Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Charlotte la Cour Lundqvist
|
Hold
|
2023 Ke/y (1y Ke, 2y Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kager
Tema: Kager
Kernestof:
Atomets opbygning og det periodiske system
Opbygning af ioner og ionforbindelser
Kemiske mængdeberegninger
Vi arbejder med afstemning af reaktionsskemaer, atomets opbygning og grundstoffernes periodesystem. Eleverne introduceres til opbygningen af salte og kemiske mængdeberegninger.
Gennem hele forløbet holdes der fokus på, hvad der sker, når vi bruger bagepulver. Vi ser på forskellige typer af hævemidler. Vi ser på de kemiske reaktioner for potaske, hjortetaksalt, natron og bagepulver. Vi taler om de typer salte, der anvendes her.
Eleverne udarbejder en gruppeopgave om kemiske hævemidler
Forsøg
Forsøg med kemiske hævemidler
Opvarmning af Natron
Bag en kage (Indgår ikke som eksamensforsøg)
I alt læses 45 sider i dette forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
ønsker til øvelseshold
|
07-11-2023
|
bag muffins
|
05-12-2023
|
Opgave om hævemidler
|
21-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gasser, carbondioxid og lidt organisk kemi
Vi arbejder med introduktion til organisk kemi.
Basiskemi C anvendes som grundbog.
Vi ser også på idealgasligningen.
Der udføres følgende forsøg:
Forsøg med gasser (Herunder lightergas, reaktion mellem metal og syre)
Forsøg med carbonhydrider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Badebomber (syrer og baser
Basiskemi C anvendes som grundbog
Vi ser på definition af syrer og baser, pH, indikatorer og pH-beregninger for stærke syrer.
Forsøg:
Fremstilling og undersøgelse af badebomber
Titrering af citronsyre i badebomber (kolorimetrisk)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
badebomber
|
17-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Metaller
Vi starter med lidt repetition
Dernæst går vi i gang med et forløb om metaller.
Kernestof er redoxreaktioner og uorganisk kemi
Vi vil se på afstemning af redoxreaktioner og grundstoffet kobber.
Forsøg:
Kobberindhold i kobbersulfat
Kobbercyklen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tema: Grundvand
Tema: Grundvand
Vi arbejder med grundvand som tema.
Forløbet sker i samarbejde med Frederiksberg Forsyning.
Vi repeterer fældningsreaktioner, ser på redoxreaktioner på vandværket; arbejder med nitrogenkredsløbet;
Kernestof:
Redoxreaktioner
Uorganisk kemi: Nitrogenkredsløbet og nitrogens kemi.
Forløbet begynder med et besøg på Frederiksberg Forsyning.
Fælles udføres følgende forsøg:
Identifikation af salte i urenset grundvand (prøve udleveret af Frederiksberg forsyning)
Identifikation af ammonium, nitrit og nitrat i urenset grundvand (prøve udleveret af Frederiksberg forsyninger)
Materiale til forløbet:
https://nvhus.dk/tilbud-undervisere/rent-vand/
Fælles læses:
https://virtuelgalathea3.dk/artikel/nitrogens-kredsl-b
Eleverne arbejder projektorienteret med at besvare nedenstående opgave, og derfor læser eleverne forskellige sider af materialet - men totalt set læser eleverne et omfang på 20 sider.
Opgaveformulering:
I skal udforme en poster, skrive en artikel eller lave et screencast, hvor I besvarer nedenstående spørgsmål:
Hvordan undgår man, at grundvandet bliver forurenet, og hvorfor er det et problem, hvis det bliver det?
I skal vælge to af de underpunkter, som I vil gå i dybden med:
Hvordan fjernes uønskede stoffer fra grundvandet?
Hvilke forskelle kan der være på grundvandet på land og by?
Hvordan hænger nitrogenkredsløbet sammen med vandets
kredsløb?
Hvorfor er det vigtigt at kvalitetssikre vand?
Hvilke problemer kan der være ved at anvende grundvand som drikkevand?
Eleverne afleverer en skriftlig gruppeopgave, som fremlægges for mig og for en medarbejder ved Frederiksberg Forsyning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Reaktionshastighed
Basiskemi B anvendes som grundbog.
Vi ser på hvilke faktorer, der påvirker en reaktions hastighed.
Forsøg:
Landolts reaktion.
Reaktionen mellem tiosulfat og syre
Læst antal sider 22
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rent grundvand
|
27-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
kemisk ligevægt
Basiskemi B anvendes som grundbog
Vi ser på homogene ligevægte i opløsninger og i gasfase
Vi ser på fordelingsligevægte som eksempel på heterogen ligevægt
Forsøg:
Indgreb i ligevægt
Bestemmelse af fordelingskonstant
I alt læses 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Lys og farve
Klassen er en papegøje med science/Ke-BI.
Derfor er SRO-forløbet todelt
Scienceeleverne skal lave forsøg og opgave om farvestoffer.
Dette forløb er optakten til scienceelevernes SRO.
Intro til spektrofotometri og Lambert-Beers lov
Intro til spektrofotometri som analysemetode.
Forsøg:
Bestemmelse af koncentrationen af Poncdeau 4R og quinolingult i Sugar Flair.
Scienceeleverne anvender forsøget til grundlag for SRO mens Ke-BI eleverne blot laver efterbehandlingen til forsøget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Organisk kemi og medicinalkemi
Som optakt til krop/liv-delen af klassen gennemgås de forskellige karakteristiske organiske grupper og reaktionstyper.
Basiskemi B anvendes som grundbog
Der er fokus på opbygning og navngivning af orgaiske stoffer.
Desuden runder vi plastikproblematikken.
Vi ser følgende videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=7eivTQkBYvo&t=12s
https://www.youtube.com/watch?v=2EZR1yQpptw
SRO i krop/liv omhandler syntese og renhedstest af acetylsalicylsyre.
Der udføres smeltepunktsbestemmelse og TLC på acetylsalicylsyre
Desuden udføres nedenstående forsøg:
Identifikation af oxoforbindelser
Identifikation af primær, sekundær og tertiær alkohol
Syntese af ester - mikroskala
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs vejledningen
-
Farvestoffer i drikkevarer.ashx.pdf
-
Mygind, Axelsen, Nielsen: BASISKEMI B, Haase; sider: 117-121, 127, 130-133, 143-149, 153-155, 158-172, 175-177, 193-206
-
Opgave 76
-
Læs vejledningen til forsøg A1
-
acetylsalicylsyre.pdf
-
Opgave 89 s. 133
-
Læs kopier om empirisk formel.
-
Opgave 1 og 2 i empirisk formel
-
Medicinalkemi Kend kemien; sider: 245-251
-
Læs begge øvelsesvejledninger
-
identifikation af alkohol.docx
-
oxoforbindelser identifikation.docx
-
Alkoholer
-
Opgave 97
-
Opgave 108, 112,114
-
Husk resultater fra øvelserne
-
docs.google.com
-
Carboxylsyrer
-
Estere
-
Læs vejledningen. På side 2 i vejledningen skal kolonne med carboxylsyre og alkohol udfyldes
-
esterdannelse mikroskala kopi.pdf
-
opgave 119, 123 og 125
-
Flere funktionelle grupper 1
-
Flere funktionelle grupper 2
-
Opgave 132 undtagen d
-
opgave 145, 146
-
Læs vejledningen (Den er lang)
-
Analyse af fedtstoffer.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kosten kemisk set
Basiskemi B anvendes som grundbog
Vi gennemgår opbygningen af carbohydrater, proteiner og fedtstoffer.
Vi ser især på opbygningen af fedtstoffer og carbohydrater - her ser vi på L/D-form og asymmetriske C-atomer.
Forsøg:
Analyse af fedtstof. Heri indgår forsæbning af fedtstof og bestemmelse af iodtal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Syre-basekemi
basiskemi B anvendes som grundbog.
Vi repeterer syre-basekemi fra sidste år og ser lidt mere på pH-beregninger. Vi ser på syrestyrke, puffersystemer og Bjerrumdiagrammer.
Da en stor del af klassen har BI/Ke, ser vi også på Bjerrumdiagrammer for aminosyrer.
Desuden ser vi på titreringer
Øvelser:
pH i vandige opløsninger af salte
Kolorimetrisk og potentiometrisk titrering af husholdningseddike.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Ekstraktion og farvestof
Med udgangspunkt i materiale fra LIFE; Extractors gennemføres et forløb om farvestoffer og spektrofotmetri
Basiskemi B anvendes som grundbog i tillæg med materiale fra LIFE-fonden.
Som introduktion til forløbet ser vi video om opdræt af cohencillelus i Mexico. Desuden ser vi en video om udvinding af pektin fra virksomheden Kelco.
https://undervisning.life.dk/ex/side/6
https://www.youtube.com/watch?v=iBNySB2jpVg
Vi gennemgår anvendelse af spektrofotometer og Lambert-Beers lov.
Vi taler om ekstraktion af the som udgangspunkt for, at eleverne selv skal designe et forsøg, hvor de skal lave to/tre opløsninger af udtræk af carminsyre fra cohencillelus.
Vi taler om ekstraktion i forskellige virksomheder og ser på ekstraktion af pektin.
Desuden læses artiklen: Pektin - et naturligt geleringsmiddel - fra Dansk kemi, 83, nr. 11, 2002
Forsøg:
Eleverne laver en standardkurve ud fra standardopløsninger, som er fremstillet i forvejen.
Eleverne bestemmer koncentrationen af karminsyre i cohencillelus, som de har ekstraheret. De har selv valgt en variabel, og bestemmer så koncentrationen i de opløsninger, som de har fremstillet.
I alt læses 15 sider i dette forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60210692712",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60210692712",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60210692712"
}