Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Rune Munk
|
Hold
|
2024 fy/m (1m fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fysik – grundlæggende begreber
Forløbet er kernestof.
Stikord:
Størrelser, enheder, SI-systemet, 10-talspotenser, præfikser, masse, vægt, densitet
Øvelser:
- Småforsøg med densitet
Læst stof:
BFC, side 7-13, 16-19 og 21-26 15 sider
BFC, side 30-36 og side 39 7 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Forløbet er kernestof.
Stikord:
Energi, enheder for energi, energiprincippet (energiens bevarelse), energiformer, energikæder, effekt, nyttevirkning.
Øvelser:
- Effekt for brændende stearinlys, uden rapport
Læst stof:
BFC, side 59-60 og 62-69. Dette svarer til 14 sider
Øvelsesvejledning 2 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mekanisk energi
Dette forløb er valgfrit stof. I dette forløb har vi regnet kvantitativt på omsætning mellem forskellige energiformer (potentiel og kinetisk energi).
Stikord:
Kinetisk energi, potentiel energi, mekanisk energi, formler for og regning med disse tre typer af energi.
Øvelser:
- Den hoppende bold, journal
Læst stof:
BFC, side 72-76 og 78 6 sider
Øvelsesvejledning til øvelsen 2 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Energi (energiformer og indre energi)
Forløbet er kernestof. I dette forløb har vi ”brugt” atomer/molekyler til at forklare makroskopiske egenskaber ved stof.
Stikord:
Energiformer – elektrisk, termisk, kemisk, strålings, kerne. Effekt, regning med energi, indre energi, varmefylde, Celcius- og Kelvinskala, fordampning/fortætning, specifik fordampningsvarme, smeltning/størkning, specifik smeltevarme, faseændringer, (∆E,T)-diagram, brændværdi, nyttevirkning.
Øvelser:
Nyttevirkning, journal
Varmefylde for messing, rapport
Læst stof:
BFC 82-94 12 sider
BFC 107-119 12 sider
Øvelsesvejledninger til øvelserne 6 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den nære astronomi
Dette forløb er kernestof.
Stikord:
Solens bevægelse på himlen, nat/dag, årstider, Månens faser, formørkelser, Solsystemet,
Læst stof:
BFC, side 256-265 og 269-273 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
De, der ikke tog prøven tirsdag, skal tage den i dag. Vi andre går i gang med "den nære astronomi" - vi arbejder i første omgang videre med dokumentet fra tirsdag.
-
2025_01_14_1mfy_den_naere_astronomi1.docx
-
Andersen mfl.: BASISFYSIK C, Haase; sider: 255-260, 262-265, 269-273, 276-277
-
Forklaring på fænomenerne: Dag/nat, årstider, Månens faser samt sol- og måneformørkelser. Det er altså det, I undersøgte da I besvarede spørgsmålene i timen i går.
-
2025_01_16_1mfy_den_naere_astronomi2.docx
-
Prøve for de elever, der endnu ikke har taget den. Hvis man ønsker endnu et forsøg, må man gerne møde op. Andre elever skal ikke møde til denne time. Husk 1 a4-side med noter og LOMMEREGNER!
-
Vi taler om svarene på spørgsmålene på arket, I fik fredag (ved2025_01_16_1mfy_den_naere_astronomi2.docx hæftet).
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Det naturvidenskabelige verdensbillede
Dette forløb er valgfrit stof.
Stikord:
Geocentrisk verdensbillede, de fire elementer, planetbaner, epicykel, parallakse, Keplers love.
Øvelser:
- Venus’ faser, journal.
Læst stof:
BFC, side 234-246 13 sider
Film: ”Den bevægede jord” af Lars Becker-Larsen 10 sider
Øvelsesvejledning til øvelsen 2 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Bølger - lyd
Dette forløb er mest kernestof, men delen om stående bølger og musikinstrumenter er valgfrit stof.
Stikord:
Længdebølger, tværbølger, harmonisk bølge, udbredelsesfart, bølgelængde, periode, frekvens, amplitude, bølgeligningen, interferens. Lydbølger, dopplereffekt, resonans, stående bølge, strengeinstrument, grundsvingning, oversvingning, blæseinstrument.
Øvelser:
- Lydens hastighed, uden rapport
- Stående bølge på snor, journal
Læst stof:
BFC, side 176-181. 7 sider
BFC, side 192-203 12 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs side 1-5 i de noter, I fik i går (vedhæftet). 2025_01_30_1mfy_boelger.pdf Jeg taler med dem, jeg ikke nåede at tale med tirsdag.
-
Øvelse (Venus' faser) i delehold. Alle, der ikke var der sidste tirsdag, skal møde til denne time:
-
ALLE møder til denne time. Lektie: Løs opgave 1-4 på side 6 i noterne om bølger. (Dem I lavede i timen fredag.)
-
Andersen mfl.: BASISFYSIK C, Haase; sider: 176-181, 192-194, 197-200
-
Det er side 181 (interferens), der er det nye. På de første sider står der noget, der svarer til det, I har læst tidligere.
-
Om lydbølger.
-
2025_02_20_1mfy_lyd_Doppler_resonans.docx
-
2025_02_20_1mfy_Doppler_scan_fra_bog.pdf
-
Det var det, I læste i timen torsdag. Hav også løst opgaverne op arket.
-
Om stående bølger.
-
Lektien er at have udfyldt de to ark, I fik tirsdag. Hver gruppe skal aflevere arkene.
-
2025_02_25_1mfy_lydens_hastighed_oevelse.docx
-
2025_02_25_1mfy_smaa_forsoeg_lyd_staaende_boelger.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Bølger – lys
Dette forløb er kernestof.
Stikord:
Lysets hastighed, det elektromagnetiske spektrum, synligt lys, interferens og lys, optisk gitter, gitterligningen, lys og atomer, absorptionsspektrum, emissionsspektrum, Bohrs atommodel, energiniveauer.
Øvelser:
- Laserlysets bølgelængde, rapport
- Emissionsspektre, fællesforsøg
Læst stof:
BFC, side 210-226 (uden bokse side 211, 212, 215 og 217). 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mobiler lægges i mobilskabet på pladsen svarende til ens nummer i Lectio (sættes op på skærm). På denne måde føres fravær.
-
Andersen mfl.: BASISFYSIK C, Haase; sider: 201-203, 218-219, 224-226
-
I dagens time begynder vi på elektromagnetiske bølger.
-
Læs side 1-4 i det dokument, I fik fredag. (Det er vedhæftet denne time.)2025_02_28_1mfy_elektromagnetiske_boelger.pdf
-
Interferens, lys og gitterligningen. NB: Sæt jer i slange og aflevér mobiltelefoner på den rigtige plads i skabet (elevnummer).
-
2025_03_04_1mfy_elektromagnetiske_bølger.docx
-
(Du har læst det allerede, men hvis ikke, så læs det nu!) Husk at medbringe din bog.
-
2025_03_06_1mfy_em_boelger_lys_spektre.docx
-
Øvelse - gitterligningen. Følgende skal møde til dagens timer:
-
2025_03_11_1mfy_øvelse_med_optisk_gitter.doc
-
Om Bohrs atommodel. Det er måske det sværeste, der kommer, i fysik på c-niveau.
-
Øvelser - gitterligningen. Følgende skal møde til dagens timer:
-
Hav løst alle opgaver på det ark, I fik sidste fredag (du mangler kun de to sidste). Arket er vedhæftet. Læs evt. side 224-226 om Bohr atommodels igen.2025_03_14_1mfy_spektre_og_Bohrs_atommodel.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Universet
Dette forløb er kernestof.
Stikord:
Afstandsmåling i Universet, stjernes udvikling, galakser, Universets udvidelse, alder og udvikling, Big Bang-teorien.
Læst stof:
BFC, side 282-303 22 sider
Film: ”Hubble 15 år ved forskningens frontlinje”, kapitel 3-9 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
Herunder har vi også lavet øvelsen "nyttevirkning" (opført under forløbet om energi).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65966284185",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65966284185",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65966284185"
}