Holdet 2024 bi/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Øregård Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Karen Sofie Hammer
Hold 2024 bi/y (2y bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bakterier og resistens.
Titel 2 Hvordan får vi et langt og sundt liv_Krams_Kost
Titel 3 Hvordan får vi langt og sundt liv_ Krams_Motion
Titel 4 Hvorfor arver kun nogle familier sygdommen + evo.
Titel 5 Biodiversitet og Øregprdssøen
Titel 6 Kønshormoneer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bakterier og resistens.


Pensum
Dokument om bakterier.
Biologi i udvikling s. 14-18 og google selv cellemembran
Dokumentar: jagten på de multiresistente bakterier"
Podcast: Bakterier "ven eller fjende"
Øvelse:
Bakterier i omgivelserne
Antibiotikaresistens hos E-coli
Osmose i kartofler

Aflevering: mindre film, hvor øvelsen gennemgås / analyseres.

Mikroskopering af eukaryote celler (evt. først efter endt forløb og inden kredsløbet)





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvordan får vi et langt og sundt liv_Krams_Kost

Pensum
Biologi i udvikling: S. 14-18 (den eukaryote celle)
Hvordan kan man måle om man er fysiologisk sund og hvad er sundhed egenlig?
Den danske sundhed? Hvad er vores udfordringer?
Hvilken betydning har kost?
--> Hvordan virker vores fordøjelse? s. 72-78
--> Makromolekyler: s. 55-69
--> Enzymer: s. 19-20
--> Blodsukkerregulering (insulin/glukogen) s. 79-84
Hvordan virker wegovy: https://www.youtube.com/watch?v=kLDLR1fT_sA&t=1s
Artikler: https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/faste-er-tidens-nok-mest-populaere-kur-men-de-fleste-springer-det-forkerte

Opsamlende vinkel.
Så hvordan skal vi forholde os til det store sundhedsmæssige problemer vi har? (fordele og ulemper).


Øvelse: Mikroskpering af celler (løg, vandpest, mundcelle og blodcelle).
Øvelse: Dissekering af mus
Øvelse: Bromelin (enzymer) - mindre journal aflevering.
Øvelse: blodsukkermålinger ved forskellige indtag af kulhydrater
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvordan får vi langt og sundt liv_ Krams_Motion

Biologi i fokus: s. 85-103 + 110-115

Hvad betyder det at man forbrænder ting?
--> det store og lille kredsløb.
--> Respiration / forbrænding.


Øvelser
-->Sundhedsmålinger (fedtmålinger/BMI/Bodyfat-vægt).
--> Måling af åndedrætssystemet: vitalkapacitet og lungeventilation
--> Hæmotokritværdimålinger











Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvorfor arver kun nogle familier sygdommen + evo.

Genetik og evolution
Genetik:
Biologi i udvikling:
s. 117-120 + 126-127 + 131-133 + 136-143 + 146 + 180-183+189-194
Links: Undervisningslokalet

Øvelse:
Få DNA ud af dine celler
Faderskabsbestemmelse af chimpanser
Gelelektroferese: har hun arvet sygdommen

Evolution
Biologi i udvikling: s. 195-199 + 203-204 + 207-208

Links: kurtzgesagt "how evolution work"
Øvelse (zoo): bestem evolutionære træk hos udvalgte dyr.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Biodiversitet og Øregprdssøen

Pensum
Dokument om biodiversitet fra IPBES
Dokument om søen om økosystem.
Biologi i fokus: s. 222-223

Øvelse: forureningsundersøgelse af Øregårdssøen.
Arbejdsark'
Funktionskæder


PP: biodiversitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kønshormoneer

Pensum
Biologi i udvikling. s 153-165


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer