Holdet 2021 Id/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2023/24
Institution Z - Strenge lektor Poulsens institut
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Grete Pedersen
Hold 2021 Id/v (1v Id, 2v Id, 3v Id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Idræt og identitet, Praktik - volley
Titel 2 Jive
Titel 3 Rugby
Titel 4 Badminton
Titel 5 Hip Hop
Titel 6 Idrætspsykologi og adventure

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Idræt og identitet, Praktik - volley

Formål:
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen til at indgå og fungere på et hold.

Et supplerende formål med forløbet er at eleverne bliver bevidste om læringstrinmodellen og at det er nødvendigt at øve sig for at blive bedre. Derudover skal eleverne blive bevidste om at hver har sine styrker/svagheder og det bedste resultat opnås vha. samarbejde og god kommunikation.

Faglige mål i praktik:
Efter forløbet forventes det at eleverne
- kan udføre fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb.
- kan udføre baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden.
- kan udføre et smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
- kan udføre underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane.
- har forståelse for regler og rotationssystem.
- har evnen til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere.
- har evnen til at spille bolden de taktisk mest fornuftige sted hen.
- Viden om betydningen af samspil med 3 berøringer: Modtagning og spil til hæver, fingerslag til spillere i forreste række, afslutning over nettet.

Teoretisk er der arbejdet med refleksion over hvorfor eleverne dyrker, eliteidræt, hvad det giver dem samt hvad det gør ved deres identitetsdannelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Jive

FORMÅL
Formålet med JIVE forløbet er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer af dansen. I det første modul vil hovedvægten være på dansens trin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. I de følgende moduler vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få fin-pudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes løbende med flere forskellige rutiner, hvor de lærte variationer sættes sammen på relevante måder. På baggrund af undervisningen skal du til forløbsprøven kunne vise en rutine sat sammen af dig/jer selv med hjælp fra din lærer.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for den valgte dans
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner

Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Udføre grundtrinnet i jive, samt beherske følgende variationer: New Yorker, Mølle, Dame spin, Herre spin, Damen under, Damen under med spark, Forbi hinanden med spark (Pass and kick), 3-sparks variation, Woman in the mirror.

- Kombinere de forskellige variationer i mindre serier
- Kombinere alle variationer i “Falko-sekvensen” (introduceres i timerne).

- demonstrere viden om musiktælling (formskema, taktarter 4/4 og 3/4, BPM)
- have kendskab til forskellige faser i et motorisk læringsforløb.
- følge musikken (Musikforståelse) - variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo (et realistisk mål er 140 BPM, men gerne hurtigere!).
- danse grundtrin og variationer både som herre og dame, og have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
- udvise energi gennem dansens udtryk og bevægelseskvalitet (smil og holdning)
- kende forskellige dansefatninger (to håndsfatning og alm dansefatning).


Faglige mål:
Kunne udføre jive-grundtrin, samt beherske følgende variationer:
New Yorker
Mølle
Dame spin
Damen ud
Damen ud med spark
Forbi hinanden med spark
3 sparks variation
Woman in the mirror (hvis de er gode nok)
Lære “Falko-sekvensen”

Eleven skal desuden kunne:
Demonstrere viden om musiktælling (formskema, taktarter 4/4 og 3/4, tempo, BPM)
Kunne følge musikken (musikforståelse). Variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo (et realistisk mål er 140 BPM).
Kunne begynde på det korrekte taktslag i musikken.
Danse grundtrin og variationer både som herre og dame, og have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
Udvise energi gennem dansens udtryk og bevægelseskvalitet (hoppende bevægelser, "hårde" spark, smil og holdning)
Kende forskellige dansefatninger
Kunne sætte variationerne sammen til korte sekvenser
Udarbejdelse af egen, længere, koreografi (sæt variationer sammen, eller opfind nye)
Fremvisning- og filmning af egen koreografi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Rugby

Formålet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i touch rugby. I forløbet bliver der arbejdet med progression fra delelementer til det færdige spil. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Derudover arbejdes der med også med det taktiske element i touch rugby og ikke mindst holdsamarbejdet. Der lægges vægt på meget tid til selve spillet da det er den bedste måde at lære de mange regler på. Forløbet afsluttes med en turnering sammen med alle 2g idrætshold.

Målet med forløbet er at eleverne skal:
Kunne udføre en teknisk korrekt aflevering
Kunne modtage afleveringer (i teknisk forstand).
Kunne gøre sig spilbar ved brug af forskellige teknikker (formationer)
Kunne leve op til de fysiske krav i det færdige spil.
Opnå spilforståelse og kunne bruge delelementer fra undervisningen i skabelonøvelser og i det færdige spil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Badminton

Formål:
I dette forløb får eleverne kendskab til de grundlæggende tekniske og taktiske elementer af badminton, med fokus på single-spillet. Forløbet har fokus på  greb, slagteknik, benarbejde og spilleregler, hvilket betyder at taktik har stået i baggrunden.


Læringsmål:
Eleverne skal i dette forløb kunne:
- Give, modtage- og omsætte konstruktiv feedback
- Beherske de grundlæggende slag
- Til dels kunne sammensætte og variere grundslagene
- Positionere sig korrekt og benytte korrekt benarbejde
- Have kendskab til banestørrelse og regler for single spil

Faglige mål i praktik:
De elementer som eleverne har arbejdet med i undervisningen er:
- Lang forhåndsserv
- Baghåndsserv (svipserv)
- Clear (forhånd) inkl. benarbejde.
- Drop (forhånd)
- Lop (forhånd) inkl. benarbejde.
- Smash
- Netdrop (for- og baghånd) inkl. benarbejde.
- Benarbejde: Krydsløb, chasse og saks.

De taktiske elementer, for især single
Dynamisk spilcentrum, placering på banen og variation af skud.

Faglige mål i teori:
- Kendskab til reglerne i single
- Overordnet kendskab til reglerne for double

Arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt- og pararbejde.

Evaluering:
Løbende evaluering samt forløbsprøve i form af video med faglige mål.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hip Hop

Formål:
At eleverne får et indgående kendskab til rytme, takt og koreografi med særligt fokus på dansegenren hiphop. Eleverne skal kunne tilegne sig foreviste hiphop koreografier, og selv arbejde med at lave korte hiphop koreografier. Derudover skal de demonstrere forståelse for musiktælling og hvordan denne forståelse kan omdannes til brug ved udarbejdelse af en koreografi.

Faglige mål:
Eleven skal:
- beherske grundlæggende hiphop bevægelser
- kunne sammensætte bevægelser og trin til en koreografi
- kunne modtage og omsætte feedback
- få en forståelse for dansens karakteristika og udtryk
- videreudvikle kropsbevidsthed
- vise indlevelse og koreografihukommelse

Indhold:

Læringsmål i teori:
Labans bevægelseslære
Repetition af musikforståelse - herunder rytme, takt og formskema.
Hiphoppens oprindelse og udvikling


Læringsmål i praktik:
Kropsbeherskelse, herunder:
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude), fx bounce og swag walk mv.
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. isolationer og body rolls.
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye trin og koreografier

Kreativitet og koreografidannelse, herunder:
- Sammensætte både nye og kendte bevægelser i en koreografi

Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge sig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte vil være fx 1-og-2) og holde et flow.

Kompetencer:
- sociale kompetencer
- kropslige kompetencer (idrætstekniske færdigheder)

Arbejdsformer:
Klasseundervisning, undervisning ved elever, par- og gruppearbejde.

Evaluering:
Løbende evaluering, danseoptræden ved forløbets afslutning med gruppekoreografi. Koreografien skal indeholde både synkrone og asynkrone bevægelser til musik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer