Holdet 2022 SA/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Rasmus Rask
Hold 2022 SA/y (2y SA, 3y SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kønsopfattelser i forandring
Titel 2 Dansk velfærd under pres
Titel 3 Klimapolitik
Titel 4 Politisk polarisering i USA
Titel 5 EU, hvad nu?
Titel 6 International politik
Titel 7 Dansk politik 2024
Titel 8 Bandekriminalitet
Titel 9 International økonomi
Titel 10 Forløb#8

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kønsopfattelser i forandring

Undervisningsbeskrivelse af forløbet: Kønsopfattelser i forandring

Fokuspunkter:
- Køn som socialt konstrueret vs biologisk determineret
- Køn forstået som en diskursiv proces (repræsenteret ved teoretikeren Judith Butler)
- Magtformer i relation til køn: Direkte magt, indirekte magt og strukturel magt. Puttemiddage er fremhævet som et eksempel på et fænomen, hvor man kan analysere magtformer
- Spørgsmålet om hvorfor kvinder får mindre i løn end mænd, herunder ”The motherhood penalty”, ikke-forfremmende opgaver og statistikker forskelle i mænd og kvinders andel i barsel og huslige opgaver
- Aktør/struktur-debatten i relation til spørgsmålet om, hvorfor kvinder tjener mindre end mænd
- Overgangen til det traditionelle til det moderne og det senmoderne samfund med fokus på Anthony Giddens og begreberne: Aftraditionalisering, individualisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer og refleksitivet.
- Forandringer af manderollen i det senmoderne samfund, herunder fænomenerne incels og Andrew Tate
- Fire forskellige kønsspektrer (kønsidentitet, biologisk køn, kønsudtryk og seksuel orientering) er blevet diskuteret i forbindelse med ”Danmarks yngste dragqueen”

Materialer (pensum):
- Side 61-63; 65-68 og 85-88 i Anne Storr-Hansen, Kia Ditlevsen og Tine Studstrup (2017): Køn og ligestilling – i et samfundsfagligt perspektiv. Columbus
- Peter Boier (2018), “Elevformand om ydmygende puttemiddage: 'Problemet er større, end man skulle tro'” på DR.dk: https://www.dr.dk/nyheder/indland/elevformand-om-ydmygende-puttemiddage-problemet-er-stoerre-end-man-skulle-tro
- Fie Dandanell (2022): ”Laver du flere opgaver, der er gode for firmaet, men dårlige for karrieren? Så tror jeg, at jeg kan gætte dit køn” på Zetland.dk. https://www.zetland.dk/historie/sOJABDva-mOMVGlmX-cb21c
- Danmarks Statistik (2021): Ligestilling i Danmark. https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/demokrati/ligestillingswebsite#4
- Side 63-74 i Brøndum og Hansen: Luk samfundet op! (3. udgave). Columbus
- ”Explained: Why Women Are Paid Less” dokumentar af Vox Media Productions
- Lotte Folke (2023). Podcast: “MANDEN: Vi står midt i en manderevolution” for Politiken. https://politiken.dk/podcast/den_levende/art9484973/Den-levende-%C2%BBVi-st%C3%A5r-midt-i-en-manderevolution%C2%AB
- Sang af Tobias Rahim: “Når mænd græder”: https://open.spotify.com/track/2Hmxz24PvWk3B1vvSyzwV3?si=f6b5640e5fe94bdd  
- Deadline (28.04.2018) om Incels for DR: https://kp.mitcfu.dk/TV0000111359
- Frederik Kulager (2022): “Han kaldes “kongen af toksisk maskulinitet”. Og han har tilbedere i enhver skolegård” for Zetland.dk: https://www.zetland.dk/historie/seg6Bmqr-mOMVGlmX-76d6d
- DR-dokumentar ”Danmarks yngste dragqueen”: https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-yngste-dragqueen_-jeppes-juleoenske_289836
I alt: 66 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dansk velfærd under pres

Fokuspunkter:
• Den danske velfærdsstats udfordringer (især hvad angår finansiering i fremtiden): Den demografiske udvikling med ældrebyrde og få i den erhvervsaktive alder; borgernes stigende forventningspres og Baumols lov; outsourcing og social dumping; mangel på arbejdskraft i flere velfærdsjobs (sygeplejersker, pædagoger, SOSU’er)
• Diskussion af mulighederne for at løse den danske velfærdsstats udfordringer (bruge penge fra det økonomiske råderum; sætte skatten op; prioritere i velfærden, dvs. fjerne nogle opgaver fra den offentlige sektor; øge arbejdsudbuddet vha øget pensionsalder, vha uddannelsesreform; vha import af udlændinge; vha øgning af danskernes arbejdstid)
• Konkurrenceevne (som forbedres via højere produktivitet eller lavere omkostninger)
• Den danske model, hvor løn- og arbejdsvilkår fastsættes i kollektive overenskomstforhandlinger mellem arbejdsmarkedets parter (lønmodtagere og arbejdsgivere)
• Fordele og ulemper ved den danske model og forskellen på hvordan det virker i den private og offentlige sektor
• Den danske model forstået som følgende tre dele: Aktiv arbejdsmarkedspolitik (jobformidling og efteruddannelse på jobcentre), social sikring (dagpenge) og fleksibelt arbejdsmarked (muligheden for at hyre/fyre medarbejdere). To sidstnævnte kaldes ”Flexicurity”
• Hvorfor spares der på velfærden, når staten Danmark har masser penge i det økonomiske råderum? Økonomiske forklaring: Der mangler arbejdskraft. Politisk forklaring: Politikerne på Christiansborg vil ikke fastsætte alle penge i det økonomiske råderum i mange år frem til velfærd, fordi de gerne vil have penge til andre mulige politiske projekter)
• Hvorfor mangler der arbejdskraft i den offentlige sektor? (løn- og arbejdsvilkår + demografi) Og hvad kan man gøre ved det?
• Analyse af regeringens udspil til et lønløft til fire udvalgte faggrupper (september 2023) og hvorfor det er et brud med den danske model
• Indholdet af Lars Løkke Rasmussens forslag (september 2023) til at importere udenlandsk arbejdskraft samt socialdemokratiets grunde til ikke at bakke op om forslaget
• Indholdet af den nye uddannelsesreform (juni 2023); analyse af partiernes grunde til at gå med i aftalen (SF, K og LA) eller ikke gå med i aftalen (EL, RV og DF); og analyse af SVM-regeringens motivation for at lave denne reform og for at indgå en bred aftale
• Hvorfor vil regeringen gerne øge danskernes arbejdstid? (Øget arbejdstid er en løsning på det velfærdsstatens finansieringsbehov). Hvorfor vil danskerne gerne arbejde mindre? (refleksivitet, stress, klimahensyn)

Materialer
• Side 208-220 i Brøndum og Hansen, Luk samfundet op! (3. udgave). Columbus
• Jonathan Thybjerg (2018), ”Konkurrencestaten får skylden for … ca alt” på Zetland.dk https://www.zetland.dk/historie/sen2rdyV-mOMVGlmX-9ca2a
• Økonomi for dummies (3:8): https://www.youtube.com/watch?v=-0ZezVHjJGc
• Side 150 i Økonomibogen (2. udgave). Columbus
• Mikkel Vie Jensen (2023), ”Hvad fanden har I gang i? Lars Løkke sætter det lange lys på - privilegerede danskere kan selv komme til at betale for deres ældrepleje”, Avisen Danmark: https://avisendanmark.dk/danmark/hvad-fanden-har-i-gang-i-lars-loekke-saetter-det-lange-lys-paa-privilegerede-danskere-kan-selv-komme-til-at-betale-for-deres-aeldrepleje
• Mikkel Vie Jensen (2023), ”Det er ligesom at købe et platinpas i Legoland, så du kan vandre hen over alle fattigrøvene og komme forrest i køen”, Avisen Danmark: https://avisendanmark.dk/politik/det-er-ligesom-at-koebe-et-platinpas-i-legoland-saa-du-kan-vandre-hen-over-alle-fattigroevene-og-komme-forrest-i-koeen
• Mikkel Vie Jensen (2023), ” Venstre stempler ind i debat om fremtidens ældrepleje og udstiller regeringens interne uenigheder”, Avisen Danmark.
• Martine Amalie Krogh (2021), ”Den danske model er en teenager, der stadig ikke er færdigudviklet” i Dagbladet Information. https://www.information.dk/moti/2021/07/danske-model-teenager-stadig-faerdigudviklet
• Camilla Stage (2021), “52 år gammel lønkrig kan nu sende sygeplejersker i strejke” på DR.dk:  https://www.dr.dk/nyheder/indland/52-aar-gammel-loenkrig-kan-nu-sende-sygeplejersker-i-strejke-forstaa-hvorfor-her
• DR Explainer (S2023:E2), ”Explainer: Hvad er en overenskomst?” https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-hvad-er-en-overenskomst_362074
• Hakon Mosbech og Sebastian Barfort (2023), ”Det vælter ind med milliarder i statskassen. Så hvorfor skal der nu spares på velfærden?” på Zetland: https://www.zetland.dk/historie/sO0V6M9d-mOMVGlmX-6c829
• Uddrag fra ”Tiden: Mettes iMessage, junglebørn og klamme klasser” (DR podcast): https://www.dr.dk/lyd/special-radio/tiden/tiden-2023/tiden-mettes-imessage-jungleboern-og-klamme-klasser-11802351120
• Mahamed-Bakher Sabar (2023), ”Velfærdsstaten mangler tusindvis af sygeplejersker, sosu’er og pædagoger. Så hvorfor sætter vi ikke bare lønnen op?” på Zetland. https://www.zetland.dk/historie/seQAAb4A-mOMVGlmX-5e38f
• Uddrag fra ”Tiden: Wammens udvalgte venner, skolelækket og døende dræber-elefanter” (DR podcast): https://www.dr.dk/lyd/special-radio/tiden/tiden-2023/tiden-wammens-udvalgte-venner-skolelaekket-og-doeende-draeber-elefanter-11802351173
• Mads Olrik og Kasper Løvkvist (2023): ” Så hvad, vil regeringen bare smadre spillereglerne på arbejdsmarkedet? Ja. Lidt, faktisk” på Zetland: https://www.zetland.dk/historie/s8lpdQ5Q-mOMVGlmX-d4938
• Laura Kirkebæk-Johansson (2023): ” Mette Frederiksen forsvarer lønløft til fire faggrupper” på DR: https://www.dr.dk/nyheder/seneste/mette-frederiksen-forsvarer-loenloeft-til-fire-faggrupper#!/
• Mads Hørkilde (2023): ”Minister afviser at åbne grænsen mere for udenlandsk arbejdskraft” i dagbladet Politiken (18/09/2023)
• Jesper Olsen (2023), ”Helikopter onsdag 28. juni” på Zetland. https://www.zetland.dk/historie/se6DDK5P-mOMVGlmX-30e22
• Olivia Høj (2023), ”Færre bachelorstuderende og ændrede kandidatuddannelser: Her er den nye uddannelsesreform”, på DR.dk: https://www.dr.dk/nyheder/politik/faerre-bachelorstuderende-og-aendrede-kandidatuddannelser-her-er-den-nye
• Tobias Leth Klinge (2023), ”Fælles front mod regeringen: Partier afviser kompromisforslag om kandidatuddannelser” på DR.dk: https://www.dr.dk/nyheder/politik/faelles-front-mod-regeringen-partier-afviser-kompromisforslag-om-kandidatuddannelser
• Ida Marie Lomholt Wismann (2023). ”Ny uddannelsesreform på trapperne – færre skal gå på universitet” på TV2.dk: https://nyheder.tv2.dk/politik/2023-06-27-ny-uddannelsesreform-paa-trapperne-faerre-skal-gaa-paa-universitet
• Mai Villadsen (2023): ” Mai Villadsen: Universitetsreformen er et eksperiment, som ingen har bedt om” på enhedslisten.dk: https://enhedslisten.dk/2023/06/27/mai-villadsen-universitetsreformen-er-et-eksperiment-som-ingen-har-bedt-om
• Laurids Sandborg (2023): ” Politikerne vil have os til at arbejde mere, men et stigende antal danskere vil arbejde mindre” i Dagbladet Information: https://www.information.dk/indland/2023/04/politikerne-arbejde-mere-stigende-antal-danskere-arbejde-mindre
• Lærke Cramon (2023): “Et stille oprør er i gang mod det pressede arbejdsliv. Spørgsmålet er, om cheferne vil opdage det” i Dagbladet Information: https://www.information.dk/moti/2023/01/stille-oproer-gang-pressede-arbejdsliv-spoergsmaalet-cheferne-opdage
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Klimapolitik

Fokuspunkter
- Danmarks CO2-udledning og forskellen på om den opgøres inden for Danmarks territorium eller som danskernes globale forbrugsudledninger
- Viden om hvor meget CO2 den gennemsnitlige dansker udleder gennem sit forbrug af eksempelvis fødevarer, transport og bolig
- Økonomisk teori: Markedsfejl og eksternaliteter
- Økonomisk teori: Hvordan kan staten gribe ind for at undgå markedsfejl? Lovgivning, afgifter, kvoter, subsidier
- Kendskab til aftalen om CO2-afgift på industrien, som indførtes i Danmark 2022
- Hvordan står det til med den grønne omstilling? Klimarådets vurdering af regerings politik og muligheden for at overholde klimalovens mål om 70% reduktion i 2030
- Hvorfor er den grønne omstilling så svær? Analogien om tragedien på fælleden som et teoretisk bidrag til at svare på det spørgsmål
- Politologisk teori: Den værdipolitiske skillelinje
- Politologisk teori: Ronald Ingleharts hypotese om at perioder med velstandsstigninger og fred skubber materielle spørgsmål i baggrund til fordel for immaterielle spørgsmål + Ingleharts socialiseringshypotese: At oplevelser i teenageårene sætter sig varige spor i menneskers værdier
- Politologisk teori: Rational Choice teori som vælgeradfærdsteori herunder Downs’ model, Fiorinas idé om retrospektiv stemmeadfærd og begrebsparret egotropisk-sociotropisk vælger
- Politologisk teori: Hvordan politiske partiers holdninger kan påvirke befolkningens holdninger (til klima) ifølge politologerne Rune Slothuus og Michael Bang Pedersen
- Politologisk teori: Politiske skillelinjer i Danmark baseret på geografi (land/by) og uddannelse (lang/kort)
- Liberal Alliances klimapolitik: Kan man være liberal og samtidig gå ind for afgifter?

Materialer
- Line Rønn Tofte m.fl. (2023): ”Danske og internationale forskere udsteder dødsdom over vandmiljøet - iltsvind i Danmark er 'historisk stort” på dr.dk: https://www.dr.dk/nyheder/politik/danske-og-internationale-forskere-udsteder-doedsdom-over-vandmiljoeet-iltsvind-i
- Ida Meesenburg (2023): ”Naturbrandene er de første skridt til ørkendannelse på Rhodos” på dr.dk: https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/naturbrandene-er-de-foerste-skridt-til-oerkendannelse-paa-rhodos
- Jens Bostrup (2019): ”For mange børn skader klimaet – men der kommer flere af dem” i Politiken lørdag den 28. december
- Uddrag fra CONCITO (2023): ”Danmarks globale forbrugsudledninger”: https://concito.dk/files/media/document/Danmarks%20globale%20forbrugsudledninger.pdf
- Side 57-64 i Andersen og Skött (2016): Økonomibogen (1. udgave). Forlaget Columbus
- Side 1244-1245: ”Tragedy of the Commons” af Garett Hardin (1968). Science magazine vol 162
- "What is the tragedy of the commons?" https://www.youtube.com/watch?v=CxC161GvMPc
- Marie Sæhl (2022): “Her er alt du skal vide om regeringens CO2-skat” på dr.dk: https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/her-er-alt-du-skal-vide-om-regeringens-co2-skat
- Thomas Hebsgaard (2023): ”Grøn statsstøtte er det nye sort. Måske er det den bedste klimanyhed i årevis” på netmediet Zetland: https://www.zetland.dk/historie/so40Ay9j-mOMVGlmX-1557c
- Uddrag fra Jørgen Steen Nielsen (2023): ”Lars Aagaards klimastatus 2023: Der mangler lige så meget som sidste år” i Information: https://www.information.dk/indland/2023/09/lars-aagaards-klimastatus-2023-mangler-lige-saa-sidste-aar
- Jørgen Steen Nielsen (2023): ”Klimarådet dumper regeringens klimaindsats for tredje gang” og udgivet 1. marts 2023 i Dagbladet Information: https://www.information.dk/indland/2023/02/klimaraadet-dumper-regeringens-klimaindsats-tredje-gang
- Side 88-90 i Jakob Glenstrup Jensby, Anders Ellegaard Pedersen og Peter Brøndum (2017): Politikbogen. Forlaget Columbus
- Side 130-133 i Jakob Glenstrup Jensby, Anders Ellegaard Pedersen og Peter Brøndum (2017): Politikbogen. Forlaget Columbus
- Otto Lerche Christiansen (2023): ”Har klimaministeren »misforstået«, hvad folkelig opbakning vil sige? Ja, siger forskere” i Information: https://www.information.dk/moti/2023/08/klimaministeren-misforstaaet-folkelig-opbakning-sige-ja-siger-forskere
- Kenneth Thue Nielsen (2017): ” De delte vælgere på landet og i byen” på Altinget.dk: https://www.altinget.dk/christiansborg/artikel/kenneth-thue-de-delte-vaelgere-paa-landet-og-i-byen
- Uddrag fra William Sass (2022): ” Ulighed mellem land og by er blevet et valgkampstema. Ifølge ekspert er den også reel” i Information: https://www.information.dk/indland/2022/08/ulighed-mellem-land-by-blevet-valgkampstema-ifoelge-ekspert-ogsaa-reel
- Jens Reiermann og Torben K. Andersen (2019): ”De kortuddannede trækker mod blå blok” på Mandag Morgen: https://www.mm.dk/artikel/de-kortuddannede-traekker-mod-blaa-blok
- Kristoffer Kvalvik (2018): ”Køn, indkomst og geografi: Her er vælgernes vigtigste dagsordener” på Altinget.dk: https://www.altinget.dk/artikel/163051-koen-indkomst-og-geografi-her-er-vaelgernes-vigtigste-dagsordener
- Marie Sæhl og Maria Høy Hansen (2023): ” Flæskesvær og softice med bacon: Landbrugslobbyen klar til kamp” i Information lørdag den 28. oktober 2023.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Politisk polarisering i USA

Politisk polarisering i USA

Forløbsbeskrivelse:
Forløbet er en introduktion til det amerikanske demokratiske system; til mediernes rolle i et demokrati; til anvendelse af vælgeradfærdsteorier og til analyse af politisk kommunikation
Fokuspunkter
- At USA er kendetegnet ved at være en føderation, et præsidentielt system og et liberalt demokrati
- Om tredelingen af magten i de tre statsmagter: Præsidenten, Kongressen og Højesteret – herunder deres muligheder for at kontrollere hinandens magt
- Forskellen mellem henholdsvis Danmarks og USA's demokrati og dermed forskellen på forholdstalsvalg vs flertalsvalg; Et-kammer (Folketing) vs to-kammer-system (Kongressen); Parlamentarisk vs præsidentielt system
- De to store amerikanske partier, deres grundværdier og mærkesager herunder hvad det betyder at være ”liberal, ”conservative” og ”progressive” i USA
- Eleverne kender mediernes funktion som gatekeeper, vagthund og hyrdehund i et demokrati
- Eleverne kender til polarisering i den amerikanske befolkning og mediernes rolle i denne (et opdelt medielandskab og algoritmernes bidrag til ekkokamre på sociale medier)
- Vælgeradfærdsteori: Michigan-modellens fokus på partiidentifikation og stemmeadfærd (og holdningsdannelse) som en følelsesmæssig tilknytning
- Vælgeradfærdsteori: Rational Choice teoriens forståelse af stemmeadfærd (og holdningsdannelse) som en rational kalkyle af, hvad der maksimerer egennytten. Herunder Fiorinas idé om retrospektiv stemmeadfærd og begrebsparret egotropisk/sociotropisk vælger
- Anvendelse af vælgeradfærdsteorier til at forklare amerikanernes begrundelser for deres stemmeadfærd og partitilhørsforhold i forbindelse med amerikanske primærvalg
- Politisk kommunikation, herunder Laswells kommunikationsmodel og begreberne fastholdelseskommunikation og erobringskommunikation. Eleverne har analyseret politisk kommunikation i valgvideoer af hhv. Biden og Trump

Materialer:
Side 126-127 og 131 i Brøndum og Hansen (2017): Luk samfundet op!. Forlaget Columbus
Side 120-123 i Jensby, Pedersen og Brøndum (2017): Politikbogen. Forlaget Columbus
Side 127-133 i Jensby, Pedersen og Brøndum (2017): Politikbogen. Forlaget Columbus
Side 143-147 i Jensby, Pedersen og Brøndum (2017): Politikbogen. Forlaget Columbus
Side 50-56 i Brøndum og Rasmussen (2020): USA’s udfordringer (3. udgave). Forlaget Columbus
Side 63-77 i Brøndum og Rasmussen (2020): USA’s udfordringer (3. udgave). Forlaget Columbus
Side 86-92 i Brøndum og Rasmussen (2020): USA’s udfordringer (3. udgave). Forlaget Columbus
Side 107-112 i Brøndum og Rasmussen (2020): USA’s udfordringer (3. udgave). Forlaget Columbus
Side 115-118 i Brøndum og Rasmussen (2020): USA’s udfordringer (3. udgave). Forlaget Columbus
Rune Lykkeberg: ”Algoritmeradikaliseret” i Dagbladet Information den 14. november 2020
De første 27 minutter af episode 4 af ”Fra Obama til Trump – Et splittet USA”": https://kp.mitcfu.dk/TV0000120085
Burchart, Martin (2024): ”Til nærkamp mellem Haley og Trump i New Hampshire” i Dagbladet Information: https://www.information.dk/udland/2024/01/naerkamp-mellem-haley-trump-new-hampshire
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EU, hvad nu?

EU, hvad nu?
Forløbet er en generel introduktion til EU med fokus på parlamentsvalget 9. juni, på EU-udvidelsen og på spørgsmålet om medlemsstaternes integration i EU

Faglige mål
- Eleverne ved, at en stat er kendetegnet ved 1) at have en grænse, 2) at have en befolkning, 3) at have en central regering, 4) at være suveræn, 5) at være anerkendt som en stat og 6) at have monopol på legitim voldsudøvelse. De ved desuden at EU-samarbejde er unikt ved at være et verdenshistorisk eksempel på, at stater frivilligt har afgivet suverænitet
- Eleverne har basalt kendskab til de fem vigtigste EU-institutioner: Det Europæiske Råd, EU-kommissionen, Ministerrådet, Europaparlamentet og EU-domstolen
- Eleverne ved at Europa-parlamentet aktuelt er under krydpres, fordi 1) valgdeltagelsen er lav, hvilket giver mindre demokratisk legitimitet, 2) vælgerne er mere interesserede i national valg, jf. begrebet om second order-elections, 3) øget polarisering: Især højreekstreme partier ligger godt i meningsmålingerne og 4) parlamentets rolle marginaliseres, idet EU-kommissionen har øget brugen af ”kriseparagraffen” i EU-lovgivning, som muliggør, at forslag kan besluttes udenom EU-parlamentet
- Eleverne er velbevandrede i debatten om EU’s udvidelse. Dvs de ved, hvilke lande der er kandidatlande; hvad der skal til for at de kan optages (Københavnerkriterierne); og de kender fordele og ulemper ved at optage Ukraine, men også andre kandidatlande.
- Eleverne kender eksempler på miljø- og klimapolitiske forslag, som har været til afstemning i EU-parlamentet: Naturgenopretningslov, McDonaldsforbuddet, Udfasning af biobrændsel og Udfasning af fossilbiler
- Eleverne kender forskellige begreber, som kan bruges til at beskrive (deskriptivt) og foreskrive (normativt) medlemsstaters integration i EU: Regional/global integration, mellemstatslig/overstatslig integration, bredde-/dybdeintegration og statslig/ikke-statslig integration
- Eleverne kender integrationsteorierne: føderalisme, neofunktionalisme, intergovernmentalisme og transaktionsanalyse, dvs. deres antagelser eller påstande om, hvordan medlemsstaters integration i EU foregår (deskriptivt) eller bør foregå (normativt)
- Eleverne kender til Det indre marked: ”De fire friheder”, den negative integration (harmonisering og liberalisering af lovgivning og den positive integration (fx arbejdsmiljøforhold og fælles miljøstandarder)


Pensum
- Side 7-15, 41-45, 47-59, 60-63, 68-69, 75-79, 90, 140-145 Folketingets EU-oplysning (2023): EU på kryds og tværs: https://www.eu.dk/-/media/sites/euobeta/publikationer/eu-paa-kryds-og-tvaers.pdf
- Schacke-Barfoed, Line Tybjærg (2024): ”Europa-parlamentet i krydspres”, side 25-30 i Samfundsfagsnyt – Rundt i Europa #232 2024:1. Columbus
- Sørensen, Rune Eltard (2024): ”Fagbevægelsen bekymret over EU-optagelse af Ukraine” på solidaritet.dk: https://solidaritet.dk/fagbevaegelsen-bekymret-over-eu-optagelse-af-ukraine/
- Dykmann, Klaas og Zlatko Jovanovic (2023): ” En forhastet EU-optagelse af Ukraine kan destabilisere Balkan og svække EU’s troværdighed” i Information: https://www.information.dk/debat/2023/03/forhastet-eu-optagelse-ukraine-kan-destabilisere-balkan-svaekke-eus-trovaerdighed
- Jovanovic, Zlatko (2024): ”Vestbalkans aktuelle EU-perspektiver”, side 64-73 i Samfundsfagsnyt – Rundt i Europa #232 2024:1. Columbus
- Kristiansen, Otto Lerche (2024): ”Danske EU-politikere stemmer imod grønne tiltag, som deres hjemlige partier støtter” i Information: https://www.information.dk/moti/2024/04/danske-eu-politikere-stemmer-imod-groenne-tiltag-hjemlige-partier-stoetter
- Filmen The Walk (2023) af Tamara Kotevska: https://www.dfi.dk/cinemateket/biograf/alle-film/film/45658
- Side 28-34, 94-99, 122-128, 130 i Hans Branner (2008): Det politiske Europa. Forlaget Columbus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 International politik

Krig og fred i international politik – undervisningsbeskrivelse

Fokuspunkter
- Eleverne behersker teorien realisme herunder begreberne anarki, sikkerhedsdilemma og realismens syn stater (egoistiske og aggressive), på internationalt samarbejde (ustabilt, usikkert, uden tillid) og på muligheden for fred i verden (negativt)
- Eleverne behersker teorien neorealisme herunder begreberne: unipolaritet, bipolaritet, multipolaritet, balancering, bandwagoning og buckpassing. Eleverne kender desuden neorealismens syn på magt, og hvordan det kan måles: økonomi, militær og geografi
- Eleverne kender til princippet om afskrækkelse herunder atombombens ”afskrækkende effekt” indkapslet i begrebet MAD: Mutually Assured Destruction
- Eleverne behersker teorien liberalisme og dennes syn på stater (fornuftige, samarbejdsvillige), på det internationale system (interdependens) og på muligheden for fred i verden (positiv pga den økonomiske fredstese og den demokratiske fredstese). I modsætning til realismen tror liberalismen på, at stater ikke blot søger at maksimere deres relative ressourcer (staten ønsker at stå bedre end andre stater), men deres absolutte ressourcer (alle kan stilles bedre)
- Eleverne har basal viden om FN og organisationens struktur med Generalforsamlingen og Sikkerhedsrådet
- Eleverne kender til liberalismens og realismens syn på IGO’er (internationale organisationer). Liberalismen ser IGO’er som en mulighed for etablering af fælles regler til alles bedste (absolutte fordele). Realismen ser på grund af antagelsen om anarki IGO’er som mindre vigtige eller alternativt som et redskab for stormagterne til at gennemtvinge deres vilje
- Eleverne kender forskellen på hård magt (påvirkning gennem tvang, trusler og betalinger) og blød magt (påvirkning gennem attraktion)
- Eleverne har kendskab til teoriretningerne konstruktivisme og sikkerhedsliggørelsesteori
- Eleverne har kendskab til Danmarks rolle som småstat og Danmarks magtressourcer
- Eleverne behersker mål for dansk udenrigspolitik: Princippolitisk, sikkerhedspolitisk, udenrigsøkonomisk, prestigepolitisk


Pensum:
- Side 8-18, 43-51, 51-55, 59-60, 94-95, 113-115, 119-124, 218-220, 222-226 i Jacob Graves Sørensen (2024): International politiks kernestof. Forlaget Columbus
- DR2 (2008): ”En afskrækkende bombe” https://kp.mitcfu.dk/TV0000011114
- Silver, Laura et al (2023): ”Comparing Views of the U.S. and China in 24 Countries”, PewResearch Center, 6. november 2023: https://www.pewresearch.org/global/2023/11/06/comparing-views of-the-us-and-china-in-24-countries/
- Schroll Munk, Amalie (2024): ”Den øverste magt i FN vil have våbenhvile i Gaza. Øjeblikkeligt. Kan det lade sig gøre?” den 26. marts 2024 i netmediet Zetland: https://www.zetland.dk/historie/seQAWypG-mOMVGlmX-399aa
- Kongsted, Asta (2024): ”Skal Netanyahu ind og brumme den? Det mener chefanklageren ved Den Internationale Straffedomstol” den 22. maj 2024 i netmediet Zetland: https://www.zetland.dk/historie/sek3EANv-mOMVGlmX-79db2
- DR (2024): ”Velkommen til frontlinjen” (afsnit 5: ”Den gode krig”) på Danmarks Radio: https://www.dr.dk/drtv/serie/velkommen-til-frontlinjen_475665
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dansk politik 2024

Faglige mål
Eleverne
- Behersker ideologierne liberalisme, konservatisme, socialdemokratisme og socialisme
- Kender ideologiernes syn på frihed, lighed, rettigheder og pligter, mennesket, staten og markedet
- Kender til T.H. Marshalls tredeling af medborgerskab: Individuelle frihedsrettigheder, politiske rettigheder og sociale rettigheder
- Behersker teorier om partiadfærd (Molins model, Downs’ model, Strøms teori) og kan anvende dem i aktuelle sager i dansk politik
- Behersker udregning af statistisk usikkerhed på meningsmålinger
- Har med udgangspunkt i meningsmålinger arbejdet med spørgsmålet: ”Hvorfor er SVM-regeringen så upopulær?”. Svaret på spørgsmålet har haft teoretisk afsæt i retningsmodellen (Rabinowitz og Macdonald) og den magtpolitiske skillelinje (Sigge Winther)
- Kender populismens kendetegn: 1) En politiker som hævder at tale på vegne af folket, 2) anti-elitær og 3) anti-pluralistisk
- Har undersøgt tendenser på den yderste højrefløj i dansk politik (DD, DF, NB og Lars Boje Mathiesen) med fokus på populisme og den magtpolitiske skillelinje

Materialer
- Side 31-52, 73-75 78-79, 97, 99-107, 133-134 i Politikbogen (2017) af Jensby, Pedersen og Brøndum. Forlaget Columbus
- Side 53-54 i T.H. Marshall (1950 [2003]): Medborgerskab og social klasse. Hans Reitzels forlag
- ”Et opgør med den ekstreme individualisme er den konservative bevægelses kardinalpunkt” af Christian Holst Vigilius i Dagbladet Information 22. januar 2022
- ”Det ufrie marked” af Rasmus Rask Jepsen i Politiken 11. december 2021: https://www.vildanalyse.dk/det-ufrie-marked
- Jørgensen, Steen (31.10.2024): ”LA’s krav til statsborgerskab splitter regeringspartier” i dagbladet Jyllands-Posten.
- S2:E1 ”Nye borgerlige” i serien ”Partier i Brand” af Danmarks Radio (11.11.2023): https://www.dr.dk/drtv/saeson/partier-i-brand_419159
- Abrahamsen, Sebastian (18.10.2024): ”Et skridt til venstre og to til højre – den danske højrefløj genopfinder sig selv” i Dagbladet Information: https://www.information.dk/indland/2024/10/skridt-venstre-to-hoejre-danske-hoejrefloej-genopfinder?kupon=eyJpYXQiOjE3MzMyOTg3MTEsInN1YiI6IjE3ODM1MDo4MjQ2MzEifQ.zUh89EZchxvLuA7WuY_GcQ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Bandekriminalitet

Undervisningsbeskrivelse: Bandekriminalitet

Faglige mål
- Eleverne kender til konkrete måder at måle kriminalitet på og hvilke problemer, der kan være ved at måle kriminalitet (mørketal)
- Eleverne kender årsager til stigningen i kriminaliteten i Danmark frem til år 1990 (urbanisering) og faldet i samme efter 1990 (teknologi, øget overvågning, færre kontanter pga digitalisering)
- Eleverne kender til statistiske forskelle i antallet af kriminelle. Følgende er overrepræsenteret i statistikkerne: Unge, mænd, forældre med lav uddannelse, minoritetsetnisk baggrund, skilte forældre
- Eleverne behersker følgende teoretiske begreber til at undersøge, hvorfor nogle mennesker bliver kriminelle: Anerkendelse (Honneth), flow (Czikszentmihalyi), habitus, kapitalformer, felt (Bourdieu), stigmatisering (Goffman)
- I forbindelse med straf af kriminelle kender eleverne idéen om den retfærdige straf (Kant), idéen om den nyttige straf (utilitarisme) og begreberne: resocialisering, recidivist
- Eleverne er velbevandrede i diskussionen om hårdere straf af kriminelle og kender til flere argumenter både for (signalværdi og hensyn til offeret) og imod (hårdere straf fører ikke til mindre kriminalitet og kræver flere ressourcer + det forringer gerningsmandens mulighed for resocialisering)

Kernestof
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige
lande, herunder Danmark

Materialer
- Side 11-18 i Bjørnstrup et al. (2017): Fra drengestreger til bandekrig - perspektiver på kriminalitet. Forlaget Columbus
- Side 20-26 i Bjørnstrup et al. (2017): Fra drengestreger til bandekrig - perspektiver på kriminalitet. Forlaget Columbus
- Side 52-59 i Bjørnstrup et al. (2017): Fra drengestreger til bandekrig - perspektiver på kriminalitet. Forlaget Columbus
- Side 62-66 i Bjørnstrup et al. (2017): Fra drengestreger til bandekrig - perspektiver på kriminalitet. Forlaget Columbus
- Side 92-99 i Bjørnstrup et al. (2017): Fra drengestreger til bandekrig - perspektiver på kriminalitet. Forlaget Columbus
- Dokumentar: Farvel til Bandelivet (dr.dk) https://www.dr.dk/drtv/se/kriminelt_-farvel-til-bandelivet_175763
- Müller, Dalsgaard og Ilsøe (2020): ” 27-årige Ali har været en del af bandemiljøets hårde kerne. Nu er han ude på den anden side” på DR.dk https://www.dr.dk/nyheder/indland/27-aarige-ali-har-vaeret-en-del-af-bandemiljoeets-haarde-kerne-nu-er-han-ude-paa-den
- Rørbæk, Maria (2012): ”I lære som gangster”, side 10-13 i Socialpædagogen nr. 8 2012: https://socialpaedagogen.sl.dk/arkiv/2012/sikrede-institutioner-i-laere-som-gangster/
- DR (2025): ”Exit bandeliv” afsnit 1, 2 og 3: https://www.dr.dk/drtv/serie/exit-bandeliv_498256

I alt sider: 77
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 International økonomi

Faglige mål:
- Eleverne behersker teoretiske grunde til international samhandel og til national beskyttelse af produktion (protektionisme)
- Eleverne kender til begreberne globalisering, international arbejdsdeling, specialisering, absolutte fordele (Smith) og komparative fordele (Ricardo)
- Eleverne kender fordele og ulemperne ved frihandel og international arbejdsdeling
- Eleverne kender overfladisk til WTO, IMF og Verdensbanken, deres formål og kritikken af deres virke
- Eleverne kender til Trumps begrundelser for at gøre brug af toldsatser
- Eleverne har arbejdet med spørgsmålet om, hvorfor fattige lande er fattige (dvs hvorfor de ikke er lykkedes med at udvikle deres økonomier og blive mere velstående). Spørgsmålet er blevet besvaret med fokus på 1) Den såkaldte fattigdomscyklus, 2) kolonihistorisk omlægning af produktion til ”eksotiske” råvarer rettet mod Vestens forbrug, 3) Skrøbelige/fejlslagne stater og 4) Brain drain
- Eleverne kender til henholdsvis en importsubstituerende strategi og eksportorienteret strategi, som har til formål at udvikle lavindkomstlande
- Eleverne kender til fænomenet udviklingsbistand, motiverne bag at give udviklingsbistand og argumenter i diskussionen om, hvorvidt udviklingsbistand virker

Pensum
- Side 210-212, 215-222, 255, 262-264, 264-268, 270-277 i Andersen og Skött (2018): Økonomibogen. Forlaget Columbus
- Olsen, Jesper (2025). ”Så er der handelskrig! Her er din guide til at forstå den – og kyllingekrigen” på mediet Zetland: https://www.zetland.dk/historie/s8wDkwQE-mOMVGlmX-18a36
- Deadline (03.02.2025): ”Trumps handelskrig ifølge Rune Lykkeberg” af Danmarks Radio: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?cfuid=5&faust=CFUTV1141789
- Deadline (02.04.2025): ”Trumps store toldhammer” af Danmarks Radio: https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-trumps-store-toldhammer_514732
- Uddrag fra Andrew Morgans dokumentarfilm The True Cost (2015)
- Side 102-108 i Graves Sørensen (2024): International Politiks Kernestof. Forlaget Columbus
- ”Why is Tunesia suffering from Brain Drain?” af Fekr Magazine: https://www.fekr-magazine.com/articles/tunisian-brain-drain
- Side 70-72 i Chang, Ha-Joon (2010): 23 Things They Don’t Tell You About Capitalism. Penguin Books Ltd
- “1:2 Dennis Nørmark: Ulandsbistanden har været tæt på nyttesløs. Den skal gentænkes totalt” (2025) på Radio4: https://radio4.dk/podcasts/tager-jeg-fejl/1-2-dennis-n-rmark-ulandsbistanden-har-v-ret-t-t-p
- Kirkebæk-Johansson og Gede (2025): ”Det kan blive en fordel for Kina, hvis Trump lukker USAID” på dr.dk: https://www.dr.dk/nyheder/udland/det-kan-blive-en-fordel-kina-hvis-trump-lukker-usaid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer