Titel
2
|
Jive
Faglige mål
Efter forløbet skal eleverne kunne:
Udføre grundtrin i jive, samt beherske følgende variationer:
New Yorker, New Yorker med drejning, Møllen, Dame spin, Damen under, Damen under med spark, Pass and kick,
Samt eventuelt 3-sparks variation (sættes på i 3.g).
Kombinere de forskellige variationer i mindre serier.
Kombinere alle variationer i en “Falko-sekvens”.
- demonstrere viden om musiktælling (formskema, taktarter 4/4 og 3/4, BPM)
- demonstrere viden om de forskellige faser i et motorisk læringsforløb.
- følge takten i musikken (musikforståelse) - variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo (et realistisk mål er 140 BPM).
- Rolleskift: Danse grundtrin og variationer både som herre og dame, og have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
- udvise kendskab til dansens karakteristika gennem udtryk og bevægelseskvalitet (fx. smil, holdning, bounce)
- kende forskellige dansefatninger (to håndsfatning og alm dansefatning) og demonstrere viden om hvordan man danser sammen og arbejder med udtryk.
- udarbejde egen koreografi (sæt variationer sammen, variere opstilling, kanon, partnerskift, eller opfind nye)
- fremvisning af egen koreografi for et publikum
Filmning af egen koreografi inkl. rollebyt i en forløbsprøve
Introduktion til drejebog
FORMÅL
Formålet med JIVE forløbet er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer af dansen. I det første modul vil hovedvægten være på dansens trin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. I de følgende moduler vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få fin-pudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes løbende med flere forskellige rutiner, hvor de lærte variationer sættes sammen på relevante måder. På baggrund af undervisningen skal du til forløbsprøven kunne vise en rutine sat sammen af dig/jer selv med hjælp fra din lærer.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for den valgte dans
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Udføre grundtrinnet i jive, samt beherske følgende variationer: New Yorker, Mølle, Dame spin, Herre spin, Damen under, Damen under med spark, Forbi hinanden med spark (Pass and kick), 3-sparks variation, Woman in the mirror.
- Kombinere de forskellige variationer i mindre serier
- Kombinere alle variationer i “Falko-sekvensen” (introduceres i timerne).
- demonstrere viden om musiktælling (formskema, taktarter 4/4 og 3/4, BPM)
- have kendskab til forskellige faser i et motorisk læringsforløb.
- følge musikken (Musikforståelse) - variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo (et realistisk mål er 140 BPM, men gerne hurtigere!).
- danse grundtrin og variationer både som herre og dame, og have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
- udvise energi gennem dansens udtryk og bevægelseskvalitet (smil og holdning)
- kende forskellige dansefatninger (to håndsfatning og alm dansefatning).
aglige mål:
Kunne udføre jive-grundtrin, samt beherske følgende variationer:
New Yorker
Mølle
Dame spin
Damen ud
Damen ud med spark
Forbi hinanden med spark
3 sparks variation
Woman in the mirror (hvis de er gode nok)
Lære “Falko-sekvensen”
Eleven skal desuden kunne:
Demonstrere viden om musiktælling (formskema, taktarter 4/4 og 3/4, tempo, BPM)
Kunne følge musikken (musikforståelse). Variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo (et realistisk mål er 140 BPM).
Kunne begynde på det korrekte taktslag i musikken.
Danse grundtrin og variationer både som herre og dame, og have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
Udvise energi gennem dansens udtryk og bevægelseskvalitet (hoppende bevægelser, "hårde" spark, smil og holdning)
Kende forskellige dansefatninger
Kunne sætte variationerne sammen til korte sekvenser
Udarbejdelse af egen, længere, koreografi (sæt variationer sammen, eller opfind nye)
Fremvisning- og filmning af egen koreografi.
Teori:
Anatomi
Typer af væv
Typer af knogler
Typer af led
Forskellen på ægte og uægte led
Bevægelsesanalyser
|