Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2020/21
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Christian Dan Yde Nielsen, Karen Sofie Hammer
Hold 2020 ng/m (2m ng)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A The making of a planet
Titel B klimaforandringer intro
Titel C kampen om Arktis_klima og energi
Titel D Bliver Indien tørrere eller vådere i fremtiden?
Titel E Hvordan sikre vi rent vand til alle?
Titel F Hvordan kan man sikre en bæredygtig tøjproduktion
Titel G The making of a planet

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A The making of a planet

I dette forløb har eleverne arbejdet med jordensdannelse og udvikling. Der er stillet skarpt på metoder til at datere tid samt temperatur og i den forbindelse har eleverne lavet en øvelse med temperatur bestemmelse via fossile blade.
Eleverne har fået undervisning i Wegenershypotese, jordensopbygning, pladetektonisk udvikling, vulkantyper samt jordskælv.

Eleverne har foruden øvelsen med fossile blade også lavet en øvelse med bestemmelse af vulkaner via Google Earth samt bestemmelse af bjergarter.


Litteratur:
Naturgeografi C: Side 13--27
Stevnsklint Naturperler
Det hvide guld
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jorden opgave 05-10-2020
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B klimaforandringer intro

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C kampen om Arktis_klima og energi

Pensum
NgC: S. 29-35 og 99-105
Film: erobringstogt til Nordpolen
Artikel: Stenen der udvidede det danske kongerige
Links til Alternative energiformer:
Vind og sol: http://mima.geus.dk/geo-gym/)
Biomasse: https://www.fremtidensenergi.dk/bioenergi/ Eller https://ing.dk/artikel/biomasse-frelser-problembarn-209977 )
Vand (https://www.fremtidensenergi.dk/vandkraft/ og https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/verdens-fem-vildeste-vandkraftvaerker-og-et-dansk)
Sol: fremtidenenergi  Solceller

Øvelser/opgaver
Grønlandspumpen
Icefrontier
Udvidelse af Grønlandsareal (google earth)
Oliefælde og seismiske kort
Fremlæggelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E Hvordan sikre vi rent vand til alle?

Pensum
Ng C (2006) : s. 56-65 (med undtagelse af oppumpning. Figur 4.8 s. 62 er på nuværende ikke gennemgået)

Artikler
Hvorfor er det vigtigt at arbejde med vand?
       - Privatisering eller offentligt drikkevand (Global økologi)
        - Flaskevand: sprudlende gevinst (Global økologi)
       - https://videnskab.dk/naturvidenskab/loeber-verden-toer-for-vand
       - https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE10201690/klimaforandringer-har-store-konsekvenser-for-drikkevandet/

Hvordan står det til med det danske drikkevand?
a
        - Alvorlig advarsel fra EU får eksperter til at slå alarm – berlinske 2019.
         - Regeringen beder endnu engang EU om at skubbe vandmiljø-deadline: Dårligt nyt for vandet i Danmark”
        -  https://www.information.dk/indland/leder/2018/03/danmark-mangler-vand-risikerer-mangle-rent-drikkevand

Hvordan kan vi modarbejde de kæmpe vandproblematikker?
- SKYTEM
- Samt selvvalgt relevante artikler om potentielle vandløsninger.

Øvelse
- Infiltration af vand gennem forskellige jordtyper (hhv. ler, sand og jord)

Aflevering
- Film om tilstanden af det danske vand
- Skriftlig eksamensopgave om vand og hvordan den kan være kilde til konflikt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F Hvordan kan man sikre en bæredygtig tøjproduktion

Der arbejdes i dette forløb med tre forskellige emner inden for bæredygtighed. Det være mulighed for en bæredygtig kødproduktion, sikring af havet eller tøjproduktion.
Pensum
Fælles pensum
NgC: 117-123
Links: https://www.overshootday.org/kids-and-teachers-corner/lesson-what-day-is-earth-overshootday/
https://data.footprintnetwork.org/#/compareCountries?type=earth&cn=54,179&yr=2017
Værdikæde:
Økologisk rygsæk: https://bu.dk/indikatorer/indikatorer-for-baeredygtig-udvikling/oekologisk-rygsaek/
Cirkulær økonomi: mima: link
Certificering: https://www.ecolabel.dk/da

Lidt fælles:
Samf. kernestof til relevante cases: https://samfundsfagsportalen.gyldendal.dk/a_niveau/tema/vaerdikaeder/cases/case_1

Differentieret.
Film: Hhv. true cost / seaspirecy / cowspirecy.
"Øvelse": at tjekke ens eget aftryk: hvor meget tøj og hvor det fra. Plastik, hvor meget / husker jeg at genbruge det? etc Fiskeri: hvilken type har vi derhjemme etc. Kød: hvor meget kød spiser vi / hvilken type?  etc.

Forslag til artikler der kunne inddrages i fremlæggelser:
--> Tøjets tragedier – Danwash
--> https://www.bt.dk/mode-skoenhed/eksperterne-giver-dig-svaret-saa-lidt-toej-skal-du-have-i-din-garderobe
--> https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/kaempe-soe-er-toemt-mennesker-har-forvandlet-den-til-livsfarlig-oerken?
--> plastik "geografisk orientering"
--> Tun eks. https://www.iddri.org/sites/default/files/PDF/Publications/Hors%20catalogue%20Iddri/201811-tuna-synthesis%20reportEN.pdf

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G The making of a planet

I dette forløb har eleverne arbejdet med jordensdannelse og udvikling. Der er stillet skarpt på metoder til at datere tid samt temperatur og i den forbindelse har eleverne lavet en øvelse med temperatur bestemmelse via fossile blade.
Eleverne har fået undervisning i Wegenershypotese, jordensopbygning, pladetektonisk udvikling, vulkantyper samt jordskælv.

Eleverne har foruden øvelsen med fossile blade også lavet en øvelse med bestemmelse af vulkaner via Google Earth samt en tsunami øvelse.
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer