Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19 - 2020/21
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jeppe Kjærgaard Kristensen, Jesper Veibel, John Finn Hansen, Line Birch Overby, Lisbeth Tuxen
Hold 2018 id/x/2 (1xz id/2, 2xz id/2, 3x id/2)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Forløb#1  Fitness, opvarmning og basketball
Titel B Forløb#3Atletik
Titel C Forløb#5Pardans.
Titel D Forløb#6  Redskabsgymnastik og volleyball
Titel E Atletik
Titel F Dans
Titel G Idrætsprojekt
Titel H Forløb#2
Titel I Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Forløb#1 Fitness, opvarmning og basketball

Basketball:

Alm. teknikindlæring dribling,aflevering stående tohåndsskud og layup.

Afleveringsspil : partibold uden dribling og scoring. 20 afleveringer.

Div.øv. Real Madrid, 2 mod 3 evigt spil.

Forsvarsystemer. Personlig opdækning og 2-1-2 zoneforsvar

Opvarmningsprogrammer:

Eleverne bliver introduceret til idraetsmusik.dk, og øver takttælling (BPM) med tempomåleren på samme hjemmeside. Vi laver forskellige øvelser for at øge elevernes musikforståelse, og de bliver introduceret for forskellige typer af opvarmningsprogrammer, hvor fokus er, at lave bevægelserne i takt til musikken.

I slutningen af forløbet skal eleverne udarbejde et opvarmningsprogram, som de skal vise for og lave med resten af holdet. Her er fokus, at alle i gruppen deltager aktivt, alle i gruppen instruerer i øvelser, øvelserne skal laves i takt til musikken og med god bevægelseskvalitet.
Derudover skal hver gruppe aflevere en rapport, hvor de redegør for musikvalg, øvelsesvalg og for hvad der sker fysiologisk under en opvarmning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B Forløb#3Atletik

Teoretisk gennemgang og praktisk udførelse af flg. discipliner :
100m,1500m og 5000m
Højde- og længdespring
Kuglestød og spydkast
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Forløb#5Pardans.

Eleverne skal lære nogle tekniske elementer og indøve den færdige koreografi i følgende danse:

- Les Lanciers
- Jive
- Vals
- cha-cha-cha

Pardans

I selve forløbet med pardans har eleverne været igennem engelsk vals, cha-cha og jive. Fokus har ligget på takter/rytme, kvalitet i udtrykket, karakteristika (forskel på standarddansens skarphed og elegance og latindansens mere løsslupne, frie og groundede stil med hofter og skuldre i centrum), grundtrin, kropsholding (hhv. åben og lukket dansefatning, arm- og benposition,) forskel i tyngdepunkt og gulvkontakt i de to kategorier (hæl, tå, ned i knæ etc.)


Engelsk vals: grundtrin i firkant, højredrejning og grundtrin ligeud.

Cha-cha: grundtrin overfor hinanden + frem og tilbage, damen underarm, åbning op til hver side + 2 gange drejninger overfor hinanden.

Jive: grundtrin, damen føres ud, åbning til hver side.  


Les Lanciers: alle 5 danse/ture


Teori:

Labans bevægelseslære vedhæftet relevant modul (BESS - DOG tilpasset pardansens karakteristika)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Forløb#6 Redskabsgymnastik og volleyball

Redskabsgymnastik:

Eleverne har arbejdet meget med kropsspændingsøvelser og tillidsøvelser i starten af forløbet. Herefter har fokus været på diverse behændighedsøvelser såsom rulninger, hovedstand og håndstand både på airtrack og flade måtter. I slutningen af forløbet har eleverne også prøvet hovedspring og strakt overslag på springbræt.

Volleyball:  Eleverne er undervist i fingerslag , baggerslag ,serv(over- og underhånd) og smash.Formelle og spilnære øvelser.
taktisk: Alm grundopstilling.Spil med indløb og fast hæver.

Tilknyttet teori:
Volleyball:
Redskab:
- Om FLOW fra https://www.dbu.dk/media/7431/flow-model.pdf
- Om Gymnastikbevægelsen fra Idræt B-bogen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E Atletik


Fokus i dette forløb har været de forskellige atletikdiscipliner og teorien bag:

kuglestød

spydkast

Højdespring

Længdespring

Løb (sprint/mellemdistance/langdistance)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F Dans

Fokus i dette forløb har været forskellige dansestilarter og teorien bag:

Girly style

hiphop

tiktok

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G Idrætsprojekt


Idrætsprojekt med udgangspunkt i biptest, træningsforståelse, selvtræning og afsluttende opgave.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel H Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel I Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer