Holdet 2022 Id/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Z - Strenge lektor Poulsens institut
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Jette Joost
Hold 2022 Id/d (1d Id, 2d Id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Volleyball
Titel 2 Jive
Titel 3 Fodbold, sundhed og politik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Jive

Faglige mål
Efter forløbet skal eleverne kunne:
Udføre grundtrin i jive, samt beherske følgende variationer:
New Yorker, New Yorker med drejning, Møllen, Dame spin, Damen under, Damen under med spark, Pass and kick,
Samt eventuelt 3-sparks variation (sættes på i 3.g).
Kombinere de forskellige variationer i mindre serier.
Kombinere alle variationer i en “Falko-sekvens”.

- demonstrere viden om musiktælling (formskema, taktarter 4/4 og 3/4, BPM)
- demonstrere viden om de forskellige faser i et motorisk læringsforløb.
- følge takten i musikken (musikforståelse) - variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo (et realistisk mål er 140 BPM).
- Rolleskift: Danse grundtrin og variationer både som herre og dame, og have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
- udvise kendskab til dansens karakteristika gennem udtryk og bevægelseskvalitet (fx. smil, holdning, bounce)
- kende forskellige dansefatninger (to håndsfatning og alm dansefatning) og demonstrere viden om hvordan man danser sammen og arbejder med udtryk.
- udarbejde egen koreografi (sæt variationer sammen, variere opstilling, kanon, partnerskift, eller opfind nye)
- fremvisning af egen koreografi for et publikum

Filmning af egen koreografi inkl. rollebyt i en forløbsprøve
Introduktion til drejebog

FORMÅL
Formålet med JIVE forløbet er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer af dansen. I det første modul vil hovedvægten være på dansens trin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. I de følgende moduler vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få fin-pudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes løbende med flere forskellige rutiner, hvor de lærte variationer sættes sammen på relevante måder. På baggrund af undervisningen skal du til forløbsprøven kunne vise en rutine sat sammen af dig/jer selv med hjælp fra din lærer.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for den valgte dans
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner

Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Udføre grundtrinnet i jive, samt beherske følgende variationer: New Yorker, Mølle, Dame spin, Herre spin, Damen under, Damen under med spark, Forbi hinanden med spark (Pass and kick), 3-sparks variation, Woman in the mirror.

- Kombinere de forskellige variationer i mindre serier
- Kombinere alle variationer i “Falko-sekvensen” (introduceres i timerne).

- demonstrere viden om musiktælling (formskema, taktarter 4/4 og 3/4, BPM)
- have kendskab til forskellige faser i et motorisk læringsforløb.
- følge musikken (Musikforståelse) - variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo (et realistisk mål er 140 BPM, men gerne hurtigere!).
- danse grundtrin og variationer både som herre og dame, og have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
- udvise energi gennem dansens udtryk og bevægelseskvalitet (smil og holdning)
- kende forskellige dansefatninger (to håndsfatning og alm dansefatning).


aglige mål:
Kunne udføre jive-grundtrin, samt beherske følgende variationer:
New Yorker
Mølle
Dame spin
Damen ud
Damen ud med spark
Forbi hinanden med spark
3 sparks variation
Woman in the mirror (hvis de er gode nok)
Lære “Falko-sekvensen”

Eleven skal desuden kunne:
Demonstrere viden om musiktælling (formskema, taktarter 4/4 og 3/4, tempo, BPM)
Kunne følge musikken (musikforståelse). Variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo (et realistisk mål er 140 BPM).
Kunne begynde på det korrekte taktslag i musikken.
Danse grundtrin og variationer både som herre og dame, og have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
Udvise energi gennem dansens udtryk og bevægelseskvalitet (hoppende bevægelser, "hårde" spark, smil og holdning)
Kende forskellige dansefatninger
Kunne sætte variationerne sammen til korte sekvenser
Udarbejdelse af egen, længere, koreografi (sæt variationer sammen, eller opfind nye)
Fremvisning- og filmning af egen koreografi.

Teori:
Anatomi
Typer af væv
Typer af knogler
Typer af led
Forskellen på ægte og uægte led
Bevægelsesanalyser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fodbold, sundhed og politik

Formål:
Formålet med dette forløb er grundlæggende indføring i de centrale elementer af fodboldspillet, for at have boldkontrol, være i boldbesiddende, korrekt positionering og komme afslutninger. Desuden et teoretisk fokus på regler, bredde og dybde samt spilhjulet.
Herudover præsenteres teori omhandlende fodboldfitness og sundhed samt sammenhængen mellem sport, politik og megaevents.


Faglige mål i teori:
I den teoretiske del har vi haft fokus på sportens rolle i samfundet, herunder bla. ideologi, politik og megaevent.
- Grundlæggende kendskab til reglerne i fodbold.
- Aktuelle debatter i medierne ifm. VM i Qatar vinter 2022 og forslaget om Champions League vs super League
- Desuden gavnlige effekter ved fodboldfitness

Faglige mål i praktik:
Tekniske elementer:
- Boldtilvænning og kontrol
- Driblinger (inderside og yderside)
- Afleveringer og modtagninger (inderside, tæmning langs jorden, tæmning i luften).
- Skud og afslutninger (halvtliggende vristspark)
- Øvelser der kombinerer ovenstående

Taktiske elementer:
- Gøre sig spilbar
- Boldbesiddelse (overblik)
- Omstillingsspil og positionering på banen
- Dybde og bredde i spillet

Arbejdsformer: klasseundervisning, par- og gruppearbejde
Udvalgte elever har fået lov at opvarme samt instruere nogle øvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer