Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Rune Munk
|
Hold
|
2023 Fy/y (1y Fy, 2y Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til fysik B
Forløbet er mest kernestof.
Stikord:
Den naturvidenskabelige metode, fysisk størrelse, enhed, SI-enheder, grundenheder, eksperimenter, usikkerhed, fejlkilde.
Øvelser:
- Svingningstid for et pendul (uden aflevering)
Læst stof:
"FysikABbogen 1" af Elvekjær og Benoni, Systime, 1. udgave, 2006.
Side 10-15, 19-20 og 26-28
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kræfter
Forløbet er kernestof.
Stikord:
Kræfter, Newtons love, tyngdekraft, sammensætning af kræfter, den resulterende kraft.
Øvelser:
- Bestemmelse af gnidningskoefficient (uden aflevering)
Læst stof:
"FysikABbogen 1" af Elvekjær og Benoni, Systime, 1. udgave, 2007.
Side 71-74, 77, 79-81 og 83-85..
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tryk, opdrift og temperatur
Forløbet er kernestof.
Stikord:
Tryk, tryk i stillestående væske, Arkimedes' lov, opdrift, lufttryk, temperaturskalaer.
"FysikABbogen 1" af Elvekjær og Benoni, Systime, 1. udgave, 2007.
Side 90-91, 93-95, 97-99, 101-102 og 105-107.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Gasser
Forløbet er valgfrit stof.
Stikord:
Avogadros lov, tryk, temperatur, stofmængde, rumfang, Boyles lov, Gay-Lussacs 1. og 2 .lov, idealgasligningen.
Øvelser:
Boyles lov (med aflevering)
Gay-Lussacs 1. lov (med aflevering)
"FysikABbogen 1" af Elvekjær og Benoni, Systime, 1. udgave, 2007.
Side 113-114, 116-118 og 122-123.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Energi
Forløbet er kernestof.
Stikord:
Energiformer, energiomdannelse, energikæde, energibevarelse, energikvalitet, nyttevirkning.
Øvelser:
- Nyttevirkning, opvarmning af vand (med aflevering)
Læst stof:
"FysikABbogen 1" af Elvekjær og Benoni, Systime, 1. udgave, 2007.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Arbejde og mekanisk energi
Forløbet er kernestof.
Stikord:
En krafts arbejde, potentiel energi, kinetisk energi, mekanisk energi, ændring af mekanisk energi.
Øvelser:
- Den hoppende bold (med aflevering)
"FysikABbogen 1" af Elvekjær og Benoni, Systime, 1. udgave, 2007.
Side 153-156, 158-159, 161 og 164-168.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Elvekær & Benoni: FYSIKABBOGEN 1, Systime; sider: 153-156, 158-159, 161, 164-168, 171
-
Om "arbejde". Vi begynder med at regne øvelse 2,1+2,2+2,3 på side 157 (du behøver ikke have løst dem).
-
Om potentiel energi.
-
Om kinetisk energi. Formlen er den vigtigste! I timen laver vi en lille øvelse - medbring computer med NSpire.
-
2024_03_01_1yFy_den_hoppende_bold.tns
-
Om mekanisk energi. Vi løser øvelse 5,1+5,2+5,3. (I løste dem torsdag.)
-
IMG_0334.HEIC Om ændring af mekanisk energi. Vi efterbehandler målingerne fra det lille forsøg med bilen på banen.
-
Hav kigget på de opgaver, I fik sidst (mange af dem er i bogen). Vi regner videre og løser evt. nogle fælles.
-
Prøve! Emne: Kræfter, arbejde og energi (kapitel 4 og 8). Alle hjælpemidler tilladt.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Termisk energi
Forløbet er kernestof.
Stikord:
Varme, arbejde, varmelærens 1. hovedsætning, varmekapacitet, specifik varmekapacitet, faseovergange, specifik smelte- og fordampningsvarme, (Q,T)-diagram.
Øvelser:
- Specifik varmekapacitet for messing (med aflevering)
- Specifik smeltevarme for is (med aflevering)
- Specifik fordampningsvarme for vand (fælles)
Læst stof:
"FysikABbogen 1" af Elvekjær og Benoni, Systime, 2007.
Side: 178-180, 184-186, 189-192 og 196-198.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi begynder på emnet "termisk energi og varme".
-
Elvekær & Benoni: FYSIKABBOGEN 1, Systime; sider: 178-180, 189-192, 196-198
-
Du har læst det en gang inden ferien. Formlerne er vigtige!
-
De elever, der var til mediefagsinkursion tirsdag, laver øvelse. (Resten laver aflevering.)
-
Hav besvaret spørgsmål i vedhæftede dokument (besvaret i timen fredag).2024_04_12_1yFy_termisk_energi.docx
-
Sidste time (tirsdag) løste vi opgave 9,4,3 + 9,4,5 + 9,5,1 på side 283-284.
-
Hav lavet beregninger til øvelsen med isens smeltevarme (I lavede det sidste tirsdag).
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Bølger (fortsættes i 2.g)
Udfyldes i 2.g.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Bølger (fortsat fra 1.g)
Forløbet er kernestof.
Stikord:
Bølgelængde, amplitude, periode, frekvens, udbredelsesfart. Bølgeligningen. Longitudinalbølge. Transversalbølge. Elektromagnetiske bølger. Lydbølger. Interferens. Huygens princip (afbøjning). Optisk gitter. Spejling. Brydning. Brydningsloven. Brydningsindeks. Totalrefleksion. Stående bølge.
Øvelser:
- Lydens hastighed (lavet i 1.g), udenfor
- Optisk gitter, rapport
- Optiksæt, journal
Læst stof:
AB1, side 202-207, 219-221, 224-225, 228-230, 232-235, 238-243, 247-250 22 sider
Note om elektromagnetiske bølger 4 sider
Øvelsesvejledning 7 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen tilbage! Som I nok husker begyndte vi på emnet "bølger" før ferien. Vi repeterer de grundlæggende begreber og går videre med emnet. Glæder mig! Mvh. Rune
-
Elvekær & Benoni: FYSIKABBOGEN 1, Systime; sider: 219-221, 224-225, 228-230, 232-235, 238-242, 247-250
-
Om interferens (blev læst i timen fredag). Vi repeterede også de grundlæggende begreber indenfor bølger og løste nogle opgaver. Se det vedhæftede dokument.2024_08_16_2yFy_boelger_repetition.pdf
-
Læst i timen mandag. I læste også de første 4 sider i noterne om elektromagnetiske bølger. I dagens timer laver vi en øvelse med optisk gitter.
-
Vi fortsætter med bølgerne - de elektromagnetiske bølger.
-
Vi arbejder med brydningsloven. I laver en øvelse (optiksæt). Det er ikke en rapportøvelse.
-
Vi fortsætter med lys og brydning.
-
Om lys og brydning. I læste det i timen fredag.
-
Hav lavet efterbehandling til de to forsøg I lavede sidste mandag (lydens hastighed). De skal kunne præsenteres for hele holdet (altså alle 8 :).
-
Hav udfyldt vedhæftede dokument med resultater fra øvelsen, I lavede mandag. 2024_09_09_2yFy_stående_bølger_på_snor.docx
-
Om stående bølger. Du bør nu have læst hele kapitlet om bølger, faktisk hele bog 1
-
Prøve i "bølger"! Del med og del uden hjælpemidler.
-
Vi mødes foran Tivolis hovedindgang kl.11. I får i grupper udleveret nogle opgaver, som I skal løse inde i Tivoli, men der er også tid til at prøve en masse forlystelser, nu hvor I jo har turpas fra kl.11 til kl.15. Vi mødes senest kl.15 ved Det gyld
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Radioaktivitet
Forløbet er kernestof.
Stikord:
Isotop. Kernekort. Alfa, beta + og -, elektronindfangning, gamma. Henfaldsloven. Aktivitet. Halveringstid. Henfaldskonstant. GM-rør. C-14-metoden. Masseenergi, kernemasse, massedefekt, bindingsenergi, Q-værdi. Fission, fusion. Kernekraftværk. Absorption af radioaktiv stråling, halveringstykkelse. Biologisk virkning af ioniserende stråling, strålingsdosis, ækvivalent strålingsdosis, kvalitetsfaktor, baggrundsstråling. Dannelse af tunge grundstoffer.
Øvelser:
- Halveringstid for Ba*-137, rapport
- Absorption af gammastråling i bly, rapport
Læst stof:
AB2, side126-132, 135-137, 140-141 (midt), 145-151, 153-159,
161-165, 167-170, 173-175 34 sider
Øvelsesvejledninger 6 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Elektricitet
Forløbet er kernestof.
Stikord:
Elektrisk ladning. Elektrisk strømstyrke, Kirchhoffs 1. lov. Spændingsforskel. Karakteristik for resistor, pære og diode. Ohms 1. lov for en resistor. Modstand. Kobling af resistorer (serie/parallel). Elektrisk energi og effekt.
Vi har lavet en øvelse, hvor vi lavede et ”termometer” (sensor).
Øvelser:
- Resistivitet, rapport
Læst stof:
AB2 side10-13, 16-18, 21-23, 27-29, 33-35, 42-43 17 sider
Øvelsesvejledninger 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Elvekær& Benoni: FYSIKABBOGEN 2, Systime; sider: 11-13, 16-18, 21-23, 27-29, 33-35
-
I dagens timer vil vi 1. lære om elektrisk spændningsfald. 2. sætte nogle kredsløb op og lave karakteristikker for nogle komponenter.
-
Det vigtigste er at forstå, hvad spændingsfald er og hvordan de tre karakteristikker ser ud - og så selvfølgelig Ohms 1. lov.
-
Kobling af resistorer.
-
Vi taler om det sidste af de tre kredsløb, I lavede mandag. Hav løst opgaven på side 2 af det dokument, I fik udleveret.
-
2024_12_16_2yFy_kredsloeb.pdf
-
Vi laver en eksamensrelevant øvelse. Læs vedhæftede dokument.
-
Hav lavet grafer (tre styk) og hav bestemt værdier for resistiviteten for konstanthan (tre værdier).
-
Vi fortsætter med det, vi ikke nåede mandag. Det er det sidste indenfor elektricitet - sensorer.
-
Vi laver øvelsen om sammenhæng mellem resistans og temperatur. Den der er beskrevet på det ark, I fik tirsdag.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Atomer
Forløbet er kernestof.
Stikord:
Atomers opbygning. Fotoner, Plancks formel. Bohrs atommodel, stationær tilstand, frekvensbetingelse, hydrogenatomet. Spektre (kontinuert, absorption, emission). En smule om kvantefysikkens verdensbillede.
Øvelser:
- Vi har fælles kigget på spektre vha. håndspektroskop
Læst stof:
AB2 side 54-58, 61-63, 66-69, 74-77, 80-84 18 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Elvekær& Benoni: FYSIKABBOGEN 2, Systime; sider: 54-58, 66-69, 74-77, 80-84
-
Vi gennemgår resten af afsnittet (68-69) i denne time.
-
Samt øvelse 4,1+4,2 på side 70. Du lavede den tirsdag i timen, men de er så vigtige, at jeg også skriver dem her. Vi skal huske at evaluere i denne time.
-
I dagens time vil vi læse det sidste afsnit i det kapitel, vi er i gang med. Herefter vil vi begynde på "den nære astronomi" og repetere nogle ting, I lærte i grundforløbet (!). Vi skal også se en lille superleder.
-
Læst i timen.
-
2025_01_28_2yFy_faenomener.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Den nære astronomi og verdensbilleder
Forløbet er en blanding af kernestof og valgfrit stof. Forløbet bygger videre på nv-forløbet ”varme”, hvor der bl.a. blev talt om årstider.
Stikord:
Dag/nat. Månens faser. Årstider. Formørkelser. Solsystemet. Geocentrisk verdensbillede. Heliocentrisk verdensbillede. Aristoteles. Ptolomaios. Kopernikus. Tycho Brahe. Kepler. Galilei. Newton.
Øvelser:
- Venus’ faser, journal
Læst stof:
AB1 side 44-49, 59-64 10 sider
Film: ”Den bevægede jord” af Lars Becker-Larsen 10 sider
Øvelsesvejledning til øvelsen 2 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Universet
Forløbet er kernestof.
Stikord:
Rødforskydning. Hubbles lov, det kosmologiske princip, kosmologisk rødforskydning. Afstande i Universet, parallakse, absolut lysstyrke, tilsyneladende lysstyrke, cepheide, supernova type Ia. Kosmologisk baggrundsstråling. Big Bang, Universets alder, Universets byggesten.
Øvelser:
- Afstandskvadratloven, journal
Læst stof:
AB2 side 92-95, 98-103, 105-109, 112-113, 116-119 20 sider
Film: ”Hubble 15 år ved forskningens frontlinje”, kapitel 3-9 10 sider
Øvelsesvejledning til øvelsen 3 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Elvekær& Benoni: FYSIKABBOGEN 2, Systime; sider: 92-95, 98-103, 105-109, 112-113, 116-119
-
Om rødforskydning.
-
Om Hubbles lov og det kosmologiske princip. I timen mandag så vi kapitel 5 og 6 fra "Hubble-dvd'en". Du kan se dem via linket begynd cirka ved 36:25.
-
2025_02_28_2yFy_afstandskvadratloven.docx
-
Elvekær & Benoni: FYSIKABBOGEN 1, Systime; sider: 105-109
-
Om afstande i Universet. Vi løste øvelse 4,3 (side 110) fredag, og vi lavede også øvelsen "afstandskvadratloven".
-
Alexander, Aksel og Oscar gennemgår opgave 3,4,1.
-
Det er mange sider - de første var dem, jeg skrev sidst, men fra den forkerte bog. NB: Alle sider er fra den røde.
-
2025_03_07_2yFy_kosmologi.docx
-
Hav besvaret alle repetitionsspørgsmålene om kosmologi (det ark I fik fredag). I dagens timer begynder vi på næste emne "bevægelse". Det er i den røde bog.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Bevægelse og kræfter
Forløbet er en blanding af kernestof og valgfrit stof.
Stikord:
Lineær bevægelse, tid, strækning. Hastighed, middelhastighed, momentanhastighed, fart. Acceleration, middelacceleration, momentanacceleration. Bevægelse med konstant hastighed. Bevægelse med konstant acceleration. Newtons love. Fri bevægelse i tyngdefeltet, lodret bevægelse, skråt kast.
I forløbet er lavet et ”projekt” om bevægelse. Eleverne har filmet og analyseret forskellige bevægelser (kast). Herunder med og uden betydelig luftmodstand. Samt skudt til måls.
Øvelser:
- Bevægelse med luftmodstand, rapport
- Projekt om bevægelse (6 undervisningstimer)
Læst stof:
AB2 side 182-184, 186-187, 189-190, 192-194, 196-197, 202-206, 209, 210-213 19 sider
Øvelsesvejledninger 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hav besvaret alle repetitionsspørgsmålene om kosmologi (det ark I fik fredag). I dagens timer begynder vi på næste emne "bevægelse". Det er i den røde bog.
-
Elvekær& Benoni: FYSIKABBOGEN 2, Systime; sider: 183-184, 186-187, 189, 192-194, 196-197, 202-206, 209-213
-
Om acceleration.
-
Vi taler om øvelse 6,1+6,2+6,3, som I lavede sidste mandag. Vi taler også om de grafer, I lagde op under elevfeedback.
-
2025_03_24_2yFy_luftmodstand.pdf
-
Genopfrisk Newtons love :-)
-
2025_03_28_2yFy_opgaver_skr_eks.docx
-
Newtons love
-
Lodret kast
-
Det skrå kast. Inkl. øvelse 3,3, som vi løste fredag.
-
Vi fortsætter med "det skrå kast". I dagens timer skal i bl.a. skyde efter et mål.
-
Vi afslutter projektet om det skrå kast. I kan lave de sidste forsøg, eller I kan arbejde med de resultater, I allerede har.
-
Hav læst eksamensspørgsmålene og kom med jeres input. Det gælder særligt for Marie. I dagens timer vil vi regne opgaver, som er relevante i forbindelse med prøven på fredag.
-
Vi regner videre på opgaverne fra i går.
-
Prøve i bevægelse og kræfter. 90 minutter. 30 uden og 60 med hjælpemidler.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60188819311",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60188819311",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60188819311"
}