Øregård Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Øregård Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Øregård Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Jonas Syppli Lakjer, Søren Lundø Jensen
Hold
2023 TyF/1 (
1g TyF/1
,
2g TyF/1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Im Juli / Liebe
Titel 2
Nazismus / Opportunismus / Idealismus 1
Titel 3
Jungsein / Missbrauch / Kriminalität
Titel 4
Verdoppelte Identitäten: das Motiv des Doppelgä...
Titel 5
"Komm in meine Hood 'rein": ein Studium des Leb...
Titel 6
"Braunes Exil": die nationalsozialistische Ausw...
Titel 7
"Eine Stadt sucht einen Mörder": Beispiele der...
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Im Juli / Liebe
Introduktion zu Deutsch im Gymnasium mit dem Drehbuch und Film "Im Juli" von Fatih Akin
Materialien:
a) Im Juli von Fatih Akin kap. 1-65
(red. Sussan Vestergaard og Merete Vonsbæk. Tyskforlaget 2002)
b) Der Film: Im Juli (2000) DVD
Udgør med de øvrige tekster i emnet " Liebe " ca. 20 % af pensum.
Indhold
Kernestof:
Vi starter tyskundervisningen med en introduktion til faget. I skal medbringe skriveredskaber og papir. Husk også en taske til bøger.
I skal lave en screening, så I skal medbringe skriveredskaber.
Vi starter på " Im Juli ", og I skal læse SCENE 1 - 3. Slå ukendte gloser op i ordbogen og læs et stykke højt for jer selv.
Elevsamtaler
Hjælpeverber
I skal genlæse " Im Juli ", scene 1 - 3, slå ukendte ord op i ordbogen og læse et stykke højt for jer selv.
Husk jeres papirer med hjælpeverber.
Im Juli, scene 7 + 8
Regelmæssige verber.
Im Juli, scene 9 - 13
De regelmæssige verber.
Im Juli, scene 28 + 29
Husk de svage, regelmæssige udsagnsord
I skal forberede scene 43 + 47 - 48 grundigt. Brug ordbog til de gloser, som I ikke kender.
Husk jeres papirer med svage verber.
sv vb 001.jpg sv vb 002.jpg sv vb 003.jpg sv vb 004.jpg sv vb 005.jpg sv vb 006.jpg
Im Juli, scene 85+86 , forberedes grundigt. Slå ukendte ord op i ordbogen og læs et stykke højt op for jer selv.
Vi afslutter grundforløbet og Im Juli. I skal forberede scene 94 grundigt. Slå ukendte ord op i ordbogen og læs et stykke højt for jer selv. Medbring også jeres grammatikpapirer. Husk at aflevere jeres AP-bog i bogkælderen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Der Junge
23-08-2023
Hjælpeverber
15-09-2023
Hjælpeverber igen
06-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Nazismus / Opportunismus / Idealismus 1
Der arbejdes med " Terror des Nazismus " i Det Tredje Rige. Der undersøges forskellige reaktionsmønstre, og vi ser på konflikten mellem opportunisme og idealisme.
Hirschbiegel m. fl. : Der Untergang
Spielberg : Schindlers Liste
Bertolt Brecht : Lied einer deutschen Mutter ( f / l )
Ballade von der Judenhure Marie S . ( f / l
Die Wahrheit ist konkret
Gyldendal 1983
Dokumente 1 - 3 ( if / p )
Wir sind Kinder einer Erde
Systime 1985
Adolf Hitler : Über Jugenderziehung ( if / p )
Kopi
Baldur v. Schirach Unsere Fahne flattert uns voran ( f / l )
Deutsche Wunder....
L og R Uddannelse 2009
Busch / Krehan . Napola, Elite für den Führer + film ( f / d )
Tyskforlaget 2006
( Wolfgang Borchert Nachts schlafen die Ratten doch ( f / p )
Kopi
Stegan Ruzowitzky : Die Fälscher
Udgør ca. 25 % af pensum.
Indhold
Kernestof:
Napola, Arbeitsaufgaben szene 1 - 7.docx Vi starter på " Napola " , og I skal forberede SCENE 1 - 7 grundigt. Støt jer til vedhæftede arbejdsspørgsmål.
Napola, scene 11 - 16.Napola 12 -22 (1) (1) (1).docx
I skal huske jeres papirer med de regelmæssige verber.
Napola , 32 - 36.docx Napola, scene 32 - 35. Støt jer til arbejdsspørgsmål.
Napola 37 +38.docx Napola, scene 36 - 38 læses grundigt. Støt jer til vedhæftede arbejdsspørgsmål. Husk også jeres regelmæssige verber.
Husk at medbringe fuldt opladet computer samt grammatikpapirer og skriveredskaber.
Napola, scene 65 + 66.docx I skal forberede Napola, scene 65 + 66. Se lige på arbejdsspørgsmål.
Napola, scene 67 + 68
Husk jeres papirer med regelmæssige verber.
Vi fortsætter med " Der Untergang "
I skal læse Napola,scene 72 -75
Napola 72 - 76 (1).docx
I skal læse " Napola " , scene 76
Stærke verber 001Stærke verber 002.jpg Stærke verber 003.jpg Stærke verber 004.jpg .jpg
Stærke verber 005.jpg
Stærke verber 006.jpg
Vi skal lave en lille opgave, så husk fuldt opladet pc og grammatik.
Napola 99 -103.docx I skal læse scene 99 og scene 103 i Napola. Scene 100 - 102 springer vi over. Støt jer til arbejdsspørgsmål.
I skal læse den udleverede kopi af Adolf Hitler : Über Jugenderziehung.
Hitler 001.jpg
Elevsamtaler
I skal læse det udleverede digt af Bertolt Brecht : " Ballade von der Judenhure Marie Sanders "
Marie S 001.jpg
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Jungsein / Missbrauch / Kriminalität
Vi fokuserer på stofmisbrug, ungdomskriminalitet og alternative livsformer. Hvordan kan man forklare misbrugernes situation, og hvilke konsekvenser kan misbruget have ?
Christiane F : " Wir Kinder vom Bahnhof Zoo " ( if / p )
Munksgaard 1986
Film : Christiane F
Kai Hermann / Vanessa Jopp : " Engel und Joe " ( Filmen )
Forlaget Mols 2001
Fixen, Fernsehen , Träumen ( if / p )
Der Spiegel 5 / 2 1995
Christiane F : " Mein zweites Leben " ( if / p )
Aussenseiter, Gyldendal 2018
F. von Schirach : " DNA " ( f / p )
Schuld, Tyskforlaget 2013
( Benjamin Lebert : Crazy f / p )
Tyskforlaget 2000
Grammatik : Ejestedord, rel. pronomener
Udgør ca. 15 % af pensum.
Indhold
Kernestof:
Zoo 003.jpg
Zoo 7 - 8.docx Vi begynder på Christiane F / Bahnhof Zoo, og I skal læse side 7 - 8.24. Zoo 001.jpg Zoo 001.jpg
Zoo 002.jpg
Zoo 004.jpg
Christiane F, side 8.25 - 10.8Zoo 002.jpg Zoo 003.jpg Zoo 004.jpg læses grundigt.
Bahnhof Zoo, 8 - 10.docx
Bahnhof Zoo, 19 - 22.docx I skal læse side 19 - 21.14 i Christiane F
Zoo 19 - 22 001.jpg
Zoo 19 - 21 002.jpg
Bahnhof Zoo, 19 - 22 (2).docx Christiane F, side 21.15 - 22.20 læses grundigt.
Modalvb 002.jpg Modalvb 003.jpg Modalvb 004.jpg Modalvb 005.jpg
Modalverber 001.jpg Modal4 001.jpg
I skal læse side 21.15 - 24.3 i Christiane F
Bahnhof Zoo, 22 - 24.docx
Bahnhof Zoo, 19 - 22 (2).docx Bahnhof Zoo, 22 - 24.docx Christiane F, side 21.15 - 24.3 læses grundigt.
Bahnhof Zoo 24 - 25.35.docx Vi fortsætter med Christiane F, og I læser side 24.4 - 25.35
Christiane F, side 25.7 - 26.34
Bahnhof Zoo 25 - 27.docx
Bahnhof Zoo 28 + 29.docx Chr F kap 5 001.jpg I skal læse side 28 - 29.30 i Christiane F grundigt. Støt jer til arbejdsspørgsmål.
Zoo 33 - 35 001.jpg Zoo 33 - 35 002.jpg Christiane F 33 - 35.docx Christiane F, side 33.9 - 35.9
Christiane F 33 - 35.docx
Præp+akk 001.jpg
Præp+akk 002.jpg
Præp+akk 003.jpg
Præp+akk 004.jpg
Zoo 40 - 43 001.jpg Zoo 40 - 43 002.jpg Bahnhof Zoo 40 - 43.docx Christiane F, side 40.24 - 43.25
Samme lektie som i onsdags. Husk også jeres grammatikpapirer.
Christiane F, side 42 + 43. Prøv nu også at mærke, hvordan det er at forberede sig.
I skal læse Christiane F, side 51 - 53.5 meget omhyggeligt. Zoo 51 - 53 002.jpg Zoo 51 - 53 001.jpg Zoo 51 - 53 001.jpg
Vi gentager modulet fra onsdag. Læs det grundigt.
Engel und Joe
Engel und Joe + afslutning
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
IT
Lectio
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Verdoppelte Identitäten: das Motiv des Doppelgä...
KURSTITEL
Verdoppelte Identitäten: das Motiv des Doppelgängers in deutscher Fiktion
ZIEL DES KURSES
In diesem Kurs wird das Motiv des Doppelgängers studiert. U.a. werden Beispiele aus der deutschen romantiken Literatur gelesen und die Rolle und die Beudtung der Benutzung der Doppelgänger diskutiert. Als moderne Beispiele werden auch Roboter als Imitationsfiguren inkludiert. Um den Kurs zu beenden wird auch das Doppelgänger-Programm der Stasi studiert, hierunter zwei Folgen der großen deutschen Fernsehsatzung _Deutschland 83_ aus dem Jahr 2015.
KURSMATERIALEN
1) Einführung zum Motiv
Sterum, Rikke. „Doppelgængermotivet“ (2016) in Sterum, Rikke, ed. _Der Doppelgänger_. Gyldendal, 2016.
2) „Wir sind die Roboter“
Pfister, Susanne. „Roboter“ (1987) in Sterum, Rikke, ed. _Der Doppelgänger_. Gyldendal, 2016.
3) Original und Imitation
Heine, Heinrich. „Der Doppelgänger“ (1829) in Sterum, Rikke, ed. _Der Doppelgänger_. Gyldendal, 2016.
Bushido. „Kleine Bushidos“ (2012). Heruntergeladen am
https://genius.com/Bushido-kleine-bushidos-lyrics
[23/03/12]
4) Doppelgänger-Agenten
Sterum, Rikke. „Stasi und Überwachung in der DDR“ (2016) in Sterum, Rikke, ed. _Der Doppelgänger_. Gyldendal, 2016.
_Deutschland 83_ S01F01-02 („Quantum Jump“, „Brave Guy“; Edward Berger, 2015)
Indhold
Kernestof:
Velkommen til årets første tysktime - jeg ser frem til at møde jer alle ;) Vi starter stille og roligt ud i dag, så intet krav om forberedelse. Mvh Jonas
Tak for timerne i fredags. Vi træner (basalt) ordforråd i dag, taler om første aflevering og går lige så stille i gang med årets forløb.
Husk, at vi i dag tester de første tyve ord. Medbring også Doppelgänger-mappen, bitte.
Vi tester de næste tyve ord fra onsdag. Medbring også kompendiet, tak.
Plan opdeling 2gTy Fred30 aug.pdf
Vi tester de næste tyve ord. Medbring Doppelgänger-mappen, bitte.
Vi tester de næste tyve ord (til og med "sein"); bemærk stavning da det bliver fra dansk til tysk. Medbring også Doppelgänger-mappen for en sikkerheds skyld.
1) Find ud af hvem musikeren Bushido er. 2) Læs venligst sangteksten "Kleine Bushidos" (pp44-46i kompendiet). 3) Vi tester de sidste ord (fra "so" og nedad)100 mest almindelige ord på tysk.pdf
Plan opdeling 2gTy.pdf
Hvis I ikke læste "Kleine Bushidos" (pp44-46 i kompendiet), vil jeg bede jer gøre det til i dag.
I bedes læse den korte introduktion "Überwachung in der DDR" (side 30 i kompendiet, se evt. vedhæftedeStasi und die Doppelgänger.png ). I dag taler vi om spioner, der er blevet brugt som dobbeltgængere for at narre informationer ud af statens fjender
Årets første opsamlingstest. Se vedhæftede + medbring kompendiet til den frie del.Hvad indeholder test oktober 2024.pdf
Hvis I ikke læste teksten om Stasi, Überwachung og Doppelgänger bedes I gøre det til i dag. (Se lektier til fredag d.20/9). + Prøve til dem, der ikke var der sidst.
Stasi und die Doppelgänger.png
Deutschland 83.pdf
Se vedhæftede opgave og plan Plan for mundtlig opsamling 2gTy.pdf
Se vedhæftede planPlan for mundtlig opsamling 2gTy.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
"Komm in meine Hood 'rein": ein Studium des Leb...
KURSTITEL
”Komm’ in meine Hood ’rein”: Ein Studium des Lebens in den modernen deutschen Ghettos
ZIEL DES KURSES
- Den Begriff „Ghetto“ kennen und seine Definition
- Berichte und Geschichten aus den deutschen Ghettos lesen
- Den Gebrauch des Worts „Ghetto“ in der modernen Kultur verstehen, u.a. die oft diskutierte "Romantisierung" davon
- deutscher HipHop als kulturelles Phänomen zu studieren
MATERIALEN
1) Was ist ein Ghetto?
”Ghetto” (Wikipedia-Einführung). Aus
https://de.wikipedia.org/wiki/Ghetto
[05/04/18].
2) Brennpunkt Berlin: ist Neukölln ein Ghetto?
Bushido & Ali Bumaye: "BLN".
http://genius.com/Ali-bumaye-bln-lyrics
[09/06/16]
Mario Kaiser. Johanna Romberg: "Neukölln: So fern, so nah" in Andersen, Ove Rimi. Poul Husum, eds. _Berlin von Wort zu Ort_. Gyldendal, 2007.
3) ”Im MV sind wir Stars”: das Märkische Viertel in Berlin
“Germania: B-Tight” (2017).
https://www.youtube.com/watch?v=dnkP_mKo6Rk
[06/04/18]
Sido: „Mein Block“ (2003) (http://www.sing365.com/music/lyric.nsf/Mein-Block-lyrics-
Sido/16415938DA65172248256EA0000BE6A9 [14/12/12])
Sido mit Marcel Feige: aus _Ich Will meinen Song Zurück!_. Schwarzkopf & Schwarzkopf, 2006.
Sido: ““Löwenzahn” (2015) (https://genius.com/Sido-lowenzahn-lyrics [06/04/18]
4) “Es war einmal in Südberlin”: Schöneberg-Tempelhof in Berlin
Fler mit Julia Kraus & Sascha Wernicke: aus _Im Bus ganz Hinten: Eine Deutsche Geschichte_. Riva, 2011.
Fler & Jalil: "Zur selben Zeit". (2015) (http://genius.com/Fler-zur-selben-zeit-lyrics) [02/02/16]
5) Gangsta-Rap auf Deutsch? Bushido als Deutschlands erster Hiphop-Superstar
Bushido mit Lars Amend: aus _Bushido_ (Riva, 2008)
_Zeiten ändern Dich_ (Uli Edel, 2010)
6) “Komm in meine Hood ‘rein”: Köln-Kalk
_Blockbustaz: Willkommen in der Hood_, S01F01, „Arbeit“. (Jan Markus Linhof, 2016)
7) Die Ghettos in den 2020ern
_Rheingold_ (Auszug; Fatih Akin, 2022)
Xatar: aus _Alles oder Nix_ (Riva Verlag, 2022)
Indhold
Kernestof:
Læs og forstå s.1-2 i det nye kompendium om ghettoer og bemærk definitionen. Teksten er kort og er taget fra en wikipedia-artikel, så sørg for at få den læst.
Vi taler videre om bydelen Neukölln i Berlin. Sørg for at have læst side 7 i kompendiet, som I også fik tid til i fredags.
2gTy Fre Nov8.pdf Karaktersamtaler. Se plan, link til TV-serie og opgaver.
Se lektier og vedhæftede plan.Plan for 2gTy 131124.pdf
Læs venligst teksten til Sidos sang "Mein Block" (pp11-13 i kompendiet). I dag får I også mere information om den mundtlige årsprøve senere på måneden.
Vi fortsætter med at læse om Märkisches Viertel (MV) i Berlin. I skal til i dag læse pp9-10, hvor en beboer fortæller om livet der. Sørg for at få det læst, bitte! Det er overkommeligt at læse.
Sidste del om MV: hvis I ikke læste p15 l.1-32 i fredags, bedes I gøre det til i dag.
Löwenzahn.pdf
Medbring hæftet - sørg for at have læst sangen "Löwenzahn" (p20f.), hvis I ikke var i onsdags. NB! Der kommer en fotograf og tager billeder til skolens instagram i dag, bare så I ved det :)
RelPronForm.htm
Vi repeterer og I får hjælp til næste hjemmeopgave (mange er i dag væk pga. terminsprøver)
Hvis I ikke læste det i fredags, er det med at få læst det til i dag (bitte, bitte!): p24 - p25, l.25.
Sørg for at have læst første vers af "Zur selben Zeit" færdigt (p31). Det er 20 linjer, så det burde være til at klare.
Vi skal se filmen _Zeiten ändern Dich_ (baseret på Bushidos biografi).
Velkommen tilbage :) Til i dag bedes I læse et kort uddrag fra den bog, filmen fra før jul er baseret på (pp42-44)
Medbring kompendiet, bitte.
Opsamlingstest: medbring grammatiksamling, kompendiet og noter. forberedelse til test 2gTy.pdf
Medbring hovedtelefoner i dag. Læs venligst pp68-69 i kompendiet. Sidste gang i forløbet - denne gang om Xatar (Giwar Hajabi), der fortæller om sin opvækst i kvarteret Brüser Berg i Bonn. Vi skal i dag se klip fra filmen _Rheingold_ (2022), der er ba
Opdeling 17 jan 2025.pdf
Plan 2gTy fre jan17.pdf
Richtig Falsch 17 Jan 2025.png
Vi skal i gang med det nye forløb. Læs pp5-12 i kompendiet om, hvordan mange nazister undslap til bl.a. Argentina efter 1945 og læs historien om Adolf Eichmann, den måske mest berømte af disse. Teksterne er på engelsk, så det burde være overkommeligt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
"Braunes Exil": die nationalsozialistische Ausw...
KURSTITEL
"Braunes Exil"? Die nationalsozialistische Auswanderung nach Argentinien und Lucía Puenzos _Wakolda_ (2011)
ZIEL DES KURSES
Das Ziel vom Kurs ist, dass die Schüler einen Idee von der historischen Figur Joseph Mengele bekommen, und dass sie von der Geschichte der deutschen Auswanderung nach Argentinien wissen. Besonders wichtig ist das Buch _Wakolda_, von Lucía Puenzo geschrieben, die auch den Film mit dem selben Namen gedreht hat. Um die Jagd nach den im argentinischen Exil wohnenden Nationalsozialisten (u.a. Mengele und Eichmann) besser verstehen zu können, werden die Schüler auch Auszüge von den Filmen _Im Labyrinth des Schweigens_ (2014) sehen.
MATERIALEN
1. Überblick: die Wurzeln der deutschen Auswanderung nach Argentinien
Texte aus dem Hamburger Auswanderermuseum (eigene Fotos, 2015)
2. Durch "Rattenlinien" in ein "braunes Exil": eine Einführung in die Hauptfiguren im Kurs
"Joseph Mengele" (Wikipedia-Artikel:
https://de.wikipedia.org/wiki/Josef_Mengele
[22/04/25])
"Mengele". _Der Spiegel_, 05.08.1964.
Nagorski, Andrew. „How the Israelis captured Nazi Mastermind Adolf Eichmann“. _The Beast Daily_, 14.05.2016.
Uki Goñi: aus _The Real Odessa_. Granta Books, 2002.
3. _Wakolda_ - Film und Buch
Lucía Puenzo: aus _Wakolda_ (Wagenbach, 2011)
_Wakolda_ (Lucía Puenzo, 2013)
4. Das "braune Exil" auf dem Leinwand
_Im Labyrinth des Schweigens_ (Auszüge: Giulio Ricciarelli, 2014)
Indhold
Kernestof:
Læs pp36-41 om Mengele (på engelsk) og p47 (tysk, men meget kort).
Ingen lektier, men medbring kompendiet 😊
Mulighed for karaktersamtaler (hvis man har 7. modul bliver jeg her til 16.40 også)
1) Betal 100kr for mad til 30383975 (bitte, bitte). 2) Læs p48 (side 2 om Mengele i _Spiegel_ fra sidst) og p49. Oversæt først ordene på siden og læs tekststykket derefter.
2gTy fre 31 Jan.png
Aflyses da Jonas er til pædagogikumkonference for Maria (Ma)
Læs venligst videre i _Wakolda_, pp50 - det er kun fem linjer, så det burde være overkommeligt.
2gTy fre feb21.png
Læs uddraget fra kapitel IV i bogen om Mengele (p52 i kompendiet)
Læs kapitel VI-VIII (pp54-57) af romanen, bitte.
Plan fredag 28 feb 2025.png
I bedes læse kapitel XI og XII (pp59-61), bitte. Vi ser desuden filmen færdig i dag.
I bedes til i dag læse kapitel XIII og XIX (pp61-64). Medbring i dag også min grammatiksamling, som jeg har uddelt tidligere.
Plan fredag 7 marts 2gTy.png
Se venligst vedhæftede planPlan for inkursioner 2gTy marts 2025.pdf
Sidste gang med romanen: læs de to sidste kapitler fra _Wakolda_ (pp64-66). I har også mulighed for at stille spørgsmål til afleveringen i dag.
Vi runder forløbet af med at studere det tyske perspektiv på begivenhederne, og ikke hvad der foregik i Argentina. Vi ser _Im Labyrinth des Schweigens_ (Giulio Riciarelli, 2014) i dag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
"Eine Stadt sucht einen Mörder": Beispiele der...
KURSTITEL
"Eine Stadt sucht einen Mörder": Beispiele der Entwicklung des deutschen Krimis ab _M_ (Fritz Lang, 1931) bis zur deutschen Institution _Tatort_ (36 Seiten)
ZIEL DES KURSES
Das Ziel des Kurses ist, dass die Schüler einen Eindruck von der Gattung bekommen, u.a. ihre Entwicklung und Merkmale.
MATERIALEN
1. Christophersen, Erik. "Der Krimi: einige Informationen" in Taber, Rikke. Martin Zicker Graberholt, eds.__Dein Deutschland_ (Systime, 2013)
_M - Eine Stadt such einen Mörder_ (Auszüge: Film, Fritz Lang, 1931)
"M". Wikipedia-Artikel.
https://de.wikipedia.org/wiki/M_
(1931) [20/06/16]
2. Anker-Møller, Karsten. "Mord im Hotel" in Anker-Møller, Karsten et.al. _Meiner Meinung Nach, 1_. Gyldendal, 1990.
3. Hirschmann, Ferry. "Das Risiko trägt immer einen Mörder" in Anker-Møller, Karsten et.al. _Meiner Meinung Nach, 1_. Gyldendal, 1990
4. Schirach, Ferdinand von. "Einsam" in _Schuld_ (Tyskforlaget, 2010).
5. _Das Letzte Schweigen_ (Film: Baran do Adar, 2010)
6. _Tatort_: _Borowski und der Engel_ (Fernsehfolge: Andreas Kleinert, 2013)
Indhold
Kernestof:
Vi mangler 15min af filmen - herefter taler vi om den og løser nogle opgaver om den.
com.pls.morpheus.web.pages.CoreRespondentCollectLinkAnonymous
Medbring papirerne fra sidst og jeres grammatikoversigt. Vi starter nyt forløb i dag.
Titel
Se venligst vedhæftede plan.Plan for inkursioner 2gTy marts 2025.pdf
Was ist ein Krimi? Welche Krimiformen haben wir? Læs venligst side 1-3 i det nye kompendium om krimier til i dag.
I bedes læse s.5 i kompendiet om filmen _M_. Det er 14 linjer, så jeg håber, det er mere overkommeligt denne gang. I må undskylde, hvis det var for meget sidst, men det var vigtigt at få teorierne på plads, før vi læser historierne.
"Mord im Hotel": læs første del af krimien på side 8 indtil side 9, l.17 ("ich war doch wirklich ihr Freund").
Ingen lektier, men medbring krimi-papirerne for en sikkerheds skyld.
Vi ser krimien _Borowski und der Engel_ (Andreas Kleinert, 2013) i dag og anvender fagbegreberne på den.
Velkommen tilbage - I bedes til i dag læse første side af "Das Risiko trägt immer der Mörder" (p11).
Lektier: læs resten af "Das Risiko trägt immer der Mörder" (pp12-14). Se vedhæftede plan og link til filmen herunder.Plan 2gTy 25 April.pdf
Opsamlingstest og opgaver filmen. Tilladte hjælpemidler til testen er: a) min uddelte grammatik, b) printede noter og c) kompendiet. I må derfor ikke bruge jeres sidste aflevering, men studér den godt, da den er 1:1 med testens indhold, inkl. de glos
I bedes til i dag læse s.29-30 (historien "Einsam").
Memory-spil
I bedes til i dag læse resten af "Einsam" (s.31-32). Se også vedhæftede plan.
2gTy plan fredag 9 maj 2025.png
Eksamensinfo og tak for denne gang :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60187175993", "T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60187175993", "H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60187175993" }