Holdet 2022 HI/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jesper Veibel
Hold 2022 HI/n (1n HI, 2n HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 introduktion
Titel 2 Egypten.
Titel 3 Europa opdager verden.
Titel 4 2. vrk og Danmarks besættelse, DHO
Titel 5 folkedrab
Titel 6 Grønland, Tema forløb.
Titel 7 Kristendom og islam.
Titel 8 Revolutioner og oplysningstiden
Titel 9 ideologiernes tid.
Titel 10 Imperialisme
Titel 11 Kinas sidste kejserdynasti.
Titel 12 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 introduktion

Introduktion til historie-faget.

tidslinje og periodisering ud fra elevernes forforståelse.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Egypten.

Torben Holm-Rasmussen. Ansigt til ansigt med Ægypterne - Dagligliv langs Nilen c. 1550-1070 f.kr. Pantheon 1. udg. 1996. s. 8-30, 64-66, 85-94

Film: DR TV. Egyptens glemte pyramide:

kildekritisk værktøjskasse. Faget metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 4 2. vrk og Danmarks besættelse, DHO

Carl-Johan Bryld, Verden efter 1914 - i dansk perspektiv. Systime kap. 5

Der er arbejdet med historisk metode på udvalgte kilder, med formål at eleven kan anvende selvstændigt materiale i DHOén.

Emnet er også behandlet som et eksamens emne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 folkedrab

Folkedrab. dk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Grønland, Tema forløb.

Temadag med Grønland, Danmark som kolonimagt og hvilken betydning det har for den Grønske-selvforståelse og og de Dansk-grønlandske relationer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
Titel 7 Kristendom og islam.

Carl-Johan Bryld. Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime 2008-11. kap.4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Revolutioner og oplysningstiden

Peter Frederiksen, Vores Verdens Historie 2. Columbus 2022. s. 63-105.

Carl Johan-Bryld, Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime kap. 7
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 ideologiernes tid.

Peter Frederiksen, Vores Verdens Historie 2. Columbus 2022. s. 109-126.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kinas sidste kejserdynasti.

Peter Frederiksen. Vores Verdens Historie 2. columbus 2022. s. 211-229.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 12 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer