Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Mille Balslev, Rebekka Neutzsky-Wulff
|
Hold
|
2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Retorik
Forløb: Retorik (dette er ikke afsluttet. 9 ud af estimerede 15 moduler er afviklet.)
Indhold: Forløbet omhandler teoretisk retorik, hvor eleverne har arbejdet med retoriske grundbegreber, argumentationsanalyse, Ciceros pentagram, sproglige figurer og retoriske kneb.
Arbejdsformer: Eleverne har analyseret en tale via Ciceros pentagram. Eleverne har også har øvet kunsten at argumentere via debatter, hvor de har indtaget pro og contra positioner på emner, som deler vandene: f.eks. Abort, aktiv dødshjælp, transkøn, frit gymnasievalg o.a. De har også kigget på sproglige figurer gennem deres yndlingssange.
Materiale:
Danmarkshistorie.dk: Hvad er retorik?
Håndbog til Dansk: ”Argumentation” og ”sproglige figurer” og ”Retorik”
Begreb om Dansk: ”Argumenttyper”
Taler: Ena Svares demonstrationstale ved Christiansborg Slotsplads d.28.10.22 (kilde: dansketaler.dk)
NB: Klassen havde en anden dansklærer end Mille under dette forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lyrik og Yayah Hassan
Vi skal træne lyrikanalyse samt kunne anvende forskellige litterære metoder i læsningen. Værk: Yayah Hassans første digtsamling.
Værk: Yahya Hassan (2013)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk 1: Analyse af sangtekst
|
13-01-2023
|
Dansk 2 Analyserende artikel
|
10-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den korte film
Filmanalyse ved hjælpe af fakta/fikstionskoder, dramaturgi samt basale filmiske virkemidler
Værk: Kortfilmen Young (Kristian Håskjold, 2020)
I grupper har eleverne næranalyseret forskellige filmcitater og præsenteret dem for klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Historisk emne: Besættelsen
Dette relativt korte forløb har været afholdt som optakt til DHO.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk 3: Analyserende artikel
|
19-03-2023
|
Noter fra timen
|
24-03-2023
|
Redegørelse
|
14-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nyrealisme+værklæsning
I dette forløb har vi trænet novelleanalyse. Vi har læst værket "Radiator" (Jan Sonnergaard), og eleverne har i grupper skullet fremlægge analyser af en selvvalgt novelle fra værket.
Samtidigt er der undervist i forskellen på klassisk realisme og nyrealisme
Værk: Jan Sonnergaard: Radiator
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sprog og samtale
Sprogforløb, hvor vi har trænet analyse af samtaler og konfliktfyldt kommunikation.
Samtaleanalyse vha turtagningsbegrebet
konflikter i kommunikation
transaktionsanalyse
sproghandlinger
facework
Vi har set diverse klip med bla. Bertel Haarder og Grete fra X-factor og eleverne har læst uddrag af "Håndværkerne" (Line Knutzon"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fornuft og følelse
Litteraturhistorisk forløb, som strækker sig over oplysningstiden og romantikken.
Udover undervisning i, hvad der kendetegner de to perioder samfundsmæssigt og litteraturhistorisk, har eleverne læst og analyseret følgende:
Uddrag af Erasmus Montanus (Holberg)
Epistel nr. 395 (Holberg)
Skrubtudsen (H.C. Andersen)
Skyggen (H.C. Andersen)
Morgenvandring (Oehlenschläger)
Herudover er der arbejdet med analyse af udvalgt billedkunst fra de to perioder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Nyheder Anno 2024
I dette forløb har der været fokus på at analysere nyheder via fx nyhedstrekanten, nyhedskriterier, avistyper mv. samt satiriske nyheder i kombination med fakta -og fiktionskoder.
Eleverne har individuelt skrevet egne nyhedsartikler
Værklæsning: "Den der råber lyver" (Lea Korsgaard) - her har vi haft fokus på, hvad der kendetegner den medievirkelighed, vi er en del af netop nu.
Eleverne har parvist lavet små præsentationer af bogens forskellige kapitler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk 5 - nyhedsartikel
|
12-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Socialrealisme i nyere dansk litteratur
I dette forløb har der været fokus på læsning i klassen.
Derudover har vi arbejdet med, hvad der kendertegner nyere dansk litteratur inden for genren realisme/socialrealisme, og eleverne har lavetforskellige præsentationer af det værk, vi har læst - person - og miljøkarakteristik, fortæller, sprog, handling, tematik, litterær metode.
Værk: Thomas Korsgaards roman "Hvis der skulle komme et menneske forbi"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk 6 - analyserende artikel
|
21-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
True crime
I dette forløb er der fokus på emnet ’True Crime’, hvor eleverne præsenteres for forskellige opklarede og uopklarede sager fremstillet i tre forskellige genrer: Nyhedsjournalistik, podcast og dokumentar. Derudover har eleverne i forløbet læst en selvstændigt valgt krimi, som afvikles parvist ved samtalepodcast.
Vi har genopfrisket dokumentaranalyse, nyhedsanalyse samt arbejdet med, hvad der kendetegner podcastmediet.
Værklæsning: Selvvalgt krimi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Vølvens spådom
Kort forløb om viklingernes litteratur kombineret med et besøg på nationalmuseets udstilling om Vølven.
Værk: Vølvens spådom.
Eleverne har i grupper læst digtet højt for hinanden og arbejdet med at inddele det i 3 dele, som viser digtets forløb: fortid, nutid og fremtid
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Det moderne gennembrud
I dette forløb gennemgår vi Det moderne gennembruds kendetegn. Vi læser følgende primære tekster:
Amalie Skram: karens jul
Henrik Pontoppidan: Nådsens brød
Henrik Ipsen: Et dukkehjem (uddrag)
Herman Bang: Fattigbesøg før jul (uddrag)
Efterfølgende perspektiverer vi teksterne til socialrealistisk samtidslitteratur
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kafka: Forvandlingen
Vi kigger på, hvad der kendetegner Franz Kafkas forfatterskab og undersøger det fænomen, at noget er "Kafkask". Vi læser kortromanen Forvandlingen og klassen deles i tre grupper, som hver er ansvarlig for analyse af et af de tre kapitler.
Værk: Forvandlingen (Franz Kafka, 1915)
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Ekspressionisme
Vi har arbejdet med, hvad der kendetegner ekspressionismen som stilart samt læst enkelte tekster og analyseret malerier
Læste tekster:
Tom Kristensen: Ulykken
Michael Strunge: Den hæslige by
Pablo Picasso: Guernica
Edvard Munch: Skriget
Værk: Broby-Johansen: BLOD (1922)
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53512704071",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53512704071",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53512704071"
}