Holdet 2023 FrF/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Lisbeth Tuxen
Hold 2023 FrF/2 (1g FrF/2, 2g FrF/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Le destin
Titel 2 Crime
Titel 3 La vie difficile
Titel 4 La Deuxième Guerre Mondiale
Titel 5 Culture et identité
Titel 6 Les jeunes

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Le destin

Le destin

Grundforløbsemne med introduktion til læsning af lette tekster og samtale på fransk.
Gennemgang af basal grammatik og understøtning af AP: bøjning i nutid, simpel sætningskonstruktion, artikler og relativpronomen ( qui eller que)

Materiale:
fra ”Quelle Histoire” Jens P. Wiebrecht, Claus Bach Nielsen, Systime:
”La chute”  med opgaver  5 sider
”Voir le futur” med opgaver 7sider
”La vérité” med opgaver 4 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Crime


Crime


Vi har i dette forløb læst tekster, der tager udgangspunkt i spændings-/krimigenren. Materialet har omhandlet gerningsmænd indenfor tyveri, røveri, bedrageri, voldtægt, mord og andre tilsigtede kriminelle handlinger.


Følgende tekster/serier er læst/set:

Fra Quelle histoire (Jens P. Wiebrecht, Claus Bach Nielsen, Systime)

Le message (novelle)

Le bijoutier (novelle)

Derudover:

Une petite faute (novelle, kopi)

Deux frères mis en examen pour le viol de leur mère (artikel, kopi)

La forêt (Netflix, alle afsnit)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La vie difficile


Materialet i dette forløb har taget udgangspunkt i forskellige udfordringer især børn kan have i livet: familieværdier, forældrerelation, savn, skilsmisse etc.



Il a jamais tué personne, mon papa (udvalgte kapitler af romanen af Jean-Louis Fournier)


La famille Bélier (film)


Laurent et Élodie (interview med en enlig far , Carte Blanche s. 51)


Qu'est-ce qu'il y a, Steph? (uddrag af romanen Le thé au Haren, Mahdi Charef)


J'aimerais habiter seule (uddrag af romanen Une fugue en haine majeure, Anne Saraga)


Enfants de divorce (Sagprosa om børn og unge, der udtaler sig om forældrenes skilsmisse - tekst fra skriftlig eksamen) (modulet d. 23/4-24)

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 La Deuxième Guerre Mondiale

Fokus i dette forløb har været krigens rædsler set fra jødernes og modstandsfolkenes perspektiv. Materialet omhandler således især den grusomhed, voldsomhed og meningsløshed, som jøderne oplevede i forbindelse med tilfangetagningen, ophold i koncentrationslejre, den konstante angst, uvisheden etc. under 2. verdenskrig.


Je m'appelle Arlette (dokumentar)


Enfant pendant la guerre ( + youtubeklip og andet uddrag af "Au revoir les enfants, Louis Malle")


Michel Larcher (uddrag af roman, Carte Blanche s. 152-153)


Chanter pour la vie (uddrag autentisk fortælling af Fania Fénélon fra Obsession)


Lettre d'une jeune femme juive (autentisk brev, kopi)


La rafle (film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Culture et identité


Culture et identité


Fokus i dette forløb har især været på indvandrere i Frankrig fra frankofone lande. Aspekter som kultursammenstød, identitetsforvirring, værdier , fordomme, racisme og forskelsbehandling har været berørt.


Les misérables (film)

Brahim et ses copains (uddrag af romanen Le sourire de Brahim)

Tu me manques de respect! (forskellige uddrag af romanen Une femme pour mon fils)

Vous êtes trois, j'en garde un (uddrag af romanen Derrière le vitre)

Aïcha (romanuddrag af "Née en France")

Une Canadienne se présente (sagprosa, Porte-paroles)

Intouchables (film)

Fatima: Française ou Algérienne (tekst fra Carte Blanche, s. 97-99)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Les jeunes


Fokus i dette forløb har været at se nærmere på unge menneskers adfærd, udfordringer, tendenser, valg og drømme.


Adélaïde (artikel om ung pige, som er klima-aktivist - tekst fra skriftlig eksamen i fransk 1/12-2022)

Ces jeunes obsédés par la musculation (artikel om unge menneskers forhold til vægttræning og ernæring - tekst fra skriftlig eksamen i fransk 20/8-2024)

Mon fils est inouï (uddrag fra Christiane Collanges roman "moi ta mère")

La drogue au lycée (uddrag fra Georges Coulonges roman "Pause-Café")

Je n'aime pas l'alcool - et c'est mon affaire (artikel om ung kvindes forhold til alkohol - tekst fra skriftlig eksamen i fransk, 2/6-2016)

Ludivine (artikel om ung enlig mor - tekst fra skriftlig eksamen i fransk)

Sans travail t’as rien du tout (artikel om unges forhold til arbejde - tekst fra skriftlig eksamen i fransk)

Obsession des notes (artikel om unges forhold til karakterer - tekst fra skriftlig eksamen i fransk, 12/8-2019)

Amanda (film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer