Holdet 2022 SP/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Maria Mette Dalsgaard, Mette Møller Skovbjerg Munch
Hold 2022 SP/3 (1g SP/3, 2g SP/3, 3g SP/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begyndersystem - El Sur
Titel 2 Introducción al año segundo
Titel 3 Los jóvenes en España y en Dinamarca
Titel 4 Narcocultura Las mulas
Titel 5 Nicaragua - los niños de la calle
Titel 6 Nicaragua - los niños de la calle EKSAMEN
Titel 7 Igualdad de género en el mundo hispanoha - EKSAMEN
Titel 8 Al Norte - buscando el sueño americano EKSAMEN
Titel 9 ¿Cómo describir a unas fotos en español?
Titel 10 Cuba - la vida para bien o para mal - EKSAMEN
Titel 11 Repetition til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begyndersystem - El Sur

Eleverne introduceres til det spanske sprog gennem begyndersystemet kompendier. Derudover introduceres kort til Spanien historie samt kultur, samt resten af den spansksprogede verden.

Mundtligt og skriftligt ordforråd op- og udbygges.
Forståelse for den spanske grammatik gør med tiden eleverne i stand til aktivt at bruge dette ordforråd både i forhold til at tale om teksterne i undervisningen og i forhold til mundtlig og skriftlig billedbeskrivelse.

Afleveringerne veksler imellem grammatiske øvelser, billedbeskrivelser og mere fri fremstilling - f.eks. præsentation af eleven selv, dennes familie og interesser eller beskrivelse af en ferie.
Målet er at eleverne skal kunne begå sig på et elementært spansk i skrift og tale.

Primært mål med første år af spanskundervisningen:

- mundtlig sprogproduktion bundet til tekstgennemgangen

- introduktion af basal grammatik (verbebøjninger, ordstilling, substantivers og adjektivernes bøjning samt adverbiernes former og placering, stavning osv.)

- træning af udtale og intonation

- introduktion til den spansktalende verdens samfundsmæssige og historiske karakteristika

Grammatik:
Artikler, substantiver, adjektiver, tal, subjektspronominer, spørgeord, nægtelser, genitiv, klokken, verber i præsens, nærfremtid, perfektum og gerundium, gustar, diftongerende verber, enkelte uregelmæssige verber. I alt 29 sider

Kernestof:
Grundbog: Ibogen El sur - Systime
Kap. Ialt xx sider

Supplerende stof:
Interaktive øvelser fra diverse hjemmesider, f.eks. www.quizlet.com og www.kahoot.com.

Online grammatik:
- www.restudy.dk
- https://www.profedeele.es/actividad/vocabulario/los-deportes/
- https://es.islcollective.com/download/espanol-ele-hojas-de-trabajo/tipo-de-material/ejercicios-de-gramatica/muy-mucho/47432

Diverse kommunikative øvelser
Kortspil m. verber eller almene emner
Billedbeskrivelse

Film:
XX

Ialt:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 60,00 moduler
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Introducción al año segundo

FOKUS
Repetition af basalt ordforråd, udtryk og grammatik fra 1.g (genitiv, adjektiver, regelmæssige og uregelmæssige verber i præsens, nærfremtid og perfektum, refleksive pronominer, samt estar + gerundium)

MATERIALE
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Los jóvenes en España y en Dinamarca

Eleverne arbejder I dette forløb med forskellige tekster, billeder og videoer, som viser de forskelligespanske unges dagligdag, vaner samt traditioner. Der drages paraleller til danske unge.

I dette forløb er målet at videreudvikle elevernes kommunikative færdigheder. Jeg har specielt lagt vægt på læse- og talefærdighederne.

I forløbet har eleverne stiftet bekendtskab med temaer, som har tilknytning til dagliglivet, dvs. personrelaterede, kultur og samfundsrelaterede emner. Eleverne har brugt spansk som adgangsvej til at forstå, hvad der sker i et spansksproget samfund og kultur.

1. Øget ordforråd inden for
- Los jovenes y su tiempo libre
- Los jóvenes y sus familias
- Los jóvenes y la fiesta (el botellón)
- Los jóvenes y el trabajo
- El Regionalismo entre las hinchas de FC Barcelona y Real Madrid
    

2. Grammatisk
Imperfektum/præteritum
pronominerne - possessive, ubestemte, objekts
ser - estar
Billedbeskrivelse med fokus på gerundium, nærfremtid og perfektum.

Materiale:

- Anny Holmgaard og Sabine Dafcik "Vamos a los temas" (2012) s. 2 og 10-13
- Silvia Becerra Bascuñán, Julie Højgaard & Sigrid Østergaard "Viva la vida" (2017) s. 80-83, 85-89
- Dan Albertsen & Lasse-Emil Paulsen "Gente que cuenta" (2012) s. 29-34
- Kasper Kloch og Martin Tønner "España en la calle" (2019) systime. s. 16-19
- Lone Madsen & Grethe Abildgaard Christensen "Fiestas" (2007) s. 78-88
- ‘Derecho a techo’’. I: Buena Idea 2 (på dansk ved Hanne Petersen). Página 18-20
- "Vivir con los padres o independizarse" https://www.todoele.net/sites/default/files/actividades/xabier_padres.pdf

Videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=7dh6sQMfFWI

Forløbet blev anvendt ved en årsprøve i mundtlig spansk, så fokus i forløbet var også tekstpræsentation og billedbeskrivelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Narcocultura Las mulas

FORMÅL

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår kendskab til en bestemt social problemstilling i Colombia, nemlig fænomenet 'mulas', og at de på et simpelt og nogenlunde flydende spansk kan formulere sig om emnet. Endvidere er det formålet, at eleverne træner deres evne til på spansk at gengive et fiktivt værks handling og gøre rede for værkets centrale personer og temaer. Der lægges således vægt på elevernes evne til at beskrive og redegøre.
Grammatisk vil der være fokus på forskellen mellem muy/mucho og på verbaltiderne præsens, udvidet præsens, perfektum og nær fremtid.

FOKUSPUNKTER

Colombia - Un país sudamericano
Las mulas

MATERIALE

Marston, Joshua: María, llena eres de gracia. HBO Films, 2004 (9 sider)

’Mario de Colombia’ i: Mikkelsen, Ole Nicolaj og Riismøller, Pablo (red.): La identidad contrastada. Gyldendal, 2013. Side 22-33 (12 sider)

El cartel de la película María, llena eres de gracia (1 side)

Kulak, Ewa: Mulas: ’Correos humanos de la droga’ (uddrag) http://www.search-document.com/doc/4/3/droga.html (09.10.2013)) (3 sider)

Dokumentar: Kokainens pris, del 5 + 6, DR2 6. + 13. oktober 2014 (5 sider)

Ordbogen.com

I ALT: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nicaragua - los niños de la calle

På baggrund at bogen "Con un vaso de pega en la mano)" skal eleverne stifte bekendtskab med Nicaraguas økonomiske, sociale og kulturelle situation. Der vil i forløbet blive fokuseret på temaer så som: fattigdom, mellemamerikansk kultur, overlevelsesstrategier, unge menneskers liv og muligheder i Nicaragua versus Danmark.

Derudover vil der blive fokuseret på tekstforståelse, forskellige grammatiske emner samt billedebeskrivelse og billedeanalyse.

Litteratur:
Silva, Roger; "Con un vaso de pega en la mano". Turbine forlaget.

Dokumentarfilm:
La calle de la muerte (Ulandssekretariatet 2005)
Gud og gadedrenge - Den man elsker mest  (Ulandssekretariatet 2008)

http://www.youtube.com/watch?v=mStVuc9ceDU&feature=related
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nicaragua - los niños de la calle EKSAMEN

Vi fortsætter og færddigggør vores Nicaraguaforløb:

På baggrund at bogen "Con un vaso de pega en la mano)" skal eleverne stifte bekendtskab med Nicaraguas økonomiske, sociale og kulturelle situation. Der vil i forløbet blive fokuseret på temaer så som: fattigdom, mellemamerikansk kultur, overlevelsesstrategier, unge menneskers liv og muligheder i Nicaragua versus Danmark.

Derudover vil der blive fokuseret på tekstforståelse, forskellige grammatiske emner samt billedebeskrivelse og billedeanalyse.

Litteratur:
Silva, Roger; "Con un vaso de pega en la mano". Turbine forlaget.
Læste kapitler: 1-5 og 8-9. (NS 30)

Dokumentarfilm:
La calle de la muerte (Ulandssekretariatet 2005) (3NS)
Gud og gadedrenge - Den man elsker mest  (Ulandssekretariatet 2008) (3NS)

http://www.youtube.com/watch?v=mStVuc9ceDU&feature=related
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Igualdad de género en el mundo hispanoha - EKSAMEN

Formål
At opnå viden om ligestilling mellem kønnene i spansktalende lande og at opbygge et spansk ordforråd til at tale om emnet samt at øge elevernes sproglige kompetencer.

Forløbet har fokus på Verdensmål 5 om om ligestilling med fokus på Spanien og unge spanieres perspektiv på centrale ligestillingsudfordringer både i Spanien og globalt.

Kompetencemål
A-niveau:
• Aktuelle historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i spansktalende lande.
• Viden om kampen for ligestilling i de spansktalende lande samt kendskab til organisationer og personer, som kæmper for kvinders rettigheder. Kvinden under Franco regimet.

Materialer
Uddrag af Undervisningsmateriale "Igualdad de género". Materialet er udviklet af Leticia Álvarez Peña og Malene Meier Lysemose. Kalundborg Gymnasium for Mellemfolkeligt Samvirke med støtte fra NCFF, Det Nationale Center
for Fremmedsprog.
Eleverne har læst følgende sider;

Los temas que hemos tocado en las lecciones son;

- ¿Que quiere el objetivo 5?. Igualdad de género. s. 4-8
- Estereotipos masculinos y femeninos 8-9
- El pasado de la igualdad de género en España 18-19 + delprøve 1 øvelser s. 20-29
- Viaje a la España de los años cuarenta (40): la reciente Guerra Civil "¿Qué derechos tenía una mujer nacida en la España de los años 40?" s. 31-32
- El presente de la igualdad de género en países hispanohablantes s. 38-39
- ¿Es el español un lenguaje sexista? Uddrag af følgende artikel: "Objetivo igualdad El sexismo en el lenguaje: "Todas las lenguas de Europa tienden a discriminar a las mujeres" https://www.rtve.es/noticias/20211023/lenguas-sexistas-uso-inclusivo/2184802.shtml (1,5 NS)
- El machismo y la violencia de género

Supplerende materiale:
Film med interviews med spanske unge, som fortæller om deres forhold til ligestilling og deres kamp for større lighed mellem kønnene.

Artikler om ligestilling fra FN og aviser, se film og hør musik fra kunstnere, som behandler emnet (artikler, transkriptioner og links findes i den vedhæftede pdf)


Source URL:
https://www.verdensmaalene.dk/undervisning/sprog-og-verdensm%C3%A5l-igualdad-de-g%C3%A9nero

Links
[1] https://www.verdensmaalene.dk/print/undervisning/sprog-og-verdensm%C3%A5l-igualdad-de-g%C3%A9nero
[2] https://www.verdensmaalene.dk/sites/default/files/lighed._spansk._elevhaeftet_2.pdf
[3] https://www.verdensmaalene.dk/sites/default/files/lighed._spansk._laerervejledning.pdf

Videoer/kortfilm;

"Estereotipos y Roles de Género" https://www.youtube.com/watch?v=d36phzZib90
"Campaña sensibilización Always #LikeAGirl" https://www.youtube.com/watch?v=Fr8tN6tVOmA
"Los estereotipos de género" https://www.youtube.com/watch?v=td_K0CyICg0&t=99s
"EL ORDEN DE LAS COSAS - Corto contra la violencia de género" https://www.youtube.com/watch?v=hfGsrMBsX1Q (1NS)
"Tipos de lenguaje sexista" https://www.youtube.com/watch?v=5KSUVi1L8NI

Link til vores padlet:
https://padlet.com/mariametted/igualdad-de-g-nero-aioubgv1a7c9g64
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Al Norte - buscando el sueño americano EKSAMEN

Formålet med dette forløb er, at eleverne får indblik i, hvorfor så mange latinamerikanere vælger at forlade deres hjemland og emigrere til USA. Eleverne skal møde forskellige 'ansigter' inden for emnet og forholde sig til, hvilke drømme og bekymringer disse mennesker har. Forløbet fokuserer på migration fra Mexico til USA og eleverne skal på spansk kunne indgå i en dialog om emnet. derudover opnår de viden om aspekter ved immigration fra eksempelvis Mexico til USA, push – pull, kulturel sammenstød, Chicanos og Coyotes. Det betyder, at eleverne skal kunne gengive både faktiske og fiktive oplevelser fortalt med en migrants og nordamerikaners synsvinkel og sætte disse oplevelser i relation til den viden om emnet, som forløbet har givet dem.

Formål:
Eleven
• opnår viden om kulturelle samt erhvervs- og samfundsmæssige forhold i forbindelse med immigrationen til USA
• får indsigt i og forståelse af aspekter af det mexikanske og amerikanske samfund
• udvikler evnen til at forstå og agere i en globaliseret og digitaliseret verden
• stifter bekendtskab med/træner et centralt ordforråd inden for emnet

Kompetencer i fokus:
• Den interkulturelle kommunikative kompetence
• Den globale kompetence
• Den innovative kompetence

Faglige mål i fokus:
• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om mexicaners og amerikaners holdninger til immigrationen.
• læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive.
• deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, samfundsmæssige og historiske sammenhænge
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk

Arbejdsformer/metoder:
• beskrive billeder, der illustrerer kulturelle/ interkulturelle forskelle og ligheder
• producere mundtlige og skriftlige oplæg på spansk om fordele/ulemper ved den mexikanske immigration i USA
• udarbejde cue cards til rollespil om det kulturelle møde mellem mexicanere og amerikanere
• undersøge statistisk materiale til brug i forbindelse med små præsentationer af immigrationens tre aspekter.
• producere undervisningsmateriale, fx kahoots, quizzer, krydsord til klassekammerater. (Fokus: innovativ kompetence)

Eleverne skal kunne præsentere:
Migrationens årsager, factores de empuje/factores de atracción (push/pull)
El sueño, el paso, al otro lado
¿Cómo es vivir en Estados Unidos - problemas de residencia, los indocumentados, los dreamers, el acto de sueño (DACA), la influencia latina.
Los esteroktipos de los migrantes y de los americanos.
La película; El desierto - los conflictos que ocurren en la película y también presentaciones de los personajes principales.

Grammatik:
De to datider
Objektspronominer
Præpositioner
Verbalperifraser
(11NS)

Kernestof:

Al otro lado – el sueño americano, Gyldendal, 2004:

Hector Nieto Montoya (p 15)

Cesar urbina Nieto (p 24)

Manu Chao: Clandestino (60)

Carlos Santana: Migra (p 61)

Ringgaard, Ulla og Kledal, Aase: Retratos latinos en California. Gyldendal, 2012. Side 49-55.

Masoliver, Joaquín: Trampa. I: Gente. Dansk udgave, Grafisk, 1984. Side 49-54.

Artikler:
"Historias de migrantes" 2014 https://enfilme.com/notas-del-dia/historias-de-migrantes 2NS

Sang/musik:

Los Tigres del Norte: La jaula de oro (1NS)

Film:
El desierto, Jonás Cuarón (2015) (8NS)

Videolinks:
http://www.youtube.com/watch?v=7Pchvfk-2XQ&feature=related-los inmigrantes -
¿quienes son y como cruzan? (1NS)

https://www.youtube.com/watch?v=ppHLd3DnW2I
Así cruzan los "coyotes" a personas en la frontera: CNN graba operación de tráfico de inmigrantes – med spanske undertekster). (7:32) (2NS)

https://www.youtube.com/watch?v=wwO54c2oK50&t=418s
¿La migra de Estados Unidos deja morir migrantes? (2NS)

https://www.youtube.com/watch?v=W9ZcQFTuDjE
Cazando migrantes. (2NS)

https://www.youtube.com/watch?v=phXovZdiX3A
El Sueño Americano– med engelske undertekster (2:28) Satirisk video, men som viser bagsiden af “el sueño americano” (1NS)

http://www.youtube.com/watch?v=zeT0wxAx06Q&feature=related (1NS)
- El Sueno Americano

https://www.youtube.com/watch?v=nSsZRYAvoqw
¿Quiénes son los 'dreamers' y qué es DACA? | Internacional (1:39) (1NS)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 ¿Cómo describir a unas fotos en español?

Miniforløb som optakt til terminsprøven med fokus på billedbeskrivelse og delprøve 1 øvelser.

Eleverne trænes i at digte en historie på baggrund af billedet, samt gå tilbage i tiden (pretérito perfecto: hvad har personerne gjort inden billedet blev taget?) eller frem i tiden (futuro: hvad mon de skal bagefter?).


Grammatiske emner;

Adjektiver
Gerundium
Perfektum
Futurum
Refleksive verber
Dativstyrende verber
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2022 SP/3 skr. prøve 11-12-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Cuba - la vida para bien o para mal - EKSAMEN

Formål:
Eleven
• opnår viden om kulturelle samt erhvervs- og samfundsmæssige forhold i Cuba
• får indsigt i og forståelse af aspekter af det cubanske samfund
• udvikler evnen til at forstå og agere i en globaliseret og digitaliseret verden
• bliver i stand til at reflektere over egen kultur i mødet med spansk kultur
• stifter bekendtskab med/træner et centralt ordforråd inden for emnet

Kompetencer i fokus:
• Den interkulturelle kommunikative kompetence
• Den globale kompetence
• Den innovative kompetence

Faglige mål i fokus:
• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive, herunder erhvervsorienterede tekster
• deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, samfundsmæssige og historiske sammenhænge
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Arbejdsformer/metoder:
• beskrive billeder, der illustrerer kulturelle/ interkulturelle forskelle og ligheder
• producere mundtlige og skriftlige oplæg på spansk om cubanernes forhold til turister samt generelt om det cubanske samfund. (mundtlige oplæg optages på video) – evt. med opponentgrupper/ feedback
• udarbejde cue cards til rollespil om det kulturelle møde mellem cubanere og turister.
• undersøge statistisk materiale til brug i forbindelse med små præsentationer om den cubanske kultur.
• producere undervisningsmateriale, fx kahoots, quizzer, krydsord til klassekammerater eller andre spanskhold fra skolen. (Fokus: innovativ kompetence)

Væsentlige fokuspunkter:
Give eleverne en alsidig og bred viden inden for forskellige aspekter af Cuba
- Cubas politiske historie siden revolutionen
- Cubanernes hverdag og fremtidsdrømme
- Cubanernes økonomiske forhold
- Cubanernes forhold til turister

Arbejdsformer:
Individuelt arbejde, gruppepræsentationer, klasseundervisning

Grammatik:
Hitverber, datiderne, konditionalis, futurum, adjektiver, gustar.

Mundtlighed
Person- og billedbeskrivelse
Tekstanalyse

MATERIALE

Textos:

Loumann, Ole (2000): Retratos cubanos. Once historias de la Cuba actual. Gyldendal. Side 8-18, 24-35, 49, 90, 92-96

Westerman, Ninni o.a. (2009): Caminando. Gyldendal. Side 104-108


Música:

'Soy de Cuba' - musikvideo, ukendt kunstner - https://www.youtube.com/watch?v=xW7p5fnVkKU


Documental:

Alpert, Jon (2017): Cuba and the cameraman

Videos:
- https://www.youtube.com/watch?v=0Yq7FlMVgzI
- JINETERAS en CUBA.  https://www.youtube.com/watch?v=83x1Nv-BIp8
- Luchando contra división racial en Cuba https://www.youtube.com/watch?v=BaWnk5f9_N0

Antal normalsider ca. 51
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 2 genre brev 07-02-2025
Delprøve 1 træning version 2 19-02-2025
Delprøve 1 - Træning af verbalperifraser 26-03-2025
El amor - genre artikel 30-03-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer