Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20 - 2020/21
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Anika M. Holten
Hold 2019 FrF/2 (1g FrF/2, 2g FrF/2)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Le destin - (grundforløb)
Titel B La bonne vie (eksamen)
Titel C Le sport
Titel D L'enfance et la jeunesse difficiles (eksamen)
Titel E Le crime (eksamen)
Titel F La Guadeloupe (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Le destin - (grundforløb)

Le destin (~ 10%)

I grundforløbet har temaet været 'le destin', og de lette tekster først i forløbet er valgt for at gøre det muligt for flest muligt at byde ind mundtligt. Eleverne har også arbejdet med elementære analytiske begreber, bl.a. personbeskrivelse og karakteristik samt med strategier til optimering af sprogtilegnelse og generelle læringsstrategier.
Derudover har vi især haft fokus på udtale og verbalformer og bøjninger (le présent og le futur proche) og nægtelser samt på træning i elementær billedbeskrivelse, herunder glosetræning.

Fra: Quelle histoire, red. J. P. Weibrecht et al., Liljeforlaget, 1990.
- La chute
- Voir le futur
- La vérité

- Intouchables, (un film d'Olivier Nakache et Eric Toledano, 2012)
- Uddrag fra manuskriptet til filmen. Fra: Intouchables; Læs en film. Karen Schumacher, Forlaget Passion, 2014.
- Les vrais intouchables. Fra: Intouchable; Læs en film. Øvehæfte af Karen Schumacher, Forlaget Passion, 2014. (?)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Je me présente 26-08-2019
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B La bonne vie (eksamen)

La bonne vie (~ 20 %)

Fokus: Forløbet har handlet om hvad det gode liv er, om værdier, drømme og store som små ting fra hverdagen der kan gøre en forskel. Eleverne har skullet overveje og forklare hvad det gode liv er for dem, og vi har arbejdet med tekster, film der har belyst emnet fra forskellige vinkler. Vi har talt om faktorer som familie, venner, penge, mad, sundhed, helbred, frihed, det at rejse, det at arbejde eller beskæftige sig med noget man kan lide, og eleverne har skullet overveje hvilke faktorer der var særligt vigtige for dem. Vi har beskæftiget os med materiale som bl.a. belyser temaer som venskab, værdighed, solidaritet, passion, håb, drømme og frihed - og vi endte naturligvis efterfølgende med også at tale om Covid-19. I forløbet har eleverne også arbejdet med billedbeskrivelse .

Kerne- og supplerende stof:
Uddrag af kapitlet 'La bonne vie ?' (pp. 26-55) Fra: Paroles françaises, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2013.
- Avant de commencer - Le bonheur de Depardieu
- Alors Gérard, t'as le boules ?
- Si on peut goûter à quelque chose, si on peut faire quelque chose qu'on a envie de faire, il faut le faire
- C'est bien de manger dans un fast-food
- Plus on commence à connaître les films, plus on se rend compte qu'on est tout petit

Intouchables, (un film d'Olivier Nakache et Eric Toledano, 2012)

1jour1actu No 267 Du 27 mars au 2 avril 2020, (pp. 1-3 + 5) :
- Chacun chez soi mais tous ensemble !
- VOD un succès fou !
- La flamme olympique allumée .. pour rien ?
- Virus : tout petits, mais parfois redoutables
- Soprano et Cauet Contre le Coronavirus : https://www.youtube.com/watch?v=MNhoe0Vx_68

- Le jour où j'ai décidé d'arrêter mes études, Sofia Essaïdi, tidl. eks.opgave STX FrBegynderA, 2016.
- Voyage gratuit en échange des services, tidl. eks.opgave STX FrBegynder A, 2020.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Présentation d'une image (1) 13-11-2019
Intouchables 14-01-2020
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Le sport

Le sport (~ 5%)

Teksterne i dette forløb var egentligt tænkt som bidrag til kulturdimensionen, men pga. forsinkelser som følge af nedlukning og Covid 19, er de konverteret til et forløb, som dog ikke er blevet færdiggjort. Forløbets fokus var sportens betydning i Frankrig eksemplificeret ved nedenstående discipliner, samt sports betydning for mennesker generelt.

- Le sport. Fra: Franskbogen, Vibeke Gade, Systime, 2010, (pp. 98-103). Ikke nået.
- La Dream Team (Un film de Thomas Sorriaux, 2016) Ikke nået.

Fra: franskportal.dk (tekster, lyd, billeder og opgaver)
- Le football
- La pétanque
- Le Tour de France
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D L'enfance et la jeunesse difficiles (eksamen)

Forløbet udelades evt. hvis censor accepterer den løsning.

L'enfance et la jeunesse difficiles (~ 20 %)

Forløbet har handlet om den til tider svære barndom og ungdom, om forholdet mellem børn / unge og forældre, mellem børn / unge og kammeraterne samt om identitet. Der har både været eksempler på dysfunktionelle familier, svigt vs. omsorg og konsekvenserne af det samt på mere almindelige udfordringer for børn og unge i forhold til familien, kammeraterne, muligheder og begrænsninger, og da Covid-19 har været en særlig udfordring for trivslen for nogle elever / familier både i år og sidste år, så har vi også været inde på det, og eleverne har skrevet corona-dagbog.

Kernestof og supplerende stof:
Il a jamais tué personne, mon papa, Jean-Louis Fournier, (1999). Red. A. & T. Knudstrup, Systime, 2002.  Les chapitres 1 - 4, 7 - 10, 16, 36 - 38, 40.

Hier, Agota Christof. Uddrag fra: Obsession, N. Andersen et al., Gyldendal, 2002, (pp. 29 - 38).

Les choristes (un film de Christophe Barratier, 2004)
"Les choristes. Après avoir regardé le film" Fra: http://www.cinemafrancais-fle.com/Films/choristes.php

La fôret, (2017). Une mini série réalisée par Julius Berg, episodes 1-6.

1jour1actu No 267 Du 27 mars au 2 avril 2020 :
- Chacun chez soi mais tous ensemble !
- VOD un succès fou !

- Soprano et Cauet Contre le Coronavirus :
Source: https://www.youtube.com/watch?v=MNhoe0Vx_68
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E Le crime (eksamen)

Le crime (~ 25 %)

Alting er ikke altid som det ser ud til at være. I dette forløb beskæftiger vi os med tekster som  byder på spænding og større eller mindre grad af forbrydelse og/eller opklaring. Vi ser på dilemmaer både fra offerets og forbryderens synsvinkel, og indimellem kan man måske diskutere hvem der er hvad. Vi ser lidt på hvordan suspense skabes, og det vil være oplagt at diskutere ansvar, skyld og retfærdighed, og om det indimellem er muligt pga. formildende omstændigheder at fatte sympati for en forbryder.

La piscine. Fra: Quelle histoire, red. J. P. Weibrecht et al., Liljeforlaget, 1990.

Un crime hors de prix, P. Bellemare. Fra: Suspens, tome 1, Gads Forlag, 1999.

4 articles / faits divers :
- Parents empoisonneurs par desespoir, Nice Matin, 18/10/2005
- Deux frères mis en examen pour le viol de leur mère, Nice Matin, 15/10/2005
- Du pesticide dans un dessert au chocolat, Nice Matin, 15/04/2006
- Malaise cardiaque dans la piscine familiale, Nice Matin, 16/07/2006

- La fôret, (2017). Une série réalisée par Julius Berg, episodes 1-6.

Un professeur tué par un terroriste, Camilla Laurans, 17/10/2020
Fra: https://www.1jour1actu.com/france/un-professeur-tue-par-un-terroriste

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F La Guadeloupe (eksamen)

La Guadeloupe (~ 20 %)

Formålet med forløbet har været at arbejde videre med la francophonie, som eleverne stiftede bekendskab med alleredede i 1.g. Vi har fokuseret på La Guadeloupe, herunder områdets status, historie, slaveriets betydning, befolkningens rødder, levevilkår og livsstil - bl.a. sammenholdt med Frankrigs -, forholdet til moderlandet, fransk vs. kreolsk, osv. og i forbindelse med de interviews eleverne har læst med forskellige personer bosat på Guadeloupe, har vi været inde på forskelle og ulemper ved at bo et sted som Guadeloupe.

Fra: La Guadeloupe – un chapitre exotique, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2016.

- Uddrag af forord (pp. 5-6)
- Avant de commencer (pp. 8-12)
- L’esclavage et l’impérialisme (pp. 13-20)
- « Mes étoiles noires », Lilian Thuram (pp.27-29)
- « Je plaide pour une vraie place au créole pour que les gens n’aient pas honte de le parler » Marie-Christine Hazaêl-Massieux (pp. 34-37)
Des gens pleins d'idées :
- "Ce qui me plaît le plus ici, c'est les rapports humains" (pp. 70-74)
- "Moi, je crois pas au chômage" (pp 88-90)
- "On est un peu fatigués des plages" (pp. 98-101)

Né ici, Doc Gynéco (paroles + clip) : https://www.youtube.com/watch?v=dHhsqQ44lT8

Le manque d'eau / Le quotidien sans eau (reportage) : https://www.youtube.com/watch?v=m4IB7pi4iXg

Extrait de l'émission "Streetosphère - Guadeloupe " / Les archipels du Moi : https://vimeo.com/117728017


Fra: www.franskportal.dk (tekst, lyd, billeder og opgaver)
• Les francophones
• La francophonie
• Les DOM-TOM/COM
• La traite des noirs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer