Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Christensen
Hold 2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet på ØG
Titel 2 Ravnkel Frøjgodes Saga (værklæsning I)
Titel 3 Mundtlighed - argumentation og retorik
Titel 4 Erasmus Montanus og oplysningstid (værklæsning II)
Titel 5 Lyrik - en introduktion
Titel 6 Besættelsestiden i Danmark + skriftlighed
Titel 7 Metaforik - hverdagens billeder
Titel 8 Romantik, danskhed og romantisme (værklæsning III)
Titel 9 Kortfilm
Titel 10 Det moderne gennembrud (periodelæsning + værk IV)
Titel 11 Mellemkrigstidens litteratur
Titel 12 Nyhedsformidling på TV
Titel 13 Efterkrigstid 50'erne og 60'erne (selvlæst værk V)
Titel 14 Dokumentarisme (medieværk, værk VI)
Titel 15 Lyrik i 70'erne og 80'erne
Titel 16 Skriftlighed
Titel 17 Analysemetoder i dansk
Titel 18 Doppler (værklæsning VII)
Titel 19 Nyere tid - noveller og virkelighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet på ØG

I dette forløb introduceres eleverne for danskfaget, og der er særligt fokus på genrebegrebet, basale grammatiske elementer og grundbegreberne i den episke analyse.

I forbindelse med genreanalysen forventes det, at eleverne kan definere forskellen på fakta og fiktion, kan bestemme en genres kendetegn og anvende dem i arbejdet med tekster, samt at de kan forklare, hvilke forventninger en bestemt genre skaber hos læseren.

I forbindelse med analysen af epik forventes det, at eleverne kan anvende de analytiske begreber komposition, fortællesynsvinkel, fremstillingsform, miljøkarakteristik, personkarakteristik og tematik. Det forventes også, at eleverne kan anvende de nævnte analysepunkter til en helhedsforståelse af episke tekster.

Materiale:

Genrebegrebet:
Langdahl m.fl: Krydsfelt, Gyldendal, 2010: side 78-82 + 85
Simon Fruelund: Af: Borgerligt tusmørke, 2006
Klaus Rifbjerg: Af: Under vejr med mig selv, 1956, digtet ’Foster’
Læserbrev i Berlingske d. 5/4-17: Er cyklister fredede?
Pressemeddelelse om Stein Bagger, d. 12/6-09
Amos opskrift på ’Bedstefars skæg’

Grammatik:
Bjerre m.fl: Ind i sproget, Systime, 2013, side 121-127
Gottschalck m.fl: Sprogenes verden, Gyldendal, 2013, side 67-71 + 75-76

Epik:
Langdahl m.fl: Krydsfelt, Gyldendal, 2010: side 88 +122-123 + 125
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag. En fortid-idyl, 1896 (fra novellesamlingen Muldskud fra 1900)
Stig Dagerman: Att döda ett barn, 1952
Anders Bodelsen: Drivhuset, 1965
Karen Blixen: Ringen, fra Skæbneanekdoter, 1958
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ravnkel Frøjgodes Saga (værklæsning I)

Introduktion til norrøn digtning og læsning af værket "Ravnkel Frøjsgodes Saga" som start på klassens undervisning i litteraturhistorie.

Afsluttes med kreativ gruppe-præsentation.

(20 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mundtlighed - argumentation og retorik

I mundtlighedsforløbet arbejder eleverne med praktiske retoriske virkemidler og argumentation - samt analysen deraf. Der introduceres ydermere kort til transaktionsanalyse (jeg-tilstande).

Alle elever holder en tale på 2 minutter. Via disse taler øves og vurderes elevernes egne retoriske evner, og de nye begreber konsolideres.

Tekstmaterialet er en sammenskrivning af uddrag fra afsnittet "Den retoriske fremstilling" i bogen Retorik af Dittmer og Jessen; 13-17, samt afsnittet "Appelformer" i Grundbogen 2, Henrik Poulsen, Systime, 2005.; 35-37. Desuden anvendes et kort afsnit om transaktionsanalyse fra Psykologihåndbogen.
Herudover: små filmklip og aktuelle teksteksempler til illustration af retorikkens vigtighed, men ikke ment som kernestof til eksamen.

(35 sider med tale-klip)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Erasmus Montanus og oplysningstid (værklæsning II)

Værklæsning:
Ludvig Holberg: "Erasmus Montanus".

Et forløb om oplysningstiden og dens tanker. Ludvig Holberg er som fremtrædende dansk oplysningsfigur den oplagte forfatter at studere.
Værket læses i sammenhæng med sin samtid, men der perspektiveres løbende til værdier m.v. i dag.
Forløbet er bygget op omkring tekstanalyse og -fortolkning, men også med et særligt sprogligt fokus i nogle lektioner, hvor logik og argumentation inddrages.

(60 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Argumentation 29-01-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Lyrik - en introduktion

Kort introduktion til lyrikgenren.
Fokus på relevante analysebegreber og anvendelsen af iagttagelser i en helhedstolkning.
Små kreative skriveøvelser og forberedelse til årsprøve + DHO-forløbet.

(20 sider inkl. tekst om analysebegreber)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Besættelsestiden i Danmark + skriftlighed

Et kort forløb i samarbejde med historie - - og klassens DHO-emne.

Analyse af litteratur og non-fiktion fra tiden omkring besættelsen.
Emnet er mere et samarbejde med historie og en ramme om DHO-opgaven, end det er et decideret epokalt nedslag i dansk litteratur i 1940'erne. Det er ligeledes et skriftlighedsforløb.

Forfattere, der især i fokus, er Morten Nielsen og Kim Malthe-Bruun.
Men ellers mest fokus på DHO, formalia, og små skriveøvelser.

(35 sider inkl. skriftlighed + DHO-materialet i dansk
= ca. 80 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Metaforik - hverdagens billeder

Hvad er en metafor?
Hvornår bruges den - og til hvad?
Hvad siger metaforen om afsenderen?

Eleverne trænes i definition og brug af metaforen som virkemiddel.
Forløbet koncentrerer sig om de metaforer, vi møder i dagligdagen. Disse opdeles i forskellige typer, og deres målområder og kildeområder identificeres og grupperes. Ud fra en analyse af tekster vurderes disse på baggrund af deres brug af metaforik.

Selvstændigt gruppearbejde om forskellige genrer præsenteres i PPT på klassen.

Eleverne skal fra dette emne tage en sproglig bevidsthed med sig, således at de fremover kan identificere, analysere og vurdere metaforik på et danskfagligt plan.

(40 sider inkl. gruppearbejdet)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Diskussion 30-08-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Romantik, danskhed og romantisme (værklæsning III)

Epokalt nedslag i romantikken med fokus på periodens særegne træk og litterære tiltag, herunder særligt universalromantik og nationalromantik, samt overgangen til romantisme.
Der læses ankertekster og perspektiveringstekster, og emnet tillader desuden en naturlig inddragelse af kanonforfatterne Oehlenschläger, Grundtvig, Blicher og H C Andersen.
Undervejs arbejdes der kort med emner som "danskhed" og "national identitet".

(Diverse tekster + 3 dokumentarfilm á 45 minutter: "1800-tallet på vrangen"
= 98 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel 22-09-2023
Prøve 22-10-2023
Genaflevering (skrivedag) 08-11-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kortfilm

Et kort forløb om kortfilmen som eksempel på fiktionsgenren.

Forløbet er induktivt, idet eleverne introduceres til forskellige filmklip på klassen, som de selvstændigt analyserer, inden forskellige dramaturgiske og billedæstetiske begreber anvendes på samme klip.
Herefter gruppearbejde vedrørende analyse og fortolkning af en længere sekvens fra "Blinkende Lygter". Præsentation på klassen og diskussion af ligheder og forskelle mellem litteratur og film.

Filmklip brugt som eksempler:
"Jeg er bare den logerende" af Lone Scherfig
"Brødre" af Susanne Bier (klip fra bogen "Filmanalyse" af Peter Nyord m.fl)
"Blinkende Lygter" (flashback-klip med æbletræ) - Anders Thomas Jensen, 2000.

(30 sider inkl. filmklip)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det moderne gennembrud (periodelæsning + værk IV)

Periodelæsning.

Det moderne gennembrud ændrer det litterære Danmarks-billede, og perioden er både dynamisk, banebrydende og mangfoldig i sit udtryk. København bliver centrum for skandinavisk litteratur, og Georg Brandes' tale i 1871 møder diverse tolkninger i slutningen af 1800-tallet.

I dette forløb arbejder klassen med:
- Litteraturhistoriske strømninger
- Naturalistiske + impressionistiske tekster (novelle og drama)
- Tekster om kvindesynet i perioden (herunder en filmatisering af Ibsens "Et Dukkehjem")
- Norske og svenske tekster
- Et eksempel på verdenslitteratur i samspil med den danske

I løbet af periodelæsningen repeteres mange af de tekstanalytiske begreber, som klassen har mødt både i 1g og 2g. Desuden er perspektiverings-kompetencen central i forløbet.

I værklæsningen af Henrik Pontoppidans novellesamling "Fra Hytterne" står eleverne i grupper for "undervisningen" og formidlingen af værket i mundtlige fremlæggelser/sekvenser (selvlæst værk).

(208 sider - inkl. "1800-tallet på vrangen" og "Et Dukkehjem")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Mellemkrigstidens litteratur

Forløb om mellemkrigstidens litterære tendenser, særligt i lyrikken (fra realisme mod modernisme).

Læsning af kanonforfatterne Johannes V Jensen og Tom Kristensen, samt konsolidering af begreber inden for lyrikanalyse.

(57 sider inkl. to afsnit af "Digtere, divaer og dogmebrødre")
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skrivedag II 20-03-2024
Genaflevering (portfolio) 12-04-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Nyhedsformidling på TV

I et kort forløb om nyhedsformidling på TV skal eleverne først introduceres til nye faglige begreber og stofområder, dernæst arbejde selvstændigt i grupper om et nyhedsklip fra den samme halve times aktuelle nyhedsudsendelse på DR1.

Eleverne ser på nyhedsværdi, fakta- og fiktionskoder, narrative og filmiske virkemidler, objektivitet etc. for at vurdere nyheden som helhed og del af helhed.

(62 sider inkl. tv-udsendelser)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Efterkrigstid 50'erne og 60'erne (selvlæst værk V)

Forløbet beskæftiger sig kort med udviklingen i dansk litteratur i 1950'erne og 1960'erne.
Klassen læser nogle få noveller fra perioden af kanonforfatterne Martin A Hansen og Peter Seeberg, samt Leif Panduro.
I analyserne af disse kommer vi ind på eksistentialisme, Heretica, absurditet, og psykologisk realisme.
Desuden læses få digte fra kanonforfatter Klaus Rifbjergs konfrontationsdigtning i 1960'erne i værke "Konfrontation", mens hele debutværket "Under vejr med mig selv" selvlæses efterfulgt at en gruppefremlæggelse om elevernes favorit-digte.

(84 sider inkl. to afsnit af "Digtere, divaer og dogmebrødre")
+ værket af Rifbjerg!
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Refleksioner, refleksioner... 03-09-2024
Skrivedag 10-09-2024
Reflekterende artikel: UNGDOM 25-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Dokumentarisme (medieværk, værk VI)

Forløbet fokuserer på dokumentargenrer, definitioner, samt begreber inden for mediefaglig analyse, ligesom der trækkes tråde tilbage til forløbene om nyhedsformidling og kortfilm.

I arbejdet med dokumentarerne"Glemmer jeg, så husker du" (mini-analyse) og især "Ungeren Indefra" (medieværk) anvendes relevante analysebegreber (genrerne, dramaturgi og billedæstetik), og det diskuteres, hvordan filmene indeholder både fakta- og fiktionskoder. Eleverne fremlægger i grupper deres analyse via en visuel præsentation (fx PPT).

Supplerende materiale:
Desuden læses et par ledende artikler om Ungdomshuset-sagen fra hhv. Jyllandsposten og Information, som støtter hver deres side af konflikten - og som et indspark til klassens egen debat om emnet: "Sort og Hvidt", Jyllandsposten, 14/12-2006, samt "Fantomsmerter", Information, 6/3-2007.

(105 sider inkl. alle dokumentarklip og -film)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave 12-11-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 15 Lyrik i 70'erne og 80'erne

Et kort forløb om udviklingen i dansk lyrik i 70'erne og 80'erne.

Klassen ser TV-udsendelsen "Bazar" som startskud til en debat om lyrik i 70'erne og 80'erne.
Herefter læsning af forskellige forfattere fra de to årtier, særligt fokus på Michael Strunges store betydning inden for dansk lyrik.
Strunges "Vi folder drømmens faner ud" er i fokus, men vi har kun nærlæst digtene "Plasticsolen", "Coma", "Vortex" og "Drømmens Faner" fra bogen.

Ud over de i undervisningsbeskrivelsen nævnte digte, som er blevet analyseret, er følgende digte læst overfladisk:

"Ikke døden" - Søren Ulrich Thomsen 1981.
"Vent" - Søren Ulrich Thomsen 1981.
"Berlin, mit hoved" - Strunge, 1984.
"Handicap" - Lola Baidel, 1979.
"Min inderste hjernehinde" - Pia Tafdrup, 1983.
"Hvis du forlader mig" - Kresten Bjørnkjær, 1976.
"Vi siger ingenting" - Hanne marie Jensen
"Protæst" - Gustav Christensen 1979
"Vi elsker de linier" + "Hvor vi end rejser hen" - Henrik Nordbrandt, 1974.

(116 sider inkl. "Bazar" og "Digtere, divaer og dogmebrødre, afsnit 6 + 7")
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3u DA skr. prøve 09-12-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 16 Skriftlighed

Skriftlighedskursus i akademisk skrivning inden SRP.

(JUSTERES - med materiale)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Analysemetoder i dansk

Som forberedelse til SRP:

Kort introduktion til forskellige analysemetoder via Karen Blixens "Ringen" og Litteraturens Vejes afsnit om læsemetoder i danskfaget. Klassen arbejder i grupper om hver deres metode, hvorefter disse præsenteres, diskuteres og vurderes.

(11 sider individuelt for alle elever)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Doppler (værklæsning VII)

Klassen læser romanen "Doppler" som selvlæst værk og evaluerer denne i grupper mundtligt med hver deres respektive læsefokus.
Forløbet har fokus på nyere litteratur samt konsolidering af fiktions-analysebegreber.
Forløbet er også tænkt som optakt til emnet om prosa i nyere tid.

(170 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Nyere tid - noveller og virkelighed

Litteratur fra 90'erne til 20'erne - særligt epik

Eksempler på nyere tids litteratur læses, og alle tidligere brugte analyseredskaber inden for fiktion trænes og konsolideres i dette sidste forløb inden repetition og eksamen - særligt begreber inden for noveller.
Fokus i teksterne er oftest fortælleinstans og virkelighedstemaet i nyere prosa ifm den nye realisme, hvor "Nye øjne at se med" bruges som teoritekst.
Desuden læses i forløbet eksempler på kortprosa fra 1990'erne af Kjell Askildsen og Helle Helle.

Et par bemærkninger:
Digtene af Eric og Ansari er læst for oplevelsens skyld og ikke analyseret.
Novelle analyseret på skrivedag i 2g medtages: "Snak", fra "Snydt ud af Næsen", Thomas Korsgaard, 2024.

Til sidst: Kort repetition inden eksamen.

(ca. 110 sider inkl. klip med forfattere)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer