Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Lisbeth Tuxen
Hold 2019 3g EN (3g EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 War
Titel 2 Love
Titel 3 What's up Britain?
Titel 4 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 War

War. I dette forløb har fokus været på de rædsler, som en krig medfører både under og efter krigen og for såvel deltagere som pårørende.

Tekster:

Renaissance Humanism And Shakespeare (baggrundsviden)
https://www.saylor.org/site/wp-content/uploads/2011/11/SAYLOR.ORG-ENGL401-RENAISSANCE-HUMANISM-SHAKESPEARE.pdf

Sonnet 55 (Poesi, William Shakespeare)

A Perfect Day for Bananafish (novelle, J.D. Salinger)

Winston Churchill’s first speech in the House of Commons as Prime Minister (tale)

Dulce Et Decorum Est (poesi, Wilfred Owen)

Soldier’s Home (novelle, Hemingway)

Macbeths soliloquy

Film:

Macbeth
American Sniper
Darkest Hour

American Sniper (film)
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Love

Fokus i dette forløb har været på kærlighedens mange ansigter herunder bl.a ulykkelig kærlighed, uopnåelig kærlighed eller tragisk kærlighed.

Renaissance Humanism And Shakespeare (baggrundsviden)
https://www.saylor.org/site/wp-content/uploads/2011/11/SAYLOR.ORG-ENGL401-RENAISSANCE-HUMANISM-SHAKESPEARE.pdf

Sonnet 18 (Shakespeare)

Romeo and Juliet (Act, I, scene V + act II, scene. I + act V, scene III)

Shakespeare’s writing Style (baggrundsviden)
www.shakespeare-online.com/faq/writingstyle.html

Om realisme:

https://www.dvusd.org/cms/lib011/AZ01901092/Centricity/Domain/4781/Realism.VL.2.pdf

The Story of an Hour (Kate Chopin)

The Storm (Kate Chopin)

Cat in the Rain (Hemingway)

Brokeback Mountain (roman uddrag)

The Obelisk (E.M.Forster)

Film: Romeo And Juliet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 What's up Britain?

Fokus i dette forløb har været ”Britisk identitet” herunder multikulturalisme, nationalidentitet, social ulighed og social klasser.

Intro til emnet:

https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/fra-verdensimperium-til-splittet-kongerige?fbclid=IwAR1Y4VPejKJ0JXRlRbBvR7KjfQngwnrg54aiGVaGjIE-atIkGnIiP_8LTIU

Sexism, vandalism and bullying: inside the Boris Johnson-era Bullingdon Club (artikel)

https://www.theguardian.com/politics/2019/jul/07/oxford-bullingdon-club-boris-johnson-sexism-violence-bullying-culture


Well-Schooled in Murder (artikel)


Why UK teenagers struggle to cope (artikel)


British public schools top worlds tests (artikel)


Chicken Tikka Masala Speech (tale, Robin Cook)


"The Truth about Immigration in the UK 2014" (BBC-udsendelse)
https://www.youtube.com/watch?v=MHplEJgevqM&t=166s


What does it mean to be British – and does it still matter? (artikel)
https://www.theguardian.com/uk/2012/jun/17/being-british-does-it-matter


Stone Cold (roman)


Film:

Green Street Hooligans

The Riot Club
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer