Holdet 2022 SP/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Maria Mette Dalsgaard, Mette Møller Skovbjerg Munch
Hold 2022 SP/1 (1g SP/1, 2g SP/1, 3g SP/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introducción
Titel 2 Introducción II
Titel 3 Chile Mi País Imaginario
Titel 4 Los jóvenes en España
Titel 5 Narcocultura. Las mulas EXAMEN
Titel 6 Hacer intercambio en Dinamarca
Titel 7 Nicaragua. Los niños de la calle EXAMEN
Titel 8 La migración EXAMEN
Titel 9 España - antes y ahora
Titel 10 Cataluña y el separatismo catalán EXAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introducción

FORMÅL

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til det spanske sprog og den spansktalende verden.

FOKUSPUNKTER

Tallene 0-100
Præsentere sig selv og andre, herunder familie
Personbeskrivelse - karakter, udseende, beklædning
Arbejde og professioner

Grammatik
Præsens, regelmæssige verber
Verberne ser, estar, tener samt hay
Artikler og genitiv
Substantiver og adjektiver

MATERIALE

Tekst:
Uddrag fra
- Envivo (...)
- Caminando
- Mi vida buena
- El sur

Supplerende stof:

Sange:
Gente de Zone -

Serie:
Élite (2018). Sæson 1, episode 1.

Videoer:
Bøjning af regelmæssige verber:
https://www.youtube.com/watch?v=IU6NzEXmz7s&t=112s
El verbo tener:
https://www.youtube.com/watch?v=ilkeyaxw02Y&t=12s
Aprender español: El abecedario (nivel básico):
https://www.youtube.com/watch?v=omT8BhS5RkIEl abecedario o alfabeto en español
Los Artículos Definidos en Español: Reglas y Ejemplos:
https://www.youtube.com/watch?v=R1sImPZlGdE

Øvelser fra www.Profedele.es
El abecedario o alfabeto en español: https://www.profedeele.es/actividad/abecedario-alfabeto-espanol/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Introducción II

FORMÅL

Vi arbejder videre med introduktion til det spanske sprog og den spansktalende verden.

FOKUSPUNKTER

Personbeskrivelse
Billedbeskrivelse
El deporte
El trabajo
La comida(s en España)

MATERIALE

Buena idea, kap. 19
Viva la vida: Una carta de Tarragona + El día a día de una camarera

La casa de papel. Álex Pina, 2017. Sæson 1, episode 1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Chile Mi País Imaginario

FORMÅL

Forløbet tager udgangspunkt i dokumentaren 'Mi País Imaginario og dermed folkeoprøret i Chile i 2019. Eleverne skal således opnå viden om Chiles politiske, økonomiske og sociale situation i 2019 og også have et basalt kendskab til landets historie (1900-tallet).
Sprogligt forventes eleverne at kunne beskrive fiktive karakterer i en film, herunder deres politiske ståsted og klassetilhørsforhold.

FOKUSPUNKTER

Chile - un país sudamericano
Machuca - personajes diferentes

Grammatik: refleksive verber, diftongerende verber

MATERIALE

Mi País Imaginario. Patricio Guzmán, 2022.

Performance colectivo Las Tesis "Un violador en tu camino" - tekst + musikvideo
https://www.youtube.com/watch?v=aB7r6hdo3W4

Machuca. Andrés Wood, 2004.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Los jóvenes en España

FORMÅL

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår kendskab til udvalgte elementer i den spanske ungdomskultur. De skal således opnå et specifikt ordforråd, der gør dem i stand til på et nogenlunde flydende spansk at kunne samtale om emnet.
Eleverne skal kunne fortælle, hvad unge i Spanien bruger deres fritid på og de skal kunne inddrage dem selv i denne sammenhæng. De skal kunne forklare, hvad 'el botellón' er og redegøre for fordele og ulemper herved. Endvidere skal de kunne tale om emnet 'at flytte hjemmefra' og også i denne sammenhæng inddrage dem selv.

FOKUSPUNKTER

El tiempo libre
El botellón
Independizarse

Grammatik: ir a + infinitiv, perfektum, refleksive verber, verber som gustar

MATERIALE

Cámara, Noemí: ‘¿Cómo se divierten los jóvenes españoles?’ I: Los jóvenes españoles. Difusión, 2012. Side 23, 25, 27

Christensen, Grethe Abildgaard og Madsen, Lone:’ Introduktion til El Botellón’ I: ¡Fiestas!, Systime, 2007. Side 78

Kloch, Kasper og Tønner, Martin: España en la calle. Gyldendal, 2019, side 16, 18

‘Derecho a techo’. I: Buena Idea 2 (på dansk ved Hanne Petersen), L&R Uddannelse, 2007, side 18

Kortfilm: En la azotea + El inicio de Fabrizio

(Anna? Francisco?)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Narcocultura. Las mulas EXAMEN

FORMÅL

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår kendskab til en bestemt social problemstilling i Colombia, nemlig fænomenet 'mulas', og at de på et simpelt og nogenlunde flydende spansk kan formulere sig om emnet. Endvidere er det formålet, at eleverne træner deres evne til på spansk at gengive et fiktivt værks handling og gøre rede for værkets centrale personer og temaer. Der lægges således vægt på elevernes evne til at beskrive og redegøre.
Grammatisk vil der være fokus på forskellen mellem muy/mucho og på verbaltiderne præsens, udvidet præsens, perfektum og nær fremtid.

FOKUSPUNKTER

Colombia - Un país sudamericano
Las mulas

MATERIALE

Marston, Joshua: María, llena eres de gracia. HBO Films, 2004 (9 sider)

’Mario de Colombia’ i: Mikkelsen, Ole Nicolaj og Riismøller, Pablo (red.): La identidad contrastada. Gyldendal, 2013. Side 22-33 (12 sider)

El cartel de la película María, llena eres de gracia (1 side)

Kulak, Ewa: Mulas: ’Correos humanos de la droga’ (uddrag) http://www.search-document.com/doc/4/3/droga.html (09.10.2013)) (3 sider)

Dokumentar: Kokainens pris, del 5 + 6, DR2 6. + 13. oktober 2014 (5 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hacer intercambio en Dinamarca

FORMÅL

I dette forløb arbejder vi med emnet udvekslingsophold og i den forbindelse spørgsmål om kultur og sædvane og hvilken rolle sprog spiller i en globaliseret verden.

FOKUSPUNKTER

Hacer intercambio
La cultura española y la cultura danesa
La vida cotidiana en Dinamarca y en España
Los idiomas en un mundo globalizado

Grammatik: refleksive verber, introduktion til datid

MATERIALE

'Alba, 19 años: Los idiomas son fundamentales para conectar personas y culturas'. I: España mañana. Forlaget Columbus

'La comida es toda una institución en España'. I: Becerra Bascuñan, Silvia o.a. (red.): Viva la Vida. Lindhardt og Ringhof, 2020 (2017)

Film: Diecisiete
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Nicaragua. Los niños de la calle EXAMEN

FORMÅL
Eleverne skal på et flydende og nogenlunde korrekt spansk kunne fortælle om Nicaragua og forklare, hvordan gadebørn i landet lever. De skal kunne redegøre for nogle af de væsentligste årsager til, at børn lever og arbejder på gaden og de skal kunne sammenligne de nicaraguanske børns liv og fremtidsmuligheder med danske børns ditto.

FOKUSPUNKTER
Nicaragua - un país en Centroamérica
Los niños de la calle
El trabajo, la escuela y la pega
La ayuda para los niños de la calle

MATERIALE

Con un vaso de pega en la mano. Capítulo 1-5 + 7

Dokumentar: Gud og gadedrenge

ANDET

Undervejs i forløbet har vi også arbejdet med Día de los muertos
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 La migración EXAMEN

FORMÅL:

Eleverne skal på et flydende og nogenlunde korrekt spansk kunne forklare, hvorfor mange spansktalende fra de latinamerikanske lande vælger at drage til USA og hvordan de lever i USA.

FOKUSPUNKTER

- el sueño
- el paso
- al otro lado
- ¿Quién emigra?
- ¿Por qué emigran?
- ¿Cómo viven en los EEUU?

Materiale:

Clausen, Helene Balslev og Flintholm, Line: Al otro lado - el sueño americano. Gyldendal, 2008. Side 7-15 + 24

UCLA og udokumenterede latino-studerende. Sofía Campos.

Maná: Pobre Juan (2002)

Film: Sin nombre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 España - antes y ahora

Et kort forløb med fokus på almen viden om Spaniens historie (borgerkrig, diktatur og transición, pacto del olvido og La Movida Madrileña) samt vigtige lokationer i Madrid.

Ekskursion til Madrid:

- præsentationer på spansk
- byvandring med spansktalende guide (Malasaña y Chueca)
- sprogskole

Dokumentar: El silencio de otros
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Cataluña y el separatismo catalán EXAMEN

FORMÅL

Formålet med dette forløb er at give eleverne en generel introduktion til regionen Catalonien og til regionens løsrivelsesbevægelse.

FOKUSPUNKTER

- la cultura y la identidad
- la independencia
- el separatismo y el fútbol
- el referéndum (1 de octubre 2017

MATERIALE

Voces de protesta. P. 7-10

Bascuñán, Silvia Becerra: Voces de Berga - una ciudad catalana. Lindhardt og Ringhof, 2014. Side 60-62

...

La rivalidad entre el Real Madrid y el FC Barcelona. Anny Holmgaard. P. 12-13.

Olsen, Christian Krogh: Spanien - fodbold og separatisme. September, 2013.
Kilde: http://www.graenseforeningen.dk/?q=node/13198#.WBM7veGLQnU 28.10.2016

Kloch, Kasper: Nation og nationalisme i Spanien. Oktober, 2004.
Kilde: http://www.ladanesa.com/ovrigt/45-nyheder/ovrigt/190--sp-1199017901 28.10.2016

‘El Camp Nou grita por la independencia durante el Barça-Madrid’. El Huffington Post, 26.10.2013

Spanien på randen/Biel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer