Holdet 2023 En/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Timo Reilin
Hold 2023 En/u (1u En, 2u En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Puzzle Plots(ikke eksamen)
Titel 2 Hemingway (ikke eksamen)
Titel 3 London: Poets, Rappers & Roadmen (ikke eksamen)
Titel 4 Sex and Gender (eksamen)
Titel 5 US Presidential Election/US Politics(ikke eksamen)
Titel 6 Horror & Evil (eksamen)
Titel 7 Værklæsning: Stone Cold (eksamen)
Titel 8 Race and South Africa (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Puzzle Plots(ikke eksamen)

Puzzle Plots

Beskrivelse: Forløbet drejer sig om tekster, hvis narrativer er komplekse -- enten i form af fragmenteret eller ikke-lineær plotstruktur eller i form af et plottwist, der ændre tekstens betydning ift tema, personkarakteristik og den historie der fortælles. De fleste tekster fokuserer på pålideligheden i fortæller, plottets opbygning og dettes forhold til de tematiske betydningslag. Andre relevante træk har været forekomsten af ironi, trauma eller andre forhold, der afspejler karakterernes psykologiske tilstand.

Forløbet har som overskriften antyder fokus på plot og fortælleforhold. Fælles for de udvalgte tekster er, at de har et komplekst plot eller et tilsyneladende simpelt plot, der gemmer på plot twists eller dybere betydningslag. I analysen af teksten er der fokus på narrativ pålidelighed og hvordan plotstrukturen afspejler teksten tema.

Materialet består af et udvalg af tekster fra forskellige engelsktalende lande, herunder Canada, Australien, England og USA.




Tekster:
Blodgett, ”Ice Break”
Ulman, ”Warm Ups”
Ellis, ”Are We Nearly There?”
Jackson, ”The Lottery”
Newland, “Reversible”

Film: The Sixth Sense (1999)


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hemingway (ikke eksamen)

Forløbet er en introduktion til Ernest Hemingways forfatterskab. Hemingways skrivestil belyses gennem udvalgte noveller, der alle illustrerer karakteristiske kendetegn. Minimalisme og amerikansk, litterær modernisme.  

Forløbet fokuserer på Ernest Hemingways noveller og herunder i særdeleshed på de stilistiske kendetegn i et udvalg af hans noveller. Herunder fokuseres især på minimalismen og forholdet mellem de mandlige og kvindelige karakterer.

Fokus: American modernism, Hemingway’s style (omission, the Iceberg Principle). Forhold mellem karakterer, betydning af setting, narrative point of view. Dobbelttydighed (jf. omission and ambiguity).


TEKSTER
Hemingway, Ernest. ”Hills Like White Elephants” (1927) i Passwords, Systime, 2005.
---. “Indian Camp (1924)” i Contexts, edt. Engberg- Pedersen,. Grønvold, Ohland-Andersen, Gyldendal, 2010
---. “Up in Michigan” (1921). https://faculty.washington.edu/jdb/303/Hemingway/Up%20in%20Michigan.pdf (senest besøgt: 11-05-2024).
---. “Cat in the Rain” (1925)

”Hemingway’s Writing Style” i CliffsNotes. https://www.cliffsnotes.com/literature/h/hemingways-short-stories/critical-essay/hemingways-writing-style


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 London: Poets, Rappers & Roadmen (ikke eksamen)

I dette forløb er udgangspunktet repræsentationen af multikulturel identitet i primært London. Forløbet har både et sprogligt fokus og et kulturelt fokus. Multicultural London English (MLE) fungerer, herunder som et sprogligt udtryk for den kulturelle mangfoldighed, der præger storbyens unge. Det afspejler en sproglig tendens, hvor elementer fra forskellige etniske og sproglige baggrunde smelter sammen.

Materialet indeholder karakterer og personligheder, der ikke passer ind i klassiske forestillinger om britiskhed. Samtidig kaster fortællinger som Top Boy lys over skyggesiderne af samfundet og giver stemme til grupper og perspektiver, der ofte overses i den dominerende kultur.

Tekster omhandler både sociale og kulturelle spændinger, som præger livet i multikulturelle miljøer, og bidrager til en bredere forståelse af, hvad det vil sige at være ung i et moderne, mangfoldigt England.


Forløbet er centreret omkring nutidige tekster om Londons gademiljø og repræsentationen af livet i mindre priviligerede sociale lag i Londons ghettoer. Forløbet inddrager der alle giver en stemme til en anden side af London end den pæne og polerede version af byen. Ydermere undersøger forløbet fænomenet/dialekten Multicultural London English (MLE).

Fokus: Repræsentation og kulturel identitet, gang culture, housing estates, sprog, multikulturalisme.  

TEKSTER:
Rose, Giovanni. ”Welcome to Tottenham”
Femi, Caleb. “Thirteen”
Gunaradni, Guy. “Intro” og “Ardan” Uddrag fra In Our Mad and Furious City.
Krauze, Gabriel. “Don’t Watch Face” i Who They Was

Central Cee, “Loading”
Stormzy, “Shut Up”
Popcaan, “Superstar” (NB: supplererende)

FILM:
Bennett, Ronan. “Bruk Up”, Top Boy (Netflix, 2019)
Bennett, Ronan. "Building Bridges", Top Boy (Netflix, 2019)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sex and Gender (eksamen)

Forløbet tager udgangspunkt i moderne kønsroller og vores forståelse af disse i kulturen. Forløbet inddrager desuden perspektiver på feminisme samt begreber der knytter teori omkring køn.

Særlige tematiske fokuspunkter for forløbet: Repræsentation, forestillinger og forståelse af køn og kønsroller. Herunder fokuserer forløbet også på begreber som maskulinitet og misogyni.

Fokus: Forskel og sammenhæng mellem sex & gender. Kønsroller, kønsstereotyper, kønsdynamikker, magtbalance. Køn som social konstruktion eller performance.   

TEKSTER:
Roupenian, Kristen. ”Cat Person” (2017) i The New Yorker. https://www.newyorker.com/magazine/2017/12/11/cat-person
Kirby, Gwen E. ”We Handle It” i New Ohio Review, Fall: Issue 20, 2016.
Gay, Roxane. Bad Feminist” i  Virginia Quarterly Review, 2014.
Ulman, Abigail. “Frida Boyelski’s Shiva” (2016) i The Best Australian Stories 2016 Charlotte Wood (editor).  

FILM:
McCusker, Dane (instr.). The Complex (2020)





Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 US Presidential Election/US Politics(ikke eksamen)

Dette undervisningsforløb bygger videre på SRO'en i 2.g, og tager udgangspunkt i det amerikanske præsidentvalg i 2024. Gennem et projektorienteret arbejde undersøges det, hvilke temaer, der været aktuelle i valgkampen, herunder spørgsmålet om abort, økonomien og immigration.

SRO'en omhandlede politisk polarisering i USA i forhold til det amerikanske demokrati. I den forbindelse indgik en analyse af Donald Trumps ’2025 Inaugural Address’ med særlig fokus på hans argumentation, retorik og fjendebilleder

Forløbet kombinerer samfundsfaglige og engelsksprogede perspektiver. Materialet er primært non-fiktion, herunder blandt andet udvalgte uddrag fra Lotte Genefke, Lise Wich, Stine Nue Mikkelsens Election Year (2024),
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Horror & Evil (eksamen)

Forløbet beskæftiger sig med, hvordan ondskab tematiseres i fiktion, herunder med fokus på elementer fra horror-genren. Forløbet er som udgangspunkt tematisk og fokuserer primært på tekstnærlæsning. Det inkluderer desuden materiale fra forskellige perioder. Forløbet tager udgangspunkt i refleksioner over, hvad der definerer horror: Som genre; de følelser, vi forbinder med gys; forbindelsen mellem monster, horror og ondskab, samt hvorfor vi ser og læser horror-fortællinger.


TEKSTER:
King, Stephen. “The Boogeyman” (1978)
---."Suffer the Little Children" (1972)
Poe, Edgar Allan. ”The Tell-Tale Heart” (1843)
---. "The Raven" (1845)
Gaiman, Neil. "Click-Clack, the Rattlebag" (2017)

FILM:
Muschietti, Andres (instr.). IT (2017)

FOKUS: Ondskab og psykologisk ustabilitet. Sindet. Forvrængning af virkelighed. Monsterets rolle. Ambiguity. Amerikansk horror. Tidlig og moderne. På film. Det undertrykte i psyken. Trauma.



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Værklæsning: Stone Cold (eksamen)

Forløbet er et værklæsningsforløb. Vi læser romanen Stone Cold (1993) af Robert E. Swindells. Læsningen fokuserer på narrativ teknik, karakterudvikling, setting og tematiseringen af hjemløshed og seriemordere.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Race and South Africa (eksamen)

I dette forløb arbejdes der med temaet Race and South Africa som et område, der ligger uden for USA og Storbritannien.

Gennem litterære tekster og film undersøger vi, hvordan race som tema i Sydafrika,  kommer til udtryk i udvalgte noveller. Hvilke racemæssige spændinger og repræsentationer af disse kan vi identificere? Materialet giver forskellige perspektiver på race, identitet, skyld og frihed under og efter apartheid.

Fokus: Menneskelige konsekvenser af apartheidstyret; kan racisme og frygt internaliseres?;  skyldfølelse og/eller magtesløshed over systemets uretfærdighed; hvordan kan man udfordre fordomme og ændre holdninger?

NB: Meget kort forløb med meget begrænset fokus den historiske kontekst.

Materiale:
Gordimer, Nadine. "Once Upon a Time"
Patton, Alan. "The Waste Land" (1961). Novelle.
Noah, Trevor. Born a Crime, excerpt
Rayda Jacobs, "The Guilt" (2001). Novelle
Simpson, Thula. "How did South African Apartheid happen, and how did it finally end?" (2023) https://www.youtube.com/watch?v=ke4kVFycpYY .  




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer