Hold
|
2022 Ke/v (1v Ke, 1v Ke-øv, 2v Ke, 2v ke-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 Ioner og ionforbindelser
I dette forløb arbejdes der med forståelse af periodesystemets opbygning. Ud fra dette introduceres isotoper, simple ioner og sammensatte ioner.
Det omtales hvorfor ioner er meget vigtige i en biologisk kontekst, hvor fx næringssalte og metalloproteiner introduceres.
Væsentlige begreber der også introduceres i forløbet er ladning af ioner, formelenhed, iongitter og ionforbindelser. I den forbindelse arbejdes der med navne af ioner og ionforbindelser.
Der arbejdes med letopløselige og tungtopløselige salte og korrekt afstemning af reaktionsskemaer.
Introduktion til brug af Marvin Sketch:
Marvin Sketch bliver installeret. Der arbejdes bl.a med at indlæse sammensatte ioner, så man kan se på eksempelvis carbonat og sulfat og forstå ladningen ved at tælle antallet af elektroner.
Øvelse om fældningsreaktioner (undersøgende).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
basiskemi c kapitel 1 s 7-29 om grundstoffer og atomer.pdf
-
intro opgaver.docx
-
Mygind, Vesterlund Nielsen & Axelsen: BASISKEMI C, Haase & Søn; sider: 13-15, 19-26, 31-38, 53-64
-
½ lystlæsningsmodul: I dette modul får du tid til at læse i 45 minutter, så du skal have en bog med, du selv har valgt og har lyst til at læse i. Der er ikke noget krav til, hvad slags litteratur, bare det er noget, du har lyst til at læse. Du må ikk
-
Opgaveark 2 til kemi c.docx
-
Et stofs opløselighed i vand.docx
-
Opgaveark 3 til kemi c.docx
-
Fældningsreaktioner ny v1_2.docx
-
Opgaveark 4 til kemi c.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fældningsreaktioner
|
09-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2 Støkiometri
Vi lærer om mol-begrebet, en kemisk mængdeberegningsmetode.
Stikord: reaktionsskemaer, formelmasse, molbegrebet, overskud og begrænsende reaktant, koncentrationer, aktuel og formel koncentration,
Forsøg:
J Afbrænding af magnesium
R Titrering af saltvand
R2 Opvarmning af bagepulver
Pensum: Basiskemi C, s. 83-93, 104-114
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bagepulver
|
07-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
3 Organisk kemi
Organisk kemi - carbonhydriderne
Kapitel 6, Basiskemi C
Marvinsketch introduceres og bruges.
Stikord:
Struktur og opbygning om carbon-atomet, enkelt- og dobbeltbindinger, molekylformel, strukturformel, zigzagformel, isomeri, navngivning, alkaner, alkener, fysiske og kemiske egenskaber, forbrændinger, substitution, addition.
Eksperimentelt arbejde:
D Addition og substitution
D Forbrændinger
R3 Fedt i chips
R4 Umættetheder i fedtstof
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Saltvand
|
01-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
4 Syrer og baser
Syrebasekemi
Stikord: hydroner, syrebasereaktioner, stærke og svage syrer, diprote og triprote, korresponderende syrebasepar, titrering, syrers styrke, pH-begrebet, pH-målinger og -beregninger.
Eksperimentelt:
D pH afhængighed for rødkål farver
D Reaktion mellem ammoniak og HCl
R4 Eddikesyreprocent i eddike og C-vitamin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
5 Redox - hvorfor ruster min cykel om vinteren?
Redoxreaktioner
Stikord: Oxidation, reduktion, spændingsrækken, oxidationstal, afstemning af redoxreaktioner.
Eksperimentelt arbejde:
D Zink i kobbersulfat
J Spændingsrækken
D Kobberspåner i salpetersyre
J Redoxreaktioner
R5 Jernindhold i ståluld
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744801361",
"T": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744801361",
"H": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744801361"
}