Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Øregård Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Charlotte la Cour Lundqvist
|
Hold
|
2024 ke/z (2z ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kager
Tema: Kager
Kernestof:
Atomets opbygning og det periodiske system
Opbygning af ioner og ionforbindelser
Kemiske mængdeberegninger
Vi arbejder med afstemning af reaktionsskemaer, atomets opbygning og grundstoffernes periodesystem. Eleverne introduceres til opbygningen af salte og kemiske mængdeberegninger.
Gennem hele forløbet holdes der fokus på, hvad der sker, når vi bruger bagepulver. Vi ser på forskellige typer af hævemidler. Vi ser på de kemiske reaktioner for potaske, hjortetaksalt, natron og bagepulver. Vi taler om de typer salte, der anvendes her.
Eleverne udarbejder en gruppeopgave om kemiske hævemidler
Forsøg
Forsøg med kemiske hævemidler
Opvarmning af Natron
Bag en kage (Indgår ikke som eksamensforsøg)
I alt læses 45 sider i dette forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Chips
Kernestof:
Opbygning af molekyler, polaritet af molekyler. Vi ser på den kovalente binding og taler om begrebet elektronegativitet.
Vi repeterer opbygningen af salte og ser på letopløselige og tungtopløselige salte. Desuden arbejder vi med fældningsreaktioner.
Koncentrationsbegrebet introduceres, og vi arbejder med titrering.
Vi arbejder overordnet set med chips og indholdsstoffer i chips.
Artikler:
Vi læser artikler om chips:
https://politiken.dk/mad/art5391086/Osterejen-skruen-og-den-franske-kartoffel-her-er-chipsens-historie
https://politiken.dk/forbrugogliv/forbrug/tjekmad/art5425469/Jyder-spiser-flest-chips-københavnere-vil-have-popcorn
https://www.berlingske.dk/samfund/det-er-chips-det-er-fedt
Eleverne afleverer en poster, hvor de undersøger et af indholdsstofferne samt kort gennemgår deres forsøg.
Forsøg:
Fedt i chips
Salt i chips
Identifkation af indholdsstoffer i chips bl.a. ved hjælp af fældningsreaktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
step2.html
-
opgaver under elevsamtaler.docx
-
Mygind, Nielsen, Axelsen: BASISKEMI C, Haase; sider: 41-47, 101-107, 109-114
-
Opgave 21,22,23 og 24
-
bundfald over a.html
-
bundfald over c.html
-
Kend kemien; sider: 72-80
-
Opgave 31 s. 60 i Basiskemi C
-
Opgave 43 s. 76 i bogen
-
opgave 67,69 og 70
-
Opgave 71 (undtagen c), 72 og 73 s. 107
-
Læs øvelsesvejledningen
-
Analyse af chips.docx
-
Start s. 109 nederst.
-
Opgave 74,75,76 s. 111 og 78 s. 114
-
Læs vejledningen
-
Prøveprøve kemiske mængdeberegninger.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
nye øvelseshold
|
20-12-2024
|
chips
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Badebomber (syrer og baser)
Basiskemi C anvendes som grundbog
Vi ser på definition af syrer og baser, pH, indikatorer og pH-beregninger for stærke syrer.
Forsøg:
pH i opløsning af ioner
Fremstilling og undersøgelse af badebomber
Titrering af citronsyre i badebomber (kolorimetrisk)
I alt læses 24 sider i dette forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Spændingsrækken og redox
Basiskemi C anvendes som grundbog
Vi arbejder med spændingsrækken, oxidationstal og afstemningen af redoxreaktioner.
Forsøg:
Bestemmelse af kobberindhold i kobbersulfat.
I alt læses 15 sider i dette forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66200039566",
"T": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66200039566",
"H": "/lectio/34/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66200039566"
}