Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Isabella Mosholt Søgaard Koefoed, Jeppe Kjærgaard Kristensen, Niels Ellekær Fuchs
|
Hold
|
2022 id/x/5 (1x id/5, 2x id/5, 3x id/5)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fitness
Fysisk kapacitet overordnet
Aerobic og step
Styrketræningsprincipper og teknik
Konditionstræning
Grundlæggende crossfittræning
Bip-test
- Fremvisning af aerobic-serie
- Valgfri cardio-test: I kan vælge mellem 500 meter roning eller 1000 meter løb på løbebånd
- Turkish getup
- Planke test
- Wall sit test
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmningsprogrammer
Pensum s. 1241-1244 fra i-Bogen "YUBIO 2022"
Eleverne skal kunne:
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basketball
Pensum: Basketball teori dokument om teamudvikling og spillertyper.
- Opgavekohæsion og socialkohæsion
- De fire profiler: Vindertypen, den sociale type, den strukturerede type, den kreative type.
Vi har arbejdet med:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Real madrid-øvelsen
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Volley/Beachvolley
Forløbet har været en blanding af beachvolley og volley.
Læringsmål:
- Kidsvolley
- Baggerslag
- Fingerslag
- Serv
- Angrebsslag med og uden paradespiller
- Udvikling af egne øvelser (ud fra spilhjulet) med fokus på at skabe FLOW i øvelsen
- Teoretisk forståelse for FLOW-begrebet og anvendelse af spilhjulet ifbm. udvikling af spiløvelser.
- Indgå i kampsituationer, typisk med 4 spillere på hvert hold. Vi har ikke spillet 2 mod 2.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pardans
Jive og Vals
Teori: Laban og bevægelsesanalyse
Yubio Idræt C-B (2022): s. 1302-1309 +1262-1264
Trin i jive:
Grundtrin, damedrejning, damedrejning med chasse, åbne op,
Ekstra:
Kick variationer
Trin i vaks:
Grundtrin, vals i firkant
Ekstra:
Højredrejning
Mål for vals og jive:
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for den valgte dans
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Akrobatik og redskabsgymnastik
Formålet med forløbet er et indblik i de basale teknikker ved både springgymnastik og akrobatik.
Korrekt teknisk udførelse af følgende:
Akrobatikopstillinger 2 og 2:
To mand høj
Y formation
Flyver
Gymnastikøvelser:
Frøen
Hovedstand
Håndstand
Kolbøtter forlæns og baglæns
Hovedspring på plint
Vejrmølle
Teori: Gymnastikkens historie side 1029 - 1035 i Yubio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Pickleball
Eleverne skal:
- Kunne redegøre for historien for pickleball
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/angrebsslag
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball og have kendskab til pointsystemet
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv, returnering i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen herunder erobring af nettet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
Tests:
Bip-test
Bænkpres, kropshævninger ud fra politiets optagelsesprøve
Løbetræning
Intro til styrkeøvelser
Menneskets fysiologi s. 45-50 + Arbejdets tre faser s. 69-78 + 78-84 styrketræning
i Yubio (2022)
Aflevering af træningsprojekt (5 elevtimer)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hiphop
Formålet med hiphop-forløbet er, at eleverne skal kunne tilegne sig foreviste koreografier, og selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Eleverne skal lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans. Forløbet indebærer mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
Eleverne skal kunne:
- Koordinerer både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - fx med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude) - Udfører sammensatte samt isolerede bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge sig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte vil være fx 1-og-2) og holde et flow
- Udføre sin koreografi ved starte på korrekt taktslag
Teori: s. 1331-1334 om hiphoppens historie + 1262-1264 om Labans bevægelseslærer (BESS) i Yubio (2022)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Fodbold
Yubio C-B (2022): Fodboldens historie s. 492-493, Regler, ide & organisering s. 494-497, Hooliganisme og Træning & sundhed s. 525-529
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Udføre 2 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
- Opstille og udføre relevante øvelser, som kan forbedre jeres niveau i overstående punkter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53593575018",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53593575018",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53593575018"
}