Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Bjørn Peter Rømming, Simon Vedel
|
Hold
|
2024 fy/u (1u fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Fokus på termisk energi, mekanisk energi, effekt, nyttevirkning og kvantitativ behandling af omsætning mellem energiformer.
Lavet af BP
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Fokuspunkter fra læreplanen:
Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
Kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandle dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge
- Almene (tværfaglige) - Kunne arbejde eksperimentelt og diskutere resultaterne på en relevant måde.
Kunne fortolke grafer.
Kunne anvende Excel til databehandling.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Bølger
Lavet af BP
Fokus på grundlæggende egenskaber ved bølger og begreber som bølgelængde, frekvens, periode og udbredelseshastighed.
Arbejdet med de fysiske egenskaber ved lyd og lys og arbejdet med det elektromagnetiske spektrum, fotoner, emission og absorption.
Lavet af SV
Bølger
Lærebog: Basisfysik C
Bølger (8 sider)
side 175 - 181 + 188.
Tværbølger, længdebølger, bølgeligningen, interferens.
Lyd (12 sider)
side 191 - 202.
Lydens hastighed, dopplereffekt, resonans, stående bølger.
Lys (17 sider)
side 209 - 219 + 221 - 226
Lysets hastighed, det elektromagnetiske spektrum, interferens, gitterligningen, Bohrs atommodel, energiniveauer i brint.
Sider i alt: 37
Elevforsøg:
Bestemmelse af lydens hastighed (fællesforsøg).
Bølgeligningen - stående bølger på en streng (1 side).
Gitterformlen (2 sider).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Fokuspunkter fra læreplanen:
Kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener.
Kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og falsificere enkle hypoteser.
Kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandle dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge.
Kompetencer og progression:
Kunne forstå komplekse figurer bl.a. af bølger og interferens.
Kunne håndtere distinktionen mellem fysiske fænomener og de tilhørende sanseindtryk, samt forbinde dem korrekt.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Nær astronomi og kosmologi
Verdensbilleder og Kosmologi
Lærebog: Basisfysik C
Solsystemet (18 sider)
side 255 - 260 + 262 - 265 + 269 - 273 + 276 - 278.
Årstider, dag og nat, Månens faser, formørkelser, planeter i solsystemet, exoplaneter.
Universet (16 sider)
side 281 - 296 + 299 - 304.
Lysår, afstande i universet, parallaksemetoden, supernova type 1a, stjernes udvikling, universets udvidelse, Hubbles lov, hubbletiden, Big Bang.
Sider i alt: 40.
Øvelser/elevforsøg
Afstandskvadratloven (2 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65966280430",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65966280430",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65966280430"
}