Holdet 2022 id/bj1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Z - Strenge lektor Poulsens institut
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jette Joost
Hold 2022 id/bj1 (1bj id/1, 2bj id/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jive
Titel 2 Jive
Titel 3 Basketball
Titel 4 Basketball
Titel 5 Grundtræning
Titel 6 Rugby
Titel 7 Forløb#1
Titel 8 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Jive

Faglige mål
Efter forløbet skal eleverne kunne:
Udføre grundtrin i jive, samt beherske følgende variationer:
New Yorker, New Yorker med drejning, Møllen, Dame spin, Damen under, Damen under med spark, Pass and kick,
Samt eventuelt 3-sparks variation (sættes på i 3.g).
Kombinere de forskellige variationer i mindre serier.
Kombinere alle variationer i en “Falko-sekvens”.

- demonstrere viden om musiktælling (formskema, taktarter 4/4 og 3/4, BPM)
- demonstrere viden om de forskellige faser i et motorisk læringsforløb.
- følge takten i musikken (musikforståelse) - variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo (et realistisk mål er 140 BPM).
- Rolleskift: Danse grundtrin og variationer både som herre og dame, og have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
- udvise kendskab til dansens karakteristika gennem udtryk og bevægelseskvalitet (fx. smil, holdning, bounce)
- kende forskellige dansefatninger (to håndsfatning og alm dansefatning) og demonstrere viden om hvordan man danser sammen og arbejder med udtryk.
- udarbejde egen koreografi (sæt variationer sammen, variere opstilling, kanon, partnerskift, eller opfind nye)
- fremvisning af egen koreografi for et publikum

Filmning af egen koreografi inkl. rollebyt i en forløbsprøve
Introduktion til drejebog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Basketball

OBS: 2 modulers lanciers imellem

Faglige mål:
Eleven skal:
- beherske grundlæggende tekniske færdigheder
- kunne modtage og omsætte fejlkorrektur
- få en forståelse for spillets grundlæggende taktiske elementer
- videreudvikle kropsbevidsthed
- kende spillets vigtigste regler

Indhold:
Opvarmningsøvelser med bold

Tekniske færdigheder:
Forskellige typer afleveringer (bryst, studs, 1-hånd)
Driblinger (inkl. crossover dribling)
Layup
Stående skud
Standsning i totaktsrytme og jumpstop
Pivotering

Introduktion af spilrelevante taktiske elementer, herunder:
”Triple threat”
Positionering på banen
Cuts (V, L og backdoor)
Scren & roll
Fast break
Box out forsvar (rebound)

Introduktion til zone og personligt forsvar (inkl. "gun position")

Kompetencer:
- sociale kompetencer
- kropslige kompetencer (idrætstekniske færdigheder)

Arbejdsformer:
klasseundervisning, teknikøvelser 2-2, taktik par- og gruppe. Virtuelle arbejdsformer/ /anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde

Evaluering:
Løbende evaluering samt afsluttende forløbsprøve, hvor mange af de tekniske elementer indgår i en færdig konstrueret bane.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Rugby

Forløbsbeskrivelse
I forløbet bliver der arbejdet med progression fra delelementer til det færdige spil. Der vil undervejs blive arbejdet med elevernes tekniske, taktiske og fysiske formåen, inden for de givne rammer af Falkos Touch Rugby
Teoretisk er der arbejdet med "Spilhjulet" og idrættens organisering i Dk.

Faglige mål:
At eleverne bliver i stand til:
• At udføre en teknisk korrekt aflevering
• At modtage afleveringer (i teknisk forstand).
• At eleven gør sig spilbar ved brug af forskellige teknikker (formationer)
• At eleverne lever op til de fysiske krav i det færdige spil.
• At eleverne opnår spilforståelse og kan bruge delelementer fra undervisningen i skabelonøvelser og i det færdige spil.

Formålet med forløbet?
formålet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i touch rugby. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Derudover arbejdes der med også med det taktiske element i touch rugby og ikke mindst holdsamarbejdet. Der lægges vægt på meget tid til selve spillet da det er den bedste måde at lære de mange regler på. Forløbet afsluttes med en turnering sammen med alle 2g idrætshold.

Hvad skal jeg kunne?
Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften.
Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse – både lave og høje bolde.
Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration.
Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk.
Have en taktisk og teknisk forståelse for de forskellige defence- & offence principper.

Teori:
Teoretisk er der arbejdet med "Spilhjulet" og idrættens organisering i Dk.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer