Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Karen Sofie Hammer
|
Hold
|
2024 bi/y (2y bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bakterier og resistens.
Pensum
Dokument om bakterier.
Biologi i udvikling s. 14-18 og google selv cellemembran
Dokumentar: jagten på de multiresistente bakterier"
Podcast: Bakterier "ven eller fjende"
Øvelse:
Bakterier i omgivelserne
Antibiotikaresistens hos E-coli
Osmose i kartofler
Aflevering: mindre film, hvor øvelsen gennemgås / analyseres.
Mikroskopering af eukaryote celler (evt. først efter endt forløb og inden kredsløbet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvordan får vi et langt og sundt liv_Krams_Kost
Pensum
Biologi i udvikling: S. 14-18 (den eukaryote celle)
Hvordan kan man måle om man er fysiologisk sund og hvad er sundhed egenlig?
Den danske sundhed? Hvad er vores udfordringer?
Hvilken betydning har kost?
--> Hvordan virker vores fordøjelse? s. 72-78
--> Makromolekyler: s. 55-69
--> Enzymer: s. 19-20
--> Blodsukkerregulering (insulin/glukogen) s. 79-84
Hvordan virker wegovy: https://www.youtube.com/watch?v=kLDLR1fT_sA&t=1s
Artikler: https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/faste-er-tidens-nok-mest-populaere-kur-men-de-fleste-springer-det-forkerte
Opsamlende vinkel.
Så hvordan skal vi forholde os til det store sundhedsmæssige problemer vi har? (fordele og ulemper).
Øvelse: Mikroskpering af celler (løg, vandpest, mundcelle og blodcelle).
Øvelse: Dissekering af mus
Øvelse: Bromelin (enzymer) - mindre journal aflevering.
Øvelse: blodsukkermålinger ved forskellige indtag af kulhydrater
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvordan får vi langt og sundt liv_ Krams_Motion
Biologi i fokus: s. 85-103 + 110-115
Hvad betyder det at man forbrænder ting?
--> det store og lille kredsløb.
--> Respiration / forbrænding.
Øvelser
-->Sundhedsmålinger (fedtmålinger/BMI/Bodyfat-vægt).
--> Måling af åndedrætssystemet: vitalkapacitet og lungeventilation
--> Hæmotokritværdimålinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvorfor arver kun nogle familier sygdommen + evo.
Genetik og evolution
Genetik:
Biologi i udvikling:
s. 117-120 + 126-127 + 131-133 + 136-143 + 146 + 180-183+189-194
Links: Undervisningslokalet
Øvelse:
Få DNA ud af dine celler
Faderskabsbestemmelse af chimpanser
Gelelektroferese: har hun arvet sygdommen
Evolution
Biologi i udvikling: s. 195-199 + 203-204 + 207-208
Links: kurtzgesagt "how evolution work"
Øvelse (zoo): bestem evolutionære træk hos udvalgte dyr.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Biodiversitet og Øregprdssøen
Pensum
Dokument om biodiversitet fra IPBES
Dokument om søen om økosystem.
Biologi i fokus: s. 222-223
Øvelse: forureningsundersøgelse af Øregårdssøen.
Arbejdsark'
Funktionskæder
PP: biodiversitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kønshormoneer
Pensum
Biologi i udvikling. s 153-165
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66199471941",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66199471941",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66199471941"
}