Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Z - Strenge lektor Poulsens institut
|
Fag og niveau
|
K og S faggrup. -
|
Lærer(e)
|
Carsten Balle
|
Hold
|
2023 ks/q (2q ks-hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Antikken
Om forløbet:
I forløbet lægges fokus særligt på Romerriget, dets politiske system, samt antikke tænkeres teorier om styreformer med særlig fokus på Cicero. Forløbet begynder og slutter med at stille skarpt på vor tids danske demokratiske system, og hvordan/i hvilken grad Danmarks demokrati står/eller ikke står på skuldrene af tænkere som Cicero.
Kernestof:
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Historiefaglige teorier og metoder
Faglige mål:
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- Demonstrere viden om fagets identitet og metode
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
Læst materiale (i alt 60 sider):
'Fokus 1', Peter Ørsted mfl., 2009, kap. 1
'En bedre verden', Kim Beck Danielsen mfl., 2013, s. 29-50
'Verden før 1914', Claus Bryld, 2011, s. 51-66
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744804090",
"T": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744804090",
"H": "/lectio/3337/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61744804090"
}