Titel
13
|
Modernisme og beruselse
Dette forløbet arbejder med modernismen som overbegreb for en strømning, der starter i slutningen af det 19. og ender i slutningen af det 20. århundrede. I den forbindelse dykker vi ned i dansk ekspressionisme, konfrontationsmodernisme og sidegademodernisme (80’er-modernisme). Forløbet bindes tematisk sammen med et fokus på beruselse. Eleverne får altså periodekendskab samt arbejder med den tematiske analyse. Dette træner dem bl.a. til de skriftlige eksamensgenrer, der altid har fokus på et tema. Det skriftlige trænes konkret med løbende skriveøvelser med beruselse som tema og enten et analyserende, debatterende eller reflekterende sigte.
Forløbet ligger i sidste halvdel af 3. g, hvorfor det på den ene side repeterer analytiske begreber og metoder, som eleverne har arbejdet med tidligere (lyrik, prosa, artikler, malerier, film), og hvorfor det på den anden side træner dem i selv at vælge de relevante begreber og metoder i arbejdet med de forskellige tekster.
Klassen har tidligere i år arbejdet med temaet fattigdom i hovedsageligt realistiske tekster fra omkring Det moderne gennembrud. Deres viden om realismen udnyttes i dette forløb og bruges som en kontrast hvorigennem modernismen forstås.
Forløbet arbejder mest med det litterære område, men både det sproglige og mediemæssige område kommer også i spil.
Mål fra lærerplanen:
Eleverne skal:
- med blik for den enkelte teksts særlige træk metodisk kunne analysere, fortolke og perspektivere tekster og indgå i dialog herom.
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, her- under samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
Eleverne skal arbejde med:
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- kreative arbejdsprocesser
INDHOLD
Forløbet er sammensat af mange forskellige typer af tekster: digte, romanuddrag, noveller, malerier samt en enkelt film, en tv-udsendelse og et stykke musik. De har alle det til fælles, at de tematiserer beruselse og kan kaldes modernistiske (på nær spillefilmen, der bruges perspektiverende). Teksterne er inddelt i tre forskellige modernistiske faser: ekspressionisme, konfrontationsmodernisme og sidegademodernisme, som er afgrænsede perioder før år 2000 (lærerplanen) samtidigt med at forløbet dækker over tekster fra 1900-tallet, herunder (realisme og) modernisme. (lærerplanen)
I forløbet kommer vi omkring tre kanonforfattere: Tom Kristensen, Klaus Rifbjerg og Peter Seeberg.
METODE:
Vi arbejder både litteraturhistorisk, tekstinternt og til tider biografisk (forfatternes eget forhold til beruselse) med teksterne.
Jeg starter mange af modulerne ved at aktivere elevernes forforståelse og at inddrage deres egne oplevelser (gerne med udgangspunkt i malerier, der hurtigt kan starte en samtale). Samtidigt stiller jeg mange diskuterende spørgsmål, og spørgsmål til deres holdninger og oplevelser i forløbet.
MATERIALE
Litterære tekster:
Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål”, Fribytterdrømme, 1920
Tom Kristensen: Hærværk (uddrag), 1930
Klaus Rifbjerg: ”Værtshus” og ”Tømmermænd”, Under vejr med mig selv, 1956
Peter Seeberg: ”Fælden”, Eftersøgningen og andre noveller, 1962
Søren Ulrik Thomsen: ”Digte om natten”, Cityslang, 1981
Michael Strunge: ”Natmaskinen”, Vi folder drømmens faner ud, 1981
Pia Tafdrup, ”På randen”, Springflod, 1985
Tekster til nutidigt perspektiv
Thomas Vinterberg: Druk, 2020
Jan Sonnergaard: ”Polterabend” fra Radiator, 1997
Jan Sonnergaard: ”Alkoholen kan være en fantastisk øjenåbner”, Politiken, 2012: https://politiken.dk/debat/kroniken/art5460465/Alkoholen-kan-være-en-fantastisk-øjenåbner
Teori:
S. Auring: Realismer – Modernismer, 2010
Supplerende:
Ole Roos: Hærværk, filmatisering, 1977 (uddrag)
DR: Bazar, 1984: https://www.youtube.com/watch?v=LJ2CBn0J0iA
Normalsider i alt: ca. 80
|