Holdet 2022 id/x/5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Isabella Mosholt Søgaard Koefoed, Jeppe Kjærgaard Kristensen, Niels Ellekær Fuchs
Hold 2022 id/x/5 (1x id/5, 2x id/5, 3x id/5)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fitness
Titel 2 Opvarmningsprogrammer
Titel 3 Basketball
Titel 4 Volley/Beachvolley
Titel 5 Pardans
Titel 6 Akrobatik og redskabsgymnastik
Titel 7 Pickleball
Titel 8 Træningsprojekt
Titel 9 Hiphop
Titel 10 Fodbold
Titel 11 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fitness

Fysisk kapacitet overordnet
Aerobic og step
Styrketræningsprincipper og teknik
Konditionstræning
Grundlæggende crossfittræning  

Bip-test

- Fremvisning af aerobic-serie
- Valgfri cardio-test: I kan vælge mellem 500 meter roning eller 1000 meter løb på løbebånd
- Turkish getup
- Planke test
- Wall sit test
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Opvarmningsprogrammer

Pensum s. 1241-1244 fra i-Bogen "YUBIO 2022"

Eleverne skal kunne:
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Basketball

Pensum: Basketball teori dokument om teamudvikling og spillertyper.

- Opgavekohæsion og socialkohæsion
- De fire profiler: Vindertypen, den sociale type, den strukturerede type, den kreative type.

Vi har arbejdet med:

- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Real madrid-øvelsen
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Volley/Beachvolley

Forløbet har været en blanding af beachvolley og volley.

Læringsmål:

- Kidsvolley
- Baggerslag
- Fingerslag
- Serv
- Angrebsslag med og uden paradespiller
- Udvikling af egne øvelser (ud fra spilhjulet) med fokus på at skabe FLOW i øvelsen
- Teoretisk forståelse for FLOW-begrebet og anvendelse af spilhjulet ifbm. udvikling af spiløvelser.
- Indgå i kampsituationer, typisk med 4 spillere på hvert hold. Vi har ikke spillet 2 mod 2.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Pardans

Jive og Vals
Teori: Laban og bevægelsesanalyse
Yubio Idræt C-B (2022): s. 1302-1309 +1262-1264

Trin i jive:
Grundtrin, damedrejning, damedrejning med chasse, åbne op,
Ekstra:
Kick variationer

Trin i vaks:
Grundtrin, vals i firkant
Ekstra:
Højredrejning

Mål for vals og jive:
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for den valgte dans
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Akrobatik og redskabsgymnastik

Formålet med forløbet er et indblik i de basale teknikker ved både springgymnastik og akrobatik.
Korrekt teknisk udførelse af følgende:

Akrobatikopstillinger 2 og 2:
To mand høj
Y formation
Flyver

Gymnastikøvelser:
Frøen
Hovedstand
Håndstand
Kolbøtter forlæns og baglæns
Hovedspring på plint
Vejrmølle

Teori: Gymnastikkens historie side 1029 - 1035 i Yubio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Pickleball

Eleverne skal:

- Kunne redegøre for historien for pickleball
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/angrebsslag
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball og have kendskab til pointsystemet
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv, returnering i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen herunder erobring af nettet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojekt

Tests:
Bip-test
Bænkpres, kropshævninger ud fra politiets optagelsesprøve

Løbetræning
Intro til styrkeøvelser

Menneskets fysiologi s. 45-50 + Arbejdets tre faser s. 69-78 + 78-84 styrketræning
i Yubio (2022)

Aflevering af træningsprojekt (5 elevtimer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Hiphop

Formålet med hiphop-forløbet er, at eleverne skal kunne tilegne sig foreviste koreografier, og selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Eleverne skal lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans. Forløbet indebærer mod, samarbejde, kreativitet og rytme.

Eleverne skal kunne:
- Koordinerer både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - fx med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude) - Udfører sammensatte samt isolerede bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge sig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte vil være fx 1-og-2) og holde et flow
- Udføre sin koreografi ved starte på korrekt taktslag

Teori: s. 1331-1334 om hiphoppens historie + 1262-1264 om Labans bevægelseslærer (BESS) i Yubio (2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Fodbold

Yubio C-B (2022): Fodboldens historie s. 492-493, Regler, ide & organisering s. 494-497,  Hooliganisme og Træning & sundhed s. 525-529

- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Udføre 2 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
- Opstille og udføre relevante øvelser, som kan forbedre jeres niveau i overstående punkter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer