Øregård Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Øregård Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Øregård Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Jesper Veibel
Hold
2022 HI/z (
1z HI
,
2z HI
,
3z HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
introduktion
Titel 2
Egypten.
Titel 3
Europa opdager verden
Titel 4
2. vrk. Danmarksbesættelse og DHO
Titel 5
Folkedrab.
Titel 6
Grønland temadag.
Titel 7
Mellemkrigstiden og holocaust
Titel 8
Revolutioner og oplysningstiden
Titel 9
Ideologiernes tid.
Titel 10
imperialisme
Titel 11
Kina. Kejserens sidste dynasti.
Titel 12
Kinas sidste Kejserdynasti. (fortsæt fra 2g)
Titel 13
Første Verdenskrig
Titel 14
Mellemkrigstiden og Ideologiernes kamp.
Titel 15
Ideologiernes Krig.
Titel 16
Koloniernes løsrivelse
Titel 17
Tiden efter den kolde krig.
Titel 18
Danmarks historie.
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
introduktion
Introduktion til historie-faget.
tidslinje og periodisering ud fra elevernes forforståelse.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Lærerstyret undervisning
Titel 2
Egypten.
Torben Holm-Rasmussen. Ansigt til ansigt med Ægypterne - Dagligliv langs Nilen c. 1550-1070 f.kr. Pantheon 1. udg. 1996. s. 8-30, 64-66, 85-94
Film: DR TV. Egyptens glemte pyramide:
kildekritisk værktøjskasse. Faget metode.
Indhold
Kernestof:
Team undervisning: Se DR TV dokumentaren "Egyptens glemte pyramide" Din opgave er at erhverve ny viden og have belæg for hvorfra du har din viden. Du skal gøre følgende: Redegør skriftligt for mindst 4 oplysninger/synspunkter/viden som du for fra dok
vi gennemgår jeres besvarelser ang. opgaven til "Egyptens glemte pyramide" i elevfeedback.
Egypten. ansigt til ansigt..pdf
læs s. 14-18. Understreg det som du finder vigtigst.
beskrive med jeres egne "hieroglyffer" nilens forløb og betydning. s. s. 19-20.
læs s. 21-22. Undersøg hypotesen om "gudehustru" er den rigtig eller forkert?
vi arbejder m s. 64-66. (peasent society og redistrubitionsøkonomi) Hypotese, belæg, argument, mod argumenter og konklusion?
Læs s. 85-91. redegør kort, skriftligt, for en ofrings-ceremoni, med en udvalg gud, forklar templets betydning og find eksempel på redistrubitionsøkonomien. Afleveres i elevfeedback til næste undervisning.
nyt emne: opdagelsesrejserne.
Oprindelse - ....pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Pararbejde
Titel 3
Europa opdager verden
Carl-Johan Bryld, Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime 2008-11, kap. 6
Indhold
Kernestof:
Egypten. ansigt til ansigt..pdf
nyt emne: opdagelsesrejserne.
Oprindelse - ....pdf
medbring kompendiet til opdagelsesrejserne.
læs s. 237-247 i "oprindelse - ..." og forklar de vind og vejr forhold der gjorde det muligt for Colombus at opdage en ny verden, og komme hjem igen.
læser og besvar spg. 6 og 7. i kap. 6
spg. 8-14 besvares, i kap. 6, i gr. En gr pr spg, Med opponent spg. dertil.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 4
2. vrk. Danmarksbesættelse og DHO
Carl-Johan Bryld, Verden efter 1914 - i dansk perspektiv. Systime kap. 5
systime kompendium. kap 1-2.
Der er arbejdet med historisk metode på udvalgte kilder, med formål at eleven kan anvende selvstændigt materiale i DHOén.
Emnet er også behandlet som et eksamens emne.
Indhold
Kernestof:
arb med gruppe spg til kap. 1. Og karakter samtaler.
DHO kompendium. 1x, 1u. 2022. systime (2).docx
Materiale til DHO_2023, elevudgave.docx
Tidsplan, DHO 1g.docx
DHO pjece 2023.docx
DHO-opgaveformuleringer_2023 med genrer (3).docx
Afsnit
Kompendium til besættelsestidsdag d. 9. april 2015, ØG.pdf
Arbejder med samarbejdspolitikken.
1.g historiedag 28 03 2023 endelig.docx
Besættelsestidens København - materiale til elevernes cykeltur-1.pdf
Kristian Iversen og Ulla N Pedersen, Mellem erindring og glemsel, 2. udg, Columbus 2021, s. 10-20.pdf
Filmstriben: Fuglene over sundet.
fremviser arbejdet fra temadagen med historie.
Arbejder færdig med Systime komp. kap. 2 med div øvelser.
Redegørelsesgenren.pptx
Kommunikationsanalyse.pdf
kompendium_om_brevskrivning.pdf
Materiale til DHO_2023, elevudgave (4).docx
Vi supplere vores DHO med mere viden med kap. 5 ang. årsager og forløb af 2 verdenskrig. Det er et selvstændigt tema, som der ikke er krav om at I skal kunne kunne i detaljer til prøveeksamen. I får udleveret kap. 5. "Verden efter 1914".
vi gennemgår siderne 121-136 udfra spg. 1-6 og hvordan I kan bruge denne, nye, viden i forbindelse med jeres emne/problemformulering til DHO prøven.
DR tv 2023. Dokumentar. "Lyset - laser shitstormen der ramte Danmark".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Projektarbejde
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 5
Folkedrab.
Folkedrab.dk
. Et projekt arbejde. Der skal læses og forståes i forbindelse med behandlingen af Holocaust som kernestof.
Eleverne arbejder med selvvalgte cases.
Indhold
Kernestof:
Folkedrab.dk.: Gerningsmænd og folkedrabs opståen.
Gr. cases ang. folkedrab:
Grupperne ang. folkedrab arbejder med deres cases.
gr arb. ang. fremlæggelse af Folkedrab.
Fremlæggelser fra div gr. ang. Folkedrab.
fremlæggelser af cases ang. folkedrab.
Påbegynder "mellemkrigstiden" (Kap. 4. Verden efter 1914), som optakt og opfølgning , fra folkedrab, til årsagerne til Holocaust. Læs s. 81-88.
Kompendium historiefagdag 2g 2023. Færk, Winnie, Om Eksperimentet fra Undskyld Columbus, 2016, p. 16-20, 23-27, 29-38, 45-52, 59-65.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 6
Grønland temadag.
Grønland.
Temadag med Grønland, Danmark som kolonimagt og hvilken betydning det har for den Grønske-selvforståelse og og de Dansk-grønlandske relationer.
Indhold
Kernestof:
Påbegynder "mellemkrigstiden" (Kap. 4. Verden efter 1914), som optakt og opfølgning , fra folkedrab, til årsagerne til Holocaust. Læs s. 81-88.
Kompendium historiefagdag 2g 2023. Færk, Winnie, Om Eksperimentet fra Undskyld Columbus, 2016, p. 16-20, 23-27, 29-38, 45-52, 59-65.pdf
Til inspiration, er mine klassers forberedelse/materialer til historiefagdagen (inkl. 1 time inden dagen):
Lektie historiefagdag (2) (1).pdf
anvendelse af viden og materiale fra tema-dagen til diskussion og vidensdeling.
Historie til debat:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Diskutere
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Initiativ
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 7
Mellemkrigstiden og holocaust
Carl-Johan Bryld, Verden efter 1914 - i danske perspektiv. Systime kap. 4.
En fortsættelse af folkedrab forløbet med fokus på Holocaust og årsagerne dertil.
Indhold
Kernestof:
udlevering af "Verden før 1914". vi forsætter med temaet Folkedrab, men med fokus på Holocaust og årsagerne dertil.
arbejdet med kap. 4 s. 103-109.
læs s. 109-111. i kap. 4.
karaktersamtale. alle skal læse s. 112-120 og besvar spg 9-12. til næste modul (lektie)
FOTOBOGANMELDELSE. jan Grarup.docx
vi færdiggør kap. 4. særlig fokus på kildekritik.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 8
Revolutioner og oplysningstiden
Peter Frederiksen, Vores Verdens Historie 2. Columbus 2022. s. 63-105.
Carl Johan-Bryld, Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime kap. 7
Indhold
Kernestof:
vi påbegynder nyt emne. kap.7. Enevælde og oplysning. læs s. 181-189. Gr arb med spg 1-6 og fremlæggelse.
læs kap. 7 færdigt. Vi starter med en gennemgang/forståelse af Englands "vej til konstitutionelt monarki". derpå inddeles I i seks grupper der skal arbejde med "oplysningsfilosofferne"
grupper skal i fremlæggelsen ang. de seks "oplysnings tænkere": lave en disposition, power point og anføre henvisninger til div litteratur/materiale.
Grupper skal i fremlæggelsen ang. de seks "oplysnings tænkere": lave en disposition, power point og anføre henvisninger til div litteratur/materiale.
vi forsætter med den industrielle evolution "Vores verdens historie" 2. kap. 2. s. 63-72. De af jer der ikke har taget prøven for Enevælde og oplysningstiden får den.
læs s. 71 og 73-77 i "vores verdens historie 2"
læs s. 80-83.
s. 83-87.
s. 88-92.
udfra kilderne 31, 32, 33, 34. en problemstilling der belyser kvindens stilling i det franske samfund på den tid.
arbejd med spg og "kernestof og overblik" s. 106-107.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Formidling
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Sociale
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 9
Ideologiernes tid.
Peter Frederiksen, Vores Verdens Historie 2. Columbus 2022. s. 109-126.
Indhold
Kernestof:
læs . 110-116.: Ideologiernes tid.
s. 117-120.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Diskutere
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 10
imperialisme
Verden efter 1914- i dansk perspektiv, Carl-Johan Bryld, Systime 1.udg. kap. 1.
Indhold
Kernestof:
Emne: Imperialismens Tidsalder. s. 166-178.
vores verdens historie 2. s. 178-183
gr arb. m fremlæggelse af siderne 184-193. (indien)
fremlæggelse og vidensdeling i nye grupper.
s. 194-209. arbejder med afsnittene med anvendelse af "kernestof og overblik".
læs s. 202-207 med henblik på at udfylde "kernestof og overblik"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kina. Kejserens sidste dynasti.
Peter Frederiksen, Vores Verdens Historie 2. Columbus 2022. s. 211-220
Indhold
Kernestof:
læs s. 202-207 med henblik på at udfylde "kernestof og overblik"
s. 214-220. Fokus på nærlæsning af det vigtigste i teksten og kildekritisk-metode.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Kinas sidste Kejserdynasti. (fortsæt fra 2g)
Peter Frederiksen. Vores Verdens Historie, 2. Kap. 6. Colombus 2019. 1 udg.
Indhold
Kernestof:
Medbring bogen "vores verdens historie"
Husk bogen "Vores Verdens Historie" besvar "kernestof og overblik" i par. Upload besvarelserne i elevfeedback i 4 modul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvtillid
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 13
Første Verdenskrig
Peter Frederiksen. Vores Verdens Historie, 3. kap. 1. Colombus 2020. 1 udg. 4 oplag.
Indhold
Kernestof:
"vores verden historie 3" Nyt emne. Første verdenskrig s. 14-23.
vi gennemgår jeres model (s.17) for japans modernisering (s.22-23).
læs s. 29-31 og besvar spg dertil (s. 31)
læs. s. 44-47. Giv et referat og fremhæv det vigtigste.
afslutter kap. 1.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 14
Mellemkrigstiden og Ideologiernes kamp.
Peter Frederiksen. Vores Verdens Historie, 3. kap. 2. Colombus 2020. 1 udg. 4 oplag.
- Kommunisme, Nazisme og Liberalisme.
Indhold
Kernestof:
Nyt emne. Ideologiernes kamp. læs s. 60-61. gennemgår jeres besvarelser
vi arbejder med s. 62-73 i modullerne.
Kommunisme og den russiskrevolution. læs s. 71-73.
Nazisme: Læs s. 74-78 med fokus på at besvare 3-4 af punkterne på s. 103 "kernestof og overblik"
Ernst Noldes facisme kriterier. "verden efter 1914" -83.
læs s. 83-86. "Racelæren-Beskyttelse af den tyske folkesundhed" og self´også kilderne.
Udvælg tre af punkterne, som du finder vigtige, fra "kernestof og overblik s. 103" ang. s. 74-89.
klassen arbejder med s. 90-102 og besvar "kernestof og overblik", som skal gennemgåes og fremlægges i næste uge. Karaktersamtale.
vi gennemgår jeres arbejde med s. 90-102 fra sidste uge.
Skriftligt individuelt arbejde med "kernestof og overblik" ang. Kommunisme, Nazisme og Liberalisme (s. 60-102). Afleveres i lectio, i elevfeedback, i modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 15
Ideologiernes Krig.
Peter Frederiksen. Vores Verdens Historie, 3. kap. 3. Colombus 2020. 1 udg. 4 oplag.
- Se herunder også Holocaust og Folkedrab i 2g.
- Den kolde krig læses i forståelse med tema-dagen.: Grubb Ulrik m.fl. Overblik - Verdenshistorien i korte træk. Gyldendal 2005. kap. 14 (udleveret i kopi)Se også øvrigt materiale udleveret til Tema-dagen.
Indhold
Kernestof:
nyt emne: Ideologiernes krig.... Læs s. 106-110
Ang. Matthew Perry´s åbning af Japan og begyndelsen på Meiji perioden. https://pov.international/perry-ekspeditionen-og-japans-abning-i-1853-54/
s. 110-115
Den kolde krig. Overblik.eml Dette er lektie til fagdagen og jeres forforståelse for at kunne arbejde ordentligt med "eksamens prøve kildesættet"
Historiefagdag 3g 26 november 2024 - Kold krig i farver.docx
Fagdag. Mette skak..docx
pvj jerntaeppe oregaard 24 (1).pdf slides fra Peter Viggo Jacobsen.
Prøveeksamen. Ud fra udleverede materiale til fagdagen og oplæg af Peter Viggo Jacobsen, Skal gruppen behandle det udleverede kildesæt ang. "den kolde krig" overfor mig, så det ligner en real eksamenssituation.
s. 115-118.
Holocaust s. 119-126. læses og behandles udfra forforståelse af folkedrab forløbet i 2 g.
jerntæppet i Europa. fortsættelse på emnet "den kolde krig"læs s. 127-130 inkl. kilderne 26-27.
arbejder med kilderne 30, 31 med særlig henblik på diskursanalyse - pkt 3 - og kilde 32.
læs s. 139-144. udfyld og færdiggør "kernestof og overblik"
Nyt emne: koloniernes løsrivelse. Læs s. 147-153 og uddrag det vigtigste iflg. "kernestof og overblik" afsæt 30 min. dertil.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Initiativ
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 16
Koloniernes løsrivelse
Peter Frederiksen. Vores Verdens Historie, 3. kap. 4. Colombus 2020. 1 udg. 4 oplag.
Indhold
Kernestof:
læs s. 139-144. udfyld og færdiggør "kernestof og overblik"
Nyt emne: koloniernes løsrivelse. Læs s. 147-153 og uddrag det vigtigste iflg. "kernestof og overblik" afsæt 30 min. dertil.
lektie s. 147-153. Derpå arbejder de 6 grupper med deres områder og gør klar til fremlæggelse for de øvrige grupper, der ikke har læst, ellers ved noget om jeres emne.
karaktersamtaler og grupperne arbejder med deres område.
grupperne fremlægger de tre områder (s. 154-166)
Grupperne samler op på div oplæg - Udfra "kernestof og overblik" og læs s. 167-174 og arbejder med "kernestof og overblik" og særligt arbejdsspørgsmål til kilde 37.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 17
Tiden efter den kolde krig.
Peter Frederiksen. Vores Verdens Historie, 3. kap.8 . Colombus 2020. 1 udg. 4 oplag.
Indhold
Kernestof:
nyt emne: Tiden efter den kolde krig. den nye verdens uorden s. 256-263.
selvvalgte grupper arbejder med spg. s. 265.
Demokratiets vilkår. s. 264-269.
matrix-grupper arbejder med "de globale udfordringer". med henblik på vidensdeling.s. 270-277.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 18
Danmarks historie.
Ebbe Kühle. Danmark, Historie, Samfund - Hovedfaser i Danmarkshistorie. Gyldendal 1994. 2 udg.
- Det store opbrud - Danmarkshistorien s. 85-142
- Det moderne Danmark - Tiden efter 1945-1973. s. 171-186, 202-215.
Indhold
Kernestof:
Nyt emne. Danmarks Historie: Ebbe Kühle, Danmark, samfund, historie. Matrix-grupper ang. s. 85-105, særlig fokus på anvendelse af "kilder og det funktionelle kildebegreb" (fx s, 284, Vores verdens historie 3)
s. 106-128. klassen deles i fem grupper der er ansvarlige for et oplæg, der formidles videre til de øvrige i klassen. Det funktionelle kilde-begreb skal anvende på udvalgte kilder i materialet.
Grupper arbejder med s. 128-144. Der skal laves en mind-map, som en enkelt af jer, fremlægge for mig, som en eksamens lignende situation og de øvrige, i gruppen, kan evt supplere.
fremlæggelser s. 128-144.
Den store fest 1945-73: s. 171-186 læses i gr og fremlæggelse for mig i en eksamens lignende situation. Husk at anvende det funktionelle kildebegreb.
Lektier. vi skal arbejde med Tilværelsesvilkår og opfattelser 1945-73: s. 202-215.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53513222580", "T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53513222580", "H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53513222580" }