Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Bjørn Peter Rømming, Rune Munk
|
Hold
|
2024 fy/s (1s fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Fokus på termisk energi, mekanisk energi, effekt, nyttevirkning og kvantitativ behandling af omsætning mellem energiformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Fokuspunkter fra læreplanen:
Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
Kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandle dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge
- Almene (tværfaglige) - Kunne arbejde eksperimentelt og diskutere resultaterne på en relevant måde.
Kunne fortolke grafer.
Kunne anvende Excel til databehandling.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Fysik – grundlæggende begreber
Dette fremgår ikke af studieplanen, men jeg (RM) går ud fra, at holdet har været igennem det.
Forløbet er kernestof.
Stikord:
Størrelser, enheder, SI-systemet, 10-talspotenser, præfikser, masse, vægt, densitet
Læst stof:
BFC, side 7-13, 16-19 og 21-26 15 sider
BFC, side 30-36 og side 39 7 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger
Fokus på grundlæggende egenskaber ved bølger og begreber som bølgelængde, frekvens, periode og udbredelseshastighed.
Arbejdet med de fysiske egenskaber ved lyd og lys og arbejdet med det elektromagnetiske spektrum, fotoner, emission og absorption.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Fokuspunkter fra læreplanen:
Kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener.
Kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og falsificere enkle hypoteser.
Kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandle dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge.
Kompetencer og progression:
Kunne forstå komplekse figurer bl.a. af bølger og interferens.
Kunne håndtere distinktionen mellem fysiske fænomener og de tilhørende sanseindtryk, samt forbinde dem korrekt.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Bølger – lys
Dette forløb er kernestof.
Stikord:
Lysets hastighed, det elektromagnetiske spektrum, synligt lys, interferens og lys, optisk gitter, gitterligningen, lys og atomer, absorptionsspektrum, emissionsspektrum, Bohrs atommodel, energiniveauer.
Øvelser:
- Bølgelængde for lys, journal
Læst stof:
BFC, side 210-226 (uden bokse side 211, 212, 215 og 217). 15 sider
Øvelsesvejledning 2 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Andersen mfl.: BASISFYSIK C, Haase; sider: 199-202, 210-219, 224-226
-
Om stående bølger og instrumenter. (Du har muligvis læst det før?)
-
Vi afrunder de øvelser, I lavede fredag. Herefter begynder vi på "elektromagnetiske bølger". (Det er f.eks. synligt lys.)
-
Spring alle bokse over og læs kun den egentlige tekst (på den hvide baggrund).
-
Interferens af lys og gitterligningen. Medbring de ark I fik sidst.
-
Øvelser i begge dagens timer. De, der skal møde, er: ALLE elever med MEDIEFAG, altså:
-
Øvelser i begge dagens timer. De, der skal møde, er: ALLE elever med BILLEDKUNST eller MUSIK, altså:
-
Plancks formel og Bohrs atommodel. Vi udfylder et evalueringspørgeskema i Lectio.
-
Vi regner videre på opgaverne inden prøven på tirsdag.
-
Prøve i bølger! Hjælpemidler: Én a4-side med noter og en LOMMEREGNER. (IKKE en mobil)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den nære astronomi
Dette forløb er kernestof.
Stikord:
Solens bevægelse på himlen, nat/dag, årstider, Månens faser, formørkelser, Solsystemet,
Læst stof:
BFC, side 256-265 og 269-273 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Universet
Dette forløb er kernestof.
Stikord:
Afstandsmåling i Universet, stjernes udvikling, galakser, Universets udvidelse, alder og udvikling, Big Bang-teorien.
Øvelser:
- Afstandskvadratloven for lys, journal
Læst stof:
BFC, side 282-303 22 sider
Film: ”Hubble 15 år ved forskningens frontlinje”, kapitel 3-9 10 sider
Øvelsesvejledning 3 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65966282186",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65966282186",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65966282186"
}