Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2022/23
|
Institution
|
Z - Strenge lektor Poulsens institut
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Hans Christian Monved
|
Hold
|
2021 MA/x (1x MA, 2x MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro - regression - toledede størrelser - ligning
Introduktion
Faglig læsning
Regression
Kvadratsætninger
En ligning med en variabel (uden hjælpemidler, grafisk og med nspire)
2 ligninger med 2 variable (uden hjælpemidler, grafisk og med nspire)
Stykkevist definerede funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentielle funktioner
Eksponentielle funktioner
Fremskrivningsfaktor, vækstrate
Vækstegenskab
2 punktsformel
Halverings- og fordoblingskonstant
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Logaritmer
Sammensat funktion
Invers funktion
10-talslogaritmen
Den naturlige logaritme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Polynomier med fokus på andengradspolynomiet
Paralellforskydning af funktioner
Andengradspolynomier
Andengradsligningen
Koefficienternes betydning
Faktorisering
Polynomier af højere grad.
Der blev gennemført en netlogo aktivitet om parallelforskydning af polynomier
Undervejs deltog vi i et webinar ved professor Kasper Green Larsen fra Institut for Datalogi ved Aarhus Universitet. Titlen var: Beregnelighed: Det nemme, det svære og det umulige.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
TF1 Sammenhænge og funktioner
Vi vil lede efter sammenhænge i matematik og fysik, som beskrives med funktioner som den lineære, eksponentiel og potensfunktionen.
I matematik har fokus været på potensfunktioner som nyt område.
karakteristiske træk ved de 3 væksttyper er behandlet gennem en netlogo aktivitet
Forslag til undersøgelser:
- Pendulets svingningstid
- Kuglers fald i sand
- Afkølingskurver
- Adiabat måling?
- Isoterm måling
- Måling på absolut nulpunkt?
- Måling af tryksøjle vs. kastelængde på vand i kolbe
Formålet med forløbet
Eleverne skal opnå forståelse for hvordan samspillet mellem variable i fysik kan beskrives med ovenstående matematiske funktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 5
|
30-03-2022
|
Opgave 3 TF1
|
08-04-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Opsamling - afrunding TF1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Talsystemer
Et kort forløb om talsystemer.
Historisk: Babylon, Ægypten, romertal, 10-talsystemet
2-talsystemet og 16-talsystemet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Statistik og sandsynlighedsregning
Deskriptiv statistik - grupperede og ugrupperede observationer.
Kombinatorik, sandsynlighedsregning, endeligt sandsynlighedsfelt, stokastisk variabel, binomialfordeling, approksimation med normalfordeling, binomialtest.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Differentialregning
Differentialregning, afledte funktioner, tangentligning, monotoniforhold, optimering, væksthastighed.
Undervejs deltog klassen i årets A- lympiade
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vektorregning 1
Vektorer i planen
Skalarprodukt og determinant
Linjens parameterfremstilling og linjensligning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744801981",
"T": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744801981",
"H": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744801981"
}