Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Jesper Veibel
|
Hold
|
2022 HI/n (1n HI, 2n HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
introduktion
Introduktion til historie-faget.
tidslinje og periodisering ud fra elevernes forforståelse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Egypten.
Torben Holm-Rasmussen. Ansigt til ansigt med Ægypterne - Dagligliv langs Nilen c. 1550-1070 f.kr. Pantheon 1. udg. 1996. s. 8-30, 64-66, 85-94
Film: DR TV. Egyptens glemte pyramide:
kildekritisk værktøjskasse. Faget metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Europa opdager verden.
Carl-Johan Bryld, Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime 2008-11, kap. 6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
2. vrk og Danmarks besættelse, DHO
Carl-Johan Bryld, Verden efter 1914 - i dansk perspektiv. Systime kap. 5
Der er arbejdet med historisk metode på udvalgte kilder, med formål at eleven kan anvende selvstændigt materiale i DHOén.
Emnet er også behandlet som et eksamens emne.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DHO kompendium. 1m, 1n, 1z . 2023. systime e-bog. (2).docx
-
Afsnit
-
arbejd med spg. Faglig oplæg til kap. 1. individuelt.
-
vi gennemgår jeres faglige oplag ang. kap.1 fra forrige modul. og derpå arbejder vi med arbejdsspørgsmål til kap. 1.
-
gennemgang og fremlæggelse af jeres besvarelser til DHO-komp....
-
læs kap. 2 fra "Danmark besat" til "vendepunktet" og besvar Par- arbejde: begrebskort ... og arbejdsspørgsmål til kap. 2 i jeres grupper.
-
vi gennemgår jeres besvarelser fra forrige modul.
-
gennemgår formalia til DHO.
-
1.g historiedag 28 03 2023 endelig.docx
-
Besættelsestidens København - materiale til elevernes cykeltur-1.pdf
-
Kristian Iversen og Ulla N Pedersen, Mellem erindring og glemsel, 2. udg, Columbus 2021, s. 10-20.pdf
-
Filmstriben: fuglene over sundet.
-
Kompendium til besættelsestidsdag d. 9. april 2015, ØG (1).pdf
-
Vi ser film.: 9. april og fortager en analyse udfra: Historie som fiktion (se vedhæftet. sidste side.)
-
Vi supplere vores DHO med mere viden med kap. 5 ang. årsager og forløb af 2 verdenskrig. Det er et selvstændigt tema, som der ikke er krav om at I skal kunne kunne i detaljer til prøveeksamen. I får udleveret kap. 5. "Verden efter 1914".
-
vi gennemgår siderne 121-136 udfra spg. 1-6 og hvordan I kan bruge denne, nye, viden i forbindelse med jeres emne/problemformulering til DHO prøven.
-
læs kap. 5 færdigt og besvar spg dertil (7,8,9)
-
test ang. kap. 5.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
folkedrab
Folkedrab. dk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Grønland, Tema forløb.
Temadag med Grønland, Danmark som kolonimagt og hvilken betydning det har for den Grønske-selvforståelse og og de Dansk-grønlandske relationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
7
|
Kristendom og islam.
Carl-Johan Bryld. Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime 2008-11. kap.4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Revolutioner og oplysningstiden
Peter Frederiksen, Vores Verdens Historie 2. Columbus 2022. s. 63-105.
Carl Johan-Bryld, Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime kap. 7
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
ideologiernes tid.
Peter Frederiksen, Vores Verdens Historie 2. Columbus 2022. s. 109-126.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Imperialisme
Peter Frederiksen, Vores Verdens Historie 2. Columbus 2022. s. 165-207.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nye emne: Imperialisme. læs s. 166-183 og besvar relevante spg s. 206 og "kernestof og overblik" s. 207. Lektien vil blive gennemgået fredag udfra jeres arbejde.
-
Gennemgang af s. 166-183.
-
læs kap. Indien. s. 184-193. Kilderne genlæser vi i timerne. Arbejd med selvformulerede spg til lektien.
-
fokus på kilderne s. 184-193. særligt problemformuleringer.
-
Gr. ang. s.194-196, 196-198, 199-200 (kilde 64), 199-201(kilde 65, 66), 202-203, 203-204, 205-207. Hver gruppe fremlægger for klassen i næste modul.
-
De sidste grupper fremlægger.:199-201(kilde 65, 66), 202-203, 203-204, 205-207
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Kinas sidste kejserdynasti.
Peter Frederiksen. Vores Verdens Historie 2. columbus 2022. s. 211-229.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
12
|
Forløb#3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53513217279",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53513217279",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53513217279"
}