Titel
7
|
Das reiche und arme Deutschland (eksamen)
I forløbet har eleverne beskæftiget sig med emner som penge og ulighed i Tyskland.
Forløbet er todelt, således, at eleverne først beskæftiger sig med fænomenet penge og kredser om spørgsmål som: hvilken betydning har rigdom? Hvorfor er vi så fascineret af penge? Hvad driver os til at gøre næsten alt for penge? Eleverne har arbejdet med eventyr, myter og noveller som baggrund for at tale om begær og moral i forhold til penge.
I anden halvdel af forløbet beskæftiger eleverne sig med penge i en social og kulturel kontekst i forhold til ulighed, rige og fattige i Tyskland. Her har eleverne fået et generelt overblik over de forskellige sociale klasser i Tyskland og konsekvenserne som specielt Corona-epidemien har haft for dem. Derudover har to centrale undertemaer været Kinderarmut og Obdachlose i Tyskland. Eleverne har desuden sammenlignet den kulturelle og økonomiske kontekst i Tyskland med danske forhold.
Kernestof:
- Drozdzynski, Lydia "Mythen und Legenden rund ums Gold" (2002), Planet-Wissen (0,9 ns)
- Böll, Heinrich "Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral" (1963), fra “Heinrich Böll, Werke 1959-1963”, Conrad, R.R., Verlag Kiepenheuer & Witsch, 2008 – 2,9 ns.
- Madsen, H & Storgaard, S. Nicht von schlechten Eltern – Einstieg, fra ”Tyskbogen – Grundbog til niveau B og A”, Systime, 2023 – 0,7 ns.
- Zimmer, Undine "Iss doch einen Apfel!" uddrag fra „Nicht von schlechten El-tern. Meine Hartz-IV-Familie“, Zimmer, U. Fischer Verlag, 2013 – 1,7 ns.
- Bock, C, Zintner, F., Beyer, T, Armes Deutschlands, Reiches Deutschland, ZDF, 2020, (44 min) - 14,7 ns
- Bloh, Dominik, "Ankerschmerz, Geschichte von der Straße" (2016), (1,5 ns)
Supplerende stof:
- Musikvideo: Seeed - G€ld, 2,0 ns.
Normalsider i alt: 22,6 ns
Undervisningstid: 23 moduler á 60 minutter
Fordybelsestid: 4 timer
|