Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Lubna Othman Vendelboe, Rune Bruhn
|
Hold
|
2022 MA/n (1n MA, 2n MA, 3n MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Andengradsligningen
Kernestof:
Andengradsligningen, diskriminantformlen (med bevis).
GA1: side 80-86.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procentregning
Stikord:
Grundlæggende procentregning, procentvis stigning/fald.
GA1: side 18-22
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deskriptiv statistik herunder FF!
Flerfagligt forløb med samfundsfag og matematik med udgangspunkt i problemformuleringen:
Er stigende fattigdom og ulighed et samfundsmæssigt problem i Danmark?
Underspørgsmål:
• Hvordan defineres og måles absolut og relativ fattigdom?
• Hvordan kan man ved hjælp af relevante statistiske deskriptorer sammenligne indkomsten mellem
to områder (for eksempel Københavns Kommune og Gentofte Kommune) og fastlægge en
konkret fattigdomsgrænse i det enkelte område?
• Hvordan har udviklingen i fattigdom i Danmark været i de senere år?
• Hvilke årsager er der til udviklingen i fattigdom i Danmark?
• Diskuter fordele og ulemper ved indførelsen af en fattigdomsgrænse i Danmark.
• Er stigende fattigdom et samfundsmæssigt problem? Hvad er konsekvenserne af fattigdom?
Kernestof:
Deskriptiv statistik – ugrupperede og grupperede observationer
GA1: s. 114 – 128
Supplerende stof:
Med udgangspunkt i indkomststatistikker fra www.statistikbanken.dk benyttede eleverne begreber fra statistik til at sammenligne indkomstfordelingen i to forskellige kommuner i København, Københavns Kommune og Gentofte Kommune. De statistiske begreber frekvens, kumuleret frekvens, sumkurve, kvartilsæt, boxplot og middeltal blev anvendt, og der blev fastlagt en konkret fattigdomsgrænse i den enkelte kommune.
Forløbet indeholdt en introduktion til basal videnskabsteori – herunder noget om teorier og metoder i matematik.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksponentialfunktionen (og logaritmefunktionerne)
Logaritmefunktioner, 10-talslogaritmen, den naturlige logaritmefunktion, logaritmeregneregler, eksponentialfunktionen, renteformlen, eksponentiel regression, bestemmelse af a og b ud fra to punkter på grafen, fordoblingskonstant og halveringskonstant.
Beviser: bestemmelse af a og b ud fra to punkter på grafen, fordoblingskonstant og halveringskonstant og logaritmeregnereglerne.
GA1: s.23-41.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blæk 5
|
23-01-2023
|
Prøve i eksp. udviklinger
|
08-02-2023
|
Prøve med hjælpemidler
|
27-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Potensfunktionen
Stikord:
Potensfunktion, potensvækst, potensregression, ligefrem og omvendt proportionalitet.
-Bevis topunktsformlen for potensfunktion
GA1: side 42-58
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sammensat fkt. og stykkevist defineret fkt.
Stikord:
Stykkevist defineret funktion, Sammensat funktion og invers funktion.
GA1: side 62-70
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Andengradspolynomiet
Kernestof:
Andengradspolynomiet, eksperimenter, parablens ligning på toppunktsform, andengradsregression.
GA1: side 87-94 og side 96-99.
BEMÆRK: MANGLER bevis for toppunktsformlen og alt med andengradpolynomiets faktorisering.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vektorer i 2D, del1
Kernestof:
Vektorer givet ved koordinatsæt, regning med vektorer, skalarprodukt/prikprodukt, vinkel mellem vektorer, projektion af vektor på vektor, tværvektor, determinant, anvendelser af determinant.
GA1: side 146-169(midt), 171(midt)-173(til trigonometri), 181(midt)-183(øverst)
GA2: side 157(øverste del) og side 158-168
Supplerende stof:
Stor vægt på deduktive metoder og træning af fagets mundtlige side (bevisførelse).
Tivolimatematik i forbindelse med faglig dag i Tivoli.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Differentialregning
Kernestof:
Differentialkvotient, regneregler for differentiation (sum, differens, ”konstant gange”, produkt og sammensat funktion), tangentligning, monotoniforhold og ekstrema, optimering, væksthastighed og mere om eksponentiel vækst, differentiabilitet og kontinuitet.
Supplerende stof:
Vægt på deduktive metoder og træning af fagets mundtlige side (bevisførelse). Udledning af nogle simple differentialkvotienter og bevis for nogle af regnereglerne – herunder produktreglen.
GA1: side 234-252
GA2: side 8-32 og side 182 - 193 (med udgangspunkt i definition 2 side 183).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
SRO
SRO-opgaveformulering i matematik-samfundsfag:
Ulighed i Danmark
Gør rede for, hvordan Lorenz-kurven og Gini-koefficienten kan anvendes som mål for den
økonomiske ulighed i et samfund.
Giv en detaljeret matematisk forklaring på, hvordan man kan udarbejde en Lorenz-kurve for Danmark i 2022, og anvend kurven til at beregne Gini-koefficienten for Danmark, idet du tilnærmer arealet under kurven med en sum af (trapez)arealer.
Undersøg, hvordan regeringens skattereform 2023 påvirker uligheden i Danmark.
Diskutér, om SVM-regeringens politik lever op til John Rawls’ principper om et retfærdigt samfund. Inddrag selvvalgt empiri, fx i form af konkrete politiske tiltag fra SVM-regeringen.
Fælles materiale:
Noter om matematik og basal videnskabsteori (teorier og metoder)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Vektorer i 2D, del2
Kernestof:
Linjer, vinkel og skæring mellem linjer, cirkler, afstand fra punkt til linje, skæring mellem cirkel og linje, tangent til cirkel.
GA2: side 142-154, 169-171 og 174(midt)-179.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Trigonometriske funktioner og harmonisk svingning
Kernestof:
Trigonometriske funktioner og harmoniske svingninger, parallelforskydning af grafer.
GA3: side 10-17.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Integralregning
Kernestof:
Stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, sammenhængen mellem areal og stamfunktion, regneregler integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og integration ved substitution, anvendelse af integraler til bestemmelse af rumfang og kurvelængder .
GA2: side 33-58, 61-67 og 196 – 200 (på nær beviserne side196 og 197)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Normalfordelingen
Kernestof:
Normalfordelingen, mere om lineære modeller (residualer og konfidensinterval for hældning).
GA3: side 121-132(øverst – standardnormalfordelingen kun berørt kort) og side 135(midt)-136(midt), side 140 og side 143-144(midt).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Funktioner af to variable
Kernestof: Funktioner af to variable, partielle afledede og grafisk forløb, herunder niveaukurver.
GA3: side 104 -112(midt), 116(midt) – 120 (og udleverede noter).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Differentialligninger
Kernestof:
Differentialligninger af første orden med særligt fokus på differentialligningerne y´=k·y,
y´=b - a·y og den logistiske differentialligning, opstilling af simple differentialligninger.
GA3: side 21-25, side 27-45, side 54-59(øverst) og side 67.
Supplerende stof:
Vægt på deduktive metoder og træning af fagets mundtlige side (bevisførelse).
GA3: side 182, 183(nederst)-184.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Vektorfunktioner
Kernestof: Vektorfunktioner, grafisk forløb af banekurver, herunder tangentbestemmelse, samt anvendelse af vektorfunktioner.
Undervisningsmateriale: Udleverede noter om vektorfunktioner (stort set svarende til side 70-74 og side 76(midt) – 87(midt) i GA3).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Repetition og eksamen
Repetition af mundtligt stof og udarbejdelse af dispositioner og fremlæggelse af eksamensspørgsmål (i grupper på ca. 3). Desuden skriftlig træning/repetition - både D1- og D2-opgaver fra de sidste års eksamenssæt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53593611148",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53593611148",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53593611148"
}