Holdet 2023 TyF/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Maria Louise Ulrich
Hold 2023 TyF/3 (1g TyF/3, 2g TyF/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Deutsche Popkultur
Titel 2 Vorbilder
Titel 3 Digitales Leben
Titel 4 Märchen (EKSAMEN)
Titel 5 Erziehung im Dritten Reich (EKSAMEN)
Titel 6 Männermöderinnen (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Deutsche Popkultur

Forløbet beskæftiger sig med aktuel tysk popkultur.
Vi har især fokuseret på nye tyske tv-serier.

Delforløb:
- tyske tv-serier
- tysk musik

særligt fokus: analyseredskaber og gode formuleringer til analyse på tysk.
grammatiske emner: bøjningen af hjælpeverber, regelmæssige verber, den bestemte artikel og præpositionernes kasusbøjning

pensum:

tv:
1. episode Babylon Berlin
1. episode Die Kaiserin
Episode af Den store bagedyst, hvor den tyske vært er vært: kortlink.dk/25vm6

Musik
Nena: 99 Luftballons
Ok Kid: Mehr Mehr

tekst:
- Sieben deutsche Serien: https://www.watson.ch/leben/tv/681564819-deutsche-serien-sind-aus-prinzip-doof-diese-hier-werden-dich-vom-gegenteil-ueberzeugen

Das Leben von Sisi: https://www.planet-wissen.de/geschichte/adel/legendaere_sisi/index.html

- Zu Asche zu Staub, tekst til titel sang fra Babylon Berlin


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vorbilder

Forløbet har med udgangspunkt i filmen Die Welle arbejdet med temaet Vorbilder. Eleverne har arbejdet med, hvad forbilleder er, hvilken rolle forbilleder spiller for individer, og om forbilleder nogle gange misbruger deres magt.
Fokus har været den mundtlige diskussion ud fra udvalgte scener fra Die Welle.

Dertil har vi arbejdet med fodboldspillere som gode/dårlige forbilleder.  

Forløbet har grammatisk fokuseret på udenadslære. ud over at repetere bøjningen af verber og artikler introduceres eleverne til konjunktioner og forskellen på ledstilling i en hoved- og ledsætning på tysk

pensum:

Wikipedia: Vorbild (uddrag)
Sido: Schlechtes Vorbild
Ernst & Young: Die Vorbilder deutscher Studenten
Danila Hast: „Die Welle“: Diese wahre Begebenheit passierte wirklich
Dennis Gansel: Die Welle (uddrag), Tyskforlaget

Video
Dennis Ganzel: Die Welle, 2008 (Via Mitcfu.dk)
Vorbild Fußballer: https://www.youtube.com/watch?v=TzTKm5t3Fbk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Digitales Leben

Forløbet har beskæftiget sig med Sociale Medier og digital virkelighed ud fra forskellige undertemaer som Selfies, Influencer, Hass-Nachrichten, Handy-Abhängigkeit og Racheporno.
Derudover har forløbet koncentreret sig om Redemittel til Referat og at udtrykke sin egen mening om emnet.

Grammatiske emner:
relativpronominer, ledstilling og modalverber

Pensum:

Videoer:
Wie ist das mit 13 Influenzerin zu sein? https://www.youtube.com/watch?v=tezsFICNqcQ

Tekster fra Kapitlet Selfies i Auf uns
Tim Bendzko: Programmiert
Luisa Schwebel: Racheporno https://www.stern.de/lifestyle/leute/racheporno--wie-georgia-harrison-ihren-ex-freund-ueberfuehrte-33302910.html
Ins-netz-gehen.de: Zu viel Zeit am Handy?

Derudover har vi lavet forskellige test-dig-selv-opgaver om telefonafhængighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Märchen (EKSAMEN)

I dette forløb om eventyr har vi fokuseret på de særlige eventyrgenretræk: hjem-ude-hjem-strukturen, de flade personer, de særlige eventyrfigurer som heksen og prinsen, prøvelsen, der ofte er central for plottet. Derudover har vi diskuteret de forskellige eventyrs moraler og talt om, hvad det siger, om den tid, de blev til i.
Samtidigt har vi set på uhyggelige og voldelige eventyr. Her har vi sammenlignet fx Askepot med disneyversionen, der er langt mindre grum. Desuden har et fokus været traditionelle kønsroller, og hvordan disse komme til udtryk i, hvad det er for nogle kvinder, som kongesønnerne forelsker sig i. Fx Marienkind, der ikke kan tale - et motiv vi også kender fra den lille havfrue.

Fokus har været på Brødrende Grimms eventyr.

Eleverne træner i arbejdet med disse ældre tyske tekster at:

- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt  anvender elementær morfologi og syntaks korrekt.
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter.
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
(fra lærerplanen)


vigtigt vokabular har været:
Dreiphasen-Komposition, Magische Zahlen, ein gutes Ende og Gegensätze


Vi har særligt trænet fri mundtlighed i forløbet med fokus på Redemittel til eventyranalyse.
grammatisk har fokus været på udenadslære af basale bøjninger af verber og artikler samt ledstilling.

Pensum:
Brødrende Grimm: Die drei Brüder, Kinder- und Hausmärchen, 1815
Brødrende Grimm: Marienkind, Kinder- und Hausmärchen, 1812
Ludwig Beckstein: Aschenbrödel (1845), fra Los geht's af Mette Herman , 2019
Brødrende Grimm: Sterntaler, Kinder- und Hausmärchen, 1812

supplerende:
Disney: Cinderella, 1950 inst. af Clyde Geronimi (på tysk)

normalsider i alt: ca. 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Erziehung im Dritten Reich (EKSAMEN)

Forløbets fokus er på de nazistiske eliteskoler i Tyskland under det tredje rige og det opdragelsesideal disse opererede efter. I den forbindelse stifter eleverne bekendtskab med den nazistiske ideologi, og de opnår basal viden om det tredje riges struktur og historie.
Eleverne møder både tekster fra og om det tredje rige. De læser historiske gennemgange, men også fx en Hitler Jugend-sang og et uddrag af en tale af Adolf Hitler.

Det meste materiale er ikke fiktive tekster, men forløbet har et særligt fokus på filmen “Napola”, der er en fiktiv skildring af livet på en eliteskole.

Supplerende sammenlignes den nazistiske opdragelse og herunder de nazistiske idealer for ungdommen med nutidens idealer og elevernes egen opfattelse af disse.


Formål:
Forløbet skal styrke elevernes kommunikative kompetencer i arbejdet med historisk stof; mere specifikt det tredje rige og den tids ungdomsideal. Dette gøres ved på den ene side at styrke deres ordforråd og på den anden side at træne deres kommunikationsstrategier, så de kan blive ved med at tale, selv om der er ord, de ikke kender.
Derudover skal forløbet styrke elevernes evne til at bruge basal grammatik i det talte tysk. Her er fokus på ledstilling, verbernes bøjning i præsens, personlige pronominer og kasus.


Forløbet giver derudover eleverne evne til at reflektere over, hvorfor nazismen var tiltrækkende for børn og unge under det tredje rige, samt hvordan det var at være ung i Hitlers Tyskland.  







Kernestof:

historiske baggrundsartikler:
ZDF.de: "Der Zweite Weltkrieg", 2022: https://www.zdf.de/kinder/logo/zweiter-weltkrieg-100.html
Klexikon.de: "Nationalsozialismus": https://klexikon.zum.de/wiki/Nationalsozialismus
Sprungbrett:" Daten der neueren deutschen Geschichte", Systime, ibog, 2024
ZDF.de: "Die Nationalsozialisten und der Holocaust", 2023: //www.zdf.de/kinder/logo/die-nationalsozialisten-und-der-holocaust-100.html

sang:
Baldur von Schirach: Vorwärts! Vorwärts! fra Deutsche Wunder, Damkjær, A., Jensen, H., Rasmussen, E 2009

Adolf Hitler: Über Jugenderziehung, 1939 fra ”Deutsche Wunder”, Damkjær, A., Jensen, H., Rasmussen, E., 2009, (s. 137-138) – 0,6 ns

film
D. Gansel: Napola – Elite für den Führer (uddrag), 2006,  Constantin Film - Olga Film (110 min) – 36,7 sider

Andreas Springer: Napola – Eine Einführung, 2006 fra “Napola – Elite für den
Führer”, Busch, M., Krehan, K., 2006, Tyskforlaget – 3,3 sider

supplerende stof:
uddrag af Taika Waitites Jojo Rabbit, 2019 (00:00-07:00)
Zeitklick.de: Jetzt erzähle ich: „Walter“ und „Franz“: https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/alltag/jetzt-erzaehle-ich

et udvalg af propagandaplakater for Hitlerjugend

sider i alt: ca. 50





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Männermöderinnen (EKSAMEN)

Forløbet arbejder med "Männermörderinnen": kvindelige mordere, der bryder med traditionelle kønsroller og med det traditionelle krimiformat.
Der har særligt været fokus på såkaldte Femi-krimis, hvor ufølsomme kvinder slår uduelige mænd ihjel - nogle gange for hævn, andre gange, uden at vi helt forstår hvorfor.

I forløbet træner eleverne:
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt.
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter.
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
(fra lærerplanen)

Forløbet styrker elevernes brug af kommunikationsstrategier i fri mundtlighed.
Grammatisk er forløbet hovedsageligt repeterende. Der er fokus på ledstilling, verbernes bøjning (herunder passivbøjning og brugen af modalverber), adjektiver og pronominer. I

METODE
Forløbet er bygget op efter den klassisk før-, under- og efter-læsefase. I før-læsefasen har eleverne trænet gloser til teksterne med fx quizlet, quiz og byt, matchøvelser og sorteringsøvelser. Derudover har et særligt fokus i denne fase været kommunikationsstrategier: I hver før-læsefase har eleverne lavet former for ordkrig, hvor de skal forklare en glose vha. introducerede kommunikationsstrategier.


Efter-læsefasen har på den ene side trænet grammatik. Vi har udelukkende arbejdet funktionelt med grammatikken, hvor eleverne arbejder grammatisk enten med afsnit direkte fra teksten, eller hvor de arbejder med sætninger, der redegør for teksten, når de fx skal bøje verber eller indsætte pronominer.

På den anden side har den trænet vigtige færdigheder som at redegøre, diskutere, karakterisere, analysere og perspektivere.
Derudover har efter-læsefasen trænet fri mundtlighed med fokus på kommunikationsstrategier og herunder gambitter. Et særligt fokus i efter-læsefasen har været at sammenligne den læste femikrimi med den traditionelle krimi.  

PENSUM:
Milena Moser: “Letzte Pizza”, Schlampenstories, 1990
Milena Moser: ”Mein fünfter Mord", Schlampenstories, 1990
Bob Konrad: Kleo episode 1-2, Netflix, 2022
Ferdinand von Schirach: ”Die Ehefrau”, 2019

Supplerende:
Malene Fletcher Hansen, Anne Merete Frederiksen, Marianne Høgsgaard:  "Milena Moser und die Femi-Krimis" i Sprungbrett, Systime, 2019
Heidi Madsen: ”Tips und Tricks Krimis” i Tyskbogen, systime, 2025

normalsider:
tekster i alt ca. 11 sider
tv ca 31 ns

i alt ca.: 42 ns





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer