Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19 - 2020/21
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lisbet Borker Rasmussen
Hold 2018 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Lyrik-forløb
Titel B Folkeviser
Titel C Mundtlighedsforløb: Retorik og argumentation
Titel D Saga-læsning
Titel E Besættelsestiden i Danmark
Titel F Forløb om skriftlighed
Titel G Mellemkrigstiden
Titel H Den debatterende artikel
Titel I Autobiografi og autofiktion
Titel J Nytårstaler
Titel K Oplysningstiden og Romantikken
Titel L Dokumentarfilm
Titel M DET MODERNE GENNEMBRUD
Titel N SELVVALGT VÆRK
Titel O ESSAYGENREN OG DEN REFLEKTERENDE ARTIKEL
Titel P JOURNALISTIK
Titel Q EFTERKRIGSTID m.m. 1945 - 1985
Titel R ANALYSEMETODER I DANSK
Titel S PERIODEN 1990-2010
Titel T SKRIFTLIGHED OG SRP
Titel U REPETITION
Titel V Forløb#19
Titel W Forløb#22
Titel X Forløb#23
Titel Y Forløb#25
Titel Z Forløb#26

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Lyrik-forløb

TEKSTER:
Johannes V. Jensen: Danmarkssangen
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset
Simon Grotrian: Sukkerstykke
Simon Grotrian: Frimærke
Tom Kristensen: Nat i Berlin
Emil Aarestrup: Angst
Simon Grotrian: Slå mælkeveje om mig
Yahya Hassan: BARNDOM

BAGGRUNDSLITTERATUR:
"Digte" + "Hvem fortæller i et digt?" (Fra: Håndbog til dansk", Systime og Dansklærerforeningen 2015)
"At læse digte" (Fra: John Mogensen m.fl. (red.): "Danskbogen" (Systime 1995), s.
"Semantiske felter/Semantiske skemaer" (Fra: "Håndbog til dansk", Systime og Dansklærerforeningen 2015)
"Oversigt over sproglige billeder"
"Begreber inden for lyrikken" (Fra: Carlsen m.fl. (red): "Fortællingens spejl", Gyldendal 2017, s. 30)

OMFANG: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Mundtlighedsforløb: Retorik og argumentation

TEKSTER:
Anders Fogh Rasmussen: af: Nytårstale 2008
Ulla Dahlerup: Af: "Tale til Dansk Folkepartis årsmøde 2003"

BAGGRUNDSTEKSTER:
"Hvad er retorik?" (primus.systime.dk)
B. Darger m.fl.: "Begreb om dansk" (Det retoriske pentagram)
"Appelformer" ("Begreb om dansk")
Søren Marquardt Frederiksen: "Talen er vejen til indflydelse" (Kap. 5: "Tal til både fornuft og følelser", appelformerne)
Skema: Sproglige virkemidler: billedsprog og stilfigurer
"Fremførlse af en tale" ("Faglige forbindelser i dansk", Dansklærerforeningen 2009)
"Argumentation" (Ole Schultz Larsen: "Håndbog til DANSK", s. 157-167 (Systime 2015))

SUPPLERENDE TEKSTER/MATERIALE:
Klip fra Dronningens nytårstale 2018
AF: Thomas Vinterberg: "Festen" (Christians tale)
Klip fra kronprins Frederiks bryllupstale til Mary (2004)

OMFANG: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Saga-læsning

TEKST:
Ravnkels saga (VÆRK)
Første side af Peter Springborgs nyoversættelse af Ravnkels Saga (2015)

BAGGRUNDSTEKSTER:
Spurvesol bd. 1 ( s. 10-13 + 15-17 + 27)
"De lange skibe" (UD & Se (ferietillæg 1998) s. 10-11)
Erik Skyum-Nielsen: "Fortælleteknik i sagaerne" (Efterskrift til "Gisle Surssøns Saga" s. 103-106)
Esben Mønster-Kjær: "Vikinge-sagaer var Islands krimier" ("Historie" #2, 2015)

OMFANG: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E Besættelsestiden i Danmark

TEKSTER:
Flyveblad 9/4-1940: "Oprop!"
Otto Gelsted: "De mørke fugle" (1940)
Morten Nielsen: "Skæbne" (fra: "Der brænder en ild", 1944)
Kim Malthe Bruun: "Brev til Hanne" (1945)
General von Falkenhorst: "Den danske folkekarakter" (1940)
Søløjtnant Helge Nielsen: Tale I forbindelse med afsløringen af mindetavle i ØGs aula (26/2 1946)

FILM: Johan Jacobsen: "Den usynlige hær" (1945)

BAGGRUNDSTEKSTER:
J. Hæstrup: "Besættelsestiden, en orientering" (studentereksamensstilehæfte maj-juni 1983)
Litteraturens veje s. 310-314
www.illegalpresse.dk: "Illegale digte"
Litteraturhåndbogen: Portræt af Morten Nielsen
FILM: "Kim", citat 55:00 - 1:15:00(2009) - Filmcentralen.dk

SUPPLERENDE TEKSTER:
"OPROP! - Til Danmarks Dampere og Danmarks Folk!" (udsendt af DADAFO 27/2-2015)    

OMFANG: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G Mellemkrigstiden

TEKSTER:
Erich Maria Remarque: af Intet nyt fra vestfronten    
Filippo Marinetti: Futurismens manifest    
Emil Bønnelycke: Århundredet
Oskar Hansen: Maskinens sang
Elmer Diktonius: Maskinsång     
Tom Kristensen: Fribytter
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål    
Rudolf Broby-Johansen: Forsvarstale i Københavns byret    
Harald Herdal: af: Man skal jo leve
Adolf Hitler: Af: Min kamp (Folk og race)
Poul Henningsen: Man binder os på mund og hånd   
Niels Meyn: Elfenbensviften

VÆRK:
Rudolf Broby-Johansen: BLOD

SUPPLERENDE TEKSTER:
FILM: Citater fra : Charlie Chaplin: "Moderne tider" (YouTube 09:00 - 18:46)
FILM: Citat fra: Delbert Mann: "Intet nyt fra Vestfronten", starten (YouTube 00.00 - 16.40)
Harald Herdal: Det frugtbare had   
FILM:"PH: Meninger i tiden" (Filmcentralen)
Video: PH/Weel: Man binder os på mund og hånd (YouTube 00:00-4:18 Uploadet af Alhambra museet for humor og satire Frederiksberg)
Video: Outlandish: Man binder os på mund og hånd (YouTube)

BAGGRUNDSTEKSTER:
Litteraturens veje s. 274-283
"Digtere, divaer og dogmebrødre" (om 1920'erne)
Det 20. århundredes første årtier   
Illustreret Tidende: Forfatter affyrer…   
Illustreret Tidende: Blod-digte beslaglægges
TV-udsendelse: "Fascismens billeder" (1. afsnit: "Idyl og ensretning")
Niels Martinov: "Litterære ismer" (om futurisme, ekspressionisme og realisme i 30'erne)

OMFANG: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel H Den debatterende artikel

TEKSTER:
Jakob Sheikh: Derfor bør vi vise billederne af Aylan (journalisten.dk, 7. sept. 2015)
Christian Nørgaard Larsen: Sluk for dit TV og vær forælder, Mai Mercado (Berlingske.dk, 6. dec. 2016)
Mette Skov Hansen Grænser for pressefotografiet (etik.dk, 18. feb. 2012)

BAGGRUNDSTEKSTER:
Opgave: Mediernes brug af billeder med døde mennesker ("Eksamensgenrerne dansk stx", systime 2019, s. 94)
Den debatterende artikel ("Eksamensgenrerne dansk stx", Systime 2019, s. 34-39)

OMFANG: ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel I Autobiografi og autofiktion

EKSTER:
Yahya Hassan: BLOMSTERSKUD (2019)
Hassan Preisler: Af: "Brun mands byrde" (BYRDEN 1-4 + 7) (2013)
Christina Hesselholdt: Af: "Hovedstolen" (1998)
Jens Blendstrup: Af: "Gud taler ud" (2006)
Erling Jepsen: Af: "Kunsten at græde i kor" (2001)
FILM: Peter Schønau Fog: "Kunsten at græde i kor"
Leonora Christina Skov: Af: "Den der lever stille" (2018) (s. 7-13 + 222-228)


SUPPLERENDE TEKSTER:
Helen Bannerman: "Lille sorte Sambo"
Rudyard Kipling: "Hvid mands byrde"


BAGGRUNDSTEKSTER:
Christensen & Jensen: "Livsværk" (systime, 2008): Introduktionsafsnittet (s. 10-22)
Introduktion til "Brun mands byrde" (Behrendt og Bunch: "Selvfortalt", s. 111-112)
LB: Papir om paratekster (Kilde: Behrendt og Bunch: "Selvfortalt" (s. 27-28))
Jes Stein Pedersen: "Portræt: Yahya Hassan - her, der og allevegne" (Politiken 9/11-19)
Carsten Andersen:Af:  "Barndom i billeder" (interview med Christina Hesselholdt, Politiken 1998)
Per Højholt: Af: "Jeg har ingen barndom" (1994)
Marie Louise Kjølbye: "Hemmeligheder er sønderjysk tortur" (interview med Erling Jepsen, Information 2005)
DOKUMENTARFILM: "Erlings fortælling - fra virkelighed til bog" (interview med Erling Jepsen) (2007)
PODCAST: Leonora Christina Skov: Af: "Jeg har en forestilling om, at alle forsvinder, hvis jeg ikke gør helt vildt meget for dem" (JP Jyllands-Posten: Frøkjær og forfatterne #17: Leonora Christina Skov) (2018) - de første 15 min.


OMFANG: 120 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel J Nytårstaler

TEKSTER:
Dronningens nytårstale (2019)
Mette Frederiksens nytårstale (2020)
Jens Stoltenbergs nytårstale (2012)
Annonce fra Socialdemokratiet: "Vi er på børnenes hold" (nyhedsmedierne 2/1-20)
Pia Kjærsgaard: "Kronik" (11/10 2009)
George W Bush: Tale til nationen (2001)
Sexglad luksusveninde
Marianne Larsen: og til sidst (1984)

BAGGRUNDSTEKSTER:
LB's kompendium "Retorik og diskursanalyse" s. 1-8
Af "Begreb om dansk": Kapitel 8  "Retorik og argumentation" (s. 95-107)

SUPPLERENDE TEKSTER OG MATERIALER:
DR2: Uddrag af Kirsten Birgit Kretz Hørsholms nytårstale 2020
Sara Omar: Nytårstale 2018 (DR2, Deadline, 1/1 2018) - (i forb. m. skr. aflevering)
Girl Squad: af. "Ludermanifestet 2 (2017) - (i forb. m. skr. aflevering)
TV-CITAT: Sara Omar: "Nytårstale" (DR2, Deadline, 1/1 2018) - (i forb. m. skr. aflevering)
FILM: Anders Thomas Jensen & Thomas Villum: Ernst og lyset

OMFANG: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel K Oplysningstiden og Romantikken

TEKSTER:
Ludvig Holberg: af: Pernilles korte Frøkenstand  
Ludvig holberg: En god lærer
Adam Oehlenschläger: Guldhornene  
Schack Staffeldt: Indvielsen
B.S. Ingemann: af: Valdemar Sejr  
Emil Aarestrup. I en Landsbykirke  
H. C. Andersen: Skyggen
H. C. Andersen: Hist, hvor vejen slår en bugt (1829)

SUPPLERENDE TEKSTER:
Johs. Møllehave: Horn til morgenkaffen
Erling Jan Sørensens klaver-arrangement + tekst til "hist hvor vejen slår en bugt" (3:18 min. YouTube)

BAGGRUNDSTEKSTER:
"Litteraturens perioder": Tidstavle
"Dansk, historie og litteratur": Oplysning og rationalisme  (s.  46)
"Litteraturens Veje": Ludvig Holberg + Holbergs komedier (s. 117-119)
"Litteraturens Veje": Romantikken (s. 137 - 140)
"Litteraturhåndbogen": Rationalisme (opslag)
"Litteraturhåndbogen: Romantik  (opslag)
"Litteraturhåndbogen": Romantisme (opslag)
"Den store danske": Muser (opslag)
Liv Thomsen (tilrettelægger): "1800-tallet på vrangen" (afsnit 1: "Guld, hor og romantik"), DR2, 2007
Søren Vrist Christensen: ”Romantismen” (14:17 min. YouTube):
"Øgendahl og de store forfattere", afsnit 1 om H.C. Andersen (28 min. DR TV)

OMFANG: 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel L Dokumentarfilm

FILM:
Lumière: ”Sortie d’Usine.../Arbejderne forlader fabrikken” (1895) (YouTube 0:47)
Lumière: ”Arrivée d’un train en gare à La Ciotat/Et tog ankommer til stationen” (1895) (YouTube 0:47)
Elfelt: "Kørsel med grønlandske hunde" (1897) (YouTube 0:51)
Elfelt: "Brandvæsenet rykker ud" (1897) (YouTube 0:48)
Dybdeborende dokumentar: DR1 Dokumentaren: Citat fra: "Præster under anklage" (2011) (Youtube 1:54)
Deltagende dokumentar: Michael Moore: "Bowling for Columbine" (2002) - de første ca. 6:50 min. (Youtube)
Poetisk dokumentar: Jan Troell: "Reflexion 2001" (2002) (YuoTube 7:09)

VÆRK:
Observerende dokumentar: Lars Engels: "Dømt til behandling", 1. afsnit ("Så er festen slut") (DR 1997) (YouTube 1:00:05)

BAGGRUNDSMATERIALE:
Uddrag fra: Fat om dokumentarfilmen (DFI)
Andersen og Foght Mikkelsen: "Dokumentaren i undervisningen" (s. 53 - 58 + 61-63)
Max Pedersen: "Socialpornografi" (Politiken 10/5 1997)
Jakob Kehlet: "Beskyldninger om socialporno" (Journalisten 2001)
Interview-former (LBs arbejdspapir, kilde: "Medier", Gyldendal)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel M DET MODERNE GENNEMBRUD

TEKSTER:
1. Holger Drachmann: Engelske Socialister
2. Georg Brandes: Af: Hovedstrømninger...
3. Henrik Pontoppidan: Idyl
4. Amalie Skram: Karens Jul
5. Herman Bang. Foran Alteret

VÆRK: Henrik Pontoppidan: Isbjørnen

BAGGRUNDSMATERIALE:
Litteraturhåndbogen Opslag om Naturalisme og Impressionisme
Litteraturhåndbogen: Forfatterportrætter af Bang, Brandes, Pontoppidan og Skram
Litteraturens Perioder: 1870 - 1914 (s. 58 - 74)
TV-udsendelse: 1800-tallet på vrangen (afsnit 6)
"Mick Øgendahl og de store forfattere - Henrik Pontoppidan", DR TV (27:36 min.)
"Mick Øgendahl og de store forfattere - Herman Bang", DR TV (ca. 28 min)

OMFANG: 160 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel N SELVVALGT VÆRK

Eleverne har hver især valgt et værk, som på den ene eller den anden måde har tilknytning til et af de forløb, vi har gennemgået i 1. eller 2.  (fx "Det moderne gennembrud", "Autobiografi og autofiktion", "Mellemkrigstiden" . Eleverne har afleveret en skr. opgave om deres værk i beg. af 3.g.

OVERSIGT OVER DE VALGTE VÆRKER:
Albert: Nedim Yasar: ”Rødder” (Autobiografi og autofiktion)
Alberte: Jens Blendstrup: ”Gud taler ud” (Autobiografi og autofiktion)
Amanda: Hans Kirk: ”Fiskerne” (Mellemkrigstiden)
Sofie Bülow: Kafka: ”Processen” (Mellemkrigstiden)
Anne: Pontoppidan: ”Lykke-Per” (Det moderne gennembrud)
Ayman: Yahya Hassan: ”YAHYA HASSAN” (Autobiografi og autofiktion)
Casper: Nicklas Bendtner: “Begge sider” (Autobiografi og autofiktion)
Fabian: David Lagercrantz: “Jeg er Zlatan Ibrahimovic” (Autobiografi og autofiktion)
Freja: Stephanie Karma Salvarli: ”Geggo” (Autobiografi og autofiktion)
Gustav Thorndal: Herman Bang: ”Tine” (Det moderne gennembrud)
Gustav Møller: Hemingway: ”Solen går sin gang” (Mellemkrigstiden)
Gustav Madsen: David Lagercrantz: “Jeg er Zlatan Ibrahimovic” (Autobiografi og autofiktion)
Hannah: Leonora Christina Skov: ”Den, der lever stille” (Autobiografi og autofiktion)
Julius: Nicklas Bendtner: ”Begge sider” (Autobiografi og autofiktion)
Kristine: Jens Blendstrup: ”Gud taler ud” (Autobiografi og autofiktion)
Lin Xi: Michelle Obama: ”Min historie” (Autobiografi og autofiktion)
Magnus: Pontoppidan: ”Lykke-Per” (Det moderne gennembrud)
Marcus: Erling Jepsen: ”Kunsten at græde i kor” (Autobiografi og autofiktion)
Michaela: Scott Fitzgerald: ”Den store Gatsby” (Mellemkrigstiden)
Nicoline: Leonora Christina Skov: ”Den, der lever stille” (Autobiografi og autofiktion)
Oscar: Ahmed Akkari: ”Min afsked med islamismen” (Autobiografi og autofiktion)
Rasmus: Lars Tvede: ”Børshaj” (Autobiografi og autofiktion)
Sofie: Leonora Christina Skov: ”Den, der lever stille” (Autobiografi og autofiktion)
Theodor: Pontoppidan: ”Lykke-Per” (Det moderne gennembrud)
Valdemar: Mikkel Kirkebæk: ”Schalburg – en patriotisk landsforræder” (Autobiografi og autofiktion)
Vitus: Anthony Doerr: ”Alt det lys, vi ikke ser” (Anden verdenskrig)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel O ESSAYGENREN OG DEN REFLEKTERENDE ARTIKEL

TEKSTER:
Jan Lindhardt: ”Fri os fra det kreative” (Berlingske tidende 1998)
Klaus Rifbjerg: ”Glæden ved vin” (1991)
Benedicte M. Andersen: ”Lille fredag drikker de hjernen ud" (Information 2007)
Birgitte Tindbæk: "Døden i litteraturen"  (Fra opgave om døden som skønlitterært motiv)
H.C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne" (Fra opgave om døden som skønlitterært motiv)
Henrik Nordbrandt: "Aftensol" (Fra opgave om døden som skønlitterært motiv)
Karl Ove Knausgård: af: "Mit fædreland" (Weekendavisen 19/8 2011)
Sørine Gotfredsen: af: "Lad os bruge Anders Breivik rigtigt" (Berlingske Tidende 29/7 2011)
Kathrine Stampe Andersen: "Mit liv før 'fedme-gabet'" (Berlingske.dk 24/7 2011)
To elevbesvarelser (reflekterende artikel om døden som skønlitterært motiv).


SUPPLERENDE TEKSTER:
Benedicte M. Andersen: ”Lille fredag drikker de hjernen ud" (Information 2007)
H.A.Brendekilde: "Udslidt" (Fra opgave om døden som skønlitterært motiv)
"Mejslet i massiv granit" (Fra opgave om døden som skønlitterært motiv)

BAGGRUNDSTEKSTER
Karen Thygesen: Hvad er et essay? ("Fra essay til klumme" s. 5 - 10)
Essayets funktion og genretræk ("Faglige forbindelser i dansk")
Thorkild Borup Jensen: Definition
"Essays - at skrivetænke", grundtræk ved et essay (Youtube 8:26 min.)
Fagkonsulent Sune Weiles videogennemgang af det at reflekterel + reflektionscirklen (Youtube 12:26)
Opgave om døden som skønlitterært motiv (opgaveformulering) (N. Rekve Eriksen: "Eksamensgenrerne, dansk stx" (Systime 2019), s. 95).
"Tænk og reflektér på et højt abstraktionsniveau" + "Sæt ord på dine tanker" (N. Rekve Eriksen: "Eksamensgenrerne, dansk stx" (Systime 2019), (s. 87-89))
"De 7 råd: Sådan skriver du en god reflekterende artikel" (N. Rekve Eriksen: "Eksamensgenrerne, dansk stx" (Systime 2019), (s. 41-43))
"Forslag til opbygning af en reflekterende artikel" (N. Rekve Eriksen: "Eksamensgenrerne, dansk stx" (Systime 2019), (s. 44-46))

OMFANG: Ca. 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel P JOURNALISTIK

TEKSTER:
Herman Bang: Branden (1884)
Lasse Jensen: Bedre end stoffer (1981)
Knud Brix: det første drab (Nyhedsavisen 2007)
Jens Holsøe: Iraks elitestyrker svarer igen (2003)
Åsne Seierstad: Plys og porcelæn i Bagdad (2003)
Af: Tom Buk-Swienty. Slagtebænk Dybbøl (2008)

SUPPLERENDE TEKSTER:
Maya Nissen: "Politiet lukker motorvej med flygtninge til fods" (DR 7/9 2015)

BAGGRUNDSTEKSTER:
Riis Langdahl m.fl.: "Krydsfelt" s. 324-25 + s. 348-354
Hvordan aviserne skriver misvisende overskrifter
Nyhedstrekanten
Jens Lenler: Hurtigt, skarpt … men klart?(Politiken17/8 2006)
Kort analysemodel til avisreportager
Af: Borker og Brøndgaard: Den bearbejdede virkelighed (om New Journalism) s.62-75
S. Vinterberg: New journalism eller en halv Vind? (Politiken 10/1 2004)
Leif Søndergaard: At fortælle (en) historie (Politiken 16/9 2010)

OMFANG:  80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel Q EFTERKRIGSTID m.m. 1945 - 1985

TEKSTER:
Halfdan Rasmussen: "Efter Bikini?"
Villy Sørensen: Soldatens juleaften
Ni brevkassspørgsmål og -svar fra 1950'erne
Peter Seeberg: Hullet
Stig Dagerman: Att döda ett barn
FILM: Alexander Skarsgård: "Att döda ett Barn" (2003)
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset
Klaus Rifbjerg: Konfrontation
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt
Klaus Rifbjerg: Udråberen
Vita Andersen: Depression
Kristen Bjørnkjær: Af: Kærestesorg
Michael Strunge: Natmaskinen

BAGGRUNDSLITTERATUR:
Litteraturens veje
Thomas Bredsdorff: NEKROLOG: "Digteren, dæmonerne og dobbeltblikket" (Politiken 17/12 2001)
Lone Kühlmann: Af: "Livet er ingen strøgtur. Damebrevkasser gennem 75 år" (2001)
"Det eksistentielle"
Søren Vrist Christensen: "Konfrontationsmodernisme" (YouTube 12:24)
Thorkild Borup Jensen. "Klaus Rifbjerg"  s. 9-11
Anne Jerslev og Erik Svendsen: "Sort romantik" (Politisk Revy 1981)
"70'ernes typiske digt - og 80'ernes"
Litteraturhåndbogen: Portræt af Vita Andersen
Litteraturhåndbogen: Portræt af Kristen Bjørnkjær
Litteraturhåndbogen: Portræt af Michael Strunge
"Bazar"-udsendelse om 70'ernes og 80'ernes lyrikere
Mick Øgendahl og de store forfattere - Michael Strunge", DR TV (ca. 28 min)


SUPPLERENDE MATERIALE:
FILM: Citater fra Væbnet med vinger (De første 10 min., de sidste 25 min. + citatet om "Berlin, mit hoved").

OMFANG: ca. 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel R ANALYSEMETODER I DANSK

TEKSTER:
H.C. Andersen: "Tepotten" (1862)


BAGGRUNDSTEKSTER:
"At analysere litteratur" (Litteraturens veje (2. udgave, 3. oplag), s. 14-31)
"Litterære metoder" (fra: Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk" (Systime 2015), s. 87-99)
"Filmiske virkemidler" (fra: Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk" (Systime 2015), s. 293-299)
"Retorik" + "Argumentation" + "Diskursanalyse" (fra: Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk" (Systime 2015), s. 150-174)



OMFANG: 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel S PERIODEN 1990-2010

TEKSTER:
Askildsen: "Jokeren" (1994)
Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)
Naja Marie Aidt: "Søndag" (1996)
Charlotte Weitze: "Biller" (1996)
VÆRK: Simon Fruelund: "Borgerligt tusmørke" (2006)

SUPPLERENDE TEKSTER:
Filmatiseringer af "En stol for lidt" (alle fra YouTube):
  1. Mathias Navneet Gørup: "en stol for lidt"
  2. Anne Moeller: "En stol for lidt"
  3. Line Ørsted: "Mere end bare en stol for lidt"
Tina Rasmussen: "Med 20 gymnasielærere på skuldrene" (Gymnasieskolen 15/2006)
Lisbets fire sider om transaktionsanalyse (Kilder: Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier"
iBog 2015) + Langdahl & Olsen: Krydsfelt (2011))

BAGGRUNDSLITTERATUR:
Litteraturens veje s.
Introduktion til 1990'ernes litterære tendenser (AEs sammenskrivning)
Søren Vrist Christensen: "Minimalisme og Helle Helle" (video, YouTube 12:56)
Wikipedia: Tusmørke
Lillian Munk Rössing: "Myte og matrikel" (Information 25/07/2007)
Lyotards store og små fortællinger" (Lisbets papir)
Punktroman (Lisbets papir)

OMFANG: Ca. 160 sider
Særlige fokuspunkter:
Arbejdsformer:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel T SKRIFTLIGHED OG SRP

FORLØB:
1. Sprogrigtighed. Øvelse om retskrivning.
2. Brug af sekundærlitteratur. Øvelse om "Hærværk".
3. Sammenhæng i opgaven. Øvelse om koblingsudtryk.

TEKSTER:
Lisbets øvelse: "Ratskrivning"
Søren Schou m.fl.: "Hærværk", "Dansk litteraturs historie 1920-1960" (Gyldendal 2006)
Lisbets eksempler fra universitetsopgave i filmvidenskab.

BAGGRUNDSTEKSTER:
Power point om "Sekundærlitteratur"
Karsten Kristensen Back m.fl.: "Sådan skriver du SRP" (Columbus 2019)

OMFANG: 130 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel U REPETITION

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel V Forløb#19

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel W Forløb#22

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel X Forløb#23

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel Y Forløb#25

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel Z Forløb#26

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer