Holdet 2024 bi/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Marie Kvist Bondesen, Morten Bøyesen
Hold 2024 bi/u (1u bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er vi lavet af? Celler og celletransport
Titel 2 Kost og fordøjelse
Titel 3 Genetik og arvelige sygdomme
Titel 4 Økologi og vandløb
Titel 5 Sexologi, prævention og kønssygdomme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er vi lavet af? Celler og celletransport

Forløbet har fokuseret på opbygningen af forskellige typer celler, stoftransport over cellemembranen og enzymers opbygning og virkemåde.

Kernestof
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
̶ enzymer: overordnet opbygning og funktion
̶ fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kost og fordøjelse

Forløbet har fokuseret på næringsstoffernes opbygning, fordøjelseskanalens anatomi og fysiologi, fordøjelsen af næringsstoffer, glykæmiske indeksværdier og blodsukkerregulering.



Kernestof
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
̶ fysiologi:  et udvalgt organsystems opbygning og funktion..... og hormonel regulering
̶ enzymer: funktion


Faglige mål
anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ formulere sig mundtligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal om forsøg med pepsin 24-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Genetik og arvelige sygdomme

Forløbet har haft fokus på den grundlæggende genetik bag arvelige egenskaber, DNA's opbygning, proteinsyntesen og anvendelsen af elektroforese til at teste for arvelige genfejl.

Kernestof
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation

Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med etiske problemstillinger med biologisk indhold

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Video om kulhydrater og blodsukker 25-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Økologi og vandløb

Forløbet har fokuseret på den grundlæggende beskrivelse af økosystemer, energitransport i fødekæder samt carbons og vands stofkredsløb. Der har været et særligt fokus på vandløb og hvordan man kan bestemme vandløbs kvalitet ved makroindeksmetoden.

Kernestof
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
̶ evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige og miljømæssige problemstillinger med biologisk indhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Sexologi, prævention og kønssygdomme

Forløbet har fokuseret på kønsorganernes anatomi og funktion, hormonel regulering i begge køn, prævention og forsøgt at koble mikrobiel vækst til bakteriebårne kønssygdomme. Der har i den forbindelse lavet et forsøg hvor agar har været anvendt som model for kønsorganernes slimhinder.

Kernestof
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
̶ fysiologi: forplantning og hormonel regulering

Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med  teknologiske problemstillinger med biologisk indhold
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Videoaflevering om kønshormoner 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde