Holdet 2023 TyF/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Søren Pedersen
Hold 2023 TyF/4 (1g TyF/4, 2g TyF/4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Ein neuer Anfang
Titel 2 Soziale Medien und digitales Leben (EKSAMEN)
Titel 3 Helden und Vorbilder
Titel 4 Reisen
Titel 5 Landeskunde: Österreich
Titel 6 Deutsche Krimis (eksamen)
Titel 7 Das reiche und arme Deutschland (eksamen)
Titel 8 Sport in deutscher Kultur und Geschichte (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Ein neuer Anfang

"Jedes Ende ist ein neuer Anfang"
Grundforløbets vigtigste formål er at introducere eleverne til tyskfaget i gymnasiet. Forløbet vil behandle emnet "Neuanfang" og dermed tage udgangspunkt i elevernes egen overgang fra folkeskolen til gymnasiet i både social og (tysk)faglig forstand. Derudover vil forløbet også inddrage temaet begyndelse i forskellige sammenhænge så som barn/voksen overgangen samt nye begyndelser i den tyske historiske.

Eleverne skal først og fremmest introduceres til basal tysk grammatik, som følger deres AP-forløb meget tæt. Derudover er formålet med grundforløbet at introducere eleverne til fagets forskellige genrer og derigennem at øve tekstlæsning og analysefærdigheder og naturligvis at styrke elevernes skriftlige og mundtlige sprogfærdigheder.

Kernestof:
Streuselschnecke - Julia Frank (novelle)
Morgen - Chima (sang)
Trost für Neuanfänger - Nietzsche (digt)
So simple - Michael Kvium (billede)
Geschichtliche Neuanfänge - Beck og Hove (fagartikel)
Wir sind wir - Paul van Dyk (sang)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Soziale Medien und digitales Leben (EKSAMEN)

Forløbet beskæftiger sig med sociale medier og den digitale virkelighed ud fra særligt to undertemaer: 1) Det digitale liv og individet herunder selviscenesættelse, afhængighed og 2) sociale mediers indflydelse herunder influencers og hadkommentarer
Eleverne har i forbindelse med underemnerne arbejdet med tekstanalyse af blogindlæg, sange og set dokumentarfilm. De har derudover arbejdet med samtaleøvelser og mundtlige præsentationer over emnet.

Kernestof:
- Tim Bendzko – Programmiert fra Fuchs, K. & Sinding, M. (2016). Generation Selfie. I Auf uns. Gyldendal. https://aufuns.systime.dk/?id=131 – 1,7 ns
- "Schönheit, Selfies, Selbskontrolle – die Suche nach dem perfekten Ich" , ZDF reportage, 30 min, 18.11.2022 – 10 ns.
- Kraftwerk – Das Modell: https://www.youtube.com/watch?v=CCKybI5BjEY&feature=youtu.be&ab_channel=Lotte0815007 -0,4 ns.
- "Mittagspause" - Wondratscheck, Wolfgang, 1969. Fra "Kurzgeschichten - Einmal anders" af Hermes, Ursula. Systime,1994 - 1,4 ns
- Digitale Vorbilder - Influencer in Deutschland - 2,1 ns.
- "Wie ist es mit 13 Influencer zu sein - Interview mit Lisa und Lena" (Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=tezsFICNqcQ) - 7,5 ns.

Samlet antal normalsider: 23,1
Samlet undervisningstid: 21 moduler á 60 minutter
Fordybelsestid: 6 timer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Helden und Vorbilder

I dette forløb arbejder eleverne med emnet ”Helden und Vorbilder”.

I arbejdet med temaet arbejder eleverne med forskellige genrer (tekster, sange og film) der introducerer til spørgsmål om hvilken rolle helte og forbilleder har for os. Udover at stifte bekendtskab med andre børn og unges forhold til forbilleder, skal eleverne også arbejde med og præsentere deres egne forbilleder.

En stor del af vægten i forløbet lægges på arbejdet med filmen ”die Welle” med fokus på lærerens rolle som forbillede for elever samt de problematikker sådanne forbilleder kan medføre.

Overordnet har eleverne arbejdet med følgende centrale spørgsmål:
-Hvad er et forbillede og hvorfor er det nødvendigt at have forbilleder?
-Hvad er dit eget forbillede og hvad er dit forhold til ham/hende?
-Hvilket forhold har tyskerne og Tyskland til forbilleder.
-Bør en lærer være et forbillede for elever?
-Er læreren i filmen ”Die Welle” et godt forbillede eller udnytter han sin rolle?

I forløbet er der ligeledes blevet lagt stor vægt på at øve grundlæggende udtaleregler og læringsstrategier samt arbejde med grundlæggende basal grammatik i sætningsanalyse, artikler, hjælpeverber og svage verber.

Kernestof:
- “Was ist ein Vorbild?” (Interview mit Kindern, 2011), (http://www.kindernewsletter.de/november11/thema_2.html. -  1,6 ns
-  "Schlechtes Vorbild" (lyrik), Sido, "Ich", 2006 – 1,2 ns
- "Das Eiserne Kreuz" - Heiner Müller, 1956, fra Kurzgeschichten - Einmal anders af Hermes, Ursula, 1994 - 2,5 ns
-  Gansel, Dennis, "Die Welle", 2008, Constantin Film & Rat Pack Filmproduktion (108 min) - 34,3 ns



Samlet antal normalssider : 39,6 ns
Samlet undervisningstid: 20 moduler á 60 minutter
Fordybelsestid: 3 timer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Reisen

Titel: Reisen

Tema:
Fokus på temaet Reisen, herunder delemner som turisme og personlig udvikling.

Formål:
- Træning i læse- og analysefærdigheder i fiktions- og ikke-fiktionstekster samt øvelse i anvendelse af analysemodeller og derigennem de taksonomiske niveauer. Eleverne har således også skulle fremlægge en analyse af novellen "Der Neffe" i grupper.

Kernestof:
- Erich Kästner - "Wintersport", (2009). Fra "Aus akutellem Anlass" af Wiebke Petrowitz, Systime A/S. Første udgivelsesår 2017.  - 0,9 ns
- Martin Suter - "Ferienplanung". Fra "Bis ans Ende der Welt - Texte zum Thema Reisen", Iversen, L. Tyskforlaget (2009) - 1,1 ns
- Monica Helfer - "Der Neffe" aus "Kurzum - Text und Sprache"  Homann, Angela & Wikkelsø Pedersen, Erik. Tyskforlaget (2005) - 2 Ns

Sekundært materiale:
- "Analysemodell für die Analyse von literarischen Texten" i Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk af Blume, K., Hermann M., Gyldendal A/S, 2019 - 1.1 ns


I alt: 5,1 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Landeskunde: Österreich

Forløbet "Landeskunde: Österreich" har til formål at give eleverne et indblik i og en sproglig, kulturel og historisk forståelse af et andet tysktalende land: Østrig.

Eleverne har fået et grundlæggende kendskab til geografien i Østrig, centrale kulturelle/samfundsmæssige højdepunkter samt arbejdet med østrigsk dialekt sammenlignet med almindelig Hochdeutsch.

Derudover har eleverne arbejdet mere indgående med en bestemt periode i Østrigs historie, nemlig Habsburgermonarkiet. Her har eleverne særligt haft fokus på kejserinde Sisis historie og betydning.
Sidst men ikke mindst har eleverne arbejdet med hovedstaden Wien og den særlige Kaffeehauskultur i byen.  

Kernestof:
- Petrowitz, W. "Landeskunde: Österreich" (2024), i "Aus aktuellem Anlass", Systime (1,7 ns)
- Zeilmann, Katrin, "Die Habsburger - Hochzeiten statt Kriege" (2008), Focus (0,8 ns)(https://www.focus.de/wissen/mensch/geschichte/hochzeiten-statt-kriege-die-habsburger_id_2156092.html)
- Kaiserin Elisabeth, "An die Gaffer" aus "Kaiserin Elisabeth: Das poetische Tagebuch", WÖAW, 1997 (0,4 ns)
- TV Serie: Kejserinde Sisi - Episode 1, Sæson 1 (2023), Krause, Robert, Story House Pictures (17,6 ns)
- Musikvideo: Wiener Blond, "Der letzte Kaiser" (2015) (1,3 ns)
- "Wiens Kaffeehauskultur" i "Aus auktuellem Anlass", Systime (0,3 ns).  Link: https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=162

Supplerende stof:
- "3 ways to sound more Austrian" (2020), Dialect Academy: Learn Austrian Dialect (https://www.youtube.com/watch?v=JDKFdN0qg0Q) (2,3 ns)
- "10 Austrian Words that Germans don't understand" (2018) - Easy German (3,6 ns)
(https://www.youtube.com/watch?v=sOXjxZY4FUg&t=2s)


Normalsider: 28
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Deutsche Krimis (eksamen)

I forløbet har eleverne arbejdet med krimigenren på tysk. Eleverne har undersøgt forskellige klassiske og moderne krimigenrer, herunder den klassiske detektivfortælling, femikrimien, den sociale krimi og den autentiske krimi (true crime), og hvad der kendetegner dem. Derudover har eleverne arbejdet med centrale begreber og terminologi, der bruges i sammenhæng med krimigenren.

Eleverne har således arbejdet med forskellige tysksprogede krimier i både tekstform og på film. Udover at have lavet tekstanalyse og fortolkninger af krimierne har eleverne også arbejdet med baggrundsviden om krimiens fascinationskraft samt specifikke tyske traditioner indenfor krimigenren, herunder tv-serien Tatort.

Kernestof:
- Christophersen, Erik, Der Krimi - Einige Informationen fra “Dein Deutschland” Taber, R & Graverholt M.,  Systime A/S., 2013, - 2,2 ns.
- Mord im Hotel fra ”Meiner Meinung Nach 1” Møller, K.A., Frederiksen L. & Ja-cobsen, H.H. Gyldendal, 1989  - 3,2 ns.
- Moser, Milena Mein fünfter Mord. Fra ”Gebrochene Herzen oder mein erster bis elfter Mord.” Rowohlt, 1991 - 4,1 ns
- Kulcsar, Barbara,  Neugeboren, ARD – Tatort, 2021, (89 min), - 29,7 ns.
- Rubens, Annik, True Crime: Das Verbrechen von Hinterkaifeck, Slow German, 13. Januar 2021 https://slowgerman.com/2021/01/13/verbrechen-true-crime-hinterkaifeck/, - 2 ns.

Supplerende stof:
- Wünsch, S., Greb, & Schnack A. 50 Jahre „Tatort“: Jubiläum einer Krimiserie , DW – Deutsch Aktuell, 04.12.2020, https://www.dw.com/de/50-jahre-tatort-jubil%C3%A4um-einer-krimiserie/l-55811535  - 0,9 ns.
- True Crime 🔪 Was steckt hinter der Faszination an Mord? | Heureka, 2023, https://www.youtube.com/watch?v=v9EOLhiiUj4&ab_channel=Heureka  (4 min), - 1,5 ns.

Normalsider i alt: 44,4 ns.
Undervisningstid: 21 moduler á 60 minutter
Fordybelsestid: 6 timer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Das reiche und arme Deutschland (eksamen)

I forløbet har eleverne beskæftiget sig med emner som penge og ulighed i Tyskland.
Forløbet er todelt, således, at eleverne først beskæftiger sig med fænomenet penge og kredser om spørgsmål som: hvilken betydning har rigdom? Hvorfor er vi så fascineret af penge? Hvad driver os til at gøre næsten alt for penge? Eleverne har arbejdet med eventyr, myter og noveller som baggrund for at tale om begær og moral i forhold til penge.

I anden halvdel af forløbet beskæftiger eleverne sig med penge i en social og kulturel kontekst i forhold til ulighed, rige og fattige i Tyskland. Her har eleverne fået et generelt overblik over de forskellige sociale klasser i Tyskland og konsekvenserne som specielt Corona-epidemien har haft for dem. Derudover har to centrale undertemaer været Kinderarmut og Obdachlose i Tyskland. Eleverne har desuden sammenlignet den kulturelle og økonomiske kontekst i Tyskland med danske forhold.


Kernestof:
-       Drozdzynski, Lydia "Mythen und Legenden rund ums Gold" (2002), Planet-Wissen (0,9 ns)
- Böll, Heinrich "Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral" (1963), fra “Heinrich Böll, Werke 1959-1963”, Conrad, R.R., Verlag Kiepenheuer & Witsch, 2008 – 2,9 ns.
- Madsen, H & Storgaard, S. Nicht von schlechten Eltern – Einstieg, fra ”Tyskbogen – Grundbog til niveau B og A”, Systime, 2023 – 0,7 ns.
- Zimmer, Undine "Iss doch einen Apfel!" uddrag fra „Nicht von schlechten El-tern. Meine Hartz-IV-Familie“, Zimmer, U. Fischer Verlag, 2013 – 1,7 ns.
- Bock, C, Zintner, F., Beyer, T, Armes Deutschlands, Reiches Deutschland, ZDF, 2020, (44 min) - 14,7 ns
- Bloh, Dominik, "Ankerschmerz, Geschichte von der Straße" (2016), (1,5 ns)

Supplerende stof:
- Musikvideo: Seeed - G€ld, 2,0 ns.


Normalsider i alt: 22,6 ns
Undervisningstid: 23 moduler á 60 minutter
Fordybelsestid: 4 timer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Sport in deutscher Kultur und Geschichte (EKSAMEN)

I forløbet "Sport in der deutschen Kultur und Geschichte" har eleverne arbejdet med emnet sport i kulturel og historisk tysk kontekst.

I første del af forløbet har eleverne beskæftiget sig med at udvide ordforråd inden for emnet med henblik på at kunne tale om sine egne sportsvaner, forskellige sportsgrene samt forbindelsen mellem sport og sundhed.

I anden halvdel af forløbet har eleverne stiftet bekendtskab med sportens udvikling i Tyskland og har arbejdet mere indgående med hvordan sport og politik er blevet blandet sammen i en tysk historisk kontekst. De har blandt andet arbejdet med sport og doping i DDR og så har de arbejdet med forholdet mellem fodbold, integration og diskrimination i en nutidig kontekst.

Kernestof:

- Artikel: "Wie gesund sind Kinder und Jugendliche in Deutschland?" (2019)-  Andrea Gehwolf (2019), PASCH-initiave. (1,2 ns)
Link: https://www.pasch-net.de/de/lernmaterial/sport-gesundheit/gesundheit-kinder-jugendliche.html
- Artikel: "Sport im Verein - Zusammenhalt durch Fußball" (2018) -  Katja Hanke, Goethe Institut, (1,4 ns) Link: https://www.goethe.de/prj/dlp/dlapi/v1/index.cfm?endpoint=/tlm/download&file_ID=2185&tlm_ID=847
- Dokumentarfilm: "Einigkeit und Recht und Vielfalt" (2024) -  ARD (14 ns)
- Artikel: "Wir gegen uns" (2024)  fra Die Olympischen Spiele af Gyldendal, TYSK, | GYLDENDALS FAGPORTALER, Gyldendal (1,4 ns)
- "Andreas Krieger - Heidis weitester Stoß" (2015), Sven Schwartz, NADA - USADA  (4,7 ns)
link: https://www.andreas-krieger-story.org/en/

Supplerende stof:
- "Mein Sport" (2019) - Andrea Gehwolf, München, PASCH-Initiative (0,5 ns) - Link: https://www.pasch-net.de/de/lernmaterial/sport-gesundheit/mein-sport.html
- "Zeitreise: Als Sport noch eine neue Bewegung aus England war" (2018) . Judith König, Eva Schultes, Quarks  (1,6 ns)- Link https://www.youtube.com/watch?v=0KSCKzfxMmc
- "Zwei Staaten" (2024) fra Die Olympischen Spiele af Gyldendal, TYSK, | GYLDENDALS FAGPORTALER, Gyldendal (0,4 ns)

Normalsider: 24
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Faglig samtale 07-05-2025
Skriftlig opgave 09-05-2025
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer