Holdet 2024 fy/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Kaspar Haume
Hold 2024 fy/z (1z fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi - potentiel, kinetisk og mekanisk
Titel 2 Energi - Termisk
Titel 3 Astronomi
Titel 4 Bølger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi - potentiel, kinetisk og mekanisk

Stikord: Energi, energiformer, energiomdannelse, energikæde, formler for og regning med potentiel, kinetisk og mekanisk energi, effekt, nyttevirkning.

Læst stof:

Lærebog: Basisfysik C
Kapitel 5 Energi, s. 60-69 (10 sider)
Kapitel 6 Potentiel, Kinetisk, Mekanisk energi, s. 70-79 (10 sider)

Øvelsesvejledning til brændende stearinlys (2 sider)
Øvelsesvejledning til effekt ved gang på trapper (2 sider)
Øvelsesvejledning til hoppende bordtennisbold (1 sider)
Øvelsesvejledning til journal hoppende bold (2 sider)

Eksperimentelt arbejde:
- Effekt for brændende stearinlys (lavet i time): Vi afstemte en kemisk reaktion og udregnede energiomsætningen og effekten for et brændende stearinlys
- Effekt ved gang på trapper (lavet i time): Vi udregnede ændring i potentiel energi ved at gå op af trapper samt effekten ved at gå og løbe op.
- Hoppende bordtennisbold (lavet i time): Vi udregnede den potentielle energi i toppen af hvert hop for en bordtennisbold, der hoppede 5 gange på et bord, samt det procentvise tab i mekanisk energi for hvert hop.
- Den hoppende bold (journal): Vi udregnede potentiel, kinetisk og mekanisk energi for en hoppende bold.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal - hoppende bold 22-12-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi - Termisk

Stikord: Termisk energi, specifik varmekapacitet, tilstandsformer og omdannelse mellem dem, smelte- og fordampningsvarme.

Læst stof:

Lærebog: Basisfysik C
Kapitel 9 Energi, s. 107-121 (15 sider)

Øvelsesvejledning til journal nyttevirkning ved opvarmning af vand (2 sider)

Eksperimentelt arbejde:
- Estimat af vands varmekapacitet (lavet i time): Vi beregnede vands specifikke varmekapacitet ved at veje den fordampede masse mens en elkedel kogte og sammenholde med den omsatte mængde energi.
- Nyttevirkning ved opvarmning af vand (journal): Vi udregnede nyttevirkningen for forskellige metoder til opvarmning af vand.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forberedelse til prøve i energi 09-01-2025
Journal - Nyttevirkning ved opvarmning af vand 15-01-2025
Journal - Specifik varmekapacitet 26-01-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Astronomi

Stikord:
Kapitel 16: Astronomiens historie, geo- og heliocentrisk verdensbillede, retrograd bevægelse, Keplers love
Kapitel 17: Årstider, sol- og måneformørkelse, månens faser, solsystemets dannelse og hvad det består af, exoplaneter
Kapitel 18: Kosmologi, teleskoper, metoder til afstandsbestemmelse, stjerners udvikling, galakser, universets udvidelse, Hubbles lov


Læst stof:

Lærebog: Basisfysik C
Kapitel 16 s. 234-251 (minus 247) (17 sider)
Kapitel 17 s. 256-278 (minus 261, 266-268, 274-275) (13 sider)
Kapitel 18 s. 282-296 (minus 293) (15 sider)

Øvelsesvejledning til journal Venus' faser (3 sider)

Film: Den bevægede jord - filmcentralen
Film: Diverse klip på youtube om stjerner og Solsystemet


Eksperimentelt arbejde:
- Venus' faser (journal): Vi bestemte om Venus' bane var geo- eller heliocentrisk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal - Venus' faser 05-02-2025
Forberedelse til prøve i astronomi 03-03-2025
Journal - Afstandskvadratloven 16-03-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bølger

Stikord:
Kapitel 13: Længde- og tværbølger, amplitude, bølgelængde, frekvens, periode, bølgeligningen, interferens,
Kapitel 14: Lydens hastighed, Doplereffekten, resonans, stående bølger på snor og i lukkede, åbne samt halvåbne rør, grundfrekvens og overtoner.
Kapitel 15: Lysets hastighed, det elektromagnetiske spektrum, optiske gitre og gitterligningen, absorptions- og emisisonsspektre, Plancks formel, Bohrs atommodel, absorption og emission af fotoner fra atomer, energiniveauer i brint.


Læst stof:

Lærebog: Basisfysik C
Kapitel 13, s. 176-181 samt 188 (7 sider)
Kapitel 14, s. 192-193, 197-203 samt 206 (10 sider)
Kapitel 15, s. 210-226 samt 230 (minus: 212 nederst, 213 øverst, 215 øverst, 217 nederst, 220, 223) (14 sider)

Øvelsesvejledning til journal Afstandskvadratloven (3 sider)
Øvelsesvejledning til journal Laserlysets bølgelængde (1 side, side 220 i bogen)

Filmklip: Afbrænding af natrium og absorption af lys gennem skyen (https://youtu.be/7u3rRy97m9Y?si=g5v-R7F7SnrkyIax)
Filmklip: Hvordan et optisk gitter virker (dele af denne video: https://youtu.be/Iuv6hY6zsd0?si=dEE0n9_aHSx4jS4r)


Eksperimentelt arbejde:
- Stående bølger på snor (demonstration i time): Vi observerede stående bølger på en snor spændt ud i klasselokalet
- Emissionsspektre (demonstration i time): Vi kiggede på emissionsspektre fra lamperne i klasselokalet samt lamper, som sendte lys ud fra brint og kviksølv.
- Afstandskvadratloven (journal): Vi efterviste afstandskvadratloven
- Laserlysets bølgelængde (journal): Vi bestemte laser lys' bølgelængde ved hjælp af et optisk gitter
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal - Stående bølger på snor 30-03-2025
Bølgelængde af laser 16-04-2025
Forberedelse til prøve i bølger 08-05-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer