Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Christian Dan Yde Nielsen, Frands Krogh, Isabella Mosholt Søgaard Koefoed, Jesper Veibel, Julian Bybeck Tosev, Rasmus Rask
|
Hold
|
2022 id/ps/2 (1g id/ps/2, 2g id/ps/2, 3g id/ps/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basketball, opvarmningsprogrammer og fitness
Faglige mål basketball: Hvad skal du kunne efter forløbet?
- Lay-up med toskridtsafsæt og hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven ved brug af pladen
- Stående skud, hvor bolden styres med den ene hånd og den anden kun er støtte
- Drible både med venstre og højre hånd
- Aflevere på forskellig vis (brystaflevering, enhånds-pushaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx jab step, cross-step
- Angrebstaktisk forståelse af cuts
- Forsvarstaktisk forståelse af zoneforsvar og personlig opdækning
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
- Reflektere over spillertyper på et hold i boldspil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Redskabsgymnastik og Akrobatik
Eleverne skal beherske:
Forlæns- og baglænsrulle, Håndstand (med modtagning), hovedstand og vejrmølle. Samt have fortløbende færdigheder inden for Rondat og Håndstand til forlænsrulle.
Foruden at kunne udføre færdighederne med korrekt teknik, skal eleverne forevise kropsspænding i udførelsen af de forskellige færdigheder.
Akrobatik:
Fokus på kropsspænding, styrke, selvtillid og samarbejde.
Yubio: Øvelser 27 D1-D9, 27D19-D21.
Teori:
Gymnastikkens historie:
Yubio: 9.1 (9.1.1-9.1.4)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pardans - Jive og Vals
Eleverne kender grundtrin og forskellige variationer i pardansene jive og vals
Vals:
- Eleverne kan danse i takt til musikken (taktart 3/4) med start på 1-slaget
- Eleverne kan sætte kvalitet i bevægelserne: hæl, tå, tå på 1-2-3-slaget; glidende bevægelserne; kan kigge op imens; have rank holdning
- Eleverne kan danse variationer over valsens grundtrin: i firkant, frem, tilbage, højredrejning
Jive:
- Eleverne kan danse i takt til musikken (taktart 4/4) op til bpm på 140
- Eleverne kan forskellige variationer: grundtrin, damedrejning, spot turn, new yorker, spark mellem hinandens ben, parallelle spark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Flag football 3s og softball 3p
Faglige mål:
- Stifte bekendt skab med rollerne på offence og defence.
- Kende banens opbygning.
- Kunne anvende kaste- og gribe teknikker.
- Kunne aflevere til medspiller i løb.
- Kunne modtage i løb.
- Kunne indgå i forskellige plays, både defensivt og offensivt.
- kunne udføre forskellige drills både defensivt og offensivt.
Teori:
Yubio: 16.1
Yubio: 16.2
Faglig mål softball:
- Spillets opbygning.
- Tekniske og taktiske færdigheder.
- samarbejde.
- Kaste og gribe teknikker.
- Batter-færdigheder.
Teori:
Yubio. kap. 18.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
træningsprojekt
Træningsprojekt. Varighed 8 uger. Start med en fysisk-kapacitet test for aerob og anarobe, og testes igen efter 8 uger igen, i de samme øvelser, for at måle div fysike-kapacitets ændringer.
Teori:
Yubio. kap. 3 og kap. 20.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hip Hop og X-fit.
Klasserne i 3g id/ps har henholdsvis Hip Hop og x-fit i en 10 ugers periode.
Læringsmål:
At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
At eleverne kan fremvise den, udleverede og indøvede fælles koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
Teori:
Yubio: 33.1 + 33.2: Hip Hoppens historie + Hip hop og breakdance.
Yubio: 30.8: Labans Bevægelseslære.
Læringsmål x-fit:
- Fysiskkapacitet
- udføre div. øvelser udfra x-fit teori.
- udføre øvelserne korrekt
- kendskab til X-fit formål og historie.
- Sammensætte et formålsfuldt trænings program.
Teori:
Yubio. kap. 25. der er særligt arbejdet med øvelser uden redskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53565012324",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53565012324",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53565012324"
}