Holdet 2023 FrF/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Anika M. Holten
Hold 2023 FrF/3 (1g FrF/3, 2g FrF/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Le destin (grundforløb)
Titel 2 La bonne vie
Titel 3 La France pendant la 2e Guerre mondiale (Ex.)
Titel 4 Les voies et les impasses de l'amour (Ex.)
Titel 5 Le crime (Ex.)
Titel 6 L'Afrique francophone - C'est pas comme...  (Ex.)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Le destin (grundforløb)

Le destin (~10%)

I grundforløbet har temaet været 'le destin', og de lette tekster er valgt for at gøre det muligt for flest muligt at byde ind mundtligt.
Derudover har vi især haft fokus på verbalformer og -bøjninger (især le présent, men også kort le futur proche / composé samt le passé composé). Vi har også talt om nægtelser samt trænet elementær billedbeskrivelse. Eleverne er blevet opfordret til at koble fransk og AP, for syntaktiske strukturer og den viden om ordklasser, der er arbejdet med i AP, er yderst relevante i fremmedssprogsundervisningen. Endelig har der også været fokus på franske udtaleregler samt træning af udtale i praksis.

Fra: Quelle histoire, red. J. P. Weibrecht et al., Liljeforlaget, 1990.
- La chute
- Voir le futur
- La vérité
- Jalouse pourquoi ?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 La bonne vie

La bonne vie (~ 25 %) (Emnet er fjernet fra listen over eksamensemner fordi I er så få der skal op).

Forløbet har handlet om hvad det gode liv er, om værdier, drømme og store som små ting fra hverdagen der kan gøre en forskel. Eleverne har skullet overveje og forklare hvad det gode liv er for dem, og vi har arbejdet med tekster og film der har belyst emnet fra forskellige vinkler. Vi har talt om faktorer som familie, venner, penge, mad, sundhed, helbred, frihed, det at rejse, det at arbejde eller beskæftige sig med noget man kan lide, og eleverne har skulle overveje hvilke faktorer der var særligt vigtige for dem. Vi har beskæftiget os med materiale som bl.a. belyser temaer som venskab, værdighed, solidaritet, passion, håb, drømme og frihed. I forløbet har eleverne også arbejdet med billedbeskrivelse.

Kerne- og supplerende stof.
Uddrag af kapitlet 'La bonne vie ?' (pp. 26-55) Fra: Paroles françaises, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2013.
- Si on peut goûter à quelque chose, si on peut faire quelque chose qu'on a envie de faire, il faut le faire
- C'est bien de manger dans un fast-food
- Plus on commence à connaître les films, plus on se rend compte qu'on est tout petit

Intouchables, (2012). Un film d'Olivier Nakache et Eric Toledano

Fra: Intouchable; Læs en film. Øvehæfte af Karen Schumacher, Forlaget Passion, 2014.
- Div. opgaver til filmen
- Les vrais intouchables

Le goût du risque, (1. delprøve FRAbn)
Sofia Essaïdi : Le jour où j'ai décidé d'arrêter mes études, Anthony Verdot-Berval. (1. delprøve FRAbn)

Les amants du Net, article par Marie Lemonnier, Le Nouvel Obs., No 1762, 1998.

Hors de prix, (2006). Un film de Pierre Salvadori.

La familie Bélier, (2014). Un film d'Eric Lartigau.

I forbindelse med forløbet har eleverne også lavet kreative videoafleveringer. De har været en tur i køkkenet, og som inspiration har de set:
- Les crêpes : https://www.franskportal.dk/kultur/les-habitudes-alimentaires/les-crepes/
- Le croque-monsieur : https://www.franskportal.dk/kultur/les-habitudes-alimentaires/le-croque-monsieur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La France pendant la 2e Guerre mondiale (Ex.)

La France pendant la 2e Guerre mondiale (~ 15 %)

Fokus har været på situationen i Frankrig under 2. Verdenskrig generelt samt som den fremstilles i filmen La rafle. Eleverne forventes at kende til centrale historiske begivenheder og aktører, og vi har haft fokus på jødernes situation - og udfordringer - samt været inde på både Vichy-regimets og den franske befolknings rolle.

Kernestof og supplerende stof:

Studerende narres til at fornægte holocaust, Nyhedsavisen, 30. oktober, 2007, (article).

Fra: Une France forte, Red. Grethe Due m. fl., Systime, 1982.
- 'Histoire de France', (1954). Uddrag fra en fransk historiebog, (p. 25 + 27)
- 'Appel du Général de Gaulle', (1940), (p. 28).

Chanter pour la vie, Fania Fénelon, (1976). Fra: Obsessions, N. Andersen, M. Grønbæk, D. Myrup og J. Poulsen, Gyldendal, 2002, (pp. 204-208).

Je m'appelle Arlette - et j'ai survecu à Auschwitz (vidéo + manuscrit).

La rafle, (2010). Un film de Rose Bosch.

Fra: https://professeurs.files.wordpress.com/2008/08/un-secret-de-claude-miller2.pdf
- La Résistance. Extrait d'une brochure pédagogique par Flora Djenadi, mai 2008. (Kun de linjer der giver eksempler på hvad modstandsbevægelsen fx gør)

Div. baggrundstekster på dansk om situationen i Frankrig under 2. verdenskrig, bl.a. introduktionerne til Au revoir les enfants (især afsnittet "Jøderne") + Une France forte, (p. 11 + 13).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Les voies et les impasses de l'amour (Ex.)

Les voies et les impasses de l'amour (ex.)  (~ 20%)

Forløbet om kærlighedens veje og vildveje rummer undertemaer som bl.a. parforhold, forelskelse kontra det at skulle lære at elske nogen, tvangsægteskab, ulykkelig kærlighed, kærestesorger, troskab og utroskab, besættelse og erotomani. Spørgsmål som f.eks. hvad kærlighed og forelskelse er, hvordan man finder 'den eneste ene', hvordan man bevarer gnisten, om man kan overleve utroskab, samt om kærlighed er noget mennesker er villige til at slå ihjel for, har alle været i spil.
Tekster markeret med * er læst i forbindelse med et andet tema, men kan inddrages hvis eleverne finder det relevant.

Kernestof og supplerende stof:

La piscine (nouvelle). Fra: Quelle histoire, Liljeforlaget, 1988.

4 digte, hhv. 3 af Jacques Préver og et af Youcef Sebti:
- Pour toi mon amour, Jacques Prévert
- Un homme et une femme, Jacques Prévert
- Déjeuner du matin, Jacques Prévert
- Nuit de noces, Youcef Senti

Les amants du Net, 1998, (article). Fra: Obsessions, N. Andersen, M. Grønbæk, D. Myrup og J. Poulsen, Gyldendal, 2002,  (pp. 17-18).

Hors de prix, (2006). Un film de Pierre Salvadori.*

Adieu Lucy,  Henri Gougaud, 1991, (nouvelle). Fra: Innocence, Hanne Ellebæk og Helle Kærsager, Systime, 1993, (pp.74-77).

A la folie pas du tout, (2002). Un film de Laetitia Colombani.

Følgende 4 sange har eleverne arbejdet med i grupper og præsenteret for hinanden. Eleverne har udarbejdet gloselister til hinanden, og alle forventes at kende de overordnede tematikker i hver af sangene:

- La liste, Rose (paroles) + https://www.youtube.com/watch?v=PHDVFQnYj2Q
- Saisons, Rose (paroles) + https://www.youtube.com/watch?v=MJ2sMRiXgrI

- Ziggy / Un garçon pas comme les autres, Céline Dion (paroles et clip)
Fra: https://www.youtube.com/watch?v=8ZXJijki9ik

- Pour que tu m'aimes encore, Céline Dion, (paroles + clip).
Fra: https://www.youtube.com/watch?v=AzaTyxMduH4

2 articles :
- La formule pour préserver le désir en couple ! Cathérine Maillard, 13/02/2009
Fra: http://www.doctissimo.fr/html/sexualite/desir/articles/13171-preserver-desir-couple.htm  
(Denne tekst har to grupper præsenteret for resten af klassen og udarbejdet et sæt noter til. Alle elever forventes derfor at kende til tekstens hovedpointer)

- Comment survivre à l'infidélité ? (le 12 novembre 2010)
Fra: http://www.ellequebec.com/societe/amour-sexe/comment-survivre-a-l-infidelite/a/36786
(Denne tekst har en gruppe præsenteret for resten af klassen og udarbejdet et sæt noter til. Alle elever forventes derfor at kende til tekstens hovedpointer)

Følgende tekster fra vores krimiemne kan også inddrages hvis det vurderes at være relevant:
- Un crime hors de prix, P. Bellemare. Fra: Suspens, tome 1, Gads Forlag, 1999.*
- Du pesticide dans un dessert au chocolat, (article), 15/04/2006, Nice Matin. *
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Le crime (Ex.)

Le crime (~ 15%)

Alting er ikke altid som det ser ud til at være. I dette forløb har vi beskæftiget os med tekster som byder på spænding og større eller mindre grad af forbrydelse og/eller opklaring. Der har fx været fokus på temaer som død, forsvinden, overgreb, bedrag, hævn, list og retfærdighed. Vi har set på dilemmaer både fra offerets og forbryderens synsvinkel, og indimellem kan man måske diskutere hvem der er hvad. Vi har også set lidt på hvordan suspense skabes, og det vil være oplagt at diskutere ansvar, skyld og retfærdighed, og om det indimellem er muligt pga. formildende omstændigheder at fatte sympati for en forbryder. Der indgår både fiktion og artikler om virkelige hændelser, og her kan man diskutere hvad der er værst. Tekster markeret med * er genbrug fra tidligere emner.

La piscine. Fra: Quelle histoire, red. J. P. Weibrecht et al., Liljeforlaget, 1990. (nouvelle)*

Un crime hors de prix, P. Bellemare. Fra: Suspens, tome 1, Gads Forlag, 1999. (nouvelle)

Ne le dis à personne, (2006). Un film de Guillaume Canet.

3 articles / faits divers :
- Deux frères mis en examen pour le viol de leur mère, Nice Matin, 15/10/2005
- Du pesticide dans un dessert au chocolat, Nice Matin, 15/04/2006
- Malaise cardiaque dans la piscine familiale, Nice Matin, 16/07/2006

-  A la folie pas du tout, (un film de Laetitia Colombani, 2002)*
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 L'Afrique francophone - C'est pas comme... (Ex.)

L'Afrique francophone - C'est pas comme chez nous (~ 15%).

Eleverne har kort stiftet bekendskab med begrebet 'la francophonie' (et geografisk, demografisk og politisk begreb) og de forskellige typer oversøiske områder hvor der tales fransk. Derudover har fokus været på at give et stemningsbillede fra de afrikanske kontinent og et indblik i visse forhold fx i det fransktalende Vestafrika samt i Maghreb, her med eksempler fra Algeriet. Teksterne har omhandlet livet i afrikanske landsbyer vs. et lidt mere moderne storbyliv, traditioner, tro, overtro, heksetro, kærlighed, (tvangs)ægteskab, arrangeret ægteskab, barnebrude, seksualvaner, seksualmoral samt forholdet mellem generationerne og kønnene. Problemet med aids og konsekvenserne af det er kun meget kort berørt. Vi har både læst tekster fra fransk Vestafrika og Mahgreb. Visse udfordringer går igen, mens kulturen på andre områder er ret forskellig. Teksten med * er genbrug fra et tidligere forløb.

Kerne- og supplerende stof:

Fra: Francis Bebey: Rire Africain, v. Torsten Granau, Systime, 1990.
- Kort over 'la francophonie en Afrique' og introduktion til F. Bebey (pp. 6-7)
- Agatha (p. 22 - 24) : l'introduction et les paroles + https://www.youtube.com/watch?v=1ABW_GaeOCI
- Le troisième bureau (p. 25 - 27) : l'introduction et les paroles + https://www.youtube.com/watch?v=ZzZw9_1RmbM

Fra: Ce n'est pas comme chez vous. Impressions de l'Afrique de l'Ouest. burkina Faso - Côte d'Ivoire, Nanna Dissing, Systime, 2001.
Interview VI: Juliette et Germain (pp. 85-89?)
- Le mariage forcé

Kirikou et la sorcière, (1998). Un dessin animé de Michel Ozelot.

Heksetro er udbredt i Afrika, Marianne Nygaard Knudsen,  artikel), Information, 24. september 2009.

Nuit de noces, Yousef Sebti, 1971, (poème)*

Née en France, Aïcha Benaïssa & Sophie Ponchelet, (1990). Red. Kitti Reffs, Munksgaard, 1995, (pp. 31-35)
- (10)  Prise au piège

Un mariage de conte de fée... À un détail près, UNICEF (clip)
https://www.youtube.com/watch?v=zxwKVvt7CMo

Mettons fin aux mariages d'enfants, UNICEF (clip)
https://www.youtube.com/watch?v=dwTqNgUlGYE

À savoir sur le VIH/SIDA (Vi har kun talt kort om det. Arket er ikke gennemgået i sin helhed).

Fra: franskportal.dk :
- Les francophones
- La francophonie
- Les DOM-TOM/COM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer