Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Lisbeth Tuxen
|
Hold
|
2023 FrF/2 (1g FrF/2, 2g FrF/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Le destin
Le destin
Grundforløbsemne med introduktion til læsning af lette tekster og samtale på fransk.
Gennemgang af basal grammatik og understøtning af AP: bøjning i nutid, simpel sætningskonstruktion, artikler og relativpronomen ( qui eller que)
Materiale:
fra ”Quelle Histoire” Jens P. Wiebrecht, Claus Bach Nielsen, Systime:
”La chute” med opgaver 5 sider
”Voir le futur” med opgaver 7sider
”La vérité” med opgaver 4 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Crime
Crime
Vi har i dette forløb læst tekster, der tager udgangspunkt i spændings-/krimigenren. Materialet har omhandlet gerningsmænd indenfor tyveri, røveri, bedrageri, voldtægt, mord og andre tilsigtede kriminelle handlinger.
Følgende tekster/serier er læst/set:
Fra Quelle histoire (Jens P. Wiebrecht, Claus Bach Nielsen, Systime)
Le message (novelle)
Le bijoutier (novelle)
Derudover:
Une petite faute (novelle, kopi)
Deux frères mis en examen pour le viol de leur mère (artikel, kopi)
La forêt (Netflix, alle afsnit)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
La vie difficile
Materialet i dette forløb har taget udgangspunkt i forskellige udfordringer især børn kan have i livet: familieværdier, forældrerelation, savn, skilsmisse etc.
Il a jamais tué personne, mon papa (udvalgte kapitler af romanen af Jean-Louis Fournier)
La famille Bélier (film)
Laurent et Élodie (interview med en enlig far , Carte Blanche s. 51)
Qu'est-ce qu'il y a, Steph? (uddrag af romanen Le thé au Haren, Mahdi Charef)
J'aimerais habiter seule (uddrag af romanen Une fugue en haine majeure, Anne Saraga)
Enfants de divorce (Sagprosa om børn og unge, der udtaler sig om forældrenes skilsmisse - tekst fra skriftlig eksamen) (modulet d. 23/4-24)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La Deuxième Guerre Mondiale
Fokus i dette forløb har været krigens rædsler set fra jødernes og modstandsfolkenes perspektiv. Materialet omhandler således især den grusomhed, voldsomhed og meningsløshed, som jøderne oplevede i forbindelse med tilfangetagningen, ophold i koncentrationslejre, den konstante angst, uvisheden etc. under 2. verdenskrig.
Je m'appelle Arlette (dokumentar)
Enfant pendant la guerre ( + youtubeklip og andet uddrag af "Au revoir les enfants, Louis Malle")
Michel Larcher (uddrag af roman, Carte Blanche s. 152-153)
Chanter pour la vie (uddrag autentisk fortælling af Fania Fénélon fra Obsession)
Lettre d'une jeune femme juive (autentisk brev, kopi)
La rafle (film)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Culture et identité
Culture et identité
Fokus i dette forløb har især været på indvandrere i Frankrig fra frankofone lande. Aspekter som kultursammenstød, identitetsforvirring, værdier , fordomme, racisme og forskelsbehandling har været berørt.
Les misérables (film)
Brahim et ses copains (uddrag af romanen Le sourire de Brahim)
Tu me manques de respect! (forskellige uddrag af romanen Une femme pour mon fils)
Vous êtes trois, j'en garde un (uddrag af romanen Derrière le vitre)
Aïcha (romanuddrag af "Née en France")
Une Canadienne se présente (sagprosa, Porte-paroles)
Intouchables (film)
Fatima: Française ou Algérienne (tekst fra Carte Blanche, s. 97-99)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Les jeunes
Fokus i dette forløb har været at se nærmere på unge menneskers adfærd, udfordringer, tendenser, valg og drømme.
Adélaïde (artikel om ung pige, som er klima-aktivist - tekst fra skriftlig eksamen i fransk 1/12-2022)
Ces jeunes obsédés par la musculation (artikel om unge menneskers forhold til vægttræning og ernæring - tekst fra skriftlig eksamen i fransk 20/8-2024)
Mon fils est inouï (uddrag fra Christiane Collanges roman "moi ta mère")
La drogue au lycée (uddrag fra Georges Coulonges roman "Pause-Café")
Je n'aime pas l'alcool - et c'est mon affaire (artikel om ung kvindes forhold til alkohol - tekst fra skriftlig eksamen i fransk, 2/6-2016)
Ludivine (artikel om ung enlig mor - tekst fra skriftlig eksamen i fransk)
Sans travail t’as rien du tout (artikel om unges forhold til arbejde - tekst fra skriftlig eksamen i fransk)
Obsession des notes (artikel om unges forhold til karakterer - tekst fra skriftlig eksamen i fransk, 12/8-2019)
Amanda (film)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60186793017",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60186793017",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60186793017"
}