Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mille Balslev, Rebekka Neutzsky-Wulff
Hold 2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik
Titel 2 Lyrik og Yayah Hassan
Titel 3 Den korte film
Titel 4 Historisk emne: Besættelsen
Titel 5 Nyrealisme+værklæsning
Titel 6 Sprog og samtale
Titel 7 Fornuft og følelse
Titel 8 Nyheder Anno 2024
Titel 9 Socialrealisme i nyere dansk litteratur
Titel 10 True crime
Titel 11 Vølvens spådom
Titel 12 Det moderne gennembrud
Titel 13 Kafka: Forvandlingen
Titel 14 Ekspressionisme
Titel 15 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik

Forløb: Retorik (dette er ikke afsluttet. 9 ud af estimerede 15 moduler er afviklet.)
Indhold: Forløbet omhandler teoretisk retorik, hvor eleverne har arbejdet med retoriske grundbegreber, argumentationsanalyse, Ciceros pentagram, sproglige figurer og retoriske kneb.
Arbejdsformer: Eleverne har analyseret en tale via Ciceros pentagram. Eleverne har også har øvet kunsten at argumentere via debatter, hvor de har indtaget pro og contra positioner på emner, som deler vandene: f.eks. Abort, aktiv dødshjælp, transkøn, frit gymnasievalg o.a. De har også kigget på sproglige figurer gennem deres yndlingssange.
Materiale:
Danmarkshistorie.dk: Hvad er retorik?
Håndbog til Dansk: ”Argumentation” og ”sproglige figurer” og ”Retorik”
Begreb om Dansk: ”Argumenttyper”
Taler: Ena Svares demonstrationstale ved Christiansborg Slotsplads d.28.10.22 (kilde: dansketaler.dk)

NB: Klassen havde en anden dansklærer end Mille under dette forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Lyrik og Yayah Hassan

Vi skal træne lyrikanalyse samt kunne anvende forskellige litterære metoder i læsningen. Værk: Yayah Hassans første digtsamling.

Værk: Yahya Hassan (2013)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk 1: Analyse af sangtekst 13-01-2023
Dansk 2 Analyserende artikel 10-02-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Den korte film

Filmanalyse ved hjælpe af fakta/fikstionskoder, dramaturgi samt basale filmiske virkemidler

Værk: Kortfilmen Young (Kristian Håskjold, 2020)

I grupper har eleverne næranalyseret forskellige filmcitater og præsenteret dem for klassen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Historisk emne: Besættelsen

Dette relativt korte forløb har været afholdt som optakt til  DHO.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk 3: Analyserende artikel 19-03-2023
Noter fra timen 24-03-2023
Redegørelse 14-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nyrealisme+værklæsning

I dette forløb har vi trænet novelleanalyse. Vi har læst værket "Radiator" (Jan Sonnergaard), og eleverne har i grupper skullet fremlægge analyser af en selvvalgt novelle fra værket.

Samtidigt er der undervist i forskellen på klassisk realisme og nyrealisme

Værk: Jan Sonnergaard: Radiator
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sprog og samtale

Sprogforløb, hvor vi har trænet analyse af samtaler og konfliktfyldt kommunikation.

Samtaleanalyse vha turtagningsbegrebet
konflikter i kommunikation
transaktionsanalyse
sproghandlinger
facework

Vi har set diverse klip med bla. Bertel Haarder og Grete fra X-factor og eleverne har læst uddrag af "Håndværkerne" (Line Knutzon"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fornuft og følelse

Litteraturhistorisk forløb, som strækker sig over oplysningstiden og romantikken.

Udover undervisning i, hvad der kendetegner de to perioder samfundsmæssigt og litteraturhistorisk, har eleverne læst og analyseret følgende:

Uddrag af Erasmus Montanus (Holberg)
Epistel nr. 395 (Holberg)

Skrubtudsen (H.C. Andersen)
Skyggen (H.C. Andersen)

Morgenvandring (Oehlenschläger)

Herudover er der arbejdet med analyse af udvalgt billedkunst fra de to perioder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nyheder Anno 2024

I dette forløb har der været fokus på at analysere nyheder via fx nyhedstrekanten, nyhedskriterier, avistyper mv. samt satiriske nyheder i kombination med fakta -og fiktionskoder.

Eleverne har individuelt skrevet egne nyhedsartikler

Værklæsning: "Den der råber lyver" (Lea Korsgaard) - her har vi haft fokus på, hvad der kendetegner den medievirkelighed, vi er en del af netop nu.

Eleverne har parvist lavet små præsentationer af bogens forskellige kapitler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk 5 - nyhedsartikel 12-03-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Socialrealisme i nyere dansk litteratur

I dette forløb har der været fokus på læsning i klassen.

Derudover har vi arbejdet med,  hvad der kendertegner nyere dansk litteratur inden for genren realisme/socialrealisme, og eleverne har lavetforskellige  præsentationer af det værk, vi har læst - person - og miljøkarakteristik, fortæller, sprog, handling, tematik, litterær metode.


Værk:  Thomas Korsgaards roman "Hvis der skulle komme et menneske forbi"

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk 6 - analyserende artikel 21-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 True crime

I dette forløb er der fokus på emnet ’True Crime’, hvor eleverne præsenteres for forskellige opklarede og uopklarede sager fremstillet i tre forskellige genrer: Nyhedsjournalistik, podcast og dokumentar.  Derudover har eleverne i forløbet læst en selvstændigt valgt krimi, som afvikles parvist ved samtalepodcast.

Vi har genopfrisket dokumentaranalyse, nyhedsanalyse samt arbejdet med, hvad der kendetegner podcastmediet.

Værklæsning: Selvvalgt krimi
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Vølvens spådom

Kort forløb om viklingernes litteratur kombineret med et besøg på nationalmuseets udstilling om Vølven.

Værk: Vølvens spådom.

Eleverne har i grupper læst digtet højt for hinanden og arbejdet med at inddele det i 3 dele, som viser digtets forløb:  fortid, nutid og fremtid
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Det moderne gennembrud

I dette forløb gennemgår vi Det moderne gennembruds kendetegn. Vi læser følgende primære tekster:

Amalie Skram: karens jul
Henrik Pontoppidan: Nådsens brød
Henrik Ipsen: Et dukkehjem (uddrag)
Herman Bang: Fattigbesøg før jul (uddrag)

Efterfølgende perspektiverer vi teksterne til socialrealistisk samtidslitteratur
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Kafka: Forvandlingen

Vi kigger på, hvad der kendetegner Franz Kafkas forfatterskab og undersøger det fænomen, at noget er "Kafkask". Vi læser kortromanen Forvandlingen og klassen deles i tre grupper, som hver er ansvarlig for analyse af et af de tre kapitler.

Værk: Forvandlingen (Franz Kafka, 1915)
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Ekspressionisme

Vi har arbejdet med, hvad der kendetegner ekspressionismen som stilart samt læst enkelte tekster og analyseret malerier

Læste tekster:

Tom Kristensen: Ulykken
Michael Strunge: Den hæslige by

Pablo Picasso: Guernica
Edvard Munch: Skriget

Værk: Broby-Johansen: BLOD (1922)
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer