Holdet 2023 Ke/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Charlotte la Cour Lundqvist
Hold 2023 Ke/y (1y Ke, 2y Ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kager
Titel 2 Chips
Titel 3 Gasser, carbondioxid og lidt organisk kemi
Titel 4 Badebomber (syrer og baser
Titel 5 Metaller
Titel 6 Tema: Grundvand
Titel 7 Reaktionshastighed
Titel 8 kemisk ligevægt
Titel 9 Lys og farve
Titel 10 Organisk kemi og medicinalkemi
Titel 11 Kosten kemisk set
Titel 12 Syre-basekemi
Titel 13 Ekstraktion og farvestof

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kager

Tema: Kager

Kernestof:
Atomets opbygning og det periodiske system
Opbygning af ioner og ionforbindelser
Kemiske mængdeberegninger



Vi arbejder med afstemning af reaktionsskemaer, atomets opbygning og grundstoffernes periodesystem. Eleverne introduceres til opbygningen af salte og kemiske mængdeberegninger.

Gennem hele forløbet holdes der fokus på,  hvad der sker, når vi bruger bagepulver. Vi ser på forskellige typer af hævemidler. Vi ser på de kemiske reaktioner for potaske, hjortetaksalt, natron og bagepulver. Vi taler om de typer salte, der anvendes her.

Eleverne udarbejder en gruppeopgave om kemiske hævemidler


Forsøg
Forsøg med kemiske hævemidler
Opvarmning af Natron
Bag en kage (Indgår ikke som eksamensforsøg)


I alt læses 45 sider i dette forløb

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
ønsker til øvelseshold 07-11-2023
bag muffins 05-12-2023
Opgave om hævemidler 21-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Chips

Kernestof:

Opbygning af molekyler, polaritet af molekyler. Vi ser på den kovalente binding og taler om begrebet elektronegativitet.
Vi repeterer opbygningen af salte og ser på letopløselige og tungtopløselige salte. Desuden arbejder vi med fældningsreaktioner.

Koncentrationsbegrebet introduceres, og vi arbejder med titrering.

Vi arbejder overordnet set med chips og indholdsstoffer i chips.



Artikler:
Vi læser artikler om chips:
https://politiken.dk/mad/art5391086/Osterejen-skruen-og-den-franske-kartoffel-her-er-chipsens-historie
https://politiken.dk/forbrugogliv/forbrug/tjekmad/art5425469/Jyder-spiser-flest-chips-københavnere-vil-have-popcorn
https://www.berlingske.dk/samfund/det-er-chips-det-er-fedt



Eleverne afleverer en poster, hvor de undersøger et af indholdsstofferne samt kort gennemgår deres forsøg.

Forsøg:
Fedt i chips
Salt i chips
Identifkation af indholdsstoffer i chips bl.a. ved hjælp af fældningsreaktioner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Poster om chips 26-02-2024
underholdning 26-02-2024
underskriftsseddel 26-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Gasser, carbondioxid og lidt organisk kemi

Vi arbejder med introduktion til organisk kemi.
Basiskemi C anvendes som grundbog.

Vi ser også på idealgasligningen.

Der udføres følgende forsøg:

Forsøg med gasser (Herunder lightergas, reaktion mellem metal og syre)

Forsøg med carbonhydrider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Badebomber (syrer og baser

Basiskemi C anvendes som grundbog

Vi ser på definition af syrer og baser, pH, indikatorer og pH-beregninger for stærke syrer.


Forsøg:

Fremstilling og undersøgelse af badebomber
Titrering af citronsyre i badebomber (kolorimetrisk)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
badebomber 17-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Metaller

Vi starter med lidt repetition

Dernæst går vi i gang med et forløb om metaller.
Kernestof er redoxreaktioner og uorganisk kemi

Vi vil se på afstemning af redoxreaktioner og grundstoffet kobber.

Forsøg:
Kobberindhold i kobbersulfat
Kobbercyklen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tema: Grundvand

Tema: Grundvand

Vi arbejder med grundvand som tema.
Forløbet sker i samarbejde med Frederiksberg Forsyning.

Vi repeterer fældningsreaktioner, ser på redoxreaktioner på vandværket; arbejder med nitrogenkredsløbet;

Kernestof:
Redoxreaktioner
Uorganisk kemi: Nitrogenkredsløbet og nitrogens kemi.

Forløbet begynder med et besøg på Frederiksberg Forsyning.

Fælles udføres følgende forsøg:
Identifikation af salte i urenset grundvand (prøve udleveret af Frederiksberg forsyning)
Identifikation af ammonium, nitrit og nitrat i urenset grundvand (prøve udleveret af Frederiksberg forsyninger)

Materiale til forløbet:

https://nvhus.dk/tilbud-undervisere/rent-vand/


Fælles læses:
https://virtuelgalathea3.dk/artikel/nitrogens-kredsl-b


Eleverne arbejder projektorienteret med at besvare nedenstående opgave, og derfor læser eleverne forskellige sider af materialet - men totalt set læser eleverne et omfang på 20 sider.

Opgaveformulering:
I skal udforme en poster, skrive en artikel eller lave et screencast, hvor I besvarer nedenstående spørgsmål:
Hvordan undgår man, at grundvandet bliver forurenet, og hvorfor er det et problem, hvis det bliver det?
I skal vælge to af de underpunkter, som I vil gå i dybden med:
Hvordan fjernes uønskede stoffer fra grundvandet?
Hvilke forskelle kan der være på grundvandet på land og by?
        Hvordan hænger nitrogenkredsløbet sammen med vandets
                kredsløb?
               Hvorfor er det vigtigt at kvalitetssikre vand?
               Hvilke problemer kan der være ved at anvende grundvand som drikkevand?




Eleverne afleverer en skriftlig gruppeopgave, som fremlægges for mig og for en medarbejder ved Frederiksberg Forsyning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Reaktionshastighed

Basiskemi B anvendes som grundbog.

Vi ser på hvilke faktorer, der påvirker en reaktions hastighed.



Forsøg:
Landolts reaktion.
Reaktionen mellem tiosulfat og syre

Læst antal sider 22
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rent grundvand 27-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 kemisk ligevægt

Basiskemi B anvendes som grundbog

Vi ser på homogene ligevægte i opløsninger og i gasfase
Vi ser på fordelingsligevægte som eksempel på heterogen ligevægt

Forsøg:
Indgreb i ligevægt
Bestemmelse af fordelingskonstant

I alt læses 40 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Lys og farve

Klassen er en papegøje med science/Ke-BI.
Derfor er SRO-forløbet todelt

Scienceeleverne skal lave forsøg og opgave om farvestoffer.

Dette forløb er optakten til scienceelevernes SRO.
Intro til spektrofotometri og Lambert-Beers lov

Intro til spektrofotometri som analysemetode.

Forsøg:
Bestemmelse af koncentrationen af Poncdeau 4R og quinolingult i Sugar Flair.

Scienceeleverne anvender forsøget til grundlag for SRO mens Ke-BI eleverne blot laver efterbehandlingen til forsøget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Organisk kemi og medicinalkemi

Som optakt til krop/liv-delen af klassen gennemgås de forskellige karakteristiske organiske grupper og reaktionstyper.
Basiskemi B anvendes som grundbog
Der er fokus på opbygning og navngivning af orgaiske stoffer.
Desuden runder vi plastikproblematikken.

Vi ser følgende videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=7eivTQkBYvo&t=12s
https://www.youtube.com/watch?v=2EZR1yQpptw


SRO i krop/liv omhandler syntese og renhedstest af acetylsalicylsyre.
Der udføres smeltepunktsbestemmelse og TLC på acetylsalicylsyre


Desuden udføres nedenstående forsøg:
Identifikation af oxoforbindelser
Identifikation af primær, sekundær og tertiær alkohol
Syntese af ester - mikroskala
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kosten kemisk set

Basiskemi B anvendes som grundbog

Vi gennemgår opbygningen af carbohydrater, proteiner og fedtstoffer.
Vi ser især på opbygningen af fedtstoffer og carbohydrater - her ser vi på L/D-form og asymmetriske C-atomer.


Forsøg:
Analyse af fedtstof. Heri indgår forsæbning af fedtstof og bestemmelse af iodtal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Syre-basekemi

basiskemi B anvendes som grundbog.

Vi repeterer syre-basekemi fra sidste år og ser lidt mere på pH-beregninger. Vi ser på syrestyrke, puffersystemer og Bjerrumdiagrammer.
Da en stor del af klassen har BI/Ke, ser vi også på Bjerrumdiagrammer for aminosyrer.
Desuden ser vi på titreringer


Øvelser:
pH i vandige opløsninger af salte
Kolorimetrisk og potentiometrisk titrering af husholdningseddike.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Ekstraktion og farvestof

Med udgangspunkt i materiale fra LIFE; Extractors gennemføres et forløb om farvestoffer og spektrofotmetri

Basiskemi B anvendes som grundbog i tillæg med materiale fra LIFE-fonden.

Som introduktion til forløbet ser vi video om opdræt af cohencillelus i Mexico. Desuden ser vi en video om udvinding af pektin fra virksomheden Kelco.
https://undervisning.life.dk/ex/side/6
https://www.youtube.com/watch?v=iBNySB2jpVg



Vi gennemgår anvendelse af spektrofotometer og Lambert-Beers lov.

Vi taler om ekstraktion af the som udgangspunkt for, at eleverne selv skal designe et forsøg, hvor de skal lave to/tre opløsninger af udtræk af carminsyre fra cohencillelus.

Vi taler om ekstraktion i forskellige virksomheder og ser på ekstraktion af pektin.


Desuden læses artiklen: Pektin - et naturligt geleringsmiddel - fra Dansk kemi, 83, nr. 11, 2002

Forsøg:
Eleverne laver en standardkurve ud fra standardopløsninger, som er fremstillet i forvejen.
Eleverne bestemmer koncentrationen af karminsyre i cohencillelus, som de har ekstraheret. De har selv valgt en variabel, og bestemmer så koncentrationen i de opløsninger, som de har fremstillet.


I alt læses 15 sider i dette forløb


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer