Holdet 2022 HI/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jesper Veibel
Hold 2022 HI/m (1m HI, 2m HI, 3m HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 introduktion
Titel 2 Egypten.
Titel 3 Europa opdager verden
Titel 4 2. Vrk. Danmarksbesættelse og DHO
Titel 5 Folkedrab. og Holocaust
Titel 6 Grønland. Temadag
Titel 7 Europa og islam i middelalderen.
Titel 8 Enevælde og oplysningstiden
Titel 9 Ideologiernes tid.
Titel 10 Imperalisme
Titel 11 Kinas sidste kejserdynasti
Titel 12 Første Verdenskrig
Titel 13 Mellemkrigstiden og ideologiernes kamp
Titel 14 Ideologiernes krig.
Titel 15 Koloniernes løsrivelse
Titel 16 Tiden efter den koldekrig
Titel 17 Danmarks Historie.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 introduktion

Introduktion til historie-faget.

tidslinje og periodisering ud fra elevernes forforståelse.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 2. Vrk. Danmarksbesættelse og DHO

Carl-Johan Bryld, Verden efter 1914 - i dansk perspektiv. Systime kap. 5

Der er arbejdet med historisk metode på udvalgte kilder, med formål at eleven kan anvende selvstændigt materiale i DHOén.

Emnet er også behandlet som et eksamens emne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 Folkedrab. og Holocaust

Folkedrab. dk. Eleverne arbejder med selvvalgte cases.

Carl-Johan Bryld, Verden efter 1914 - i danske perspektiv. Systime kap. 4.

Et projektarbejde Der skal læses og forståes i forbindelse med behandlingen af Holocaust som kernestof og skal læses i forståelse med forløb 13 - Mellemkrigstiden og Nazisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 6 Grønland. Temadag

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Europa og islam i middelalderen.

Carl-Johan Bryld, Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime kap. 4.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 9 Ideologiernes tid.

Peter Frederiksen. Vores Verdens Historie 2. Columbus 2022. kap. 3.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Imperalisme

Peter Frederiksen, Vores Verdens Historie 2. Columbus 2022. s. 165-207.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 11 Kinas sidste kejserdynasti

Peter Frederiksen. Vores Verdens Historie 2. columbus 2022. s. 211-229.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 12 Første Verdenskrig

Peter Frederiksen. Vores Verdens Historie 3. kap. 1. Colombus 2020, 1 udg. oplag 2023.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 14 Ideologiernes krig.

Peter Frederiksen. Vores Verdens Historie 3. kap. 3. Colombus 2020, 1 udg. oplag 2023.

Inkl. temadag. materiale.

- Den kolde krig læses i forståelse med tema-dagen.: Grubb Ulrik m.fl. Overblik - Verdenshistorien i korte træk. Gyldendal 2005. kap. 14 (udleveret i kopi) Se også øvrigt materiale udleveret til Tema-dagen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 16 Tiden efter den koldekrig

Peter Frederiksen. Vores Verdens Historie 3. kap. 8. Colombus 2020, 1 udg. oplag 2023.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde