Holdet 2022 HI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jesper Veibel
Hold 2022 HI/z (1z HI, 2z HI, 3z HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 introduktion
Titel 2 Egypten.
Titel 3 Europa opdager verden
Titel 4 2. vrk. Danmarksbesættelse og DHO
Titel 5 Folkedrab.
Titel 6 Grønland temadag.
Titel 7 Mellemkrigstiden og holocaust
Titel 8 Revolutioner og oplysningstiden
Titel 9 Ideologiernes tid.
Titel 10 imperialisme
Titel 11 Kina. Kejserens sidste dynasti.
Titel 12 Kinas sidste Kejserdynasti. (fortsæt fra 2g)
Titel 13 Første Verdenskrig
Titel 14 Mellemkrigstiden og Ideologiernes kamp.
Titel 15 Ideologiernes Krig.
Titel 16 Koloniernes løsrivelse
Titel 17 Tiden efter den kolde krig.
Titel 18 Danmarks historie.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 introduktion

Introduktion til historie-faget.

tidslinje og periodisering ud fra elevernes forforståelse.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Egypten.

Torben Holm-Rasmussen. Ansigt til ansigt med Ægypterne - Dagligliv langs Nilen c. 1550-1070 f.kr. Pantheon 1. udg. 1996. s. 8-30, 64-66, 85-94

Film: DR TV. Egyptens glemte pyramide:

kildekritisk værktøjskasse. Faget metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 3 Europa opdager verden

Carl-Johan Bryld, Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime 2008-11, kap. 6
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 2. vrk. Danmarksbesættelse og DHO

Carl-Johan Bryld, Verden efter 1914 - i dansk perspektiv. Systime kap. 5

systime kompendium. kap 1-2.

Der er arbejdet med historisk metode på udvalgte kilder, med formål at eleven kan anvende selvstændigt materiale i DHOén.

Emnet er også behandlet som et eksamens emne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Folkedrab.

Folkedrab.dk. Et projekt arbejde. Der skal læses og forståes i forbindelse med behandlingen af Holocaust som kernestof.

Eleverne arbejder med selvvalgte cases.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 6 Grønland temadag.

Grønland.

Temadag med Grønland, Danmark som kolonimagt og hvilken betydning det har for den Grønske-selvforståelse og og de Dansk-grønlandske relationer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Mellemkrigstiden og holocaust

Carl-Johan Bryld, Verden efter 1914 - i danske perspektiv. Systime kap. 4.

En fortsættelse af folkedrab forløbet med fokus på Holocaust og årsagerne dertil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 9 Ideologiernes tid.

Peter Frederiksen, Vores Verdens Historie 2. Columbus 2022. s. 109-126.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Kina. Kejserens sidste dynasti.

Peter Frederiksen, Vores Verdens Historie 2. Columbus 2022. s. 211-220
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kinas sidste Kejserdynasti. (fortsæt fra 2g)

Peter Frederiksen. Vores Verdens Historie, 2. Kap. 6. Colombus 2019. 1 udg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 13 Første Verdenskrig

Peter Frederiksen. Vores Verdens Historie, 3. kap. 1. Colombus 2020. 1 udg. 4 oplag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 15 Ideologiernes Krig.

Peter Frederiksen. Vores Verdens Historie, 3. kap. 3. Colombus 2020. 1 udg. 4 oplag.

- Se herunder også Holocaust og Folkedrab i 2g.

- Den kolde krig læses i forståelse med tema-dagen.: Grubb Ulrik m.fl. Overblik - Verdenshistorien i korte træk. Gyldendal 2005. kap. 14 (udleveret i kopi)Se også øvrigt materiale udleveret til Tema-dagen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 16 Koloniernes løsrivelse

Peter Frederiksen. Vores Verdens Historie, 3. kap. 4. Colombus 2020. 1 udg. 4 oplag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 17 Tiden efter den kolde krig.

Peter Frederiksen. Vores Verdens Historie, 3. kap.8 . Colombus 2020. 1 udg. 4 oplag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde