Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Marie Kvist Bondesen, Morten Bøyesen
|
Hold
|
2024 bi/u (1u bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er vi lavet af? Celler og celletransport
Forløbet har fokuseret på opbygningen af forskellige typer celler, stoftransport over cellemembranen og enzymers opbygning og virkemåde.
Kernestof
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
̶ enzymer: overordnet opbygning og funktion
̶ fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
IMG_4164.jpeg
-
Marianne Frøsig m fl.: Biologi i Udvikling, 2. udgave, Nucleus; sider: 14-32
-
IMG_4259.jpeg
-
Hvilke af kroppens celler skifter vi oftest ud?
-
Læs artiklen inden denne time
-
IMG_4294.jpeg
-
Jer der var til øvelse skal have billeder klar af de celler I mikroskoperede. Det vil sige, at billederne skal være på din computer! Hvis ikke du selv tog billeder, skal du sørge for at få dem af den i gruppen der tog billeder. Dette skal ske INDEN d
-
IMG_4672.jpeg
-
Celletyper.pptx
-
MikroskopiAfCellerBioC.pdf
-
OBS! Læs fra afsnittet: Cellemembranen og transportprocesser på s. 21 (altså ikke det øverste) til og med afsnittet om faciliteret diffusion på s.24 (altså ikke det afsnit om osmose)
-
Når du læser skal du især have fokus på følgende: Cellemembranens opbygning (fig.24).Hvad der kan, og ikke kan komme igennem membranen(fig.25).Hvad diffusion er (fig.27).Eksempler på faciliteret diffusion (fig.28)
-
IMG_4736.jpeg
-
Osmose er en særlig form for diffusion (passiv transport). Fokuser især på at forstå fig. 29
-
IMG_4816.jpeg
-
Følgende skal lave øvelsen i dette modul: Aksel , Alexander, Amalie, Anass, Anna Sofia, August, Augusta, Sofie, Caroline H Conrad, Ellen, Esther, Ella, William, Hjalte, Frida J. S., Sylvester, Caroline Lunau
-
OsmoseKartoflerBioCRapportforlæg.docx
-
IMG_4874.jpeg
-
IMG_4880.jpeg
-
NB! Genlæs siderne om pro- og eukaryote celler, deres forskelle og deres indhold, om cellemembranen og om passiv transport, herunder både diffusion og osmose.
-
Testen foregår i hånden UDEN hjælpemidler!! Så ingen bog, ingen computer.
-
Vigtigt at vide om enzymer:- de består af protein- de fungerer som katalysatorer, dvs. de får bestemte reaktioner til at ske uden selv at indgå- de er specifikke, dvs. passer i den rumlige struktur præcist til det molekyle de virker på (disse molekyl
-
IMG_5062.jpeg
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og fordøjelse
Forløbet har fokuseret på næringsstoffernes opbygning, fordøjelseskanalens anatomi og fysiologi, fordøjelsen af næringsstoffer, glykæmiske indeksværdier og blodsukkerregulering.
Kernestof
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
̶ fysiologi: et udvalgt organsystems opbygning og funktion..... og hormonel regulering
̶ enzymer: funktion
Faglige mål
anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ formulere sig mundtligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal om forsøg med pepsin
|
24-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Genetik og arvelige sygdomme
Forløbet har haft fokus på den grundlæggende genetik bag arvelige egenskaber, DNA's opbygning, proteinsyntesen og anvendelsen af elektroforese til at teste for arvelige genfejl.
Kernestof
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med etiske problemstillinger med biologisk indhold
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Video om kulhydrater og blodsukker
|
25-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Økologi og vandløb
Forløbet har fokuseret på den grundlæggende beskrivelse af økosystemer, energitransport i fødekæder samt carbons og vands stofkredsløb. Der har været et særligt fokus på vandløb og hvordan man kan bestemme vandløbs kvalitet ved makroindeksmetoden.
Kernestof
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
̶ evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige og miljømæssige problemstillinger med biologisk indhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Sexologi, prævention og kønssygdomme
Forløbet har fokuseret på kønsorganernes anatomi og funktion, hormonel regulering i begge køn, prævention og forsøgt at koble mikrobiel vækst til bakteriebårne kønssygdomme. Der har i den forbindelse lavet et forsøg hvor agar har været anvendt som model for kønsorganernes slimhinder.
Kernestof
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
̶ fysiologi: forplantning og hormonel regulering
Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med teknologiske problemstillinger med biologisk indhold
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering om kønshormoner
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65961832129",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65961832129",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65961832129"
}