Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19 - 2020/21
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jesper Veibel
Hold 2018 HI/z (1z HI, 2z HI, 3z HI)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A antikken
Titel B Religion og islam middelalderen
Titel C DHO
Titel D Europas udvidede horisonter
Titel E oplysningstiden og revolutioner
Titel F industrialisering
Titel G imperialisme og 1 verdenskrig
Titel H mellemkrigstiden
Titel I folkedrab
Titel J folkedrab. fortsæt.
Titel K Kold krig og afkolonisering.
Titel L den tredje verden.
Titel M kommunismen
Titel N Danmark i krig og den nye verdensorden.
Titel O Danmark, EU og globalisering.

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel B Religion og islam middelalderen

Verden før 1914 i dansk perspektiv, Carl-johan Bryld, Systime 2008 kap. 3 og 4
DVD: Europa i middelalderen DR2. del 3. Bønder og fæstere ...
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
Titel C DHO

ang. danmarks besættelse. se komp.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Europas udvidede horisonter

Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Carl-Johan Bryld, Systime 2012 kap. 6. Læses også i samforståelse med kap. 5.
fortsættes i 2g.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E oplysningstiden og revolutioner

Materiale. Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Carl-Johan Bryld, systime 2008, kap. 7 og 8
Tekst: Bertil Nygaard "Revolution som begreb og undersøgelsesfelt"
Emnet indgår også i 2 g temadag. se kompendium.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel F industrialisering

materiale: Verden Før 1914 - i dansk perspektiv, Carl-Johan Bryld, systime 2008.kap. 9
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel G imperialisme og 1 verdenskrig

materiale: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Carl-Johan Bryld, systime 2013 .kap. 1 og 2.
Dokumentar: Netflix, "kvinder i krig 1914-1918.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel I folkedrab

materiale: Folkedrab. dk. Der er arbejdet med: Gruppepres, lydighed og ideologi - hvordan mænd bliver til gerningsmænd, Temaerne: Oktober ´43; flugten til sverige, kunst og folkedrab, modstand, tilskuer eller beskytter, gerningsmænd, nazistiske menneskeforsøg og efter folkedrab i elevgrupper med fremlæggelser virtuelt. Dilemmaspillet.
Fortsætter i 3g med gruppe arb og fremlæggelser ang eksempler på folkedrab: Armenien, Bosnien, Cambodia, Darfur, og Rwanda.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel J folkedrab. fortsæt.

Folkedrab.dk. Fortsættelse af forløbet fra 2g med gruppe fremlæggelser med fokus på "landet, teori ang. årsager og psykologiske forklaringer på drabsmændenes motiver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel K Kold krig og afkolonisering.

Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Carl-johan Bryld, systime 2007 1.udg. kap. 6 og 7.
Marschall-planen: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=241
Historie formidling og metode: Film "kampen for et frit Afrika", Goran Olsson, 2003. afsnit 1. tid 00-14.37 min. Filmcentralen.
"Dommedag nu", Francis Ford Coppola. Netflix tid: 35.00-38-00 min, 1,57-2.00 time. 2.05-2.08 time.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel L den tredje verden.

Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Carl-johan Bryld, systime 2007 1.udg. kap. 9.

Selvstændigt indsamlet materiale, fra eleverne, til løsningsforslag på at løse Afrikas problemer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel M kommunismen

Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Carl-johan Bryld, systime 2007 1.udg. kap. 10.

Historisk metode og formidling.

Film: Stalins død. HBO.

https://www.lectio.dk/lectio/34/lc/45518590704/res/45518590706/Film%20analyse%20i%20historie.docx

artikel: Link til artikel: https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2017/12/pervers-dans-magten-fremmaner-raa-ubehagelig-latter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
Titel N Danmark i krig og den nye verdensorden.

Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Carl-johan Bryld, systime 2007 1.udg. kap. 11.

Podcast: DR bakspejl: Jihadisternes hævn.

Podcast: DR-lyd (app) DR´s Historiepodcast: Oliekrisen del. 1. Bilfri søndage og nådesløs krig.

Prøveeksamenssæt 3g fagdag 2019.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
Titel O Danmark, EU og globalisering.

Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Carl-johan Bryld, systime 2007 1.udg. kap. 12. læses sammen med kap. 8

Ebbe Kühle, Danmarks Historie i et globalt perspektiv. Gyldendal 2008, s. 350-383.

Geert A. Nielsen & Flemming Olsen. I globaliseringens lys - en anden verdenshistorie. Systime 2004. s. 14-25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde