Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Casper Borup Frandsen, Jeppe Kjærgaard Kristensen, Kasper Munch Pedersen, Line Birch Overby, Niels Ellekær Fuchs
|
Hold
|
2022 id/mn/1 (1g id/mn/1, 2g id/mn/1, 3g id/mn/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basket, Fitness, Opvarmning
Fitness/Grundtræning
Formålet med forløbet er at eleverne skal stifte bekendtskab med et udpluk af de aktiviteter som ’fitness’ kan indeholde, træningsprincipper og introduceres til en basal fysiologisk viden om de effekter som fitness har på kroppen.
Eleverne introduceres til romaskine, løbebånd, crosstrainer og cykel. De introduceres ligeledes til kickboksning som fitness, step aerobic og styrketræning. Særligt cirkeltræning som træningsform anvendes til styrketræning.
Forløbet bidrager til følgende faglige mål for idrætsfaget:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner (eleverne får både praktisk og teoretisk kendskab til kredsløbstræning af forskellig art samt forskellige former for styrketræning)
̶ opnå kropsbevidsthed (brug af forskellige kredsløbsmaskiner, anvendelse af Borg-skalaen, hurtig og langsom bevægelse i styrketræning samt generel god kropslig teknik under træning
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer (med fokus på instruktørrollen over for deres kammerater, når de skal gennemføre egne programmer)
̶ kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Forløbet falder under fagets kernestof på følgende områder:
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
̶ grundlæggende principper for træning
̶ basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
Pensum for forløbet er 10 sider om kredsløbstræning og 13 sider om styrketræning fra ’Fitness- og styrketræning’ af Marina Aagaard. Pensummet skal dog ikke nødvendigvis tælles fuldt som 23 sider, da der er en del ekstra information til de træningsinteresserede elever, som der ikke har været fokus på i undervisningen. De vigtige begreber fra pensum, som eleverne skal kende, er:
- Fysiologiske tilpasninger og fordele ved kredsløbs- og styrketræning
- Forskellen på aerob og anaerob træning
- Forskellen på kontinuerlig og intervaltræning
- Fordele og ulemper samt træningsprincipper for intervaltræning
- Borgskalaen og dens anvendelse
- Hensigtmæssig teknik på løbebånd, crosstrainer, motionscykel og romaskine
- Fordele ved og kendskab til udførelse af et stepprogram
- Koncentrisk, excentrisk og isometrisk muskelkontraktion
- Formål med og opbygning af styrketræning med fokus på hhv. udholdenhed, maksimal styrke, eksplosivitet og hypertrofi/vækst. Her er der fokus på belastningen (ud fra RM-begrebet) og pauserne især.
- God og skadesforebyggende teknik under styrketræning samt brug af vejrtrækningen.
Pensum ligger elektronisk under holdets dokumentmappe i Lectio
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Basket
Faglige mål:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens), drible crossover
- Aflevere på forskellig vis (brystaflevering, enhåndsaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx cross-step og skudfinte (også kaldet pumpfake eller kængurufinten)
- Angrebstaktisk forståelse af cuts
- Forsvarstaktisk forståelse af zoneforsvar og personlig opdækning
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
- reflektere over spilletyper på et hold i boldspil
- reflektere over sammenholdet på et baskethold, herunder opgavekohæsion og social kohæsion
Læst teori:
Eleverne har læst dokumentet "Teori basket" som handler om spiltyper og sammenhold på et team
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opvarmningsprogrammer:
I perioden med opvarmningsprogrammer lærer eleverne om forhold mellem musik og bevægelse og at bevæge sig rytmisk til musikken. Der fokuseres på teorien bag opvarmningen, opbygning af et konkret program, herunder progression, musikvalg, takttælling, øvelsesvalg, eventuelle temaer m.v. Det vægtes højt, at eleverne kan følge rytmen i musikken og bruger det i deres program.
Eleverne forevises et typisk program, herefter skal de selv fremføre et program for resten af holdet.
Læst teori: https://www.bodylab.dk/shop/opvarmning-hvordan-og-1960c1.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rugby
I dette forløb har eleverne spillet det færdige Touchrugby spil samt øvet nogle udvalgte elementer fra 15-mands rugby.
Læringsmål:
- Gribe og kaste en rugbybold stående og i løb
- Lave ”spin ball”-afleveringer
- Vise udvalgte elementer fra 15-mands rugby, herunder: Tackling, Ruck, Maul, Indkast, Klynge.
- Indgå i touchrugby-spillet
Teori: Træningslære: anaerob- og aerobtræning fra Yubio s 72-83.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Akrobatik og redskabsgymnastik
Formålet med forløbet er et indblik i de basale teknikker ved både springgymnastik og akrobatik.
Korrekt teknisk udførelse af følgende:
Akrobatikopstillinger 2 og 2:
To mand høj
Y formation
Flyver
Gymnastikøvelser:
Frøen
Hovedstand
Håndstand
Kolbøtter forlæns og baglæns
Hovedspring på plint
Vejrmølle
Teori: Gymnastikkens historie side 1029 - 1035 i Yubio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pardans - Vals og Jive
Vals: Grundtrin i firkant og bevægelse, højredrejning, throw-away over, whisk and chasse fra promenade (valgfrit).
Fokus på dansefatning/kropsholdning.
Jive: Grundtrin, damedrejning, chasse ved siden af hinanden, kick 1, stop and go, New York (åbne op) både ind ad og ud ad, American spin, vindmølle.
Teori:
Afsnit 32.3 Jive
Afsnit 32. 4 Vals
Hjælpevideo:
https://youtu.be/KGYQK-8WUPI?feature=shared
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Træningsprojekt og crossfit
I konditionstræningsdelen har eleverne prøvet følgende 3 intervaltræningsmetoder:
-24:24 løb, 5 reps, 2 sæt, 4 min pause
-10-20-30 løb: 5 reps, 2 sæt, 4 min pause.
-400 meter intervaller med 400 meter pausejogging i mellem. Drenge 4 stk, piger 3 stk
Før og efter træningsperioden har eleverne fået testet deres kondition ved en bip test samt deres styrke ved en pull up test.
Crossfit:
I crossfit er eleverne blevet introduceret til begreber som WOD, TABATA, AMRAP, You go I go, Every minute on the minute og Climb the ladder. Begreberne er afprøvet i praksis, hvor øvelser med både træk, skub, løft og pres er implementeret. Som teknisk element har eleverne øvet turkish getup. Eleverne har i slutningen af forløbet i grupper udarbejdet en WOD med fokus på at inddrage hele kroppen.
Teori:
- Video af Turkish getup
Yubio: s. 45-50, 69-78
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fodbold/Volley
Fodboldforløb:
1. gang - Fokus på afleveringer
Ajax firkant,
hold bolden i egne rækker 6 mod 2,
lange afleveringer (30 meter)
Intervalspil på 2 mål
kamp.
2. gang - Fokus på tæmninger:
inderside, yderside, bryst, lår,
Retningsbestemt.
2 og 2 spil rundt om en kegle.
Tæm en bold der skal blive i firkanten.
Intervalspil på 2 mål
kamp.
3. gang – Fokus på driblinger og Boldkontrol:
Dribleøvelser
Driblebane på tid fra Yubio.
4. gang – Fokus på afslutninger og angrebspil
Kontraøvelse med overtal
Afslutningsøvelser
5. gang – Fokus på possession
Forskellige possessionsøvelser og hvordan man gør sig spilbar
6. gang – Fokus på ”kommunikation”?
Volleyball
De faglige mål i dette forløb har været følgende:
- Basisslag (fingerslag og baggerslag)
- Underhåndsserv
- Hævninger
- Positionering på banen
- Verbal og nonverbal kommunikation
- Det færdige spil med kidsvolley niveau 3 regler
Fælles teori:
Yubio: om teambuilding s. 617-619
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Performance
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til forskellige danse; jumpstyle, hip hop, salsa, line dance, disco. Eleverne har sidst i forløbet lavet en performance, hvor de introducerede danse skulle implementeres. Ligeledes er der blevet arbejdet med BESS-konceptet, hvor eleverne ligeledes har forsøgt at implementere elementerne herfra i deres koreografier.
Teori: LABAN
Yubio: s. 1262-1264
Video: https://www.youtube.com/watch?v=0B1uJGWKxCg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53593560310",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53593560310",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53593560310"
}