Holdet 2022 EN/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Timo Reilin
Hold 2022 EN/p (1p EN, 2p EN, 3p EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb (ikke eksamen)
Titel 2 Puzzle Plots(ikke eksamen)
Titel 3 Hemingway (ikke eksamen)
Titel 4 Body Image (ikke eksamen)
Titel 5 UK & Britishness (ikke eksamen)
Titel 6 Sex and Gender (eksamen)
Titel 7 Værklæsning: Stone Cold (eksamen)
Titel 8 An Introduction to Shakespeare (eksamen)
Titel 9 Horror & Evil (eksamen)
Titel 10 US Presidential Election/US Politics(ikke eksamen)
Titel 11 Race and South Africa (eksamen)
Titel 12 Poets, Rappers & Roadmen (ikke eksamen)
Titel 13 Sally Rooney's Normal People (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb (ikke eksamen)

Forløbet introducerer basale nøglebegreber indenfor litterær analyse i engelsk, herunder Narrator/narrative point of view, characterisation, setting og theme. Formålet med forløbet er korrekt anvendelse af ovenstående termer i fagets kontekst indenfor områderne referat, analyse og fortolkning.

Forløbet har desuden arbejdet med følgende grammatikområder: Substantiver (tællelige/utællelige/kollektiver; flertalsdannelse; logisk flertal), genitiv, kongruens, verbets tider

Materiale:
Alper, Debi. “How Lucky You Are” (2010)
Cleary, Emma. “Lightbox” (2015)
Cope, Wendy. “Tich Miller” ()
Lively, Penelope. “Clara’s Day” (1986)
Mitchell, Marc. “The New Girl” (2001)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Puzzle Plots(ikke eksamen)

Puzzle Plots

Beskrivelse: Forløbet drejer sig om tekster, hvis narrativer er komplekse -- enten i form af fragmenteret eller ikke-lineær plotstruktur eller i form af et plottwist, der ændrer tekstens betydning ift tema, personkarakteristik og den historie der fortælles. De fleste tekster fokuserer på pålideligheden i fortæller, plottets opbygning og dettes forhold til de tematiske betydningslag. Andre relevante træk har været forekomsten af ironi, trauma eller andre forhold, der afspejler karakterernes psykologiske tilstand.

Forløbet har som overskriften antyder fokus på plot og fortælleforhold. Fælles for de udvalgte tekster er, at de har et komplekst plot eller et tilsyneladende simpelt plot, der gemmer på plot twists eller dybere betydningslag. I analysen af teksten er der fokus på narrativ pålidelighed og hvordan plotstrukturen afspejler teksten tema.

Materialet består af et udvalg af tekster fra forskellige engelsktalende lande, herunder Canada, Australien, England og USA.


Tekster (alle er noveller):
Blodgett, Astrid. ”Ice Break” (2012)
Ulman, Abigail. ”Warm Ups” (2016)
Ellis, Kate Smalley ”Are We Nearly There?” (2015)
Jackson, Shirley. ”The Lottery” (1948)
Newland, Courttia. “Reversible”  (2017)

Film: The Sixth Sense (1999)


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hemingway (ikke eksamen)

Forløbet fokuserer på Ernest Hemingways noveller og herunder i særdeleshed på de stilistiske kendetegn i et udvalg af hans noveller. Herunder fokuseres især på minimalismen og forholdet mellem de mandlige og kvindelige karakterer.

Fokus: American modernism, Hemingway’s style (omission, the Iceberg Principle). Forhold mellem karakterer, betydning af setting, narrative point of view. Dobbelttydighed (jf. omission and ambiguity).


TEKSTER
Hemingway, Ernest. ”Hills Like White Elephants” (1927) i Passwords, Systime, 2005.
---. “Indian Camp (1924)” i Contexts, edt. Engberg- Pedersen,. Grønvold, Ohland-Andersen, Gyldendal, 2010
---. “Up in Michigan” (1921). https://faculty.washington.edu/jdb/303/Hemingway/Up%20in%20Michigan.pdf (senest besøgt: 11-05-2024).
---. “Cat in the Rain” (1925)

”Hemingway’s Writing Style” i CliffsNotes. https://www.cliffsnotes.com/literature/h/hemingways-short-stories/critical-essay/hemingways-writing-style


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Body Image (ikke eksamen)

Forløbet handler om synet på kropsidealer og beskæftiger sig både med analyse af fiktion og nonfiktion. Fokus er todelt, idet materialet undersøger udvalgte engelsksprogedes landes samfunds syn på kropsidealer samt individuelle og psykologiske oplevelser af kropsidealer.

Fokus: Kropsidealer, body positivity, spiseforstyrrelse, fat phobia.

TEKSTER:
Dailey, Kate. ”America’s War on the Overweight” ("America's Fat HJatred"). Newsweek, 2009. https://www.newsweek.com/americas-fat-hatred-78971
Harrison, Rachel. “Goblin” i Electric Lit, 2020. https://electricliterature.com/goblin-rachel-harrison/#article-main-97073
Dunmore, Helen. “Ice Cream” i Ice Cream, 2001.
Drinkwater, Kelly Jean. ” Enough with the Fear of Fat”. TEDxSydney, 2016. https://www.ted.com/talks/kelli_jean_drinkwater_enough_with_the_fear_of_fat (senest besøgt: 11-05-2024)

FILM:
Noxon, Marti. To the Bone (Netflix, 2017)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 UK & Britishness (ikke eksamen)

Forløbet er en optakt til klassens studietur til Edinburgh og London. Indholdet af forløbet fokuserer på, hvad der opfattes ved Britisk identitet og tilhørsforhold,. Dette ses blandt andet i kontekst af debatten om skotsk uafhængighed og Brexit.

Forløbets arbejdsform er primært projektorienteret gruppearbejde.

Materialet er blandet pga. rammerne for forløbet, men indeholder blandet andet videomateriale, uddrag fra Worlds of English (Finderup og Fog, 2013) og følgende tekster:

The Economist, ”Britain’s mixed-race population blurs the lines of identity politics. It’s not black and white” (October 3, 2020)

Elliott ,Larry. "Brexit is a rejection of globalisation"  (2016)

McKinsey & Company. "Problems amid progess: Improving lives and livehoods for ethnic minorities in the United Kingdom" (October 15, 2020)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sex and Gender (eksamen)

Forløbet tager udgangspunkt i moderne kønsroller og vores forståelse af disse i kulturen. Forløbet inddrager desuden perspektiver på feminisme samt begreber der knytter teori omkring køn.

Særlige tematiske fokuspunkter for forløbet: Repræsentation, forestillinger og forståelse af køn og kønsroller. Herunder fokuserer forløbet også på begreber som maskulinitet og misogyni.

Fokus: Forskel og sammenhæng mellem sex & gender. Kønsroller, kønsstereotyper, kønsdynamikker, magtbalance. Køn som social konstruktion eller performance.   

TEKSTER:
Dr . Dre , ”Bitch N****z” (2001).
Roupenian, Kristen. ”Cat Person” (2017) i The New Yorker. https://www.newyorker.com/magazine/2017/12/11/cat-person
Kirby, Gwen E. ”We Handle It” i New Ohio Review, Fall: Issue 20, 2016.
Gay, Roxane. Bad Feminist” i  Virginia Quarterly Review, 2014.
Ulman, Abigail. “Frida Boyelski’s Shiva” (2016) i The Best Australian Stories 2016 Charlotte Wood (editor).  

FILM:
McCusker, Dane (instr.). The Complex (2020)
Ford, Tom (instr.). Nocturnal Animals (2016)




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Værklæsning: Stone Cold (eksamen)

Forløbet er et værklæsningsforløb. Vi læser romanen Stone Cold (1993) af Robert E. Swindells. Læsningen fokuserer på narrativ teknik, karakterudvikling, setting og tematiseringen af hjemløshed og seriemordere.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 An Introduction to Shakespeare (eksamen)

BESKRIVELSE  (Eksamensforløb)
Forløbet er en introduktion til William Shakespeares forfatterskab. På baggrund af udvalgte scener fra tragedien __Macbeth__ fokuserer forløbet på analyse af centrale tematikker i værket, den elizabethanske kontekst,  samt Shakespeares sprog og stil.

Der lægges særlig vægt på udviklingen i Macbeths karakter og følgende temaer: Reason and passion; ambition; the disjunction between reality and appearance; order. Free will and fate/destiny.

TEKSTER:
Clausen, Bo Høpfner & Jesper Kaalund. "Shakespearean Tragedy" i __Romeo & Juliet by Shakespeare__ Gyldendal, 2017.
Lund, Ole Juul. "Elizabethan England -- and William Shakespeare" i Ole Juul Lund __Macbeth__. Gyldendal, 1993.
---. "The Elizabethan World Picture" i Ole Juul Lund __Macbeth__. Gyldendal, 1993.

Shakespeare, William. __Macbeth__ [Uddrag: Act I, samt Act II: Scene 1 og 2].
   
---. Sonnet 130
---. Sonnet 29


FILM:
Polanski, Roman (instr.). __Macbeth__ (1971)

Supplerende: Kurzel, Justin (instr.). Macbeth (2015)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 Horror & Evil (eksamen)

Forløbet beskæftiger sig med, hvordan ondskab tematiseres i fiktion, herunder med fokus på elementer fra horror-genren. Forløbet er som udgangspunkt tematisk og fokuserer primært på tekstnærlæsning. Det inkluderer desuden materiale fra forskellige perioder. Forløbet tager udgangspunkt i refleksioner over, hvad der definerer horror: Som genre; de følelser, vi forbinder med gys; forbindelsen mellem monster, horror og ondskab, samt hvorfor vi ser og læser horror-fortællinger.


TEKSTER:
King, Stephen. “The Boogeyman” (1978)
---."Suffer the Little Children" (1972)
Poe, Edgar Allan. ”The Tell-Tale Heart” (1843)
---. "The Raven" (1845)
Gaiman, Neil. "Click-Clack, the Rattlebag" (2017)

FILM:
Muschietti, Andres (instr.). IT (2017)

FOKUS: Ondskab og psykologisk ustabilitet. Sindet. Forvrængning af virkelighed. Monsterets rolle. Ambiguity. Amerikansk horror. Tidlig og moderne. På film. Det undertrykte i psyken. Trauma.



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 US Presidential Election/US Politics(ikke eksamen)

Dette undervisningsforløb bygger videre på SRO'en i 2.g, og tager udgangspunkt i det amerikanske præsidentvalg i 2024. Gennem et projektorienteret arbejde undersøges det, hvilke temaer, der været aktuelle i valgkampen, herunder spørgsmålet om abort, økonomien og immigration.

SRO'en omhandlede politisk polarisering i USA i forhold til det amerikanske demokrati. I den forbindelse indgik en analyse af Donald Trumps ’2020 RNC Acceptance Speech’ med særlig fokus på hans argumentation, retorik og fjendebilleder

Forløbet kombinerer samfundsfaglige og engelsksprogede perspektiver. Materialet er primært non-fiktion, herunder blandt andet udvalgte uddrag fra Lotte Genefke, Lise Wich, Stine Nue Mikkelsens Election Year (2024)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Race and South Africa (eksamen)

I dette forløb arbejdes der med temaet Race and South Africa som et område, der ligger uden for USA og Storbritannien.

Gennem litterære tekster og film undersøger vi, hvordan apartheid-systemet påvirkede både individer og samfundet i Sydafrika, som det kommer til udtryk i primært litteraturen. Hvilke racemæssige spændinger og repræsentationer af disse kan vi identificere? Materialet giver forskellige perspektiver på race, identitet, skyld og frihed under og efter apartheid.

Forløbet bygger på et simplificeret arbejde med den historiske baggrund, herunder følgende skitsering:

- Forklare, hvad apartheid var for et system.
- Udarbejde en tidslinje over apartheid-periodens historie i Sydafrika. -
Fremhæve og forklare centrale begivenheder og vendepunkter i denne historie.

Fokus: Menneskelige konsekvenser af apartheidstyret; kan racisme og frygt internaliseres?;  skyldfølelse og/eller magtesløshed over systemets uretfærdighed; hvordan kan man udfordre fordomme og ændre holdninger?

Materiale:
Alan Patton, "The Waste Land" (1961). Novelle.
Rayda Jacobs, "The Guilt" (2001). Novelle
Christopher Hope. "Learning to Fly" (1990). Novelle
August, Bille (instr.). Goodbye Bafana (2007). Film.
Udvalgte uddrag af taler fra "Speeches" i From Dompas to Democracy (Andersen & Axen, 2015): Mandela, "Statement, Rivonia Case, 1964"; Mandela, "Birthright Speech, 1985", Mandela, "ANC Rally, 2008"

Simpson, Thula. "How did South African Apartheid happen, and how did it finally end?" (2023) https://www.youtube.com/watch?v=ke4kVFycpYY .  


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Poets, Rappers & Roadmen (ikke eksamen)

I dette forløb er udgangspunktet repræsentationen af multikulturel identitet i primært London. Forløbet har både et sprogligt fokus og et kulturelt fokus. Multicultural London English (MLE) fungerer, herunder som et sprogligt udtryk for den kulturelle mangfoldighed, der præger storbyens unge. Det afspejler en sproglig tendens, hvor elementer fra forskellige etniske og sproglige baggrunde smelter sammen.

Materialet indeholder karakterer og personligheder, der ikke passer ind i klassiske forestillinger om britiskhed. Samtidig kaster fortællinger som Top Boy lys over skyggesiderne af samfundet og giver stemme til grupper og perspektiver, der ofte overses i den dominerende kultur.

Tekster omhandler både sociale og kulturelle spændinger, som præger livet i multikulturelle miljøer, og bidrager til en bredere forståelse af, hvad det vil sige at være ung i et moderne, mangfoldigt England.


Forløbet er centreret omkring nutidige tekster om Londons gademiljø og repræsentationen af livet i mindre priviligerede sociale lag i Londons ghettoer. Forløbet inddrager der alle giver en stemme til en anden side af London end den pæne og polerede version af byen. Ydermere undersøger forløbet fænomenet/dialekten Multicultural London English (MLE).

Fokus: Repræsentation og kulturel identitet, gang culture, housing estates, sprog, multikulturalisme.  

I dette forløb er udgangspunktet repræsentationen af multikulturel identitet i primært London. Forløbet har både et sprogligt fokus og et kulturelt fokus. Multicultural London English (MLE) fungerer, herunder som et sprogligt udtryk for den kulturelle mangfoldighed, der præger storbyens unge. Det afspejler en sproglig tendens, hvor elementer fra forskellige etniske og sproglige baggrunde smelter sammen.

Materialet indeholder karakterer og personligheder, der ikke passer ind i klassiske forestillinger om britiskhed. Samtidig kaster fortællinger som Top Boy lys over skyggesiderne af samfundet og giver stemme til grupper og perspektiver, der ofte overses i den dominerende kultur.

Tekster omhandler både sociale og kulturelle spændinger, som præger livet i multikulturelle miljøer, og bidrager til en bredere forståelse af, hvad det vil sige at være ung i et moderne, mangfoldigt England.


TEKSTER:
Rose, Giovanni. ”Welcome to Tottenham” (2021)
Femi, Caleb. “Thirteen” i Poor (2020)
Gunaradni, Guy. “Intro” og “Ardan” Uddrag fra In Our Mad and Furious City.  (2018)
Krauze, Gabriel. “Don’t Watch Face” i Who They Was (2020)

Central Cee, “Loading” (2021)
Stormzy, “Shut Up” (2015)
Popcaan, “Superstar” (2018) NB: supplererende.

FILM:
Bennett, Ronan. “Bruk Up”, Top Boy (Netflix, 2019)
Bennett, Ronan. "Building Bridges", Top Boy (Netflix, 2019)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Sally Rooney's Normal People (eksamen)

BESKRIVELSE:  (Eksamensforløb)
Forløbet arbejder med Sally Rooneys roman __Normal People__(2018) som værklæsning. Forløbet er centreret omkring litterær analyse og fortolkning af en roman. Herunder fokuserer det især på udvikling i hovedkarakterernes forhold såvel som deres indbyrdes udvikling. Følgende temaer er centrale for forløbet: Identitet, normalitet, kærlighed, usikkerhed, ensomhed, mental sundhed.

Forløbet fokuserer også på formmæssige aspekter som fx romanens komposition og narrative strategi.

Fokus: Værklæsning. Ungdomsidentitet, mental helbred, kærlighed, selvværd, narrativ teknik og style. Personkarakteristik: Udvikling og motivation, samt forholdet mellem karakterene.

TEKSTER:
Rooney, Sally. __Normal People__Faber & Faber, 2018.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde