Holdet 2022 SP/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Tina Bernholdt Hansen
Hold 2022 SP/2 (1g SP/2, 2g SP/2, 3g SP/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til Spansk
Titel 2 Buena Idea Begyndersystem
Titel 3 Los Jóvenes en España
Titel 4 La Migración
Titel 5 Cuba
Titel 6 México

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til Spansk

Introduktion til det spanske sprog

I denne introduktion til det spanske sprog vil eleverne få introduceret lydlæren, alfabetet, tallene og den første basale grammatik.
Vi skal arbejde med substantiver, de regelmæssige verber og adjektiverne, og gennem skriftligt og mundtligt arbejde vil eleverne danne sig et overblik over den første basale grammatik.

Der ud over vil vi arbejde med begyndertemaer som ugedagene, måneder, årstider, vejret og at præsentere sig selv på spansk.

Materiale: Til introduktioner arbejder vi med et Kompendium sammensat af både grammatik, skriftlige øvelser, tekster og små samtaleopgaver.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Trabajo 1: Præsentation på spansk 31-08-2022
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Buena Idea Begyndersystem

Buena Idea (Kapitel 5 og frem)

I dette forløb vil vi arbejde med begyndersystemet Buena Idea fra kapitel 5 og frem.
Vi skal arbejde med tekstforståelse, læse og lyttetræning og mundtlighed med udgangspunkt i Libro de textos, og med små skriftige øvelser til at træne grammatiske områder i Libro de Trabajo.

Centrale temaer vi arbejder med i begyndersystemet er:
La Familia
Los números
Los países
Nacionalidad
Trabajo
La música
El deporte
La comida
El cine

Grammatiske fokusområder:

Substantiver
Verber
Adjektiver
Adverbier
Muy vs. Mucho
Perfektum
Pronomener




Vi vil arbejde med supplerende materiale ud over begyndersystemet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Los Jóvenes en España

Los Jóvenes en España

I dette forløb vil eleverne arbejde med emnet gennem tekster, videoklip og research. Vi vil undersøge hvordan forholdene for de unge i Spanien er, og hvilke forskelle der imellem det at være ung i henholdsvis Danmark og Spanien med henblik på kultur, familie, uddannelse og boligsituation. Vi kommer undervejs i forløbet ind på centrale begreber som Botellón, Milleuristas og Fuga de celebros. Eleverne skal i slutningen af forløber lave kampagner hvor de arbejder med kulturforskelle mellem Danmark og Spanien med henblik på ungdomslivet.

Inden for temaet vil vi særligt have fokus på:
Tiempo libre
La familia
El desempleo
El Botellón
Los Milleuristas

GRAMMATIK::

Repetition af verbernes bøjning
Repetition af Perfektum
Refleksive verber
Diftongerende verber
Ser y Estar
Nær fremtid

FOKUSOMRÅDER:

Mundtlig sprogproduktion og samtale
Interview
Tekstforståelse
Oversættelse

MATERIALE:

Rosenkilde, Eva, "Mi Querida Familia", kapitel 1, s.7-19 "Estrella de Sevilla".

Cámara, Noemí: ‘¿Cómo se divierten los jóvenes españoles?’ I: Los jóvenes españoles. Difusión, 2012. Side 23, 25, 27

Christensen, Grethe Abildgaard og Madsen, Lone:’ Introduktion til El Botellón’ I: ¡Fiestas!, Systime, 2007. Side 78

Kloch, Kasper og Tønner, Martin: España en la calle. Gyldendal, 2019, side 16, 18

‘Derecho a techo’. I: Buena Idea 2 (på dansk ved Hanne Petersen), L&R Uddannelse, 2007, side 18

Montero, Carlos, Èlite, episode 1, Netflix




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Trabajo 1 11-09-2023
Genaflevering Trabajo 2 15-10-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 La Migración


Formål:

Vi skal i dette forløb fordybe os i emnet "La migración". Vi vil arbejde med de teoretiske begreber der knytter sig til emnet, og danne os et overblik over de mange migrationsbølger fra Latinamerika til USA. Vi skal se på Pull faktorer i Latinamerika og Push faktorer i USA, og studere de problemer som migranterne lever med i USA i forhold til integracton, accept og racisme.
Eleverne vil arbejde med både artikler, interviews, litteratur og film i dette forløb, der skal skabe en klarhed over den spansktalende verdens mange migrationsmønstre og de problemstillinger det fører med sig.

Fokus:

-Problemas sociales, políticos y económicos en Latinoamérica
-Push- y pull factores en Latinoamérica y Los Estados Unidos
-El viaje duro de los migrantes
-Integración y racismo contra los latinoamericanos en Estados Unidos


Materiale:

- "Al otro lado - el sueño americano", Helene Balslev Clausen, Gyldendal, 2008,
(teksterne: ”Sueños”, ”El paso” og ”Al otro lado”)

- "Retratos Latinos en California",Ulla Ringgaard og Åse Kledal, Systime 2012

(Teksterne: ”Entrevista con Alma Cruz”, "Entrevista con Santiago Bernál”, og "Entrevista con Mary Andrade")

- ”Sin Nombre”, Cary Joji Fukunaga, Canana film, 2009
- "La Bestia" , The death train to the US border", TV4 News, 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Cuba

Formål:

I dette forløb vil vi dykke ned i den cubanske historie og kultur. Vi skal arbejde med landets historie fra Revolutionen og frem til i dag, og vi skal danne os et overblik over de mange sociale konstruktioner og kulturelle fænomener der i dag er en del af det cubanske samfund.

Fokus:

La Revolución Cubana 1959
La ideología Comunista
El Período Especial
Los grupos sociales
La composición racial
El futuro de Cuba

Materiale:
"El período especial", Capítulo 1 "Nuevas Realciones Sociales", Cuba en Cambio, Rosalba C. López, Bente Dalsgaard Frederiksen, 2016

"Personajes de la crisis económica": Macetas Jineteras y mantenidas"Capítulo 1 "Nuevas Realciones Sociales", Cuba en Cambio, Rosalba C. López, Bente Dalsgaard Frederiksen, 2016

"Entrevista con una madre soltera cubana" Capítulo 1 "Nuevas Realciones Sociales", Cuba en Cambio, Rosalba C. López, Bente Dalsgaard Frederiksen, 2016

"La composición racial de Cuba", Capítulo 2 "Relaciones Sociales", Cuba en Cambio, Rosalba C. López, Bente Dalsgaard Frederiksen, 2016.

"Camilla y Yasser: Una pareja Biracial",Capítulo 2 "Relaciones Sociales", Cuba en Cambio, Rosalba C. López, Bente Dalsgaard Frederiksen, 2016.

"Libertad de orientación sexual", Capítulo 3 "Nuevas Libertades",Cuba en Cambio, Rosalba C. López, Bente Dalsgaard Frederiksen, 2016.

"Las relaciones con los Estados Unidos", Capítulo 4 "Cuba Transnacional",  Cuba en Cambio, Rosalba C. López, Bente Dalsgaard Frederiksen, 2016.

"Barack Obama y Raúl Castro se saludan oficialmente", Capítulo 4 "Cuba Transnacional",  Cuba en Cambio, Rosalba C. López, Bente Dalsgaard Frederiksen, 2016.


"Cuba uden Castro", DR Podcasten "Genstart", 2019,
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-dr-s-nyhedspodcast-87
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 México

FORMÅL:

I dette forløb introduceres eleverne til landet México. Vi arbejder med landefakta, geografi og sammenligner lønstatistik med tallene fra DK.
Vi skal på en rejse ind i den mexicanske kultur og skal arbejde med fejringen af De dødes dag. Vi træner viden om baggrunden for fejringen, ritualer og bygger selv alter i anledningen af de dødes dag i start november 2023.
Vi skal arbejde med kunsten i México, og tager udgangspunkt i den mexicanske malerinde Frida Kahlo. Eleverne får viden om hendes historie og de skal arbejde med præsentationer af hendes malerier i grupper.
Vi vil også dykke ned i den samfundsmæssige problemstilling i México hvad angår Narkotikahandlen, og vi ser nærmere på "El Chapo" og mange af de andre karteller der styrer samfundet og de mange menneskeliv det koster hver dag.

FOKUSPUNKTER:

El país México
La porbreza
El indígena
El día de los muertos
Frida Kahlo
El Narcotráfico

MATERIALE:

"Frida", af Julie Taymor, 2002

"La Zona"

"Malo" Bebe

Materiale om Frida Kahlo fra Profedele

Bogen "Mosaico Mexicano" af Kristina Pilmark og Rikke Olsen, kapitel 1 "Qué es México? s.8-14, Kapitel 7 "Una sociedad insegura", s.80-86, Kapitel 8 "Un país Machista" s.96-99

"El dia de los muertos", materiale fra Profedele
https://www.profedeele.es/actividad/dia-muertos-mexico/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer