Titel
1
|
Basket, Fitness, Opvarmning
Fitness/Grundtræning
Formålet med forløbet er at eleverne skal stifte bekendtskab med et udpluk af de aktiviteter som ’fitness’ kan indeholde, træningsprincipper og introduceres til en basal fysiologisk viden om de effekter som fitness har på kroppen.
Eleverne introduceres til romaskine, løbebånd, crosstrainer og cykel. De introduceres ligeledes til kickboksning som fitness, step aerobic og styrketræning. Særligt cirkeltræning som træningsform anvendes til styrketræning.
Forløbet bidrager til følgende faglige mål for idrætsfaget:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner (eleverne får både praktisk og teoretisk kendskab til kredsløbstræning af forskellig art samt forskellige former for styrketræning)
̶ opnå kropsbevidsthed (brug af forskellige kredsløbsmaskiner, anvendelse af Borg-skalaen, hurtig og langsom bevægelse i styrketræning samt generel god kropslig teknik under træning
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer (med fokus på instruktørrollen over for deres kammerater, når de skal gennemføre egne programmer)
̶ kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Forløbet falder under fagets kernestof på følgende områder:
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
̶ grundlæggende principper for træning
̶ basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
Pensum for forløbet er 10 sider om kredsløbstræning og 13 sider om styrketræning fra ’Fitness- og styrketræning’ af Marina Aagaard. Pensummet skal dog ikke nødvendigvis tælles fuldt som 23 sider, da der er en del ekstra information til de træningsinteresserede elever, som der ikke har været fokus på i undervisningen. De vigtige begreber fra pensum, som eleverne skal kende, er:
- Fysiologiske tilpasninger og fordele ved kredsløbs- og styrketræning
- Forskellen på aerob og anaerob træning
- Forskellen på kontinuerlig og intervaltræning
- Fordele og ulemper samt træningsprincipper for intervaltræning
- Borgskalaen og dens anvendelse
- Hensigtmæssig teknik på løbebånd, crosstrainer, motionscykel og romaskine
- Fordele ved og kendskab til udførelse af et stepprogram
- Koncentrisk, excentrisk og isometrisk muskelkontraktion
- Formål med og opbygning af styrketræning med fokus på hhv. udholdenhed, maksimal styrke, eksplosivitet og hypertrofi/vækst. Her er der fokus på belastningen (ud fra RM-begrebet) og pauserne især.
- God og skadesforebyggende teknik under styrketræning samt brug af vejrtrækningen.
Pensum ligger elektronisk under holdets dokumentmappe i Lectio
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Basket
Faglige mål:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens), drible crossover
- Aflevere på forskellig vis (brystaflevering, enhåndsaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx cross-step og skudfinte (også kaldet pumpfake eller kængurufinten)
- Angrebstaktisk forståelse af cuts
- Forsvarstaktisk forståelse af zoneforsvar og personlig opdækning
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
- reflektere over spilletyper på et hold i boldspil
- reflektere over sammenholdet på et baskethold, herunder opgavekohæsion og social kohæsion
Læst teori:
Eleverne har læst dokumentet "Teori basket" som handler om spiltyper og sammenhold på et team
Opvarmningsprogrammer:
I perioden med opvarmningsprogrammer lærer eleverne om forhold mellem musik og bevægelse og at bevæge sig rytmisk til musikken. Der fokuseres på teorien bag opvarmningen, opbygning af et konkret program, herunder progression, musikvalg, takttælling, øvelsesvalg, eventuelle temaer m.v. Det vægtes højt, at eleverne kan følge rytmen i musikken og bruger det i deres program.
Eleverne forevises et typisk program, herefter skal de selv fremføre et program for resten af holdet.
Læst teori: https://www.bodylab.dk/shop/opvarmning-hvordan-og-1960c1.html
|