Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Helle Birk
|
Hold
|
2023 TyF/2 (1g TyF/2, 2g TyF/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløbet (EKSAMENSRELEVANT)
Grundforløbet er en introduktion til tyskundervisningen i gymnasiet.
Vi "læser en film" og arbejder med elementær grammatik, primært verbalformer, ordstilling og kasus
Pensum:
1. Benjamin Lebert: Crazy - Kap. 1
2. Hans-Christian Schmid: Crazy (2000) DVD
2.b. Opgaver til filmen fra tyskforlaget.dk
http://www.tyskforlaget.dk/crazy/crazythemakap03.html
http://www.tyskforlaget.dk/crazy/crazythemakap10.html
http://www.tyskforlaget.dk/crazy/crazythemakap11.html
http://www.tyskforlaget.dk/crazy/crazyjugendind.html
Artikel "Generation Y" aus dem "STERN" (25.03.99) https://www.tyskforlaget.dk/crazy/crazythemakap02.html
Tidsforbrug: ca 10 % af modulerne til rådighed
|
Indhold
|
Kernestof:
-
HUSK at sidde i klasseslange ved timens begyndelse!
-
Kære tyskhold,
-
HUSK at sidde i slangen ved timens begyndelse! Kære tyskhold, Læs venligst s. 14 af Benjamin Leberts CRAZY og slå mindst 5 gloser op, som oversættes til dansk OG hvis det er verber, skal I kunne bøje dem i de tre hovedtider: Præsens, præteritum og pe
-
HUSK at sidde i slangen ved timens begyndelse! Kære tyskhold, LEKTIE:; Læs venligst s.15 af Benjamin Leberts CRAZY og slå mindst 5 gloser op, som oversættes til dansk OG hvis det er verber, skal I kunne bøje dem i de tre hovedtider: Præsens, præterit
-
Kære tyskhold, Læs venligst s. 16 af Benjamin Leberts CRAZY som forberedelse til modulet. Find et spændende citat i dagens tekst og forklar på tysk, hvorfor det er - analysemæssigt - interessant.
-
Jeg fører fravær via slangen, så husk at sidde på de rigtige pladser fra timens start. (se vedhæftede fil)Slange og studiegrupper i 1h - OKTOBER.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jung sein (EKSAMENSRELEVANT)
Jung sein –
Der Übergang von Kindheit zu Erwachsensein und die Qual der Jugend
1. Matthias Brandt: Kein Laut (2016)
2.a. Ferdinand von Schirach: Grün (2009)
2.b. Ferdinand von Schirach. Interview.Ferdinand von Schirach: Vom Fremdsein in der Welt | Sternstunde Philosophie | SRF Kultur
https://www.youtube.com/watch?v=pDCl7RIVI9Y
3. Sido Strassenjunge (fra Albummet Ich. 2006)
(Tekstmateriale 1. -3.: Quelle: Helle Birk: Aussenseiter. Gyldendal 2018.)
4. Gebrüder Grimm: Dornröschen (1812) Märchen
(Quelle: Gebrüder Grimm: Kinder- und Hausmärchen. Reclam. 1980)
5. Martin Schneider: Was ist bloß los mit den Schülern der Goethe-Schule? (1998) Gedicht
(Quelle: Michael Dalard, Sven-Gunnar Winell og Hanne Bruun: Einblicke in die deutsche Literatur. Gyldendal. 2003)
Extramaterialien:
Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen (1822)
https://kalliope.org/da/text/heine2001102238
Florian Gaag: LenaLove DVD (2016)
(filmstriben.dk)
Tidsforbrug: ca 16 % af modulerne til rådighed
|
Indhold
|
Kernestof:
-
HUSK at lægge jeres AP-bøger i tasken og få den afleveret i bogkælderen INDEN weekenden!
-
HUSK! Hvis I ikke allerede har afleveret AP-bogen i bogkælderen, og det har I nok allerede gjort i fredags, så HUSK at tage den med i dag.
-
Kære tyskhold, Læs resten af KEIN LAUT hjemme. Læs intensivt.
-
HUSK: Aflever Ind i sproget
-
Kære tyskhold,
-
Medbring pen og papir i dag - I skal have en lille selvtest. Sørg for at kunne bøje den bestemte (der, die, das) og den ubestemte artikel (ein) i nominativ, akkusativ, dativ og genitiv og at kunne præpositionsremserne. Alle tre!
-
Kære tyskhold, Vi skal videre i Grün, hvor det bliver værre og værre: Wo ist Sabine und warum hat Philipp Augen in dem Kistchen?
-
Læg mobiltelefon efter alfabetisk rækkefølge i mobiltelefonhotellet, således at Aksel er på værelse 1, Albert er på værelse 2 og så fremdeles! Kære tyskhold, Læs hjemme i Grün fra Seite 21, Zeile 10 til Seite 23, Zeile 15. Vi læser sammen resten af h
-
Læg mobiltelefon efter alfabetisk rækkefølge i mobiltelefonhotellet, således at Aksel er på værelse 1, Albert er på værelse 2 og så fremdeles!
-
NB! Medbring pen og papir (ellers skal du ud at købe/tigge hos dine holdkammerater, og det er jo aldrig rart...)
-
NB! Medbring PAPIRkompendiet (uddelt i timen i fredags!) Kære tyskhold, Vi skal videre med Dornröschen.
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sport und Freizeit (EKSAMENSRELEVANT)
Sportthema
Beispiele davon wie und warum Leute Sport treiben und warum Sport sowohl eine Karriere als ein (gesunder?) Lebensstil sein kann.
1. Mesut Özil:"Ich habe mir oft gewünscht, dass ich in meiner Kindheit besser Deutsch gelernt hätte"
ZEITMAGAZIN NR. 40/2017
2. Horst Hrubesch: "Ich sehe in den Himmel, schaue zu, wie sich das Abendrot auf die Wipfel der Bäume senkt"
ZEITMAGAZIN NR. 19/2017
3. ”Was will die Tussi hier?” Interview: Maik Großekathöfer
4. Karen Naundorf: Ersatzbein im Gepäck
(Quelle: Stefan Polke:Die Themekiste. Gyldendal. 2007)
5. "Unvergessene Meisterin": Gretel Bergmann wird 100 Jahre alt
(Quelle: https://www.dosb.de/sonderseiten/news/news-detail/news/unvergessene-meisterin-gretel-bergmann-wird-100-jahre-alt)
Extramaterialien:
Kaspar Heidelbach: Berlin '36 (2009)
(www.filmstriben.dk)
Tidsforbrug: ca 9 % af modulerne til rådighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DDR (EKSAMENSRELEVANT)
Vor und nach der Wende -
Wie war es eigentlich in der ehemaligen DDR und warum gibt es überhaupt Ostalgie?
Kernestof:
1. Christiane Toyka-Seid og Gert Schneider: DDR - kurz und knapp
https://www.hanisauland.de/node/1636
2. Geteiltes Deutschland. BRD und DDR
(Der Nordschleschwiger. 2009)
3.Berlin im August 1961: Sabine K. erzählt
(Schubert Verlag. Erkundungen C1, Kap. 6, Arbeitsblatt 2)
4. Tove Fleischer: Kærlighed i kommunismens tid - uddrag s. 205-208
(Forlaget Vandkunsten. 2017)
5.. Wolf Biermann: Stasi-Ballade (1973)
6. Die Toten Hosen: "Ballast der Republik"
(Quelle:azlyrics.com)
Supplerende stof:
Florian Henckel von Donnersmarck: Das Leben der Anderen (2006)
Tidsforbrug: ca 6 % af modulerne til rådighed
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære tyskhold, Velkommen tilbage fra påskeferie. Vi skal i gang med et nyt forløb i dag, nemlig DDR. Lektien er at have styr på begreberne: DDR, die Wende, Spitzel, STASI. Til HOLD 1: I bestemmer selv, hvor I sidder, men det skal være på de første 4
-
Kære tyskhold,
-
Lidt fredagsspas: https://www.schubert-verlag.de/aufgaben/uebungen_a2/a2_kap8_verben.htm
-
HUSK at sidde i slangen ved timens start - og have afleveret die Handys!
-
Vi arbejder med Stasi-Ballade - og hører den først her:
-
HUSK at sidde i slangen ved timens start!
-
Sid i slangen ved timens begyndelse! Kære tyskhold, Kære tyskhold,
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
5
|
Deutsche Autos
Deutsche Autos -
Deutschland als Autonation im Sport und Industrie
1. Thomas Geiger: Der erste Mercedes. Vom Vaterstolz zur Weltmarke (2007)
(https://www.spiegel.de/geschichte/der-erste-mercedes-a-946468.html)
2. Mercedes Benz - ein Stern aus Stuttgart
(https://www.pkw.de/auto/mercedes-benz)
3. Warum Menschen ihrem auto einen Namen geben
(Quelle: https://www.tuev-nord group.com/de/newsroom/news/details/article/warum-menschen-ihrem-auto-einen-namen-geben/)
4. WHO-Warnung: Zu den Deutschen gehört das Faustische genauso wie das Wurstige (Tagesspiel. 2015)
5. Tom Hillenbrand: Geschichte deutscher Heiligtümer: Das Auto (2007)
(Quelle: https://www.spiegel.de/geschichte/deutsche-heiligtuemer-das-auto-a-948124.html)
Tidsforbrug: ca 5 % af modulerne til rådighed
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære tyskhold,
-
HUSK at das Handy skal ligge på lydløs i mobilburet ved timens start OG så skal I sidde, ikke i slangen, MEN sådan, at I i-k-k-e sidder ved siden af nogen, I går i klasse med. Det er nemlig VERBOTEN i tysktimerne - på begge sider af jer!
-
Medbring ALTID det røde hæfte til tysktimerne. HUSK at das Handy skal ligge på lydløs i mobilburet ved timens start OG så skal I sidde, ikke i slangen, MEN sådan, at I i-k-k-e sidder ved siden af nogen, I går i klasse med. Det er nemlig VERBOTEN i ty
-
Medbring ALTID det røde hæfte til tysktimerne.!
-
Overhøring af læreren i klassen efter følgende plan - kommer man for sent, får man fravær:
-
Medbring hæfter!
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fussball (EKSAMENSRELEVANT)
Fußball
Fußball in Deutschland und die Nationalelf im Jahre 1952
1.a. Steffen Dobbert: Özil, der schüchternste aller Stars
(Quelle: Die Zeit ONLINE (2012
1.b Mesut Özil:"Ich habe mir oft gewünscht, dass ich in meiner Kindheit besser Deutsch gelernt hätte"
ZEITMAGAZIN NR. 40/2017
(læses som perspektiverende tekst - indgår også i Sport und Freizeit forløbet
3. Rolf D. Erbst og Erik Wickelst Pedersen (red.):Sönke Wortmann: Das Wunder von Bern kap. 85-123.
(Tyskforlaget. 2004)
4. Sönke Wortmann (Regisseur): Das Wunder von Bern (2004)
www.filmstriben.dk
Extramaterialien:
http://www.tyskforlaget.dk/wundervonbern/russland/heimkehrer_1953.htm
http://www.tyskforlaget.dk/wundervonbern/russland/interview_bebak.htm
Tidsforbrug: ca 6 % af modulerne til rådighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Terrorismus (EKSAMENSRELEVANT)
Terrorismus in Deutschland -
Während der 1970er Jahre und jetzt
1. Melina Gehring: Ulrike Meinhof:Das Blockflötenmädchen
Quelle: ZEIT Campus, 01/2007
2. Die Geschichte der RAF - Teil 1: Die Brandstifter [DOKU][HD]
(Quelle:https://www.youtube.com/watch?v=kwP1KifoOro)
3. Cordula Mayer und Susanne Beyer: Bettina Röhl über Ulrike Meinhof und die RAF "Wir waren Ausstellungsstücke der Revolution" - 2018
(Quelle: https://www.spiegel.de/spiegel/bettina-roehl-ueber-ihre-mutter-ulrike-meinhof-und-die-raf-a-1200682.html)
4. Ex-RAF-Terroristin Daniela Klette festgenommen (2024)
https://www.tagesschau.de/inland/gesellschaft/raf-klette-festnahme-100.html
5. Ulrich Edel: Baader-Meinhof Komplex (2008)
(Quelle: www.filmstriben.dk)
5. Redaktion : Vor fünf Jahren: Islamistischer An-
schlag auf Berliner Weihnachts-markt (2021)
Quelle: Bundeszentral für politische Bildung
6. Hans Weingartner: Die fetten Jahre sind vorbei (2004)
Tidsforbrug: ca 12% af modulerne til rådighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Das Hitler-Regime (EKSAMENSRELEVANT)
Das Dritte Reich –
Der Übermensch, die Judenfrage und die Endlösung
1.Paul Celan: Todesfuge (1945)
(Quelle: http://www.celan-projekt.de/todesfuge-deutsch.html)
2. Wolfgang Borchert: Das Brot (1946)
(Quelle: Angela Homann og Erik Wikkelsø: Kurzum – Text und Sprache. Tyskforlaget 2005)
3..Drejebogen Napola - Elite für den Führer af Mikael Busch og Kirsten Krehan
(Tyskforlaget 2006):
4. Anhang s. 110-120:Napola - eine Einführung von Andreas Springer
-1. Erziehung im Dritten Reich
-2. Die nationalpolitischen Erziehungsanstalten (Napolas)
-3. Die Eliteschüler
-4. Der Schulalltag
-5. Hardy Krüger - Biografie (uddrag)
5. Dennis Gansel (instruktør): Napola (2004) DVD og filmstriben.dk
Supplerende stof:
6. Ich bin Margot Friedländer (2023) - 90 min.
Das Dokudrama schildert die bewegende Lebensgeschichte der Holocaust-Überlebenden Margot Friedländer, die am 5. November 2023 102 Jahre alt geworden ist.https://www.zdf.de/dokumentation/terra-x-history/ich-bin-margot-friedlaender-holocaustueberlebende-100.html
Arbejdsspørgsmål:http://www.tyskforlaget.dk/Napola/NapolaUEBERGREIFerziehung.html
Tidsforbrug: 15 % af det samlede modulantal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
10
|
Märchen (EKSAMENSRELEVANT)
Märchen -
Die Volksmärchen von Gebrüdern Grimm und Märchen aus Österreich und aus den Niederländern.
Gebrüder Grimm: Hänsel und Gretel (1812)
(Quelle: www.grimmstories.com))
Gebrüder Grimm: Die vertanzten Schuhe (1815)
(Quelle: https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/pdf/die_zertanzten_schuhe.pdf)
Gebrüder Grimm: Rotkäppchen
(Quelle: https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/rotkaeppchen)
Der verwunschene Prinz
(Quelle: www.sagen.at/texte/maerchen/maerchen_oesterreich/allgemein/verwunscheneprinz.html)
Annie M. G. Schmidt: Der Froschkönig (2009)
(Quelle: https://blog.zeit.de/kinderzeit/2009/05/07/der-froschkonig_1236)
Supplerende materiale:
Oversigt over "Märchenzüge": Wissenwertes zum Thema Märchen
Fokus har været på genren og på den (kristne) tradition, eventyrerne er skrevet i.
Tidsforbrug: ca 11 % af modulerne til rådighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60187224849",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60187224849",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60187224849"
}