Holdet 2024 fy/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Bjørn Peter Rømming, Rune Munk
Hold 2024 fy/s (1s fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi
Titel 2 Fysik – grundlæggende begreber
Titel 3 Bølger
Titel 4 Bølger – lys
Titel 5 Den nære astronomi
Titel 6 Universet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi

Fokus på termisk energi, mekanisk energi, effekt, nyttevirkning og kvantitativ behandling af omsætning mellem energiformer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Fokuspunkter fra læreplanen: Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling. Kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandle dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge
  • Almene (tværfaglige) - Kunne arbejde eksperimentelt og diskutere resultaterne på en relevant måde. Kunne fortolke grafer. Kunne anvende Excel til databehandling.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Fysik – grundlæggende begreber

Dette fremgår ikke af studieplanen, men jeg (RM) går ud fra, at holdet har været igennem det.

Forløbet er kernestof.

Stikord:
Størrelser, enheder, SI-systemet, 10-talspotenser, præfikser, masse, vægt, densitet

Læst stof:
BFC, side 7-13, 16-19 og 21-26 15 sider
BFC, side 30-36 og side 39 7 sider  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Bølger

Fokus på grundlæggende egenskaber ved bølger og begreber som bølgelængde, frekvens, periode og udbredelseshastighed.
Arbejdet med de fysiske egenskaber ved lyd og lys og arbejdet med det elektromagnetiske spektrum, fotoner, emission og absorption.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Fokuspunkter fra læreplanen: Kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener. Kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og falsificere enkle hypoteser. Kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandle dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge. Kompetencer og progression: Kunne forstå komplekse figurer bl.a. af bølger og interferens. Kunne håndtere distinktionen mellem fysiske fænomener og de tilhørende sanseindtryk, samt forbinde dem korrekt.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Den nære astronomi

Dette forløb er kernestof.

Stikord:
Solens bevægelse på himlen, nat/dag, årstider, Månens faser, formørkelser, Solsystemet,

Læst stof:
BFC, side 256-265 og 269-273    15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Universet

Dette forløb er kernestof.

Stikord:
Afstandsmåling i Universet, stjernes udvikling, galakser, Universets udvidelse, alder og udvikling, Big Bang-teorien.

Øvelser:
- Afstandskvadratloven for lys, journal

Læst stof:
BFC, side 282-303    22 sider
Film: ”Hubble 15 år ved forskningens frontlinje”, kapitel 3-9 10 sider
Øvelsesvejledning   3 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer