Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Z - Strenge lektor Poulsens institut
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
xBirgit Sørensen
|
Hold
|
2022 id/fk1 (1fk id/1, 2fk id/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jive
Faglige mål:
Kunne udføre jive-grundtrin, samt beherske følgende variationer:
New Yorker
Mølle (lille og stor)
Dame spin
Damen under
Damen under med spark
Forbi hinanden med spark
3 sparks variation
Lære “Falko-sekvensen”
Eleven skal desuden kunne:
Demonstrere viden om musiktælling (formskema, taktarter 4/4 og 3/4, BPM)
Demonstrere viden om de forskellige faser i et motorisk læringsforløb.
Følge musikken (Musikforståelse). Gøre et kæmpe nummer ud af at eleverne får rytmeforståelse og virkelig kan følge takten.
Variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo op til 140 BPM (Alpha Beat - 10.000 nights of thunder).
Danse grundtrin og variationer både som herre og dame, og have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
Udvise energi gennem dansens udtryk og bevægelseskvalitet (smil og holdning)
Kende forskellige dansefatninger (to håndsfatning og alm dansefatning) og demonstrere viden om hvordan man danser sammen og arbejder med udtryk.
Udarbejdelse af egen koreografi (sæt variationer sammen, synkron/asynkron, variere opstilling, kanon, partnerskift, eller opfind nye)
Fremvisning af egen koreografi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Floorball
Forløbets fokusområder
- Aflevering til makker med trækskud 5-10 meter væk. Fokus på bold ved jorden
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand. Fokus på at kunne tage farten af bolden.
- Hockeydribling (drible med forside/bagside af stav) stående og i relativt højt tempo
- Floorballderibling stående langsomt tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden. Fokus på bolden tæt ved bladet på staven
- Løbe med afleveringer til makker/bande op gennem banen og afslutte med skud på mål
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
- Basal viden om mandsopdækning og zoneforsvar.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grundtræning
Teori: Basal teori omkring aerob og anaerob energiomsætning, hjerte og kredsløbs funktion, musklers opbygning og funktion (kontraktion, agonister og antagonister, motorisk enhed og fibertyper)
Introduktion til forskellige former for grundtræning:
Konditionstest med steptest
10-20-30 intervalløb
Kontinuert løb
Crossfit max (cirkeltræningsstyrkeøvelser med egen kropsvægt)
Måling og vurdering af puls under arbejde med brug af Polar beat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Touch rugby
Formål
Formålet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i touch rugby. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt at løbe i fri position og at finte. Derudover arbejdes der med også med det taktiske element i touch rugby og ikke mindst holdsamarbejdet. Der lægges vægt på meget tid til selve spillet da det er den bedste måde at lære de mange regler på. Forløbet afsluttes med en turnering sammen med alle 2g idrætshold.
Faglige mål
Efter forløbet skal eleverne kunne
Kaste en rugbybold, så den roterer rigtigt i luften.
Gribe en rugbybold stående/i bevægelse – både lave og høje bolde.
Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration.
Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk.
Have en teoretisk og praktisk taktisk forståelse for principperne i angreb og forsvarsstrategi, spilbarhed, kommunikation og bredde/dybde . (Se Boldspil på tværs)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton
Formål
Formålet med forløbet er at lære grundlæggende badmintonteknik og taktik og samt få en forståelse for de arbejdskrav, der stilles til en badmintonudøver.
Indhold
Hovedfokus i forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken i de forskellige slag og spil på en halv bane. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og de forskellige slag på. Der arbejdes med slagserier, kamplignende spil på en halv bane og double.
Faglige mål
Efter forløbet skal eleverne kunne
- Kende til korrekt forhåndsgreb og forsøge at bruge dette i spilsituationer
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghåndshjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
- Kunne redegøre for arbejdskrav til en badmintonspiller
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744802763",
"T": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744802763",
"H": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744802763"
}