Øregård Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Øregård Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 FrF/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Øregård Gymnasium
Fag og niveau
Fransk B
Lærer(e)
Eva Kiberg
Hold
2023 FrF/1 (
1g FrF/1
,
2g FrF/1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Le destin
Titel 2
Les SDF en France (EKSAMEN)
Titel 3
Crime et suspense
Titel 4
La belle et bonne vie (EKSAMEN)
Titel 5
La deuxième guerre mondiale (EKSAMEN)
Titel 6
Les rencontres culturelles et la force..(EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Le destin
Le destin
Grundforløbsemne med introduktion til læsning af lette tekster og samtale på fransk.
Gennemgang af basal grammatik og understøtning af AP: bøjning i nutid, simpel sætningskonstruktion, artikler.
Materiale:
fra ”Quelle Histoire” Jens P. Wiebrecht, Claus Bach Nielsen, Systime:
”La chute” med opgaver 5 sider
”Voir le futur” med opgaver 7sider
”La vérité” med opgaver 4 sider
'Jalouse pourquoi? med opgaver 3 sider
Diverse opgaver med grammatisk træning på papir og fra
franskportal.dk
13 sider
I alt 35 sider
Indhold
Kernestof:
Lav side 9 færdig i kompendiet 'Le destin' (både opgave 1 og 2)
Titel
Vi mødes i auditoriet, hvor I får lidt spørgsmål og en lille fransk indgangtest - blot for at se jeres niveau! Husk jeres kompendium 'Le destin' :-)
I bedes øve jer på être/ avoir i présent (nutid) Dette kan I gøre ved at benytte franskportalen (se link, jeg har lagt ud til jer - husk at logge ind, da det ellers ikke virker) Lav être 1+2 og Avoit 1+2. De resterende øvelser laver vi i små grupper!
Læs den resterende del af 'La chute' hjemme:-) Medebring ligeledes jeres grammatik øvehæfte!
Pixigrammatik - Verber præsens uregelmæssige
Øv dig på franskportal på de mest anvendte verber i ca. 20 - 30 minutter (se link) Der er links til de uregelmæssige verber og de regelmæssige verber, så I starter dér, hvor I nåede til i sidste time. Jeg har vedhæftet mit ark, så I kan se, hvordan
Pixigrammatik - Verber præsens regelmæssige
1. 2. og 3.bøjning uden opgave.docx
Øv Q-let med ordforråd til teksten "Voir le futur" Vi gennemgår opgave 2 og 3 på side 14 i kompendiet!
Vi fortsætter gruppelæsningen, så husk kompendiet! I bedes læse om modalverber ved at benytte linket (I skal lige lidt ned på siden) Lav også opgave 1 tilhørende verberne Devoir, Pouvour, Vouloir og Savoir
Lav det udleverede ark med modalverber færdigt hjemme - dog kun til og med sætning 10 på den sidste side. Husk kompendiet, da vi arbejder videre med 'Voir le futur'
Lav den sidste side færdig fra sætning 11, der omhandler modalverber. Vi laver de sidste opgaver til 'Voir le futur' i klassen.
Vi gennemgår opgave 7 på side 16 i kompendiet! lav den hjemme, så du får øvet lidt fransk:-))
Øv Q-let med ordforråd til teksten 'La vérité', så det bliver lettere at læse. Læs den første kolonne af 'La vérité' (I fik nok læst det meste i timen)
Pixigrammatik - Artikler
I fik i starten af skoleåret et blåt grammatikhæfte udleveret. I dette bedes I lave følgende opgaver: §5 på side 5 om delingsartikel, opgave 1 og 2. (Hæftet ligger også under dokumenter i vores nyligt oprettede grammatikmappe i lectio)
Lav opgave 3 på side 6 i grammatikhæftet. Læs evt. de grammatiske regler igennem på franskportal (se link - husk at kigge nederst på siden)
Forbered et lille oplæg om efterårsferien - brug evt. formuleringerne = J'ai été (jeg har været) J'ai visité (Jeg har besøgt).....husk reglerne for brug af artikler ved lande og byer, når I forbereder jeres oplæg. Husk kompendiet, da vi læser videre
Læs resten af 'Jalouse pourquoi ?' HUSK, I har gloser til teksten i q-let og på det udleverede ark i sidste time! BRUG det!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Les SDF en France (EKSAMEN)
Les SDF et l’inégalité
Forløb om ulighed og hjemløse i Frankrig med henblik på at vise de forskellige sider af det franske samfund. Der har i forløbet været fokus på de mange hjemløse i Frankrig og deres vilkår samt den sociale ulighed!
Vist gennem diverse tekster, filmen Samba og forskellige billeder til træning af billedanalyse.
Fokus på ordforråd og at kunne danne sætninger. Træning af billedbeskrivelse. Fokus på repetition af basale af 1.,2., 3. bøjning, modalverber, adjektiver.
Lidt genrebevidsthed: hvad kan en film, billeder, avisartikler og en litterær tekst. Hvordan kan de belyse de hjemløses forhold på hver deres måde.
Materiale:
”Les SDF” Mette Bering og Mimi Sørensen, Systime:
- Avant de commencer s. 7 - 8
- Le portrait d'un SDF s. 53
Diverse små talebobler fra nettet:
https://acturatons.blogspot.com/2016/01/la-sdfobie-ou-lindifference-qui-humilie.html
http://www.leplacide.com/dossier-Louis-Gallois-pense-que-le-nombre-de-SDF-en-France-est-sous-estim
é-9330-1-4.html
Artikler fra France tv info med tv klip til:
https://www.francetvinfo.fr/societe/sdf/les-enfants-sans-abri-face-a-l-hiver_2493243.html og
Des photos de Macron auprès de SDF font réagir: L'express.fr, publié le 25/02/2019
La solitude - tekste hentet fra franskportal:
https://www.franskportal.dk/fransk-samfund/les-sdf/la-solitude/
Les SDF en France fra
franskportal.dk
:
https://www.franskportal.dk/fransk-samfund/les-sdf/les-sdf/
Les restos du coeur:
https://www.franskportal.dk/fransk-samfund/les-sdf/les-restos/
https://www.restosducoeur.org
Les centres d'hébergement d'urgence fra franskportal:
https://www.franskportal.dk/fransk-samfund/les-sdf/les-centres/
La pauvreté en France fra franskportal:
https://www.franskportal.dk/fransk-samfund/les-sdf/la-pauvrete/
Témoignage (vidnesbyrd) : Steven, 19 ans, a un pied dans la rue (Artikel)
Publié le 10 Jan 21 à 8:40 mis à jour le 11 Jan 21 à 10:58
https://actu.fr/bretagne/saint-brieuc_22278/temoignage-steven-19-ans-a-un-pied-dans-la-rue_38581425.html
Film: "Samba" 2014 af Toledano og Nakache – om illegal flygtning, der arbejder i Paris
I alt ca. 45 ns
Indhold
Kernestof:
Vi repeterer brugen af adjektiver. Lav opgave §7, opgave 1 på side 9 og 10 i Par écrit (øvehæftet) Jeg har uploaded selve grammatikbogen, der hører til vores grammatikhæfte - du finder det i dokumenter i mappen med navnet 'Grammatik' LÆS evt. side 16
Pixigrammatik - Adjektiver
Prøve i 1. bøjningsverber og modalverber i nutid (opgavebeskrivelse under opgaver i lectio)
Brug 15 min. på at øve ordforråd til vores nye emne: SDF
oversigt
Læs side 2 i kompendiet (Husk, der er gloser på side 3 og I kan også få læst teksten op ved at gå på franskportal og klikke oppe i højre hjørne - se link) Vi arbejder videre med adjektiver, så husk grammatikhæftet
Vi gennemgår den sidste del af sætninger om adjektiver (arket, I fik udleveret i timen) SDF -teksten (se link):
Lav arket 'faites le portrait d'un SDF", som I fik udleveret i sidste time - I skal kigge på side 5 i kompendiet for at kunne løse opgaven! Husk airpods eller lign., da I skal lytte til en tekst!
Læs/ lyt til teksten "Les Restos du Coeur", som I kan finde i linket nedenfor og i vores kompendium på side 9 og 10. I skal ikke lave opgaver - dem laver vi sammen i timen.
Vi ser film:-))
Vi gennemgår den første side af de udleverede ark om adjektiver(s. 54) Husk, de første 4 sider er forklaringer om bruden af adjektiver, som man med fordel kan læse.
Vi ser film
Vi arbejder med filmen 'Samba' Herefter er der lidt julehygge, hvor man er velkommen til at tage lidt julegodter med:-)
1. time: Test (se opgavebeskrivelse) Vi mødes i auditoriet
Nytårsbingo! (Efter testen trænger vi til lidt morskab! Vi repeterer tallene, inden vi går i gang)
Ingen lektie! Vi læser en tekst sammen:-) Husk, vi sidder i den franske slange, som er vedhæftet her:-))
Husk at medbringe den nye tekst om Steven, der er SDF, som I fik udleveret i timen. I, der ikke var til time, får et eksemplar i timen. De af jer, der ikke fik taget testen om adjektiver (se opgavebeskrivelse), I tager testen i første time.
AfsnitPixigrammatik - Adverbier
Vi gennemgår arket om biord/ adverbier, I fik udleveret i sidste time. I bedes lave det hjemme. Husk, at I i opgave 2 kun skal identificere og oversætte adjektiverne og adverbierne i teksten.
Gruppesamtaler over "Témoignage d'un SDF" med udgangspunkt i spørgsmålene, der hører til teksten. HUSK evt. at benytte 'Sætningsindledere', der ligger i mappen 'Hjælpeark' i lectio. I må ikke læse op, så I skal have øvet jer på det, I vil sige. Enkle
Vi skal lære passé composé - ingen lekte:-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Crime et suspense
Crime et suspense
I dette forløb har eleverne arbejdet med crime-genren, hvor vi har arbejdet intenst med teksterne for at komme ned i tekstens lag.
Det har været et forløb, hvor der er arbejdet grundigt med sætningensstrukturer og ordforråd.
Kernetekster:
1. Netflix-serien 'Lupin' - eleverne har set afsnit 1 og 2 med efterfølgende arbejdet grundigt med episoderne.
2. Le bijoutier fra Quelle histoire
3. Une petite faute - Vraiment Puis-je Vous aider
4. La piscine fra Quelle histoire
5. La piscine fra Quelle histoire
6. Un vol fra Quelle histoire
Ialt ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Vi gennemgår arbejdet fra i onsdags og I bedes alle have læst 'Le bijoutier' l. 1 - 21 på side 4 i kompendiet. Husk passé composé arkene og grammatikbogen 'Voilà'
Øv jer på ordforråd til teksten, Le Bijoutier, inden I læser (se link) Læs herefter resten af 'Le Bijoutier', fra s. 4 l. 23 - s. 6 (I kan også have Q-let åben, mens I læser for at lette læsningen)
Pixigrammatik - Præpositioner
Øv jer på præpositioner (se link) I skal kigge på eksemplerne 10.1, 10,2 og 10.3 og lave øvelserne, der hører til. Forbered en billedbeskrivelse (stikord) af billedet på side 7 i kompendiet, Husk at benytte ordforrådet til teksten (se evt. Q-let, so
Pour parler d'une image
I bedes arbejde individuelt med de spørgsmål, der hører til videoafleveringen.(Se opgavebeskrivelse under opgaver) I får tid i timen til at lave selve videoen, men I skal være klar til at øve indholdet og herefter filme:-)
Titel
Læs: Une petite faute, side 8 - 9 (indtil La jeune fille, 2. kolonne) i kompendiet 'Crime et suspense' HUSK, der er Q-let med ordforråd til (se link)Une petite faute
Les deux Margots .docx
Husk kompendiet, da vi læser videre i små grupper. Husk kompendiet 'Crime et suspense' Test i passé composé i 2. time!
De, der ikke har taget passé composé teste, tager den i denne time. Alle skal have læst teksten 'Une petite faute' færdigt, fra s. 9, 2. kolonne ...La jeune fille og hele side 10
Øv Q.let til vores næste tekst 'La Piscine' Læs herefter 1. side til ll.12 af teksten hjemme (se dokument)
Kære alle. Vi mødes på Nørreport station kl. 15:45:-) Vi skal rundt i det indre København og se på franske spor i det københavnske bybillede. Vi slutter af med fællesspisning på Reffen, hvor jeg har bestilt bord til os. Opstår der problemer, så er mi
Franske spor i København.docx
Vi arbejder lidt videre med 'La Piscine', så husk teksten.
Pixigrammatik - Verber futurum/konditionalis
Medbring Delprøve 1 om den fransk nationaldag! Vi arbeider videre på den i timen. Lav de udleverede ark om futur proche, da vi gennemgår dem i timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
La belle et bonne vie (EKSAMEN)
La belle et bonne
Vi har kigget nærmere på Marie - Antoinette som person, dronning og institution. Vi har i denne forbindelse arbejdet med den franske revolution og nogle af årsagerne til revolutionen. I forlængelse af dette har vi arbejdet med det gode liv set fra forskellige synsvinkler. Eleverne har naturligvis fået stillet spørgsmålet: Hvad er det la belle et Bonne vie pour toi?
Kernestof:
Marie- Antoinette au château de Versailles af Adriana Fritter:
1. Bienvenue à Versailles
2. L'arrivée au château
3. L'enfance de Marie - Antoinette
4. Le mariage
5. La vie de la reine
6. Une vie entre deux château
7. La fête avec Marie - Antoinette
8. Le Hameau de la reine
9. La Révolution française
Følgende er hentet fra samme hjemmeside:
https://ticsenfle.blogspot.com/2010/04/la-revolution-francaise.html:
- La Révolution française
- Les 3 ordres
- La prise de la Bastille
- L'Héritage de la Révolution
- Le Roi et Versailles
L'histoire de la Révolution française
https://momes.parents.fr/calendrier-fetes/evenements/fete-nationale-14-juillet/lhistoire-de-la-revolution-francaise-848184#page-article
Du village à la grande ville (Kort moderne novelle)
Franske digte:
-Pour être heureux (Recueil poésies diverses - 1766. Barnabé Farmian Durosoy.
http://www.mon-poeme.fr/poeme-pour-etre-heureux/
-La vie est une fleur (Recueil : Poèmes (1990) - Christelle David
http://www.mon-poeme.fr/poeme-la-vie-est-une-fleur/
-La jeunesse n'a qu'un temps.
Recueil : Les nuits d'hiver (1862) - Henri Murger.
http://www.mon-poeme.fr/poeme-la-jeunesse-na-quun-temps/
-La Famille (Recueil : Poésies fugitives (1805)
Jean-François Collin d'Harleville
http://www.mon-poeme.fr/poeme-la-famille/
Franske sange:
-La Vie en Rose af Édith Piaf
-Je Vole af Louane
Film:
-La famille Bélier
Dokumentar
- Marie - Antoinette. En dronning for retten
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage! Jeg glæder mig til at se jer igen!
Husk kompendiet 'La belle et bonne vie' (Jeg har et med til de af jer, der ikke var til time sidst) Husk de udleverede ark om passé composé:-) HUSK AIRPODS
Pixigrammatik - Verber perfektum/imperfektum
Lyt til kapitel 5 om Marie - Antoinette 'La vie de la reine' og lav opgaverne, der hører til kapitel 5 på arbejdsarket. Alt ligger i vores mappe:-)) God fornøjelse. HUSK kopierne om imparfait, som vi arbejder videre med.
Lyt grundigt til kapitel 6 og 7 i fortællingen om Marie - Antoinette. Følg med i teksten og noter stikord i margenen, så I kan huske, hvad I har læst/hørt - I skal bruge jeres viden i timen:-))
Lyt grundigt til kapitel 6 og 7 i fortællingen om Marie - Antoinette. Følg med i teksten og noter stikord i margenen, så I kan huske, hvad I har læst/hørt - I skal bruge jeres viden i timen:-)) Husk imparfait arbejdsark
Lyt til kaptel 8 og 9 i fortællingen om Marie - Antoinette. (Lydfilerne ligger i mappen) Følg med i teksten, mens I lytter
Alle bedes have lavet arbejdsopgaverne til kap. 8 og 9 om Marie Antoinette, da vi skal samtale om det. Det er vigtigt, I kommer, da vi er afhængige af hinanden til dagens videre opgaver:-))
Adam L, Johanna, Lukas, Theodore læser 'Le roi et Versaille på side 20 i kompendiet.
I bedes gennemlæse jeres noter til Marie- Antoinette og La révolution française, da vi skal køre små gruppesamtaler. Husk kompendiet, da vi læser videre sammen:-)
Kig jeres noter igennem og lyt evt. til jeres video! I får lidt spørgsmål og billedbeskrivelse tilhørende vores emne: La belle et Bonne vie. Jeg har lidt hjælpemidler med til jer.
Dokumentar om Marie - Antoinettes retssag! Kom glad - der er kage og hygge på programmet!!
I bedes alle færdiggøre/ eller repetere arbejdsarket i forbindelse med dokumentaren om Marie - Antoinette. (se dokumenter) LÆS og lyt (se link i arbejdsarket) til 'La vie en rose' af Edith Piaf og lav opgave 1 på arket (se vedhæftet dokument her)
Læs om de bundne pronominer - se LINK (I skal læse og huske at scrolle ned, indtil I møder overskriften 'Ubundne pronominer', hvor I stopper med at læse) Lav herefter opgave 1, 2 og 3
Alle bedes have læser deres respektive digte (se oversigt i dokument-mappen. (Vi læser lodret) I skal arbejde med de første 6 analysepunkter hjemme (se hjælpearket til poesianalyse og selve instruksen på arbejdsarket) HUSK kompendiet, da vi læser vid
Læs og lyt til sangen 'Je vole' (Jeg flyver) s. 38 i kompendiet +link!
Lav de grammatiske opgaver til sangen 'je vole', som I fik udleveret sidste gang. Vi følger op på årsprøven.
Kære alle. Vi ser film i dag:-))
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
La deuxième guerre mondiale (EKSAMEN)
La deuxième guerre mondiale
Eleverne har haft fokus på jødernes forhold under 2. verdenskrig i Frankrig. Der er opbygget et ordforråd, så eleverne er i stand til at indgå i en diskussion omkring jødernes forhold med bagrund i de læste tekster, som tager udgangspunkt i jødernes egne beretninger om de forhold, der gjorde sig gældende under 2. verdenskrig.
Desuden har vi set filmen "La Rafle"
Kernestof:
1. "Une France Forte" Systime 1982 side 11- 13 (om situationen i Frankrig ca. 3 sider)
2. "Au revoir les enfants" Indledning side 16 – 19 ca. 6 sider)
3. "A tous les français" af De Gaulle:
http://4.bp.blogspot.com/-
ZJiLI05q89A/UcCwiI55wqI/AAAAAAAAN9c/HvOXebHBUY8/s1600/appel+18+juin.jpg (1 side)
4. "La guerre 1939 - 1945" af Christine Sagnier, Fleurus 2009, side 19, 2 sider
5. La France pendant la Deuxième guerre mondiale fra Carte Blanche s. 151 (1 side)
6. "Chanter pour la vie" af Fania Fénelon fra Obsessions (side 204 - 207) af Nicole Andersen m.fl. Gyldendal 2002, 8 sider
7. "Lettre d'une jeune femme juive" JUIF, Bref, Gyldendal, 2 sider
8. Les juifs fra
https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/les-juifs/
9. Une belle histoire fra
https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/une-belle-histoire/
10. Le déserteur de Boris Vian - sang
11. Film "La Rafle" med efterfølgende arbejde med filmen - 15 sider
12. Arlette - Une histoire à ne jamais oublier. (Dokumentar)
13. Diverse billedbeskrivelser
Vi har arbejdet med billedbeskrivelser fra 2. verdenskrig:
- Les enfants à Auschwitz
- Les hommes dans un camp
- La libération
- I alt 10 sider
14. Glosetræning til emnet, kryds og tværs, mindmap – alt ca. 10 sider
Sider i alt ca. 80
Indhold
Kernestof:
Alle skal have læst side 1 - 6 (på dansk) i det nye kompendium, der omhandler 'La deuxième guerre mondiale'. Husk, de i sidste time udleverede ark!! I bedes besvare de spørgsmål, der ligger i mappen til side 1 - 6
Husk kompendiet til 'La deuxième guerre mondiale' I skal alle færdiggøre spørgsmålene til de første 6 sider - vigtigt! Julehygge - tag en lille pakke med til 20 kr, så leger vi pakkeleg:-))
Julehygge:-)
Vi gennemgår arbejdsarkene fra d. 13. dec. (+ qui/que + brugen af passiv) I må meget gerne se på franskportal om passiv (se link) Lav gerne spillet hjemme, så du øver dig på konstruktionen Pixigrammatik - Verber konjunktiv/passiv
I bedes lytte til teksten 'Les Juifs' (se link) I kan finde teksten på side 7 - 8 i kompendiet om 2. verdenskrig, så I kan følge med i oplæsningen. oversigt
Har vi tid arbejder vi med det sidste af teksten 'Les Juifs'!
Ingen lektie. Vi gør arbejdet færdigt fra sidst og kigger nærmere på Charles de Gaulle - HUSK kompendiet, da vi skal læse sammen.
oversigt
Besvar spørgsmålene til 'A tous les Français' hjemme. Husk kompendiet, da vi arbejder videre i grupper.
Titel
Delprøve 1 tilbage:-) Vi skal arbejde med passiv, så jeg har grammatisk øvelser med til jer. I kan med fordel læse på det, inden timen (se link) I behøver ikke have kompendiet med i dag! Pixigrammatik - Verber konjunktiv/passiv
LÆS hjemme i kompendiet om 2. verdenskrig, side 14 - 16 Chanter pour la vie ......indtil arbeid macht frei l. 9, side 16!!
Vi gennemgår arkene (Fiche 1+1, der ligger i dokumenter) De hører til teksten 'Chanter pour la vie', side 14 - 16 l.9. ALLE bedes have læst og arbejdet med teksten til denne time. MEDBRING arkene om passiv (grammatik)
INGEN lektie, men husk kompendiet om 2. verdenskrig og de grammatiske øvelser om passiv.
Le passif - øvelser.pdf
Lav sætningerne passiv/ aktiv på side 2 på arbejdsarket fra sidst (se evt. i vores mappe - arbejdsark 2 - Chanter pour la vie) LÆS: CHANTER POUR LA VIE SIDE 16 L. 35 - SIDE 17 L. 17
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Les rencontres culturelles et la force..(EKSAMEN)
Les rencontres culturelles (- et la force de l'amour)
I dette emne har vi beskæftiget os med kulturmøder af flere forskellig art.
Mennesker stilles over for valg, som i nogle tilfælde er banebrydende.
1. Entrées
La francophonie s. 106: Une francophone, qu'est-caque c'est?
122: Le Magreb: La colonisation, La guerre d'Algérie
127 : Les pieds noirs et les harkis
2. Fra franskportal:
- Les Francophones
- Les DOMTOM/COM
3. Fra : https://monquotidien.playbacpresse.fr/exposes-detail/mquo/la-colonisation
- La colonisation (en illustrativ oversigt)
4. Née en France:
Kapitel 4: 'Mes parents', 5 sider
Kapitel 10: 'Prise au piège' 6 sider
Kapitel 20: 'Il faut choisir' 5 sider
5. Franske sange med kærlighed som hovedtema:
- Je t'aimais, e t'aime et je t'aimerais af Francis Gabrel 1994
- Milord af Édith Piaf 1959
- Hymne à l'amour af Édith Piaf 1950
- Pour que tu m'aimes encore af Céline Dion 1995
Sider i alt til emnet ca. 40
Indhold
Kernestof:
I bedes færdiggøre arbejdsark 3 hjemme til 'Chanter pour la vie' = den grammatiske del og forberede en beskrivelse af to billeder efter eget valg. Vi ser en dokumentar resten af timen.
LÆS 'Chancer pour la vie', side 17 l. 19 - 35 (ca. 1/2 side)
Husk kompendiet 'La deuxième guerre mondiale' og arbejdsarket om Arlette!!
Titel
Alle bedes have lavet arbejdsarket til 'Arlette' - øv jer på at tale om Arlette hjemme. Vi skal samtale om dokumentaren i timen. Vi skal øve lidt gérondif i denne time - jeg forklarer nærmere:-))
Lav disse gérondif-sætninger hjemme, så du får systemet lidt ind under huden! (se vedhæftede ark og forklaring) HUSK kompendiet til 2. verdenskrig, vi læser videre sammen:-)
Husk arbejdsarkene om 'La Rafle' og kompendiet om 2. verdenskrig. Ingen lektie:-))
oversigt
Lav spørgsmålene til Une belle histoire, som I finder i kompendiet - den sidste side!
Øv q-let til vores nye emne - se linkTitel
Læs/ lyt til teksten på side 2 (+3) i kompendiet 'Les rencontres culturelles' (se link for at komme på franskportal, hvis du vil have lektien læst op! Lav lidt noter i kompendiet til teksten, da vi skal arbejde mundtligt med den!
Læs side 4 - 6 I kompendiet om Les DOM-TOM:-)) Hvis I vil lytte til teksten, mens I kigger på ordene, så klik på linket! oversigt
Læs i kompendiet: side 8 - 9 indtil 'La guerre d'Algérie' (Spring ordene over på side 8, der start på arabisk, fransk og dansk)
Lav sprøgsmålene til Le Magreb færdige hjemme (som I startede på i sidste time) - dog ikke den sidste sektion = La guerre d'Algérie....) Spørgsmålene ligger i vores mappe.
Née en France (Mes parents) page 13 ligne 34 et la page 14 i kompendiet! (mine sideangivelser) Vigtigt, I læser lektier!
Læs i kompendiet side 15 - 16 l. 15 (mine sideangivelser) Det er afsnittet 'Prise au piège' (=taget til fange) HUSK, I fik udlevet gloser til teksten, som I kan have liggende ved siden af jer. De ligger også i vores mappe. Når I er færdige med Delprø
Læs Née en France- Prise au piège, page 16 (32) l. 16 à la page 17 (33) l. 29.
Pixigrammatik - Pronominer
Læs i kompendiet side 17 - l. 30 - 19 (hele siden) I 2. time læser vi kapitlet 'Il faut choisir' i grupper, så det er vigtigt, I husker kompendiet!
Delprøve 1. Kom til tiden, da prøven starter når det ringer ind!! I har hele timen til det!
Fransk samtale Née en France .docx
Husk kompendiet. Vi skal arbejde med fransk sange og samtaleøvelser:-)) Vi ses
Eksamensorientering, Delprøve 1 retur og pænt farvel:-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60186750273", "T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60186750273", "H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60186750273" }