Holdet 2022 MA/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Louise Stampe Berggreen
Hold 2022 MA/y (1y MA, 2y MA, 3y MA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bogstavregning og ligninger
Titel 2 Eksponentiel vækst, logaritmer og potensvækst
Titel 3 Fattigdom i Danmark (flerfagligt forløb FF1)
Titel 4 Mere om funktioner
Titel 5 Andengradspolynomiet
Titel 6 Vektorer i 2D (del1)  og Tivoli-matematik
Titel 7 Studietur til Firenze med matematik (og dansk)
Titel 8 Differentialregning
Titel 9 Sandsynlighedsregning og statistik
Titel 10 SRO (med matematik/kemi el. matematik/samfundsfag)
Titel 11 Vektorer i 2D (del2)
Titel 12 Integralregning
Titel 13 Trigonometriske funktioner og harmonisk svingning
Titel 14 Normalfordelingen og mere om lineære modeller
Titel 15 Funktioner af to variable
Titel 16 Differentialligninger
Titel 17 Vektorfunktioner/parameterkurver
Titel 18 Forberedelsesmateriale om sandsynlighedsregning
Titel 19 Repetitionsforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bogstavregning og ligninger

Kernestof:
Mere træning i tal- og bogstavsregning, herunder kvadratsætningerne. Simple førstegradsligninger, nulreglen og andengradsligningen.

Der blev arbejdet meget med beviset for sætningen om andengradsligningens løsninger.

Materiale: matematik-kompendium fra grundforløbet samt GA1: side 80-86(midt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Eksponentiel vækst, logaritmer og potensvækst

Kernestof:
Procent- og rentesregning - herunder absolut og relativ ændring og renteformlen, det udvidede potensbegreb og potensregneregler, logaritmefunktioner, eksponentialfunktioner og eksponentiel vækst, potensfunktioner og potensvækst, proportionalitet og omvendt proportionalitet.
Materiale:
GA1: s. 13-52 (på nær side 17-18(midt)) og side 70(midt)-72
GAA1: s.11 (intervaller), s. 16-17 (det udvidede potensbegreb)

Supplerende stof:
Stor vægt på deduktive metoder og træning af fagets mundtlige side (bevisførelse).
Klassen var desuden på besøg på Institut for matematik og datalogi på SDU i Odense, hvor de bl.a. arbejdede med et matematisk modelleringsforsøg med M&Ms.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fattigdom i Danmark (flerfagligt forløb FF1)

Flerfagligt forløb med samfundsfag og matematik med udgangspunkt i problemformuleringen:

Problemformulering:
Hvad kendetegner et liv i fattigdom i Danmark?

Underspørgsmål:
• Hvordan defineres og måles absolut og relativ fattigdom?
• Hvordan kan man ved hjælp af relevante statistiske deskriptorer sammenligne indkomsten
mellem to områder (for eksempel Københavns Kommune og Gentofte Kommune) og fastlægge en konkret fattigdomsgrænse i det enkelte område? Du skal anvende det udleverede excel- bilag med data fra København, Gentofte og hele Danmark
• Undersøg under anvendelse af samfundsfaglige begreber, hvad der kan udledes af figurerne i det udleverede bilag 1 om dem, der lever i samfundets laveste socialklasser. Inddrag også selvvalgt empirisk materiale ud over bilag 1.

Kernestof:
Deskriptiv statistik – ugrupperede og grupperede observationer
Materiale: GA1 side 114 – 128 (med overspringelse af begreberne venstreskæv og højreskæv)

Supplerende stof:
Med udgangspunkt i indkomststatistikker fra www.statistikbanken.dk benyttede eleverne begreber fra statistik til at sammenligne indkomstfordelingen i to forskellige kommuner i København, Københavns Kommune og Gentofte Kommune. De statistiske begreber frekvens, kumuleret frekvens, sumkurve, kvartilsæt, boxplot og middeltal blev anvendt, og der blev fastlagt en konkret fattigdomsgrænse i den enkelte kommune. Eleverne benyttede både Excel og Nspire til at udføre beregninger og tegne diagrammer i forbindelse med de statistiske betragtninger.
Forløbet indeholdt en introduktion til basal videnskabsteori – herunder noget om teorier og metoder i matematik.

Materialer:
- Indkomststatistikker for Københavns Kommune og Gentofte Kommune fra www.statistikbanken.dk
- Fattigdom i Danmark, flerfagligt forløb 1.g, vinteren 2022 (powerpoint-præsentation på 16 sider med introduktion til basal videnskabsteori)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Andengradspolynomiet

Kernestof:
Andengradspolynomiet.
Materiale: GA1: side 88- 99(midt).

Supplerende stof:
Stor vægt på deduktive metoder og træning af fagets mundtlige side. CAS-beviset for toppunktsformlen fra GA1 blev erstattet af et bevis uden CAS, som eleverne selv var med til at udarbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Vektorer i 2D (del1) og Tivoli-matematik

Kernestof:
Vektorer givet ved koordinatsæt, regning med vektorer, skalarprodukt/prikprodukt, vinkel mellem vektorer, projektion af vektor på vektor, tværvektor, determinant, anvendelser af determinant.

GA1: side 146-169(midt), 171(midt)-173(til trigonometri), 181(midt)-183(øverst)
GA2: side 157(øverste del) og side 158-168

Supplerende stof:
Stor vægt på deduktive metoder og træning af fagets mundtlige side (bevisførelse).
Tivolimatematik i forbindelse med faglig dag i Tivoli.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Studietur til Firenze med matematik (og dansk)

Supplerende stof:
Matematikken i renæssancen - herunder opgaver om det gyldne snit, Fibonaccital, Cardanos formel (løsningsformel for tredjegradsligning) og centralperspektivets historie samt besøg i kirken Santa Maria Novella og på Uffizierne i Firenze.

Materiale:
”Renæssancen – da mennesket kom i centrum” (1. udgave, 2. oplag) af Sanne Stemann Knudsen og
Kim Beck Danielsen side 91-96, side 106-110 (øverst), side 169-173 (midt) og side 176-178(midt).
Noter/temaopgave om centralperspektiv (11 sider)
Opgave (3 sider) om det gyldne snit.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Differentialregning

Kernestof:
Differentialkvotient, regneregler for differentiation (sum, differens, ”konstant gange”, produkt og sammensat funktion), tangentligning, monotoniforhold og ekstrema, optimering, væksthastighed og mere om eksponentiel vækst, differentiabilitet og kontinuitet.
Supplerende stof:
Vægt på deduktive metoder og træning af fagets mundtlige side (bevisførelse). Udledning af nogle simple differentialkvotienter og bevis for nogle af regnereglerne – herunder produktreglen.

GA1: side 234-252
GA2: side 8-32 og side 182 - 193 (med udgangspunkt i definition 2 side 183).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Sandsynlighedsregning og statistik

Kernestof:
Grundlæggende sandsynlighedsregning og sandsynlighedsfelt, kombinatorik, stokastisk variabel, binomialfordeling, konfidensinterval, dobbeltsidet binomialtest.
GA2: side 98-125, 128(nederst)- 130(øverst), 132-135, 136-139 (med fokus på dobbeltsidet test).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 SRO (med matematik/kemi el. matematik/samfundsfag)

Supplerende stof:

SRO-opgaveformulering i matematik-kemi:

Farvestoffer og to ligninger med to ubekendte

Du skal kort redegøre for opbygning og anvendelse af azofarvestoffer, og du skal beskrive metoden spektrofotometri.
Udled (bevis) determinantformlen for løsning af to ligninger med to ubekendte ved brug af vektorregning, og illustrer metoden med et eksempel.
I skolens laboratorium skal du bestemme indholdet af farvestofferne quinolingult og ponceau 4 R i Sugarflair color, som er et farvestof, der anvendes til at farve bolsjer røde. Du skal anvende metoden spektroskopi og determinantformlen til at bestemme indholdet af de to farvestoffer.
I besvarelsen skal der indgå en beskrivelse af det udførte forsøg herunder en forklaring på, hvordan metoden spektrofotometri er anvendt i forsøget.


SRO-opgaveformulering i matematik-samfundsfag:

Ulighed i Danmark

Gør rede for, hvordan Lorenz-kurven og Gini-koefficienten kan anvendes som mål for den
økonomiske ulighed i et samfund.
Giv en detaljeret matematisk forklaring på, hvordan man kan udarbejde en Lorenz-kurve for Danmark i 2022, og anvend kurven til at beregne Gini-koefficienten for Danmark, idet du tilnærmer arealet under kurven med en sum af (trapez)arealer.
Undersøg, hvordan regeringens skattereform 2023 påvirker uligheden i Danmark.
Diskutér, om SVM-regeringens politik lever op til John Rawls’ principper om et retfærdigt samfund. Inddrag selvvalgt empiri, fx i form af konkrete politiske tiltag fra SVM-regeringen.

Fælles materiale:
Noter om matematik og basal videnskabsteori (teorier og metoder)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Vektorer i 2D (del2)

Kernestof:
Linjer, vinkel og skæring mellem linjer, cirkler, afstand fra punkt til linje, skæring mellem cirkel og linje, tangent til cirkel.

GA2: side 142-154, 169-171 og 174(midt)-179.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Integralregning

Kernestof:
Stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, sammenhængen mellem areal og stamfunktion, regneregler integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og integration ved substitution, anvendelse af integraler til bestemmelse af rumfang og kurvelængder .

GA2: side 33-58, 61-67 og 196 – 200 (på nær beviserne side196 og 197)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Normalfordelingen og mere om lineære modeller

Kernestof:
Normalfordelingen, mere om lineære modeller (residualer og konfidensinterval for hældning).

GA3: side 121-132(øverst – standardnormalfordelingen kun berørt kort) og side 135(midt)-136(midt), side 140 og side 143-144(midt).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Funktioner af to variable

Kernestof: Funktioner af to variable, partielle afledede og grafisk forløb, herunder niveaukurver.

GA3: side 104 -112(midt), 116(midt) – 120 (og udleverede noter).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Differentialligninger

Kernestof:
Differentialligninger af første orden med særligt fokus på differentialligningerne y´=k·y,
y´=b - a·y og den logistiske differentialligning, opstilling af simple differentialligninger.

GA3: side 21-25, side 27-45, side 54-59(øverst) og side 67.

Supplerende stof:
Vægt på deduktive metoder og træning af fagets mundtlige side (bevisførelse).
GA3: side 182, 183(nederst)-184.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Vektorfunktioner/parameterkurver

Kernestof: Vektorfunktioner, grafisk forløb af banekurver, herunder tangentbestemmelse, samt anvendelse af vektorfunktioner.

Undervisningsmateriale: Udleverede noter om vektorfunktioner (stort set svarende til side 70-74 og side 76(midt) – 87(midt) i GA3).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Forberedelsesmateriale om sandsynlighedsregning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Repetitionsforløb

Repetition af  mundtligt stof og udarbejdelse af dispositioner og fremlæggelse af eksamensspørgsmål (i grupper på ca. 3). Desuden skriftlig træning/repetition - både D1- og D2-opgaver fra de sidste års eksamenssæt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer