Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Hanne Kronborg Jensen, Julian Bybeck Tosev
|
Hold
|
2022 MA/u (1u MA, 2u MA, 3u MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Procentregning og variabel sammenhænge
Anvendte lærebøger:
Gyldendals Gymnasiematematik (grundbog A1), Tolnø mfl., Gyldendal, (1.udgave, 1.oplag 2017).).
Sider i grundbogen A1:
s 8-22,
Kernestof:
Variabel sammenhænge, repræsentationsformer, funktion, procentregning, absolut og relativ ændring.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Andengradsligninger, parabler og andre polynomier
Anvendte lærebøger:
Gyldendals Gymnasiematematik (grundbog A1), Tolnø mfl., Gyldendal (1.udgave, 1.oplag 2017).
Sider i grundbogen A1:
s 80-110, 229-232.
Kernestof:
Andengradslingningen, nulreglen, diskriminantformlen, koefficienternes betydning for parablen, andengradspolynomier, toppunkt, faktoropløsning, parablens ligning på toppunktsform, andengradsregression og polynomier af grad større end to.
Supplerende stof:
Ræsonnement og bevisførelse behandlet ved formlerne for
1) diskrimantformlen
2) toppunktet og symmetri
3) andengradspolynomiets faktorisering
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2. grads ligninger læs side 80-83. Hvis du vil læse beviset på forhånd står det nederst på s 85 til midt på 86. Ikke lektie, jeg gennemgår det næste gang. Lav øvelse 201a) og 202 a) ud fra grundligningsprincippet, som eks på side 81 i grundbogen.
-
s 84-86 læses, herunder skal I øve jer på beviset -således at I kan præsentere den for sidemanden -uden bog. Kniber det undervejs skal han/hun hjælpe jer videre. Husk det gode råd er at øve jer på et stykke papir derhjemme, uden at kigge for meget i
-
1u MA 2022-23
-
I dag er der en der skal til tavlen og lave beviset for 2. gradsligningen og desuden er x211 opgave fra Babylon også læse lektie (s 85-87 i grundbogen) Opgaven 210 fra arbejdsbogen er en del af dagens lektie.
-
Læs "Det gyldne snit" s 87-88 og lav opgave 211 i arbejdsbogen.
-
Vi skal nu i gang med 2. gradspolynomiet, kap. 2 som vi allerede har været i gang med, skal vi videre med. En god idé læs s80 igen, og medbring en opladet computer, for vi skal "lege" med grafer i nspire.
-
Lektie s 88-89 færdig. Vi samler specielt op på eksp. 2.6 vedr. b-værdiens indflydelse.
-
Prøve i vækst, 2. gradsligningen og reduktion. UDEN hjælpemidler, så vigtigt at huske formelsamling og noget at skrive med.
-
Vi starter med et par nspire tips fra mig.
-
Afsnit
-
Side 1 fra arket i går, dvs udledning af toppunktets x-koordinat og at parablen hermed symmetrisk.
-
Dagens lektie er resten af beviset for toppunktet, dvs y-værdien. Desuden læses x214 s93-94 og en tilsvarende øvelse øv 223 laves.
-
Andengradspolynomiets faktorisering nederst s 94-96 øverst. Husk det her er bevisets enkelte dele man skal fokusere på.
-
Prøve A reduktion og vækst.docx
-
Prøve B reduktion og vækst.docx
-
I - dem der var til tirsdagens 5. modul- gennemgår prøven på tavlen to og to for resten af klassen.
-
Resten af prøven gennemgås af jer -I ved hvem der mangler. Desuden skal I også have set beviset for toppunktet igennem igen (s 95).
-
Samme læselektie som til torsdag -beviset for faktorisering. Læs bare en gang mere på det:-)
-
Jeg evaluerer færdig og I skal imen lave nspire eksperimenter -introduceres først i timen.
-
eks 6.13 og 6.14 s 231+232
-
bridge Arizona.jpg
-
Vejledning til indsættelse af billed manuelt 2023.tns
-
Læs igen s 96-97. Lav øvelse 226 i arbejdsbogen.
-
genlæs s 96-99
-
Polynomier af grad større end 2 s99-105. Desuden er øvelse 229 lavet inkl. en metode uden brug af regression.
-
S. 106-107 læses, er en repetition af hvad I lavede i timen.
-
Arbejdsbogen øv 232 + 233
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentialfunktioner og eksponentiel vækst
Anvendte lærebøger:
Gyldendals Gymnasiematematik (grundbog A1), Tolnø mfl., Gyldendal, (1.udgave, 1.oplag 2017).
Sider i grundbogen A1:
s.29-41, 70-72
Kernestof:
Eksponentialfunktioner, graf og monotoniforhold, betydningen af a og b, samt formlerne for dem givet to punkter på grafen, fordoblings- og halveringskonstant, fremskrivningsfaktor og vækstrate, tilvækst og funktionstilvækst, eksponentielregression.
Supplerende stof:
Ræsonnement og bevisførelse behandlet ved formlerne for
1) a og b givet to punkter på grafen
2) fordobling- og halveringskonstant
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Indekstal og deskriptiv statistik (del af FF1)
(del af forløb FF1 ulighed tværfagligt med samfundsfag)
Anvendte lærebøger:
Gyldendals Gymnasiematematik (grundbog A1), Tolnø mfl., Gyldendal, (1.udgave, 1.oplag 2017).).
Sider i grundbogen A1
s 112-128.
Kernestof:
Indekstal, ugrupperede og grupperede observationer, spredning, kvartilbredde, outlier, middeltal og median, sumkurver, boksplots og fraktiler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Logaritmer
Anvendte lærebøger:
Gyldendals Gymnasiematematik (grundbog A1), Tolnø mfl., Gyldendal, (1.udgave, 1.oplag 2017).
Sider i grundbogen A1:
s.23-29.
Kernestof:
10-talslogaritmen, den naturlige logaritmefunktion, graf og monotoniforhold, regneregler
Supplerende stof:
Ræsonnement og bevisførelse af logaritmeregnereglerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Potensfunktioner og potensvækst samt proportionali
Anvendte lærebøger:
Gyldendals Gymnasiematematik (grundbog A1), Tolnø mfl., Gyldendal, (1.udgave, 1.oplag 2017).
Sider i grundbogen A1:
s.42-52.
Note: Vækst - til udfyldning -et resume i alt 8 sider
Kernestof:
Potensfunktioner, graf og monotoniforhold, betydningen af a og b, samt formlerne for dem givet to punkter på grafen, procent-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Ligninger igen
Gyldendals Gymnasiematematik (arbejdsbog A1), Tolnø mfl., Gyldendal (1.udgave, 1.oplag 2017).).
Sider i arbejdsbogen A1
s 22-29
Ikke lineære ligninger, to ligninger med to ubekendte - lige store koefficienters metodet + substitutionsmetoden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Mere om funktioner
Anvendte lærebøger:
Gyldendals Gymnasiematematik (grundbog A1), Tolnø mfl., Gyldendal, (1.udgave, 1.oplag 2017).).
Sider i grundbogen A1
s 52-70
kernestof:
regression og residual, sammensat funktioner, stykkevis lineære funktioner og grafbeskrivelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Opsparings- og gældsannuitet
Anvendte lærebøger:
Gyldendals Gymnasiematematik (grundbog A1), Tolnø mfl., Gyldendal, (1.udgave, 1.oplag 2017).).
Sider i grundbogen A1
s 70-78
Kernestof
renteformlen, rente for forskellige perioder, opsparings og gældsannuitet
Supplerende stof:
beviset for opsparingsannuitet under indførelse af kvotientrækker (note).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vektorregning og analytisk geometri
Vi har arbejdet med vektorer i to dimensioner, hvor vi har regnet med vektorer, bestemt længden af en vektor og set på enhedsvektorer. Vi har arbejdet med skalarproduktet og set på skalaproduktets betydning for vinklen mellem vektorer. Vi har beregnet vinkler mellem vektorer og fundet projektionen fra en vektor på en anden. Vi har arbejdet med tværvektorer og bestemt determinanten for vektorer og benyttet determinanten til at afgøre, om vektorer er parallelle. Vi har desuden fundet arealet af det parallelogram, som vektorer udspænder. Vi har arbejdet med parameterfremstillingen og distanceformler, og vi har set på linjens ligning, hvor en tværvektor benyttes til at opstille ligningen. Vi har omskrevet parameterfremstillinger til linjens ligning og omvendt. Vi har desuden arbejdet med cirklens ligning og fundet skæringspunkter mellem cirklen og linjen.
Vektorregning: Side 144-169 i B1
Linjer, vinkler, cirkler, mm Side 140-178 i B2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialregning
Vi har redegjort for begrebet differentialkvotient og væksthastighed. Vi har lært at differentiere de mest almindelige funktioner, og vi har bestemt tangentens ligning og lært regneregler i forbindelse med differentialregning, herunder differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion. Vi har gennemført beviser med 3-trins-reglen på udvalgte funktioner og vi har arbejdet med monotoniforhold og optimering, og vi har arbejdet med modellering i forbindelse med den afledte funktion.
Litteratur:
Differentialregning: Side 7-50 i B2
Beviser: Side 180-194 i B2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Kombinatorik og sandsynlighedsregning
Vi har arbejdet med permutationer og kombinationer, hvor vi har diskuteret multiplikationsprincippet og additionsprincippet. Vi har redegjort for, om rækkefølgen for udvælgelse har en betydning, og hvilken formel der i givet fald skal benyttes. Vi har beskæftiget os med sandsynlighedsregning, hvor begreber som sandsynlighedsfelt, udfaldsrum, hændelse og symmetrisk sandsynlighedsfelt er inddraget. Vi har blandt andet bestemt sandsynligheder i forbindelse med kast med to ærlige terninger. Vi har arbejdet med uafhængighed, søjlediagrammer, middelværdi, varians og spredning. Vi har desuden redegjort for begrebet stokastisk variabel og arbejdet med Pascals trekant.
Litteratur:
Kombinationer og sandsynlighed Side 81-103 i B2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Binomialfordelingen og hypotesetest
Binomialfordelingen og hypotesetest (februar og marts)
Vi har arbejdet med binomialfordelingen og redegjort for antalsparameter og sandsynlighedsparameter. Vi har set på binomialkoefficienten, middelværdi og spredning i forbindelse med binomialfordelingen. Vi har diskuteret diskret matematik i forbindelse med emnet. Vi har regnet med sandsynlighedsfunktionen for en binomialfordelt stokastisk variabel. Vi har beskæftiget os kort med normalfordelingen herunder normale og exceptionelle udfald. Vi har sammenlignet binomialfordelingen med normalfordelingen og set på konfidensintervaller. Vi har gennemgået teori bag hypotesetestning herunder nul-hypotesen, stikprøve, population, signifikansniveau, p-værdi, fejl af type I og II, skjulte variable og fejlkilder. Vi har foretaget hypotesetest med binomialfordelingen og benyttet Excel til at simulere terningkast. Vi har i forbindelse med emnet inddraget metoder i matematik og diskuteret videnskabsteori.
Litteratur:
Binomialfordeling: Side 103-117 i B2
Konfidensinterval: Side 118-121 i B2
Hypotesetest: Side 122-126 i B2
Normalfordeling: Side 127-130 i B2
Residualer, mm Side 130-138 i B2
Metoder: Side 230-236 i B2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetion og mundtlig formidling
Vi har kort repeteret emner og arbejdet med mundtlig formidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Integralregning
Vi har arbejdet med stamfunktioner til de basale funktioner. Vi har redegjort for sammenhængen mellem differentialregningen og integralregningen. Vi har redegjort for samtlige løsninger, når man finder stamfunktioner og fundet specifikke løsninger. Vi har set på forskellige på det bestemte integral og det ubestemte integral. Vi har arbejdet med arealet under grafen for en funktion. Vi har bevist de simple regneregner for bestemte og ubestemte integraler. Vi har arbejdet med integration ved substitution. Vi har arbejdet med arealet mellem grafer, kurvelængder og omdrejningsleger. Vi har bevidst integralregningens hovedsætning.
Litteratur:
Integralregning Side 15 til 46 i B til A grundbog, Gyldendals Gymnasiematematik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Funktioner af to variable
Vi har arbejdet med et 3D koordinatsystem, hvor vi har fået en forståelse for grafen for en funktion af to variable.
Vi har set på snitkurver og niveaukurver. Vi har arbejdet med de partielle afledte og bestemt gradienten for funktioner af to variable. Vi har fundet stationære punkter og bestemt arten af de stationære punkter. Vi har fundet tangentplan til grafen for en funktion af to variable.
Litteratur:
Funktioner af to variable Side 96 til 122 i A3 grundbog, Gyldendals Gymnasiematematik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Differentialligninger
Vi har arbejdet med at ”gøre prøve”, hvor vi undersøger og en funktion er løsning til en differentialligning. Vi har arbejdet med gængse differentialligningerne fra formelsamlingen, hvor vi har bevist udvalgte. Vi har arbejdet med separation af de variable, linjeelementer og hældningsfelt. Vi har arbejdet med konkrete eksempler i forbindelse med differentialligninger.
Litteratur:
Differentialligninger Side 47 til 90 i B til A grundbog, Gyldendals Gymnasiematematik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Vektorfunktioner
Vektorfunktioner
Vi har fået en grundlæggende forståelse for vektorfunktioner. Vi har fundet skæring med x-aksen og y-aksen. Vi har fundet hastighedsvektor og fundet lodrette og vandrette hastighedsvektorer. Vi har arbejdet med dobbeltpunkter og fundet t og skæringspunkt for dobbeltpunkter.
Litteratur:
Vektorfunktioner Side 71 til 96 i A3 grundbog, Gyldendals Gymnasiematematik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53593621651",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53593621651",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53593621651"
}