Holdet 2022 id/bj3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Z - Strenge lektor Poulsens institut
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Bodil Munk Heiselberg
Hold 2022 id/bj3 (1bj id/3, 2bj id/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jive
Titel 2 Bordtennis - en foreningsidræt
Titel 3 Rugby

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jive

Faglige mål
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- udføre grundtrinnet i jive, samt beherske følgende variationer: New Yorker, Mølle, Dame spin, damen under, Damen under med spark, Forbi hinanden med spark, 3-sparks variation.
kombinere de forskellige variationer i mindre serier
kombinere alle variationer i “Falko-sekvensen”

- demonstrere viden om musiktælling (formskema, taktarter 4/4 og 3/4, BPM)
- demonstrere viden om de forskellige faser i et motorisk læringsforløb.
- følge musikken (Musikforståelse) - variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo (et realistisk mål er 140 BPM).
- danse grundtrin og variationer både som herre og dame, og have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
- udvise energi gennem dansens udtryk og bevægelseskvalitet (smil og holdning)
- kende forskellige dansefatninger (to håndsfatning og alm dansefatning) og demonstrere viden om hvordan man danser sammen og arbejder med udtryk.
- udarbejde egen koreografi (sæt variationer sammen, variere opstilling, kanon, partnerskift, eller opfind nye)
- fremvisning af egen koreografi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bordtennis - en foreningsidræt

Formål
Formålet med forløbet er at eleverne kan udføre grundslagene med en korrekt teknik, samt variere grundslagene med fart, skru og placering. Derudover skal eleverne gennem forløbet opnå kendskab til hvordan idrætten er organiseret i Danmark, herunder specifikt på bordtennis’ placering i det danske idrætsbillede.

Faglige mål
Hvad skal eleverne kunne praktisk?
- kende slagene serv, bh- og fh-kontra, bh-prik, fh- og bh-stik, fh-loop og smash, herunder batvinkel, slagfase og træfpunkt.
- beherske de ovennævnte slag med sikkerhed i isolerede øvelser.
- beherske benarbejdet til de forskellige slag
- rimelig beherskelse af skru, fart og placering af boldene i udvalgte slag
- kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- kunne udføre de relevante slag afhængig af boldens placering i kamp
- have en taktisk forståelse af boldens og egen placering på/ved bordet i kamp
- være bekendt med de grundlæggende regler i bordtennis.

Hvad skal eleverne kunne teoretisk?
- kunne redegøre for idrættens organisering i Danmark, herunder den historiske baggrund for de to store idrætsforbund.
- redegøre for bordtennissportens opståen og placering i det danske idrætsbillede.
- analysere udviklingen i medlemstal inden for bordtennis over en årrække, samt for køn og aldersgrupper.
- vurdere årsagerne til de udviklinger der ses i medlemstallet for bordtennis (og andre klassiske foreningsidrætter) over de seneste 30 år.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer